Selittäkää tyhmälle. Voiko sormiruokailuun tukehtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma vaan"

Vieras
Oletteko antaneet soseita vai aloittaneet sormiruokailun vauvan kanssa? Voiko sormiruokailuun tukehtua? Eivätkö palat ole vielä liian suuria pienelle hampaattomalle vauvalle? Kertokaa kokemuksia siitä miten sormiruokailu on sujunut.

mä annoin soseita, ja sitten myöhemmin vasta sormiruokailua. Kyllä siinä pitää koko ajan vahtia ettei tunge liikaa suuhun, vaikka olisikin ihan pehmeitä ruokia. Maissinaksut on hyviä, kun ne sulaa suuhun heti, tosin siinäkin pitää vahtia ettei työnnä kokonaan.

Kyllä voi tukehtua, jos annat liian kovia paloja.
Mieti vaikka mustikat verrattuna kovaan omenaan.
Tai raaka omena verrattuna hieman keittämällä pehmennettyyn.
Eli ei kannata ihan kaikkea antaa syötäväks, kaiken on kuitenkin tarkoitus olla muhennettavissa suussa ikenillä ja kielellä. Toisaalta myös "liukkaat" kuten nakki tai banaani muljahtaa vahingossa kurkkuun

Voi tukehtua. Itselläni esim. Kokemusta 8 kk vauvan kanssa ja puolikas viinirypäle. Jouduin ottamaan vauvan Heimlichin otetta vastaavaan otteeseen, jolloin tuo puolikas viinirypäle lähti henkitorvesta kaaressa. Kerran myös päiväkodissa hoitaja joutui auttamaan lastani päärynäpalasen kanssa, koska oli jumiutunut ruokatorveen.
Toiset lapset ovat herkempiä vetämään keuhkoihinsa ruokaa, sillä esikoisen kanssa ei ole koskaan ollut vastaavia tilanteita. Pienemmän kanssa puolestaan kaikenlaista kakomista yms. vielä kolme vuotiaaksi asti.

Toinen lapsemme ei suostenut syömään mitään lusikasta (soseita, velliä, puuroa) alle vuoden vanhana, joten oli pakko siirtyä sormiruokailuun jos mieli mitään kiinteitä tarjota. Annoimme hänelle leipää, pehmeitä hedelmiä (nektariinia, banaania, päärynää), keitettyjä kasviksia, perunaa, pastaa, tofua ja kananmunaa, enkä muista että kertaakaan olisi tullut vakavaa tilannetta, jonkin kerran saattoi yökätä. Yleensä sormiruokailevat vauvat oppivat nopeasti hallitsemaan kieltä ja poskien lihaksia, joten tukehtumisvaaraa ei ole normaalia enempää - pikemminkin päinvastoin. Hän maisteli pikkuesineitä normaalia vähemmän (esim. pikkulegojen kanssa ei koskaan tullut vaaratilanteita), hoksasi kai, etteivät ne ole ruokaa.

Rohkeasti vain kokeilemaan!

Ja itse olen hakannut paprikasiivun palasta alle yks vuotiaan kurkusta pois.

Kyse ei myöskään ole pelkästään siitä, että joku todella tukkis ne hengitystiet. Kuten joka oppaassa sanotaa, lapsella se kakomisrefleksi tulee herkemmin, Mutta! Tämä kakomusrefleksi voi aiheuttaa oksentamisen (joka ainakin meidän pulauttelijalla oli tosi herkässä), ja kakoessaan tän oksennuksen vetää herkästi sinne keuhkoihin - eikä pelkkää löysää oksennusta oikein saa heimlicheilläkään pois jne jne jne

Kyllä voi tukehtua jos liian isoja paloja saa tai tunkee liikaa suuhunsa. Meillä tuo 9 kk:ikäinen syö mm leivänpalasia, riisimuroja, keitettyä kukkakaalta, keitettyö perunaa... pääasiassa syö kyllä lusikasta mutta tykkää niin näplätä ja syödä itse. Kannattaa olla kyllä tarkkana sormiruoan suhteen ettei liian isoja paloja saa.

