Sektiossa huomattiin ohut kohtu. Mitäs se nyt siis käytännössä tarkoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Yksi aiempi sektio takana. Tämä oli toka sektio, jossa kohtu oli vain 3 mm ohut, ei muuta sanottu, kuin että seuraava raskaus ei saisi alkaa, kunnes 12 kk leikkauksesta. No voikos siitä olla jotain muuta haittaa? Ja miksi kohtu oli ohut? En oikein ymmärrä.
 
vieras
Ei sitten tullut sairaalassa mieleen kysyä? Eiköhän haitta ole se, että kohtu voi revetä jos uusi raskaus alkaa liian nopeasti. Tai sitten voi revetä synnytyssupistuksissa.
 
vieras
Synnytys on heikentänyt sitä jolloin se on ohentunut. Mulle tuli toisen sektion jälkeen raskautumiskielto. Mun kohtu on niin ohut et se voi repeytyä tai irrota mikäli raskautuisin uudelleen.
 
ap
Miksi raskaus on sitä ohentanut? Oliko ensimmäinen sektio siihen syynä? Voiko kohtu revetä pelkässä uudessa raskaudessa? Vai vasta synnytyssupistuksissa?

Joo, ei tullu mieleen kysyä mitään, kun tämä todettiin mulle heti kun mut oli kursittu kasaan leikkaussalissa.
 
jaö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi raskaus on sitä ohentanut? Oliko ensimmäinen sektio siihen syynä? Voiko kohtu revetä pelkässä uudessa raskaudessa? Vai vasta synnytyssupistuksissa?

Joo, ei tullu mieleen kysyä mitään, kun tämä todettiin mulle heti kun mut oli kursittu kasaan leikkaussalissa.
Leikkausarpi ei jousta niin kovin hyvin verrattuna arvettomaan kohdunseinämään. Jos se on vieläpä kauhean ohut, niin siinä on tosi herkästi vaarana repeäminen.
 
ap
No voiko se revetä uudessa raskaudessa sitten? Vai vasta niissä synnytyssupistuksissa sitten? Kolmas ois haaveissa. Mutta kannattaako pitää pitempi väli vai onko sillä enää mitään merkitystä, että onko väliä 1 vuotta vai 4 vuotta?
 
Joo, voi revetä ja yleensä kait tuommoisissa tilanteissa sektio on ainut mahdollisuus. Supistukset voivat aiheuttaa repeytymisen.
Ja tosiaan kannattaa pitää reilumpi väli ennen seuraavaa raskautta. Jos raskautta ei ehdottomasti ole kielletty niin ei kait suurta hätää :)
 
ap
Ei kielletty ei. Vauva oli 5 kg ja vatsa valtava. Varmaan kohtukin oli valtavaksi venynyt. Voisko myös sen takia olla myös ohentunut, kun oli joutunu venymään niin paljon?
 
Januliittus harmailee
Mulla oli vaja kuukaus sitten kolmas sektio ja kohtu 2-3mm ohut ja kielto tuli ettei saa enää raskautua. Jos vahinko kävisi niin raskautta pitäis seurata alusta asti tosi tarkkaan ja vauva pitäis ottaa viimeistään 30 viikolla pois.
 

Yhteistyössä