Sektiot TYKSissä

Olisi useampi kysymys TYKSin käytännöistä sektioiden suhteen.

Onko TYKSissä laitteita, joilla voidaan seurata kohdun kestävyttä synnytyksen aikana, jos kyseessä esim. aikaisemmin sektioitu äiti?

Saako äiti vauvan mukaansa heräämöön, jos sektio tehty puudutuksessa? Jos pääsee, niin pääseekö sekä kiireellisen, että suunnitellun sektion jälkeen?

Olen kuullut, että TYKSissä ihan suositellaankin alatiesynnytystä kahdenkin sektion jälkeen tai että se ainakin olisi mahdollinen, jos äiti haluaa. Pitääkö paikkansa?
 
Mulla on takana kaksi kiireellistä sektiota ja minulle sanottiin, ettei kolmatta edes yritetä alateitse. Toisessa synnytyksessä ei minusta mitenkään erityisesti seurattu kohdun kestävyyttä.

Noihin muihin kysymyksiin en osaa vastata, minulla molemmissa sektioissa vauva joutui heti tehohoitoon, joten en ole kumpaakaan edes nähnyt synnytyksen jälkeen.
 
Mua kans kiinnostaa yleensäkkin toi sektio. Sektio tulossa TYKS:ssa kesäkuussa etisen istukan vuoksi. Eka syntynyt normaalisti ja nyt kovasti harmittaa tämä sektiopäätös, mutta tuleepahan nyt sitten sekin kokeiltua. Vähän vaan jänskättää leikkely :/
 
Heippa! Esikoiseni syntyi kiirreellisellä sektiolla syyskuussa TYKS:ssä. Tarkoitus oli yrittää synnyttää alakautta vaikka vauvan perätila oli tiedossa, kun olin jo 8cm auki lääkäri katsoi, että on jalkatarjonta ja tehdään sektio.
Sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa ja mies ei päässyt mukaan leikkaus saliin vaan odotti heräämöhuoneessa ihan salin vieressä, mistä näki kuitenkin leikkaus saliin. Itse leikkauksen aloitus tuntui kestävän ikuisuuden...synnytys salissa ajettiin karvat ja juotettiin jokin litku, sitten siirryttiin leikkaus saliin ja leikkauspöydälle jossa laitettiin selkään puudutus. Odotettiin että puudutus alkaa vaikuttaa joka kesti minun mielestäni kauan. Sitten leikkaus mikä kesti muutaman minuutin ja vauva oli ulkona! Vauva parkaisi heti lujaa ja sain nähdä vauvan vilaukselta kätilön sylistä. Vauva vietiin heti isälle heräämöhuoneeseeen ja minut ommeltiin vielä mikä kesti n. puolisen tuntia. Sitten heräämöhuoneeseen ja sain vauvan heti rinnalle ja sain kokeilla imetystä. Heräämössä oltiin vauvan ja miehen kanssa n. 2 tuntia että tunto palaa jalkoihin ja siitä sitten osastolle. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä mieli ja kaikki sujui hienosti. Minulle sanottiin osastolla, että kahden sektion jälkeen on seuraavat synnytykset automaattisesti sektioita.
 

Yhteistyössä