Mää annoin 6kk alkaen myös sormiruokaa enkä muista että ois koskaan joutunu takomaan mitään ulos. Sopivaa ja pikkupaloina. Alkuun sellasta iha pehmeetä jonka sai hampaattomana syötyä itse. Kyllä ne oppii enkä usko että vaaraa sen ihmeemmin on kun kattoo mitä antaa.

tyttöni hyppäs kokonaan yli soseet ja siirtyi suoraan sormiruokailuun ja ei oo vielä meinannut tukehtua mihinkään,nyt ikää 3v. jos ei oo saanut nieltyä niin on sylkenyt pois.

Itse olen aina pelännyt sormiruokailua lasten kanssa. :/ Aloitettiin maissinaksuilla, sitten keitettyä perunaa, soossattuja hedelmiä jne... Silti olin aina ahdistuneena vieressä ja kun lapsi vähänkin yökkäsi, olin paniikissa. :(

Kyllä se aina on helpottanut vuoden ikään mennessä, eikä ole ollut mitään läheltä piti- tilanteitakaan kenenkään lapsen kanssa... Olin vain hysteerinen äiti tässä jutussa. ... ...

Pitää aloittaa pehmeillä paloilla(keitetyt porkkanat, perunat, parsakaali, marjat, appelsiininpalat mistä nahat kuorittu pois jne.) siis kaikkea sellaista minkä voi kielellä muussata kitalakeen. Palat voi olla ihaneilun kokoisia niin ne mahtuvat hyvin nyrkkiin. Olennaista tietysti myös että lapsi osaa istua syöttötuolissa kun aloitetaan, sitterissä on liian makaava asento.
Pikkuhiljaa edetään kovempiin aineisiin kuten päärynään tai makarooniin, keitettyyn kananmunaa, kalaan. Siitä edelleeen sitten vielä kovempiin jne.

Voi toki tukehtua jos liikaa tai liian ison palan ottaa suuhun.

Jostain luin, että joku vauva oli tukehtunut lattialta löytämäänsä kovaan makaroniin (sehän kovettuu aika nopeasti jos on vaikka toisen lapsen lautaselta pudonnut eikä heti huomaa siivota). Hirveä tilanne. Ei siis hysteriaan syytä mutta tarkkana kannattaa olla.

Tiettyjä varotoimia on syytä pitää, mutta tukehtuminen on epätodennäköisempää kuin soseruokailussa, koska lapsi itse hallitsee tekemisensä. Jotain perussääntöjä on, joihin kannattaa etukäteen tutustua: Lapsen täytyy kannatella itseään eli istua ilman tukea. Yleensä sormiruokailun voi siis aloittaa vasta yli 6kk vauvalla. Lapsi istuu syöttötuolissa tai sylissä eikä häntä jätetä valvomatta. Mitään tukehtumisvaaraa aiheuttavaa ei anneta, ei esim. pähkinöitä tai viinirypäleitä. Pienellä vauvalla on voimakas yökkäysrefleksi, joten hän oppii nopeasti olemaan tunkematta ruokaa liian syvälle ja ruoka tulee ulos, jos se aiheuttaa tukehtumisriskin. Ruokaa menee huomattavasti pienempiä määriä aluksi kuin syötetylle lapselle, mutta lapsesta kasvaa kaikkiruokaisempi ja hoikempi.

Voi tukehtua. Mutta ei se mitenkään yksiselitteisesti tee sormiruokailusta vaarallisempaa. Vauvalla tukehtumiselta suojaava kakomisrefleksi tulee aluksi jo kielen keskellä (vrt. aikuisella / isommalla lapsella kielen takaosassa). Soseruokaillen kiinteät aloittaneelta lapselta tuo suojaava refleksi on vaimentunut (kun lusikalla sose viedään aikuisjohtoisesti syvemmälle suuhun kuin lapsi itse veisi palaruoan) siinä vaiheessa kun siirrytään sormiruokaan, joten teoriassa voisi ajatella että silloin tukehtumisriski olisi suurempi, toisaalta esimerkiksi hampaiden tulo on voinut lisätä valmiutta käsitellä ruokaa. Maissinaksut on vähän niin ja näin, niistä syntyy lapselle aika valheellinen kuva siitä miten ruoka käyttäytyy ja miten sitä voi käsitellä. Sormiruokailun etu on se, että ei tarvitse ihan niin hädissään olla siitä jos lapsi laittaa suuhunsa kiven tai barbin kengän, kun tietää, että lapsi osaa sen kakoa ja sylkeä pois (enkä siis suosittele jättämään vauvaa barbin kenkien kanssa valvomatta).

