selittäkää mulle kakki asiat mitä teet ja mis järjestrykses kun ajat 80km/h ja risteys lähestyy mistä käännyt..

  • Viestiketjun aloittaja auttakee???
  • Ensimmäinen viesti
auttakee???
misä vaihees jarrua? ja painetaanko sillo pelkkää jarrua vai kytkintäkin? ja entäs kun olet menossa kiihdytys kaistalle? ja siitä kiihdytät 80..mitä KAIKKKEA teet??:D
 
"jep"
ennen risteystä järjestys: Höllään kaasun, laitan vilkun ja alan jarruttelemaan. Kytkin vasta sitten kun tarttee.

Kiihdytyskaistalla ennakoin ja hidastelen, kunnes hahmotan hyvän välin, kiihdytän letkan vauhtiin ja isken väliin. Järjestys: kaasu.
 
"vieras"
[QUOTE="jep";25735102]ennen risteystä järjestys: Höllään kaasun, laitan vilkun ja alan jarruttelemaan. Kytkin vasta sitten kun tarttee.

Kiihdytyskaistalla ennakoin ja hidastelen, kunnes hahmotan hyvän välin, kiihdytän letkan vauhtiin ja isken väliin. Järjestys: kaasu.[/QUOTE]

Vilkku päälle ennen kuin aletaan hölläämään kaasua. Tärkeää etenkin talvikelillä.
 
[QUOTE="vieras";25735212]Vilkku päälle ennen kuin aletaan hölläämään kaasua. Tärkeää etenkin talvikelillä.[/QUOTE]

Tämä on niin tärkeä pointti ja monella täysin unohtunut. Se vilkku on tarkoitettu helpottamaan ajokin toimien ennakoimista muille, mikä parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäisee vahinkoja.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25735159]Ap:n kaltaisen kuljettajan on myös syytä istua selkä menosuuntaan kuljettajan paikalla, aivan oman turvallisuutensa vuoksi.[/QUOTE]

Ei tarvi, jos on palkki-istuin!
 
"vieras"
En mä tiiä. Hiljentelen liikenteen rytmissä, ajoissa toki vilkkua päälle ja käännös. En osaa eritellä tekemisiäni, vaikka ajan ambulanssia tuokseni ja ajokoulutus kuuluu kuvioihin... Nuo on vaan selkäytimessä.
 
1. kytkin pohjaan
2.vilkku päälle
3. tarvittaessa jarrua

Kohdat 1. ja 2. vähän tilanteen mukaan, joskus järjestys voi olla toisinkin päin, mutta mä en paina ikinä jarrua ennen kytkintä -yleensä normaali ajossa ei jarrua edes tarvita.
 
"pum"
Mä köröttelen vapaalla eli kytkin pohjassa ja ilman kaasua risteystä kohti jo kaukaa. Vilkku päälle samoihin aikoihin, kun vapautan kaasun. Loppumatkasta käytän tarpeen mukaan jarrua. Kytkin on jo valmiiksi pohjassa. Jos en pääse tekemään yllämainittua, laitan vilkun, painan tarpeen tullen kytkintä ja jarrua.
 
"nemo"
[QUOTE="Ihmettelijä";25737066]Miksi ihmeessä körötellään kytkin pohjassa? Painamatta kaasua tai kytkintä auton vauhti hidastuu moottorijarrutuksella, joka on tuota vapaalla rullaamista "tehokkaampaa" ja lisäksi säästää vähän bensaakin.[/QUOTE]Paitsi jos on vanha auto kaasarilla, ei ruiskulla.
 
piätön
Ei sun tarvitse tietää sitä nyt. Autokoulussa opetetaan ja sitten pidemmän päälle kun ajaa vaan, niin osaa tuollaiset aivan automaattiseti.

Mut selitän kuitenkin vähän. Jos sulla on aikaa hidastaa rauhassa, niin sitten vaihtelet risteyksen lähestyessä pienemmälle ja teet moottorijarrutusta pikkuhiljaa. Sitten tarvittaessa painaa jarrua ja lopulta kytkin pohjaan jos pitää pysähtyä.
 
ziisus
[QUOTE="pum";25735729]Mä köröttelen vapaalla eli kytkin pohjassa ja ilman kaasua risteystä kohti jo kaukaa. Vilkku päälle samoihin aikoihin, kun vapautan kaasun. Loppumatkasta käytän tarpeen mukaan jarrua. Kytkin on jo valmiiksi pohjassa. Jos en pääse tekemään yllämainittua, laitan vilkun, painan tarpeen tullen kytkintä ja jarrua.[/QUOTE]

Mikä järki on sitä kytkintä pitää painettuna rullatessa? Naiset.....
 

Yhteistyössä