Selittäkääs,miksi..

  • Viestiketjun aloittaja alabama
  • Ensimmäinen viesti
alabama
..synnyttäessä tulee paljon verta?
Olen tällä asialla päätäni vaivannut tämän viikon.
Mistä se veri tulee,miksi se veri tulee?
En siis itse ole koskaan synnyttänyt,niinkuin varmaan kysymyksestä voikin olettaa. :D
 
Kohdun kalvot tyhjenee, siitä se ja jatkuu parisen viikkoa. Synnytyksen jälkeen wc..ssä aina tulee sellaisia isoja verihyytymiä jotka kuuluu asiaan. Joutuu käyttää sellaisia hervottoman kokoisia rätei ja lumpui.
Nämä hyytymät johtuvat taas siitä että imetettäessä vauvaa se aiheuttaa kohdun supisteluja ja yleensä aina imetyksen aikana tuntuu sellaisi aika kivuliaitakin supisteluja nämä on ensiarvoisen tärkeitä sillä kohtu palutuu takaisin normaali tilaan. Loppuu itsestään kun kohtu palutuu n. 2-3 vkoa.
Ja siis tämä verenvuoto alkaa jo heti synnytyksessä.
Tiedät sitten ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:10 MUSSUKKA kirjoitti:
Kohdun kalvot tyhjenee, siitä se ja jatkuu parisen viikkoa. Synnytyksen jälkeen wc..ssä aina tulee sellaisia isoja verihyytymiä jotka kuuluu asiaan. Joutuu käyttää sellaisia hervottoman kokoisia rätei ja lumpui.
Nämä hyytymät johtuvat taas siitä että imetettäessä vauvaa se aiheuttaa kohdun supisteluja ja yleensä aina imetyksen aikana tuntuu sellaisi aika kivuliaitakin supisteluja nämä on ensiarvoisen tärkeitä sillä kohtu palutuu takaisin normaali tilaan. Loppuu itsestään kun kohtu palutuu n. 2-3 vkoa.
Ja siis tämä verenvuoto alkaa jo heti synnytyksessä.
Tiedät sitten ;)
Tuo on kyllä ihan yksilöllistä miten jälkivuoto käyttäytyy.
Itselläni ei tullut kun pari hyytymää synnytyksen jälkeen enkä kokenut mitään kivuliaita jälkisupistuksia yhtäkään enkä tuntenut yhtäkään kivuliasta tai kivutonta supistusta imettäessä ja siitä huolimatta kohtu on palautunut ennalleen.
Enkä joutunut käyttämään mitään hervottomia rättejä tai lumppuja kun muutoman ensimmäisen päivän synnytyksen jälkeen, sen jälkeen pärjättiin ihan normaalin kokoisilla siteillä vallan mainiosti.
 
Kokemuksesi on siis ensisynnytyksestä. Toisella kerralla on tilanne sitten tämä enkä usko että olen kovin "yksilöllinen" mitä laajaan ystäväpiirini kokemuksiin tulee ;) Ja peräänkuulutan tätä supistelua, se on NIMENOMAAN erittäin hyvästä, näin kohtu palaa NOPEAMMIN takaisin. Ja mitä isoihin rätteihin tulee se olkoon ihan oman harkinnan alla :heart:

 
Minulla viisi synnytystä takana, eikä yhdessäkään synnytyksessä ole juurikaan verta tullut.

