Sektiosta toipuminen

  • Viestiketjun aloittaja Mama-71
  • Ensimmäinen viesti
Mama-71
Moi!
Kuinkas muut ovat toipuneet sektiosta? Mulla on nyt 2kk synnytyksestä ja haavakohta kyllä vieläkin hieman kipuilee, eli ei ole ihan normaali. Haavanseutu on myös edelleen osittain tunnoton. Koskahan voi aloittaa "kunnon" urheilun ja vatsalihasliikkeet?
 
Leikelty
Minä toivun sektiosta suht nopeesti. Sairaalassa jo kolmantena päivänä leikkauksesta lopetin kipulääkkeiden syömisen. Viikon kuluttua kun tikit poistettiin en tuntenut minkäänmoista kipua. Tämän takia unohdinkin että ei saisi kurkotella tai nostella painavia, joten painavat kauppakassit tuli kannettua!

Aika pitkältä ajalta kuullostaa sulla toi kipuilu:/ Minä aloitin lenkkeilyn ja urheilun heti viikon kuluttua sektiosta, kun sain tikit pois. Vatsalihaksia olisi hyvä alkaa tekemään vasta n. 10 vkon kuluttua sektiosta.
 
Sektioitu
Alkuperäinen kirjoittaja Leikelty:
Vatsalihaksia olisi hyvä alkaa tekemään vasta n. 10 vkon kuluttua sektiosta.
Oikeastaan vasta sitten saa ryhtyä tekemään kunnolla vatsalihaksia, kun se rako tuossa mahanpäällä on mennyt kiinni, muuten se voi jäädä pullottamaan loppuiäksi.
 
huhuu huhuu
Mulla on nyt sektiosta reilut viisi viikkoa. Haava parani tosi hyvin ja on oikein pieni ja siisti eikä tikkejäkään näy ollenkaan (sulavia, mutta en tiedä missä kun vain pieni viiva näkyy). Vatsalihakset on kuitenkin edelleen tuolla sivuilla joten en tee niitä ja kyllä muutenkin noudatan tuota ohjetta etten nostele vauvaa painavampaa kuuteen viikkoon vaikkei mitään kipuja enää olekaan. Muistaakseni viikon kaksi sattui sängystä nouseminen, nauraminen yms. Neuvolan täti käski ottaa iisisti jälkitarkastukseen asti ja minulla se tarkoittaa kahdeksaa viikkoa... Olen siis vain kävellyt mutta odotan innolla että pääsen kunnolla liikkumaan, kunto on jo tosi huono kun raskausaikakin meni heikosti ...

Alkuperäisen ehkä olisi syytä käydä näyttämässa haavaansa jossakin. Oletko kuitenkin alusta asti liikkunut hyvällä ryhdillä?? Arpikudostahan sinne varmasti on muodostunut ja se siellä varmaankin kinnaa, kai siihenkin voi joku apu löytyä. Itse sain juuri eilen sairaalasta (TAYS) kyselyn haavan paranemisesta, on hyvä että sitäkin seurataan.
 
keisarinna
Minä sain synnäriltä ohjeen et vastalihaksia saa alkaa tekee 8 vkon kuluttua leikkauksesta! Enkä moista ole kuullut että kun rako umpeutuu??? Kyllä kai se muutamassa viikossa kuuluu umpeutua?
 
miuku''
Mulle sanottiin aika tiukasti sairaalassa section jälkeen, että vatsalihakse ja muu kunnon urheilu aloitetaan vasta sitten, kun haavaan ei satu, kun vatsalihasrako on umpeutunut ja ennen kaikkea sitten, kun lantionpohjan lihakset on treenattu kuntoon. Lantionpohjan lihaksethan löystävät ja venyvät sectiosta huolimatta raskausaikana vauvan painon ym. vuoksi, vaikkeivät samaan koettelemukseen joudukaan kuin alateitse synnytettäessä. Jos l.p.lihaksia ei treenaa, on seurauksena vanhemmalla iällä virtsainkontinenssia. Siihen on siis ihan fysiologiset perusteet, mutta kun en niitä nyt varmasti muista, niin en lähde arvuuttelemaan. Joku tietäväisempi täydentäköön.
Ja mulla vatsalihasrako umeputui kunnolla vasta n. 10kk kuluttua sectiosta.
 
Aurora Vee
Minustakin kuulostaa aika hurjalta että esim. 10 viikon jälkeen saisi tehdä vatsalihasliikkeitä? Minulla vatsalihakset löytyvät vasta nyt vanhoilta paikoiltaan ja toisesta sectiosta on kohta puoli vuotta. Jos treenaa suoria vatsalihaksia liian aikaisin niin niiden väliin voi jäädä rako (sanoi sairaalan fysioterapeutti). Sen sijaan vinoja vatsalihaksia (jotka sijaitsevat kyljissä) voi treenata jo melko aikaisin, en muista enää suosituksia mutta silloin kun haavaan ei enää satu.

Kipuilu ei kuulosta normaalilta enää parin kuukauden jälkeen sectiosta, toki arpi on pitkään hellä. Ja alavatsan tunnottomuus on jossain määrin pysyvää riippuen siitä miten hermoradat korjaantuvat, se on täysin normaalia.
 
mua
Mistä siis tietää, että se rako vatsassa on varmasti mennyt kiinni?? Tunnustelemalla..? Mun maha on ainakin ihan pehmeetä löllöä kokonaan, eikä siinä mitään rakoa tunnu... (Synnytyksestä 9 vkoa).
 
miimuu
Sektiosta kulunut reilu 8 kk ja n. kuukausi sitten ei reilun tunnin lenkki enää tuntunut pahalta alavatsassa. Siihen asti kun lenkiltä tuli tuntui ettei saanut housuja jalasta otettua kun ei saanut jalkoja lattiasta ylös. Vieläkin kun painaa haavan seutua on iho siitä eri tuntuinen kuin vähän ylempää.
Maharaon tunnet kun käyt selällesi ja nostat hieman päätä jännittäen samalla heikosti vatsalihaksia. Samalla kokeile keskeltä vatsaa hieman painamalla. Jos tunnet "ammottavan aukon" silloin rako on vielä olemassa. Silloin ei saisi vielä tehdä kuin pieniä syvien vatsalihasten liikkeitä. Ei missään tapauksessa jalat koukussa kädet niskan takana ja ylös- liikettä. Ja muista treenata ensin lantionpohjalihakset kuntoon niin et saa vanhempana virtsaamisvaivoja.
 
ks2
sektiosta aikaa 1v3kk ja haava parani tosi nopeasti ja hyvin, mutta silti edelleen joskus arpea nipistelee, vai liekkö nipistelee jostain haavan alta.. ja iho on osittain tunnoton. Joskus myös esim alkkarit saattaa hiertää arpea.
 

Yhteistyössä