Selkä menosuuntaan turvaistuin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ann
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ann

Vieras
Mitä selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia Suomesta löytyy? Itse olen löytänyt vain Britax Hi-Wayn ja Recaro Polaricin. Joista ekaa ei ole Autoliitto arvostellut ja toka saanut tyydyttävä-arvosanan.

Entäs käännettäviä? Itse olen löytänyt Graco Cosmic, Britax Two-way Elite ja Multi-Tech. Gracot näyttävät saaneet kautta linjan huonoja arvosteluja. Ekaa Britaxiaei ole AL arvostellut, toka saanut tyydyttävän.

Wavoa ei taida saada Suomesta vaikka AL onkin sen arvostellut?

Ja ei, en halua Kiddyä, Cybexiä tai mikä-se-kolmas-tyynyistuin-nyt-onkaan. En vaikka ovat saaneet Autoliiton testeissä hyviä arvosanoja. Lasten turvaistuimista ristiriitaisia suosituksia | Lappi | yle.fi

Mitä selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia Suomesta löytyy? Itse olen löytänyt vain Britax Hi-Wayn ja Recaro Polaricin. Joista ekaa ei ole Autoliitto arvostellut ja toka saanut tyydyttävä-arvosanan.

Entäs käännettäviä? Itse olen löytänyt Graco Cosmic, Britax Two-way Elite ja Multi-Tech. Gracot näyttävät saaneet kautta linjan huonoja arvosteluja. Ekaa Britaxiaei ole AL arvostellut, toka saanut tyydyttävän.

Wavoa ei taida saada Suomesta vaikka AL onkin sen arvostellut?

Ja ei, en halua Kiddyä, Cybexiä tai mikä-se-kolmas-tyynyistuin-nyt-onkaan. En vaikka ovat saaneet Autoliiton testeissä hyviä arvosanoja. Lasten turvaistuimista ristiriitaisia suosituksia | Lappi | yle.fi

Meillä HTS BeSafe izi combi turvaistuin. Siinä vaihtoehtona isofix- tai turvavyötelakka. Ainakin selkä menosuuntaan hankala asentaa, mutta eipä sitä ole tarkoitus irrottaa, ennenkuin käännetään joskus kasvot menosuuntaan. Telakan ansoista istuin on mukavan korkealla. Kallistusta voi hieman säätää. Hyvin on tyttö viihtynyt pitkilläkin matkoilla.

Viimeksi muokattu:
Meillä HTS BeSafe izi combi turvaistuin. Siinä vaihtoehtona isofix- tai turvavyötelakka. Ainakin selkä menosuuntaan hankala asentaa, mutta eipä sitä ole tarkoitus irrottaa, ennenkuin käännetään joskus kasvot menosuuntaan. Telakan ansoista istuin on mukavan korkealla. Kallistusta voi hieman säätää. Hyvin on tyttö viihtynyt pitkilläkin matkoilla.

Mistä olette ostaneet omanne? Löysin netistä sitä ainoastaan Lastentarvikeliike Huvikummusta. Paljonko maksoitte siitä?

Viimeksi muokattu:
Mistä olette ostaneet omanne? Löysin netistä sitä ainoastaan Lastentarvikeliike Huvikummusta. Paljonko maksoitte siitä?

Moi!

Meillä on myös tuo besafe izi combi isofix. Ja on ihan huippu, ainakaan tuo isofix kiinnitteinen ei kyllä mitenkään superhankala ollut kiinnittää. Me tilattiin omamme Vauvatar.fi nettikaupasta, siellä oli silloin joku erikoistarjous ja istuin maksoi vain 399 kun paikallisessa lastentarvikkeessa hinta olisi ollut 489.

Viimeksi muokattu:
Moi!

Meillä on myös tuo besafe izi combi isofix. Ja on ihan huippu, ainakaan tuo isofix kiinnitteinen ei kyllä mitenkään superhankala ollut kiinnittää. Me tilattiin omamme Vauvatar.fi nettikaupasta, siellä oli silloin joku erikoistarjous ja istuin maksoi vain 399 kun paikallisessa lastentarvikkeessa hinta olisi ollut 489.

Meillä turvavyötelakka ja mies tuskaili asennuspuuhissa hyvän tovin. Ostettiin helmikuussa lastentarvikkeesta ja hinta 415 euroa. Ja se oli tarjoushinta.

Viimeksi muokattu:
Meillä sama tuoli mietinnässä. Mistä hankit ja paljonko maksoit?

Lastentarvikkeesta 470 €. Tosi halvalla olivat nämä kaksi muuta täällä saaneet omat penkkinsä.

