Sektiosta kaipaan paljon tietoa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio tiedossa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tehtiin hätäsektio ja toivuin siitä tosi nopeasti. Kolme päivää söin särkylääkkeitä ja sitten kotiuduin. Jälkivuoto oli samanlaista kun alatiesynnytyksen jälkeen (mulla kesti kauvan noin 6 viikkoa molempien synnytystapojen jälkeen). Mitään tulehduksia ei mulle tullut. Vauvaa en tietty nähnyt kun olin nukutettu ja heräämössä olin kaksi tuntia. Vauvaa sai kantaa heti kun sängystä ylös pääsi ja neljään viikkoon ei olisi saanut nostaa vauvaa painavampaa.Itse kyllä nostelin esikoista (joka oli silloin 1v7kk)jo noin viikon päästä sektiosta. Paskantaminen ei sattunut yhtään vaan ihan tuntui siltä kun normaalistikin. Että tosiaan oli ihan kaikinpuolin hyvä kokemus ja toipuminenkin oli nopeampaa kun alatiesynnytyksessä vaikka hätäsektio olikin kyseessä. Eiköhän se sullakin hyvin mene.

ap on aloittanut heinäkuussa ketjun, joten on varmaan jo sektioitu. Mutta ihanko totta heips pärjäsit 3 päivän särkylääkkeillä?????? T. nimim. "kateellinen, 3päivää opiaateilla ja 4viikkoa panadol-buranalla"

Alkuperäinen kirjoittaja sektio tiedossa!!:
Kauan kestää, että toipuu fyysisesti suunnitellusta sektiosta??
Onko jälkivuoto runsasta? Normaalia
Tulehtuuko leikkaushaava usein? En osaa vastata
Kauan aikaa vauvaa saa pitää rinnalla heti leikkauksen jälkeen? En saanut ollenkaan, kummallakaan kerralla
Kauan heräämössä tarvii olla? Niinkauan, et tunto palaa jalkoihin. ts. pystyt heiluttaa varpaita..
Kauan kestää se kielto, että mitään ei saa kantaa? Eikö vauvaakaan saa kantaa? 1kk.
Sattuuko pissaaminen ja kakkaaminen, lähinnä se ponnistaminen leikkauksen jälkeen? En muista enää..

KERTOKAA NYT IHAN KAIKKI MITÄ TIEDÄTTE!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja moips:
ap on aloittanut heinäkuussa ketjun, joten on varmaan jo sektioitu. Mutta ihanko totta heips pärjäsit 3 päivän särkylääkkeillä?????? T. nimim. "kateellinen, 3päivää opiaateilla ja 4viikkoa panadol-buranalla"

En mäkään ottanu kotona enää mitään lääkkeitä. Sairaalassa parina vikana päivänä otin varmuuden vuoksi ketoriinin.

Kotiuduin kolmantena päivänä sektiosta enkä kotona enää syönyt särkylääkkeitä (sairaalassakin sitä perus burana-penadol yhdistelmää). Olin tosi hyvässä kunnossa heti seuraavana aamuna sekiosta eikä haavaa särkenyt, ainoastaan silloin vain kun meni esim makaamaan tai nousi istumaan niin silloin ikävästi vihloi ja kiristeli muuten ei tosiaan jurikaan mitään tuntemuksia haava alueella. Lisättävä on vielä että mulla oli kova yskä silloin ja yskiminen tuntui aika ikävältä

Rispektiä taimille!!!! Mulla oli haava kipeenä sen 4 viikkoa. Ja kipuilee edelleen vajaa puoli vuotta jälkeenpäin. Lääkkeitä ei tietty enää tarvita, mutta ennalleen iho ei palaa. Sattu lääkkeiden lopettamisenkin jälkeen niin maan pkeleesti pari kuukautta kun imetti kyljellään ja vauvan potku osui haavaan.

