Sektion kokeneet....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Hei,

Tiedän että tämä on väärä osio tälle aiheelle, mutta en jaksa juuri nyt kirjautua....

Aamun neuvolassa selvisi että vauva asustelee masussa väärinpäin ja tuntuisi olevan niin tiukasti että tuskin enää kääntyy. Nyt viikkoja 37. Sain lähetteen naistenklinikalle ja tod näk mun pahin pelko toteutuu ja joudun sektioon. Kertokaa kokemuksia sektiosta itse toimenpiteestä ja sen jälkeen kuluvasta ajasta kaikkine pahoinvointineen ym. Etenkin hiljattain naikkarilla vierrailleet teidän kokemukset olisivan kultaakin kalliimpia. Mua pelottaa aivan kamalasti ja oon ihan hajalla.

Terv " normaalisti synnyttänyttä.

Minulla on takanani kaksi sektiota, ensimmäinen hätäsektio (istukka irtosi) ja toinen päivystyssektio (lapsivedet menivät kaksi viikkoa ennen suunniteltua sektiopäivää).

Vaikka minun sektiohaavani onkin pystysuunnassa ja näinollen melkoisen suuri, niin molemmista sektioista selvisin vähällä, ei yhtään ollut edes kipua haavassa.

Ainoa ongelma oli se että annettiin kielto nousta vuoteesta vatsalihasten avulla; siinä sitä olikin muistamista sivuttain nousussa kun ei ollut minkäänmoisia kipuja.

Samaten ohje ettei saa kantaa mitään vauvaa painavampaa vähiin aikoihin oli vaikea noudattaa, juurikin siksi ettei sitä sektiohaavaa edes muistanut.

no ei ollut kovin kiva kokemus. oksensin koko toimen piteen ajan, koska vaikka ei kipeää käynyt, mutta koko ajan tuntui kun ne tonki vatsassa yms. muutaman päivän olin tosi kipeä ja tuntui, että mikään kipulääke ei auta. ja vielä kotonakin haava oli kipeä monta monta viikkoa.

Kaksi sektiota takana ja ihan hyviä kokemuksia. Jännitti, totta kai, mutta lääkärit ja hoitajat pitivät äärettömän hyvää huolta ja kipulääkitys oli kohdillaan.

Mulle on tehty 2 sektiota. Ensimmäinen oli suunniteltu ja toinen kiireellinen sektio.
Kyllä niistä selviää :) Vaikka toki kivut ovat aika kovat, nouseminen ja liikkuminen tekee kipeää. Mutta siihen saa särkylääkkeitä. Eka vuorokausi piti olla sängyssä, katetri oli. Sen jälkeen pääsi hoitajan auttamana vessaan ja liikkeelle.
En ollut naistenklinikalla, vaan Jorvissa.

Isoin huoli oli se, kun näin vauvan vaan vilaukselta ja sitten menin heräämöön kahdeksi tunniksi. kamala ikävä raastoi :( Mutta tiesin että oli sen ajan isällään, olivat tosin antaneet korviketta kun oli nälkä yllättänyt pienellä.

Kotiin päästiin 3 päivän päästä siitä, liikkuminen oli kivuliasta 2 viikkoa ja sitten alkoi helpottamaan. Ei saanut nostaa vauvaa painavampaa joten pakko olla joku toinen auttamassa, varsinkin jos on isompia lapsia. Ja kauppajutut, siivoomiset, kaikki.