Olin jo ahdistunut koko penkin hankinnasta. Löydät netistä niin paljon tietoa, tutkimuksia ja mielipiteitä erilaisista istuimista, kuin vain jaksat kaivaa.

Kävin ensimmäiseksi katsomassa Kiddyä ja siitä jäi paha maku suuhun. Ensinnäkin myyjä oli liian myyntihenkinen ja toiseksi hän sanoi, että turvavyökiinnitteinen istuin (Kiddy on sellainen) on parempi kuin isofix, koska sivutörmäyksessä vyö antaa vähän periksi ja isofix ei. Cybexin edustaja taas sanoi isofixillä olevan positiivista merkitystä nimenomaan sivutörmäyksessä (Cybexillä on myös isofix-malli). Ristiriitaisten tietojen lisäksi tyynyistuinten ongelma on, että kun lapsi ei ole kyydissä, niin istuin pitää muistaa silti kiinnittää turvavyöllä, ettei sitä saa niskaansa äkkipysäyksessä.

Lopulta päätin uskoa Liikennenturvaa ja hankkia selkämenosuuntaan olevan istuimen. Siltä varalta, että lapselle tulee kasvuspurtti ja polvet ovat kohta suussa tai selkä edellä matkustaminen alkaa pänniä, halusin istuimen, joka on käännettävissä. Autoliiton testeissä muistaakseni sanottiin, että pienemmän ikähaarukan istuin on varmemmin turvallinen, joten en halunnut sellaista 25 kiloon asti olevaa istuinta. Isofix-kiinnitys oli minulle myös plussaa. Lisäksi istuimessa piti olla hyvät sivutörmäyssuojat (esim. Britaxin Two-way Elitessä ne ovat minusta aivan olemattomat).

Besafe Izi Combi on ilmeisesti markkinoiden ainoa istuin, jossa on isofix ja se on käännettävissä (naama menosuuntaan kiinnitetään kylläkin turvavöillä). Penkki on mukavan korkea niin että lapsi näkee ulos. Magneetit, jotka pitävät vöitä sivussa, niin etteivät ne jää lasta istuimeen laitettaessa alle, ovat mukava lisä.

Jos istuinta tarvitsee usein siirtää autosta toiseen, niin tämä ei ole kovin ihanteellinen istuin, isofixistä huolimatta, koska isofixin lisäksi siinä on jalka ja penkki vielä kiilataan kiinni sellaisella vivulla tai kahvalla.

Viimeksi muokattu:
Voisiko joku viitseliäs kertoa, mikä on ero selkä menosuuntaan vs. kasvot menosuuntaan istuimissa? Meillä on nyt Maxi Cosi isofixillä ja sehän menee about 13 kg asti. Siirrytäänkö sen jälkeen kasvot menosuuntaan vai pitääkö tuohon väliin hankkia vielä yksi selkä menosuuntaan istuin (jos ei hanki tuollaista käännettävää)??

Mikä on teillä joilla isompi istuin jo on, osoittautunut käytössä kätevimmäksi?

En halua mitenkään missään tapauksessa väheksyä turvaistuimen tärkeyttä, mutta jotenkin tuntuu, että jos joutuu kunnon kolariin (sormet ristissä ettei tällaista koskaan tapahdu), niin onko sillä sitten oikeasti väliä mihin suuntaan se istuin on...?

Selkä- ja kasvot menosuuntaan ero on siinä tuleeko kolari edestä vai takaa :-D

No, joo...Suomessa ja käsittääkseni muissakin pohjoismaissa sekä Yhdysvalloissa suositus on, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan 3-vuotiaaksi asti, joilloin pää ei ole enää suhteessa muuhun vartaloon niin painava, tällöin niskan retkahdusvammojen riski pienenee.

Liikenneturva sivuilta: "Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Tällaista kiinnitystä suositellaan, koska nokkakolari on muista suunnista tuleviin kolareihin nähden voimakkain ja yleisin. Selkä ajosuuntaan olevissa istuimissa myös lapsen pää ja kaula saavat parhaan tuen törmäysvoimien kestämiseksi. "

Keski-Euroopassa tulokset ovat olleet taas sitten vissiin päinvastoin, siis että peräänajot ovat yleisempiä. Ainakin näin eri lastentarvikeliikkeiden myyjät ovat asian minulle selittäneet.

Sitten nämä tyynyistuinten myyjät ja omistajat ovat vielä oma lukunsa. Minun mielipiteeni niistä löytyy edellisestä viestistäni.

Summa summarum, kuten Autoliitto asian on tiivistänyt sivuillaan: mikä tahansa turvaistuin on parempi kuin ei istuinta ollenkaan.

Yhteistyössä