Sektion kokeneet, muutama kysymys teille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
- Miksi sektioon päädyttiin? (Oliko suunniteltu vai päivystyksellinen?) Millä viikoilla tehtiin?

- Millainen kokemus sektio oli?

- Millainen olosi oli heti sektion jälkeen? Entä lopun sairaalassa vietetyn ajan?

- Milloin pääsit kotiin? Millainen olosi oli tuolloin?

- Oliko sektiohaava kipeä kauan?

- Mitä asioita sektio rajoitti? (Mitä sait tehdä, mitä et, paljonko nostaa, paljonko et.)

- Vaatiko sektio jotain järjestelyitä kotiuduttuasi? (Esim. vanhempien lasten hoitoon tms. liittyen.)

- Jos sinulle tulisi perheenlisäystä, haluaisitko sektion vai alatiesynnytyksen tuon kokemuksesi perusteella?

- Miksi sektioon päädyttiin? (Oliko suunniteltu vai päivystyksellinen?) Millä viikoilla tehtiin?

Hätäsektio B-vauvan sydänäänten laskun takia.

Ei mulla mitään pahaa sanottavaa, tietysti rajotti pari viikkoa tekemisiä.

- Millainen olosi oli heti sektion jälkeen? Entä lopun sairaalassa vietetyn ajan?

Olo oli ihan hyvä. Sairaalassa ollessa kävely ja sängyltä ylös nouseminen tuotti hiukan ongelmia, mutta loppua kohden alkoi sekin sujua.

Perjantain vastaseisena yönä leikattiin ja seuravaana maanantaina päästiin kotiin.

Ei mulla ollu ainakaan kummempia kipuja. Välillä vähän "jomotti".

- Mitä asioita sektio rajoitti? (Mitä sait tehdä, mitä et, paljonko nostaa, paljonko et.)

Kahteen viikkoon sain nostaa vain poikien painon verran maksimissaan. Kykkäämista ja kumartelua piti välttää.

- Vaatiko sektio jotain järjestelyitä kotiuduttuasi? (Esim. vanhempien lasten hoitoon tms. liittyen.)

Mies joutu yöllä heräämään kun pojat heräs, ite en sängystä niin nopeesti ylös päässyt. Toki autoin yöllä niin, että mies anto toisen lapsen mun viereen ja siinä syötin.

- Jos sinulle tulisi perheenlisäystä, haluaisitko sektion vai alatiesynnytyksen tuon kokemuksesi perusteella?

Mielummin alaltie synnytys, mutta jos tarve vaatii niin sektio tietysti silloin.

-Sektioon päädyttiin järkyttävän synnytyspelon takia, ensimmäsen synnytin alakautta ja oli hirvittävä kokemus

-Positiivinen, siitäkin huolimatta, että olin kipeänä kun sektio tehtiin, nuhainen ja yskäinen ja tuntui puudusten takia että tukehdun leikkauspöydälle. Sektio tehtiin viikoilla 39+1

-Alkuun sektion jälkeen oli hieman tokkurainen ja väsynyt olo ja sairaalassa olo ajan olin todella kipeä kun yskitti ja jokainen yskäisy tuntui puukon iskulta sektiohaavaan. Mutta kun sängystä pääsin liikkeelle ja opin yskimään "oikein" olo oli loppupeleissä ihan mukava.

-Olin sairaalassa 5 päivää, olo oli silloin jo hyvä ja liikkuminenkin onnistui suhteellisen hyvin, totta kai piti hieman varoa sängystä noustessa ja näin, mutta muuten ihan hyvä.

-Puolitoista viikkoa aristi.

-No urheilemaan ei ihan heti oikein kyennyt ja vain vauvan verran sai nostella. Se hieman harmitti kun kuitenkin esikoinen oli tuolloin vain vajaa 2w. :/

-Isomman lapsen kanssa alkuun piti olla avustaja, kun esikoinen oli niin nuori vielä, mutta jo puolitoista viikkoa sektiosta pärjäsin yksin kotona kummankin lapsen kanssa ja esikoista välillä nostaen vaikka lääkäri neuvoikin välttämään esikoisen nostelua ensimmäiseen 6 viikkoon sektion jälkeen.