Ihan hyvät muistot jäi, ei kannata stressata :)

Mulla on yksi kiireellinen sektio takana ja ei siitä mitään pahaa oo sanottavana..
Mut leikattiin yöllä kun ei synnytys käynnistynyt kunnolla.. puudutettiin epiduraalilla ja leikkaussalissa oli sitten olo aika hassu, kun ei tuntenut kaulasta alaspäin mitään.. leikkaus meni nopeasti eikä mua ainakaan häirinnyt vaikka tunsi kuinka ne repi ja kaivo mahaa :D
Leikkauksen jälkeen 2 päivää oli tuskaa kipujen takia, mutta sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia.. viikko oltiin sairaalassa keltaisuuden takia ja kotona tein kaikkea ihan normaalisti..
kuitenkin kun mulla on iso maha (ylipainoa) ja hieman roikkuva niin leikkaushaava alkoi märkimään.. meni n. 2-3 viikkoa että sain sen kuntoon...
Nykyään 3 v. leikkauksen jälkeen maha on vieläkin hieman tunnoton eikä taida palata normaaliksi koskaan...

Tuleeko toimenpiteessä huonovointiseksi? Mulla hajoo ihan just pää kun pelkään niin paljon...Kuinka pitkään aikaa sektion jälkeen ei saa nostaa vauvaa painavampaa?

Iso kiitos jo teille vastanneille...Lisää kokemuksia kiitos

Mulle tehtiin ekan kanssa suunniteltu sektio perätilan vuoksi, kylläkin Irlannissa. Jouduin jo muutamaa päivää aikaisemmin osastolle käyrille vatsakipujen vuoksi, mutta leikkaukseen pääsin sovittuna päivänä.
Aamu alkoi jonkin pillerin ottamisella, joka ilmeisesti estää pahoinvointia. Koko päivänä en saanut syödä mitään, ei ollut tietoa moneltako menen saliin, joten oli aika tuskaista hermoilla kunnes tultiin tuomaan tukisukat jalkoihin, leikkauskaapu ja kertomaan että vajaa tunti ja menoks.

Salin ulkopuolella anestesialääkäri (joka hoiti spinaalin), lastenlääkärit, sekä muu leikkaava henkilökunta varmisti multa moneen otteeseen allergiat ym. tiedot ja kerrottiin mitä tehdään. Mut saateltiin saliin istumaan leikkauspöydälle, omat loputkin vaatteet muovipussiin, kanyyli käteen, kaapu selästä auki ja puudutteiden laitto. Nopeasti selälleen, katetri ja leikkauspaidan helma nostettiin rinnan päälle näköesteeksi. Mies talutettiin suojavaatetettuna pääni viereen ja anestesialääkäri testaili neulalla kuinka korkealla puudute menee. Mulla puutui hieman toispuoleisesti, kallistivat pöytää, juttelin hermostuneena miehelle ja mietin milloin aloittavat. En tiennyt että olivat jo hyvässä vauhdissa siinä vaiheessa.

Lapsi näytettiin nopeasti, vietiin puhdistettavaksi ja tuotiin nopeasti takaisin. Haavaa suljettiin jo kun ihmeteltiin miehen kanssa pientä. About 30min leikkauksen alusta mut kärrättiin viereiseen huoneeseen heräämöön, sen aikaa vauva oli isällään.
(Tarkennan että mies ja vauva myös tulivat heräämöön, sillä välin kun mua aseteltiin ja laitettiin vuoteelle pöydältä niin mies piti lasta)
Verenpaineet katsottiin uudelleen, mua autettiin hieman pystympään asentoon ja sain lapsen rinnalle. Se oli vaikeaa kun puudute nousi niin että toinen käsikin puutui ja sain hartiapiston.

En muista kauanko olimme tarkkailussa kun meidät vietiin kerrosta alemmas postnatal osastolle, missä oli salillinen muitakin leikattuja naisia.
7h myöhemmin jalkoihinkin tuli tuntoa niin että nousin vuoteesta. Se teki häijyä, kuin olisi ollut mahdottoman kipeät vatsalihakset.