Jälkivuoto on sitten asia erikseen. Se johtuu siitä, kun istukka poistuu kohdusta. Istukan paikalle kohtuun jää haavapinta ja sen parantuminen kestää muutamia viikkoa. Yleensä vuoto on runsaampaa ensimmäisinä päivinä, mutta nopeasti tasaantuu sitten kuukautisvuotoa vastaavaksi ja niukemmaksi. Välillä voi tulla sellaisia hulahduksia, kun kohtu supistelee esim. imetyksen aikana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:40 MUSSUKKA kirjoitti:
Kokemuksesi on siis ensisynnytyksestä. Toisella kerralla on tilanne sitten tämä enkä usko että olen kovin "yksilöllinen" mitä laajaan ystäväpiirini kokemuksiin tulee ;) Ja peräänkuulutan tätä supistelua, se on NIMENOMAAN erittäin hyvästä, näin kohtu palaa NOPEAMMIN takaisin. Ja mitä isoihin rätteihin tulee se olkoon ihan oman harkinnan alla :heart:
No onhan tuolla ap:llakin ensimmäinen synnytys edessäpäin =)

Ja miun kohtuni oli palautunut melkeempä jo sairaalassa ennen kun kotiin lähdettiin ihan ilman niitä kipeitä supistuksia.
Ja uskallan kyllä väittää että edelleen se on yskilöllistä uudelleen synnyttäjälläkin miten jälkivuodon kanssa menee...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 11:24 alabama kirjoitti:
..synnyttäessä tulee paljon verta?
Olen tällä asialla päätäni vaivannut tämän viikon.
Mistä se veri tulee,miksi se veri tulee?
En siis itse ole koskaan synnyttänyt,niinkuin varmaan kysymyksestä voikin olettaa. :D
[/quo

Jos siis tarkoitit ihan synnytyksen ollessa käynnissä tuota veren tuloa niin ei sitä välttämättä tule juuri lainkaan. Mulla tihkui lapsivettä koko synnytyksen ajan ja se oli hieman verensekaista, mutta ei mulla kyllä synnytyksen aikana verta muuten tullut.

Jälkivuoto on asia erikseen, mutta se tulee synnytyksen jälkeen. Ja itse pärjäsin muutaman ekan päivän jälkeen ihan tavallisilla siteillä. Yllätti, että jälkivuoto oli niin niukkaa, kesti tosin se tiputtelu 4 vko.

Niin voihan synnytyksen loppuvaiheessa tulla verta, jos joudutaan leikkaamaan välilihaa tai tulee isompia repeämiä. Ja onhan istukka myös verinen kun poistuu ja lapsi usein myös.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:40 MUSSUKKA kirjoitti:
Kokemuksesi on siis ensisynnytyksestä. Toisella kerralla on tilanne sitten tämä enkä usko että olen kovin "yksilöllinen" mitä laajaan ystäväpiirini kokemuksiin tulee ;) Ja peräänkuulutan tätä supistelua, se on NIMENOMAAN erittäin hyvästä, näin kohtu palaa NOPEAMMIN takaisin. Ja mitä isoihin rätteihin tulee se olkoon ihan oman harkinnan alla :heart:

Tietenki se supistelu on hyvästä ja se kyllä supistelee vaikkei sattuiskaan. Mulla ei myöskään esikoisesta tuntunu jälkisupistukset mitenkään mut kakkosesta otti niin pahasti et napostelin särkylääkkeitä jo sairaalassa väliin. Mut neki muuttu hyvin siedettäviksi aika pian. Eikä se tosiaan oo mitenkää kiveen hakattua, et uudelleen synnyttäjälläkään ne niin kipeitä on. Sanotaan vaan yleisesti,et ne on kipeempiä.

Jälkivuotoa mulla tuli kyllä kakkosesta huomattavasti vähemmän ja isoja rättejä käytin ainoostaan sairaalassa, koska niitä tuppoja nyt ei jotenki vaan kotiin oo koskaan kulkeutunu. Ihan noku siteillä mäki pärjäsin. Eikä tullu koko jälkivuodon aikaa mitään hyytymiä ja klönttejä. Tosin en mä sitä niin tarkkaillukaan.

Mut kuten kookosta sanoi ni nääki on tosi yksilöllisiä ja asiat voidaan ihan vaan yleisesti sanoa menevän näin ja näin. Eikä pahalla,mut mulle vaan tulee tosta sun jutusta mieleen,et sun mielestä asiat on aina näin etkä hyväksy että voi se muutenki mennä..
 

Yhteistyössä