Minut leikattiin suunnitellusti viikkoa ennen laskettua-aikaa. Heräämössä olin pari tuntia leikkauksen jälkeen ja kun pääsin osastolle, tuntui, että olis voinu heti nousta. Minut leikattiin aamupäivällä ja samana iltana sain eka kerran luvan nousta ja mennä hoitajan kanssa vessaan. Meni ihan hyvin. Vähän huimasi, koska verta oli mennyt aika reilusti. Söin kipulääkettä (Ketorin-tabletteja) 8 tunnin välein kolme päivää, koska niin sairaalassa käskivät. Ei tullut mitään kauheita kipuja. Leikkaava lääkärini ompeli itsestään sulavilla tikeillä, joten niitäkään ei tarvinnut poistaa. Haava parani nopeasti ja siististi. Alkuaikoina kotiin tultua tuntui, että tyhjä vatsanahka kävellessä "painoi" haavaa niin, et teki mieli tukea käsin siitä haavan yläpuolelta. Nyt 5 ja 1/2 kk leikkauksen jälkeen arven alue (lähinnä siitä yläpuolelta) on hiukan kummallisen tuntuinen, johtuen leikkauksen aikana poikki menneistä hermoista. Alue normalisoituu varmaa noin vuoden kuluessa leikkauksesta. (Näin olen kuullut..)
Ensimmäisen kuukauden aikana ei saisi nostella muuta kuin vauvaa, ei edes imurointia suositella. Voi ottaa rauhassa ihan luvan kanssa!
Ei minulle ainakaan jäänyt huonoa muistoa sectiosta ja hyvä niin, koska mahdolliset tulevat vauvanikin joudutaan leikkaamaan suunnitellusti.