Seuraavana aamulla vaatimalla vaadin ottamaan katetrin pois, kävin joka päivä kävelemässä käytävällä, jemmailin särkylääkkeitä kun unohtivat toisinaan antaa (puolella annostuksella menin, joten lievä kipu oli jatkuva seuralainen), eka suihkukäynti oli puistattava kokemus, ihan vaan ajatus siitä kun vesi huuhtelee haavaa (laitettiin niitit/hakaset tms). Vauvaa pystyin nostelemaan, oli 24/7 vierihoidossa, nukkui mun kainalossa ja alusta asti oltiin omalla maidolla, vaikka maito nousikin kunnolla vasta lähtöaamuna 5.päivänä.

Alkuun liikkuminen oli hidasta ja huomasin nopeasti että selkälihakset oli päässy rapakuntoon. Kerran tai kaksi oksensin selkäkipujen vuoksi. Panadolia söin viikon leikkauksesta, osittain myös koska imetys sattui. Haava itsessään parani tosi hyvin, ei tulehduksia, vuotoja, punoitusta, mutta tunto meni koko alavatsalta ja palasi hiljalleen ikävänä pintapistelynä. Nyt vain arven kohta on tunnoton ja leikkauksesta kohta 3v.

Toinen syntyi alateitse ja itse synnyttäminen oli peace of cake, sen tekisin milloin vain uudelleen, mutta kieltämättä nyt kun vertaan, sektion jälkimainingit olivat paljon kevyemmät, ne pienet lihaskivut eivät olleet mitään siihen verrattuna että itku kurkussa joutuu käymään vessassa ja vetämään 3vkoa särkylääkkeitä maksimimäärät vaikken edes saanut mitn pintanirhaumaa kummempaa taisteluvammaa synnytyksestä.

Viimeksi muokattu:
Itse sektio tuntui siltä, että mahaa heiluteltiin puolelta toiselle. Odoteltiin, että jalat rupee liikkumaan ja pääsee omaan huoneeseen niin jalkojen ruetessa toimimaan ne oli ihan holtittomat! Yritin ihan vähän polvea nostaa niin jalka sinkosi kauheesti ylöspäin, lähinnä se oli huvittavaa. Mulla ei ollu missään vaiheessa mitään kipuja kiitos kipupumpun, ja kotonakin pärjäsin ihan parilla pillerillä muutaman päivän, joita olin lähinnä tulehduksen estoon. Arpi on todella siisti, taysissa sitä kehuttiin kovasti. Pahinta sektiossa oli se, että se tapahtui kauhealla vauhdilla, mutta sehän on kirurgille ihan rutiinileikkaus.

Minulla kans hätäsektio istukan irtoamisen takia, nukutettiin. Mut kipuja ei juurikaan ollut, toki pidin itsekin huolen, että jos vähänkin alkoi tuntua, niin pyysin lääkkeen (silloin alussa). Paljon kipeämpiä näyttivät monet alatiesynnytyksen kokeneet.

Mulle tehtiin suunniteltu (eteisistukka) sektio puudutuksessa. Neljän normisynnytyksen jälkeen kokemus oli suorastaan mukava:) Vieressä oli koko ajan hoitaja, joka hieroi hartioita ja jutteli.
Tiestysti pelotti uusi kokemus, mutta hyvin meni.
Makailin sängyssä hiukan yli suositellun ajan, jotta ei tulisi huono olo eikä päänsärkyä.
Minulla ei ollut maha eikä haava juurikaan kipeä. Ja peppu, pepulla saattoi heti istua :)
Maitoa tuli normaalisti.
Vaikeinta oli kotona muistaa, ettei saa nostella.
Toivuin paljon nopeammin kuin muista synnytyksistä.

Yksi kiireellinen sektio takana.

Kun lääkitys alkoi häipyä, tärisi koko kroppa ihan villinä. Ekana vuorokautena ei saanut nousta ollenkaan, joten tuore isä sai heti alkuunsa laatuaikaa :) . Hurjaa oli se, miten avuton sitä oli; side käytiin vaihtamassa, kohtua paineltiin jne....ja itse vaan makas. Kun sitten pääs suihkuun-johon meinasin pyörtyä- alkoi olla parempi. Samoin kun sai kakattua. Ekat päivät meni rahjustaessa, "lenkkeilin" kahvioon ja takas ja olin aivan hiestä märkä.