Supernaisia :)

Mä sain vielä opiaattiresptin kotiinkin kun olin niin romuna. En kyllä hakenut niitä apteekista. Mun haavaa kyllä jouduttiin vähän suurentamaan kun vauva oli niin perätilajuntturassa ettei suostunut tulemaan. Kesti 45min ennen kuin lapsi oli ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja moips:
Supernaisia :)

Mä sain vielä opiaattiresptin kotiinkin kun olin niin romuna. En kyllä hakenut niitä apteekista. Mun haavaa kyllä jouduttiin vähän suurentamaan kun vauva oli niin perätilajuntturassa ettei suostunut tulemaan. Kesti 45min ennen kuin lapsi oli ulkona.

No huh, mulla kesti 9 min... Mäkin pelkäsin etukäteen tuota haavakipua kun mulla on umppari leikattu ja se haava oli niiiiiiin kipeä just jotain kuukauden ja söin buranaa kuin leipää! En tiedä miksi tuo sektio sitten oli niin paljon helpompi.

eka sektio tehtiin kiirellisenä 36h synnytys yrityksenä toivuin tosi nopeesti viikon päästä kävin bussilla katsomassa poikaa teholla oli pakko kun ei ollut autoa ja poitsu jäi teholle.

toka sektio perätilan vuoksi 3kk sitten toipuminen kesti 2viikkoa en pystynyt kunnolla käveleen sängystä nousu oli yhtä tuskaa sitten helpotti,jälkivuoto kesti 7viikkoa ja oli tosi runsasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mulla on molemmat sektiot tehty vaakaviillosta, jäi kiinnostamaan tuo vatsalihaksien poikki leikkaaminen. Mulla oli ihan se käsitys että kyllä ne olisi poikkaistu? :/

Mulle kans tehtiin vaakaviilto ja lääkäri sanoi mulle tikatessaan haavaa umpeen että "Nyt ommellaan vatsalihakset takaisin yhteen". Jäi mieleen koska mua huvitti että mun läskimahasta sellaisiakin sitten löytyy. =)

Mutta siis kyllähän koko vatsan alueella menee lihaksia ristiin rastiin ja toki niitä on siellä alavatsallakin.

mulla muuten kanssa jouduttiin suurentaan haava tyttö otettiin imukupilla meni jotain 30min aikaa, puolitoistatuntia kesti koko operaatio oli niin paljon kiinnikeitäkin tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Sektioitu:
Mulla on molemmat sektiot tehty vaakaviillosta, jäi kiinnostamaan tuo vatsalihaksien poikki leikkaaminen. Mulla oli ihan se käsitys että kyllä ne olisi poikkaistu? :/

Mulle kans tehtiin vaakaviilto ja lääkäri sanoi mulle tikatessaan haavaa umpeen että "Nyt ommellaan vatsalihakset takaisin yhteen". Jäi mieleen koska mua huvitti että mun läskimahasta sellaisiakin sitten löytyy. =)

Mutta siis kyllähän koko vatsan alueella menee lihaksia ristiin rastiin ja toki niitä on siellä alavatsallakin.

Niin siis niitä lihaksia silleen venytetään erilleen, ei suinkaan poikkaista! Tarkemmin en osaa selittää kun en oo lääkäri. Mutta siis jos oikeasti joku lihas katkaistaan, niin ei se kyllä ihan ennalleen toivu, eikä varsinkaan niin lyhyessä ajassa kuin sektiosta toivutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksistanne!!
Lisää vastauksia saa laittaa!!
En tiennyt, että vatsalihakset poikkastaan. Kasvaako ne normaaleiksi takaisin? Urheilija olen ja hyvät vatsalihakset omistan, joten apua!
Sattuuko se katetrin laitto? Laitetaanko se ennen puudutusta jo?

katetri laitetaa jo osastola, siis ennen epiduraalia mut puuduttavan geelin kans, ei satu

sain katetrin spinaali puudutuksessa eikä tuntunut missään

tuo kantoliina juttu tuskin kovin hyvä. mulla aineki haava kipeytyi ku kannoin vauvaa kantoliinassa. vaikka leikkauksesta oli noin 2-3 viikkoo. ja mulle ne aineki sano että ainoastaan vauvaa saa nostaa ja sitäki mahdollisimman vähän. ja kantoliinassahan sitä kantaa koko ajan

Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja Sektioitu:

