Selittäkää tyhmälle, kotihoidontuesta ja peruspäivärahasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä(kö)

Vieras
Eli en siis vain tajua tätä hommaa.. Voiko saada molempia?

Saisin peruspvärahaa 37,70€/pvä

kotihoidontukea 690€/kk (summasta 200€/kk on kuntalisä)

Miten tuo sitten menee? Mitä rahaa saan, ja mitä kannattaa hakea? Molempia, kummasta vähennetään ja mitä?

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta ensimmäinen lapsi ja ensimmäinen kotihoidontuki :D Kiitos asiallisita vastauksista!

Entä jos minä jään töistä hoitovapaalle ja haen kotihoidotukea ja mies on samalla ansiosidonnaisella? Vaikuttaako minun hakemani kotihoidontuki miehen ansiosidonnaiseen?

Mutta siis mitä se on kun vähennetään esim peruspäivärahasta se kotihoidontuki, mitä se käytänössä tarkoittaa? Eli jos saan 754€/kk peruspvärahaa, siitä vähennetään kotihoidontuki 490€, niin siitä jää 264€/kk kuntalisä on 200€/kk

Saisinko tällä tavalla siis 464€/kk vai 954€/kk vai siis mitä? Tuskin noin paljon voi saada :o

Kelan laskurissa tein laskelman jossa kirjoitin päivärahan mukaan ja sain 614€/kk?

Todella sekavaa enkä ymmärrä yhtään! :D

Jos sun päiväraha olisi vaikka 1000€, ja kotihoidontuki olisi vaikka 300€ niin päivärahaa saat 1000-300=700€, sen lisäksi kotihoidontuki + kuntalisä. Eli tavallaan saat sen päivärahan ja kuntalisän verran, mutta et samalta taholta.

Mä sain ansiosidonnaista, mutta ymmärtääkseni periaate on sama. Alla selvennys, jossa summat on hatusta heitettyjä, mutta ymmärtänet pointin.

Ansiosidonnaista sain 1000€ ja kh-tukea 300€, sekä kuntalisää 200€. Ansiosidonnaisesta kuitenkin vähennettiin kh-tuki, jolloin sitä jäi maksettavaksi 700€. Lisäksi sain sen kh-tuen 300€ ja kuntalisän, jota ei vähennetty ansiosidonnaisesta.

Eli mun kannatti hakea molempia, koska hyödyin kotihoidontukioikeudestani tuon kuntalisän verran.

*ajatusvirhe*

Viimeksi muokattu:
Ei kun sori, ei toimi pää enää tähän aikaan vuorokaudesta.

Siis kannattaa hakea molempia. Tai siis ainakin ansiosidonnaista saavan kannattaa. Peruspäivärahasta en ole varma, koska periaatteessa kahta etuutta ei makseta päällekäin. Mutta en tiedä tuleeko tuossa poikkeus. Soita kelaan, saat varman vastauksen.

Mutta luulen siis, että saat kuntalisän, kh tuen ja päivärahaa sitten sen 264, eli yhteensä 954.

Yhteistyössä