Ekoina kotipäivinä selkä kipeytyi kun vatsalihakset ei enää olleet tukemassa.

EIpä siitä nyt mitään traumoja jäänyt. Hyvä näin. EN olisi toisaalta halunnutkaan puskea sitä nelikiloista puolimetristä pötikkää tuolta pienestä lantiostani. Näin jälkeenpäin ajateltuna.

Ei mulla ainakaan tullut siitä huono olo. En tiedä sitten, jos tehtäisiin nukutuksessa. Mutta ainakaan puudutuksessa tehtystä ei tullut.
Hieman ehkä oudolta tuntuu, kun on ihan puuduksissa mutta parissa tunnissa sekin häviää.
Mulle sanottiin, että ainakaan pariin viikkoon ei saisi tehdä mitään raskaampaa. Olen kyllä kuullut, että jotkut tekee silti. Kun sektiosta oli kulunut ½ vuotta, olin jo uudelleen raskaana ;)

Ei mulla ainakaan tullut siitä huono olo. En tiedä sitten, jos tehtäisiin nukutuksessa. Mutta ainakaan puudutuksessa tehtystä ei tullut.
Hieman ehkä oudolta tuntuu, kun on ihan puuduksissa mutta parissa tunnissa sekin häviää.
Mulle sanottiin, että ainakaan pariin viikkoon ei saisi tehdä mitään raskaampaa. Olen kyllä kuullut, että jotkut tekee silti. Kun sektiosta oli kulunut ½ vuotta, olin jo uudelleen raskaana ;)

Kiitos sinulle =) muistatko yhtää kauan tuo leikkaus kestää?

Minulla yksi sektio takana. Ei pahoinvointia, ei kipuja, jalkeilla jo samana iltana ja maito nousi hyvin. Arpi on poikittaissuunnassa alavatsalla eikä ole ihmeellisen näköinen. Eli turha pelko pois, täällä ainakin kaikki meni ihan nappiin!

Perätilan vuoksi minulle tehtiin sektio. Suunniteltu sektio muuttui kiireelliseksi kun lapsivedet meni kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja synnytys eteni rytinällä. Kokemus oli kokonaisuudessaan erittäin positiivinen, vaikka pettymys sektioon päätyminen olikin. Itse toimenpide ei ollut kivulias, mutta epämiellyttävää se oli kun tunsit kuinka mahaasi rassattiin ja tikkaaminenkin tuntui oudolta. Vauvan sain heti tikkaamisen jälkeen syliini isänsä hoivasta ja sen jälkeen oltiinkin vierihoidossa 24/7. Kivut ei päässyt koviksi missään vaiheessa, jaloille pääsin 10h leikkauksen jälkeen. Imetys lähti heti hyvin käyntiin ja haava oli siisti ja parani nopeasti. Ainoa ikävä kokemus oli se kuinka iäkäs kätilö kävi tasaisin väliajoin kuiskuttamassa "kyllä sä alakautta sen synnytät, tuut olemaan tosi kipeä sektion jälkeen". Ei ollut kiva kuulla tätä kun synnytys eteni ja supistukset muuttuivat jatkuvasti kivuliaammiksi ja tietenkin olin huolissani kuinka kaikki sujuisi. Kaikki oli jo kuitenkin etukäteen tarkkaan harkittu ja vaikea päätös sektiosta tehty. Kätilön painostus oli mielestäni hyvin epäammattimaista.

Minulla on takana yksi kiireellinen sektio ja kaksi alatiesynnytystä. Omalla kohdallani sektio on ollut huomattavasti helpompi ja kivuttomampi synnytys kuin kaksi muuta. Leikkaussalissa en tuntenut oikeastaan yhtään mitään koko toimenpiteen aikana. Vähän oli etova olo ja hieman myös tärisytti (en tiedä mistä johtui) alussa, mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Puudutuksen laittamisen jälkeen ei montaa minuuttia mennyt kun vauva oli jo ulkona. Pidempään siinä tikkaamisessa ym. kesti, mutta ei sekään kyllä varmasti puoltakaan tuntia vienyt.