Niin siis niitä lihaksia silleen venytetään erilleen, ei suinkaan poikkaista! Tarkemmin en osaa selittää kun en oo lääkäri. Mutta siis jos oikeasti joku lihas katkaistaan, niin ei se kyllä ihan ennalleen toivu, eikä varsinkaan niin lyhyessä ajassa kuin sektiosta toivutaan.
Juu, lihaksia ei oikein voi ommella takaisin yhteen.. hermonpäitä siinä kyllä menee poikki mutta ne kasvavat omia aikojaan sitten takaisin yhteen. (2 sektiota takana, toinen meni hyvin ja toinen komplisoitui pahasti)

Mut leikattiin 9kk sitten. Katetrin laitto ei tuntunu juurikaan. Vauvan sain rinnalle pariksi min ja sitten vietiin isän mukaan. Heräämössä olin vajaat 4h ja tympi kun olisin halunnut pojan luokse. Yöllä kun leikattiin niin seuraavana ap ylös ja katetri pois+pesulle. Haavakipu pysyi kurissa kipupilleireiden avulla. Kakkaaminen oli hankalaa, söin lakua osastolla ja pystyin tyhjäämään. Vauvaa painvampaa ei saanut nostaa 6viikkoon, ei myöskään imuroida tms. Haava tulehtui vaikka suihkutin ahkeraan ja annoin ilmakylpyjä. jälkit oli 8vkon kuluttua eikä silloin enää ollut vaivaa. Sairaalassa oltiin 4pv. kotona söin jonkun aikaa särkylääkettä, kannattaa reilusti hoitaa kipua, se auttaa toipumista ja toimintakykyä.

Kauan kestää, että toipuu fyysisesti suunnitellusta sektiosta??
Niin yksilöllistä. Minulla ei ollut kauheita kipuja yhenkään sektion jälkeen (3kpl ) ja viimeisimmän jälkeen jo 4 tunnin päästä istuin ja kävelin. Eikä sen jälkeenkään mitään kummempaa ollut. Haava ei ollut kipeä.
Onko jälkivuoto runsasta?
Ei minulla ole ollut kauheen runsasta. Tiputtelihan se viikkoja.
Tulehtuuko leikkaushaava usein?
Ei oo minul kertaakaan tulehtunut.
Kauan aikaa vauvaa saa pitää rinnalla heti leikkauksen jälkeen?
Leikkaussalissa vaavi tuotiin nuuskuteltavaksi ja pusuteltavaksi muutamaksi minutiksi. Sitten isin kans menivät pesulle ja mittaukseen. Ja hyvä niin sillä jokakerta olen nukahtanut leikkauspöydälle heti kun vaavin oon nähny!
Kauan heräämössä tarvii olla?
Ekasta ja tokasta en muista kun nukuin vaan kokoajan. Heräsin vasta osastolla. Mutta kolmannen aikana olin pari tuntia heräämössä, kunnes jaloissa alkoi olemaan pikkuisen tuntoa, kaikki sektiot siis puudutuksessa tehtyjä.
Kauan kestää se kielto, että mitään ei saa kantaa? Eikö vauvaakaan saa kantaa?
Minulle joka kerta sanottu että kuukauteen ei saa kantaa ja nostaa mitään vauvaa painavampaa. Tottelin sitä jos muistin!
Sattuuko pissaaminen ja kakkaaminen, lähinnä se ponnistaminen leikkauksen jälkeen?
Jokakerta sain mahan pehmennys lääkkeitä. Ei ole sen jälkeen miltään tuntunu kakkiminen!
Mutta viimeisen jälkeen pissiminen sattui. Ei ollu tulehusta tms. mutta kerkes vaan pissiputki tottumaan liiaksi siihen katetriin!

Alkuperäinen kirjoittaja härkä88:
tuo kantoliina juttu tuskin kovin hyvä. mulla aineki haava kipeytyi ku kannoin vauvaa kantoliinassa. vaikka leikkauksesta oli noin 2-3 viikkoo. ja mulle ne aineki sano että ainoastaan vauvaa saa nostaa ja sitäki mahdollisimman vähän. ja kantoliinassahan sitä kantaa koko ajan

Ai tana että sattui liinailla vielä viikkoja sektion jälkeen, koska vauva ja liinahan painaa haavaa kuitenkin.myöh sujui hyvin liinailukin.

Yhteistyössä