- Jos ja kun meille kolmas tulee niin hänkin syntyy sektiolla, pelkoni takia alakauttasynnytys ei onnistu ja sektiosta toivuinkin nopeammin kun alakauttasynnytyksestä!

Kolme sektioa. Esikoinen kiireellinen (perätilan kääntöyrityksen ultrassa huomattiin että lapsivesi oli liki loppu ja napanuoran virtaukset heikot), muut suunniteltuja (kakkosen painoarvio 4,5kg rv39+0 eikä lääkäri pitänyt käynnistystä turvallisena kun edellisestä sektiosta oli vain 14kk aikaa, kolmonen luonnollisesti suunniteltu kahden edellisen sektion takia).

Kaikki kokemukset erittäin positiivisia niin itse leikkauksista kuin sairaalan-ajoilta ja tämän jälkeen. Esikoisesta jouduin olemaan erossa muutaman minuutin leikkaussalissa ja ehkä 20min heräämössä ja muut lapset sain pitää kokoajan luonani. Kipuja ei ollut missään vaiheessa ja siitä asti kun sain nousta ylös olin ns toimintakykyinen.

Mies otti jokaisen kohdalla lomaa ensimmäiset viikot. Esikoisen kohdalla henkisesti hyvä juttu (down-lapsi, selvisi syntymän jälkeen), muiden kohdalla vähän välttämättömyys kun en saanut nostaa mitään vauvaa painavampaa.

En ole koskaan halunnut synnyttää joten toiveeni on aina ollut sektio.

ensimmäisellä kerralla käynnistettiin mutta synnytys ei edennyt joten sektioon päädyttiin. toisella kerralla synnytyksen yhteydessä aloin vuotaa verihyytymiä ja vauvan sykkeet laski

ihan kamala. ensimmäisellä kerralla kohtu jäi vuotamaan ja jouduin teholle. toisella kerralla puudutus ei toiminut joten tunsin kaiken viiltelyn kunnel nukutettiin.

ensimmäiseltä kerralta en paljoa muista, olin miltei tajuton. toisella kerralla olo oli ihan ok

molemmilla kerroilla olin 4pvä sairaalassa. kipuja oli mutta muuten olo ok

n. kuukauden tais olla kipee pahemmin

mitään vauvaa painavampaa ei saanut nostaa. toisen kohdalla oli hankala kun esikoista olis pitäny nostella mut ei saanut

ei

alatiesynnytys ehdottomasti

2 sektiota, eka kiireellinen ja toinen suunniteltu. olo oli kipeä ekan sektion jälkeen ja 4 päivänä leikkauksesta kotiin ja sitten helpotti, ainoastaan kauppakasseja ei saanut kantaa ja haava aristi, of course. toka meni helposti, ei ollut kipeä, ei yhtään ja piti muistuttaa itseään kotiuduttua etytei saa kantaa painavia. helppo oli. jos vielä tulisi niin sektioon!

Perätila, kiireellinen sektio vesien menon takia. Olisi muuten ollut suunniteltu sektio.

Ihan positiivinen, vaikka olisin mielummin synnyttänyt alateitse. Kammoksun kaikenlaisia toimenpiteitä, mutta ilmeisesti lääkitys oli niin tehokas, että kaikki pelot katosivat.

Olo oli koko ajan hyvä ja pääsin pystyyn jo seuraavana päivänä.

Neljä yötä sairaalassa. Kotona myös olo hyvä.

Ei ollut kipeä, mutta esim. sängystä piti aika pitkään nousta sivuttain, kun muuten tuntui ikävältä/vaikealta. En syönyt särkylääkkeitä kuin juuri sen ajan, minkä lääkäri määräsi (en muista tarkkaa aikaa).

Ei kauheasti mitään, vauvaa sai nostaa. Meillä esikoinen, joten ei ollut ongelmaa lastenhoidossa. Vähän koitin (ja muutkin...) muistutella itseäni, että olen toipilas ja pitää ottaa iisimmin. Olo tuntui aika normaalillta.

ei

Toinen lapseni syntyi alateitse ja se tuntui jotenkin luonnollisemmalta. Vaikka fyysisesti olin huonommassa kunnossa kuin sektion jälkeen, tuntui, että henkinen palautuminen oli nopeampaa. Ihan kuin mieli olisi ehtinyt paremmin mukaan tapahtuneeseen :)

Yhteistyössä