Minulta otettiin katetri pois jo saman päivän iltana ja pääsin tuolloin hoitajan avustuksella vessaankin. Seuraavana päivänä sain liikkua varovasti ja mitä enemmän liikuin, niin sen vähemmän kipuja oli. Särkylääkkeitä söin pari päivää ihan kunnolla, mutta sen jälkeen en niitä tarvinut. Kotiin päästyä olin jo todella hyvässä kunnossa.

Kaiken kaikkiaan omat kokemukseni sektiosta ovat todella positiiviset. Ainoa miinus on tietysti vatsassa oleva arpi, joka on minulla pystysuunnassa ja edelleen hyvin näkyvä (leikkauksesta jo 8 vuotta). Eipä tuota kuitenkaan muut katsele kuin oma perhe saunassa. Heräämössä odottelu leikkauksen jälkeen oli kyllä tuskaisaa, mutta onneksi vauva tuotiin sinne näytille joksikin aikaa ja toisaalta tuore isä sai suuren kunnian viettää vauvan kanssa tämän kaksi ensimmäistä tuntia. Ehtii sitä vauvaa hoivata yllinkyllin sitten sen jälkeenkin. :)

Mulla kaksi sektiota takana ja ainut hankala asia oli se kun ei muistanut varoa haavaa. En ollut hetkeäkään kipeä, ei haava eikä muutenkaan. Alatie synnytyksen jälkeen olin paljon kipeämpi. 3vrk:tta sektiosta imuroin ja moppailin jo normaalisti kotona. Leikkaussalissa vähän jännitti, mut sielläkin on mahdollisuus saada rauhoittavia, mua rauhoitti se et mies istui vieressä ja hoitaja jutteli koko ajan. :D Elämäni kivoin päivä oli sektiopäivä. Ei oo ikinä ollut niin hauskaa kun leikkaus salissa :D saattaa kuulostaa hullulle, mut näin on. oli niin huippu henkilökunta siellä.

[QUOTE="pelokas";25223014]Kiitos sinulle =) muistatko yhtää kauan tuo leikkaus kestää?[/QUOTE]

Mä menin leikkaus saliin klo. 9 leikkaus aloitettiin 9.22 ja poika oli pihalla 9.26 :) tikkaukseen meni enempä aikaa, ehkä vajaa puol tuntia. ::)

Mulle tehtiin perätilan vuoksi sektio, enkä kyllä ollut mitenkään huonovointinen. Enkä tuntenut koko epiduraalin laittoa lainkaan. Ja samana iltana olin jalkeilla. Haavasta tuli kipuja toki, mutta sain hyvät kipulääkkeet. Ja arpi hävisi melkein kokonaan ja on niin karvoituksen rajassa, ettei sitä huomaa vaikka näkyisi.

Mielummin synnyttäisin seuraavankin sektiolla. Onhan siinä riskit, mutta en pelkää niitä. Enemmän pelkään alapään repeämiä ja eppareita ja sellaisia.