Turvallinen sormiruokailu edellyttää että lapsi on ehdottomasti täysin pystyasennossa tai etukenossa (syöttötuolissa tai sylissä), ei takakenossa. Lapsi vie itse ruoan suuhun. Pähkinöitä tai muita poskihampaita vaativia ruokia ei anneta ennen kuin ne poskihampaat on. Koko henkitorven tukkivat tarjottavat, esim. viinirypäleet ja kirsikkatomaatit aluksi neljään osaan. Ja pöydästä poistuttaessa tarkistetaan, ettei suuhun jää paloja.

Ihan pienelle kannattaa nimenomaan antaa ISOJA paloja. Sellaisia nyrkillä tartuttavia nuoltavia, mussutettavia, nakerrettavia, kuten kurkkutikut tai parsakaalin kukinnot. Puolivuotias ei vielä osaa tarttua peukalolla ja etusormella, eikä yleensä osaa avata nyrkkiä ottaakseen ruoan sieltä suuhun, joten jos koko pala häviää nurkin sisälle, ei lapsi saa sitä syötyä. Omena kokonaisena tai puolikkaana on turvallisempi ja helpompi kuin lohkoina, isosta palasta voi imeä tai nakertaa, lohkosta voi katketa hankala pala suuhun. Tosin osaa ne ne sylkeä pois. Ruokailua pitää tietysti aina valvoa, ja siinä sen näkee mitkä on lapselle vaikeita ja mitkä helppoja, ja voi miettiä tarjottaviaan. Sitten 8-9kk iässä alkaa ne pienemmät palatkin mennä suuhun.

Meillä molemmat lapset ovat syöneet aina vain itse, en siis ole tarjonnut "vauvansoseita" ollenkaan. Toinen aloitti 5kk iässä ja toinen kiinnostui 6kk iässä. Alussa oli kakomista ja yskimistä, ihan niin kuin luistelua harjoitellessa horjutaan ja ensimmäiset sanat äännetään vähän pieleen. Tärkeää kuitenkin on, että aikuisella on levollinen mieli eikä ruokailu mene pelokkaaksi kyttäämiseksi - jos tuntuu itselle liian ahdistavalta, niin sit kannattaa kokeilla niitä soseita mieluummin.

Mut on se kyllä oikeasti pirun kätevää kun lapsi syö itse ja tietää mitä haluaa ja uskaltaa maistaa ja milloin on kylläinen :) (Ja nämä asiat voi tietysti tietää myös soseruokaillen/syötettynä, mut nyt minä voin keskittyä omaan ruokaani eikä tarvitse niin hillittömästi tulkita tuon kuopuksen pöytähuitomisia.)

Kyllähän aloitteleva sormiruokailija kakoi ruokaa välillä mutta kakominen ei ole vaarallista. Samalla oppii että ruokaa ei kannata änkeä suuhun liikaa. Tukehtumisvaaraa ei ole ollut koskaan vanhempanakaan kun sormiruokaili heti 5 kk eteenpäin. Syö aina istuallaan tai alkuun mahallaan.
Tottakai ruokailutilannetta seurataan ja syödään itse samalla. Mallista lapsikin oppii.

Olipa kakominen vaarallista tai ei , mutta mä en pystynyt sitä katsomaan. Sormiruokailu loppui siihen, kun lapsesta ei kuulunut pihahdustakaan, kunhan täysin hiljaa yökki eli hengitystiet olivat tukossa- onneksi irtosi reippaalla lyönnillä selkään. Olen todistanut joskus 7 v., kun vauvaikäinen pikkuveljeni meinasi tukehtua sormukseen ja siitä on jo valmiiksi jäänyt kauhu omaa ja lapsen tukehtumista kohtaan. Hyvin ja monipuolisesti tuo oppi syömään soseillakin :)

Mun kokemukset vauvan sormilla syömisestä on ajalta ennen kuin joku keksi tän typerän sanan 'sormiruokailu'...eli 2000-luvun alusta. Ja kyllä, mun taapero sai kerran kitusiinsa liian ison omenan palan. Joten summa summarun, liian isoihin paloihin voi tukehtua.

Yhteistyössä