minulla takana yksi suunniteltu sektio. Minulla homma meni näin:
- kävin edellisenä päivänä osaltolla näyttäytymässä ja käytiin asiat läpi. Yöksi pääsin kotia ja seuraavana aamuna takaisin toimenpidettä varten. Piti olla syömättä, juomatta tietyt ajat.
- ensin annetaan esilääkitystä ja valmistellaan leikkausta varten (pissapussi, tippa yms)
- leikkaussalissa valmistellaan ja puudutetaan, se oli ehkä se inhottavin vaihe. Mulla ainakin piikki sattui kamalasti. Puudutusaineen vaikutus tuntui inhottavalta, kun ei pysty enää liikkumaan, eikä tiedä kuinka yllös se puudutus nousee.
- itse toimenpide eteni ihan rauhallisesti ja nopeasti. Vähän tuntui siltä että vatsaa heilutellaan, ravistellaan, tökitään. Mutta en varsinaisesti kokenut sitä mitenkään ikäväksi, eikä siitä tullut minulle huonoa oloa. Jos pystyy itse ajattelemaan jotain muita asioita tai keskittymään hengittämään rauhallisesti ja ajattelee mukavia, juttelee miehelle niin se helpottaa - ainakin minua. parempi kun ei ajattele mitä ne on siellä konkreettisesti tekemässä...
- lapsi oli "ulkona" nopeasti ja sain hänet hetkeksi nähdä. En syliin, mutta kerkesin moikkaamaan. Sen jälkeen oli vähän hassu olo, että mitäs on tapahtunut. Ei oikein tajunnut koko asiaa..
- Sen jälkeen en juuri mitään muista - rentouduin ilmeisesti kun pääasia oli suoritettu tai sitten minulle pumpattiin lisää lääkettä. Jonkun aikaa meni, että saatiin vatsa kursittua kasaan ja siitä sitten heräämöön odottelemaan että jalat lähtee liikkumaan. Heräämössä meni jotain 2-3 tuntia, on varmaan yksilöllistä miten kovasti nuo puudutteet vaikuttaa. Mutta kriteerinä minulla oli, että jalat lähtee liikkumaan ennen kuin pääsee takaisin osastolle. Isä ja lapsi tulivat jossakin välissä heräämöön tervehtimään. Se oli nopea visiitti ja jouduin itse sinne vielä joksikin aikaa jäämään. Pyydä isää ottamaan videokuvaa tai valokuvia dikikameralla, ja jättämään sinulle heräämöön niin on mukavampi odotella!
- Itselläni oli kipupumppu sektio päivän, joten kauheasti mitään kipuja ei ollut. Eniten sattui, kun painoivat kohtua kasaan. Se oli kamalaa!
- Samana iltana olin jo jalkeilla, imetys lähti hyvin käyntiin ja hoidin lastani koko ajan itsenäisesti. Kipupumpusta luovuin muistaakseni illalla enkä ottanut seuraavana päivänä kuin normaaleja särkylääkkeitä , olisivat kyllä tarjonneet jotain väkevämpääkin, mutta en tarvinnut.
- vatsalihaksia pitää varoa, mutta siitä minä ainakin sain ohjeet miten nousta ja toimia.
- kotiin pääsin neljäntenä päivänä ja kotona en enää ottanut kuin muutamana iltana särkylääkettä. Kunhan muistaa ottaa rauhallisesti sen ajan kuin kokee tarpeelliseksi. Sain myös jumppaohjeet, mitä piti tehdä joka päivä
- haava on vaakasuoraan ja sellaisessa kohdassa ettei sitä näy lainkaan. Arpi kutiaa edelleen välillä (4 v sektiosta), mutta en ole huomannut mitään tuntoaistin menetystä tai kipua arvessa.

Kaiken kaikkiaan ihan ok kokemus - vähän kliininen, mutta ei minulla siitä mitään ikäviä muistoja ole.
Onnea sinulle tulevasta pikkuisesta !

[QUOTE="pelokas";25222814]Tuleeko toimenpiteessä huonovointiseksi? Mulla hajoo ihan just pää kun pelkään niin paljon...Kuinka pitkään aikaa sektion jälkeen ei saa nostaa vauvaa painavampaa?

Iso kiitos jo teille vastanneille...Lisää kokemuksia kiitos[/QUOTE]

Kaksi sektiota tehty ja en mä kyllä ole ollut ollenkaan pahoinvoiva. Ekan jälkeen kävelin jo muutaman tunnin päästä ja tokassakin puolen vuorokauden päästä. Eka vuorokausi on kipujen kannalta pahin, sitten helppaa.

Yhteistyössä