Missä vaiheessa sektioon päädyttiin; aiemmin vaiko synnytyksen alkaessa? Minun kohdalla kyse oli hätäsektiosta, vauvan sydänäänet romahti ponnistusvaiheessa palaamatta normaalitasolle.
Tehdäänkö sektio aina siten, että nainen on valveilla - missäänkö tapauksessa ei siis nukuteta? Voiko nukutusta pyytää - tai kuunnellaanko tuollaista toivetta edes? Hätäsektiossa nukutetaan aina, vauva täytyy saada ulos n. 8 minuutissa
Sektio on käsittääkseni lyhyt tapahtuma - kauanko siinä menee? Minuutteja? Puoli tuntia? Minulla hätäsektiopäätös tehtiin klo 9.17 ja vauva syntyi 9.25. Ei siinä kauan nokka tuhisen jos kiire on, kokoon kursiminen voidaan sitten tehdä yleensä rauhassa. Heräsin muistaakseni joskus klo 11 nukutuksesta.
Montako viiltoa tehdään, mihin ne tarkalleen ottaen tulevat ja tehdäänkö ne aina johonkin tiettyyn suuntaan? Riippuu ihan leikkaavasta lääkäristä, kiireettömät sektiot yleensä aina vaakaviillolla ihan alamahalle. Minulla oli taitava ja tottunut lääkäri joka teki hätäsektionkin tuossa ajassa vaakaviillolla, ennen hätäsektiot tuppasivat olemaan pystyviiltoisia.
Entäpä sektion jälkeen;
- Miten kauan haavan parantumiseen kesti? kestihän se aikansa, edelleen on tunnoton alue n.2cm arven molemmin puolin ja sellaiseksi jääkin (2v. tapahtumasta)
- Millaiset kivut sektion jälkeen olivat, tulivatko ne yllätyksenä vai osasitko varautua niihin? Eivät tulleet yllätyksenä, otin kaiken mahdollisen kipulääkityksen. Se yllätti miten sairaan paljon mahan painelu sattuu leikkauksen jälkeen (kätilöt siis seuraavat parin ensimmäisen vuorokauden aikana kohdun supistumista painelemalla mahaa :I )
- Kauanko sektion jälkeen vietit sairaalassa? Millainen aika on yleinen? 3 vrk standardiaika jonka olin hätäsektiosta huolimatta
- Kuinka arki kotona alkoi sujua? Hyvin meni, sängyssä kääntyily ja ylösnousu oli hankalinta, nopeasti siitä selvisi. Toivoin nopeammin hätäsektiosta kuin ensimmäisestä synnytyksestäni joka oli normaali alatie.
Oliko hankaluuksia esim. sen suhteen, mitä pystyi ja mitä ei pystynyt haavan/haavojen vuoksi tekemään? Jotain mutta ei mitään suurempaa. Itse toivuin kyllä hätäsektiosta nopeammin kuin ensimmöisestä alatiesynnytyksestä Pystyikö sektion jälkeen ihan tavalliseen tapaan istumaan, kävelemään, makaamaan? Kyllä. Kääntyily teki kipeämpää. Millaisia nostorajoituksia oli? Vauvaa painavampaa ei saa nostaa, olikohan 6 viikkoon. Entäpä liikunta - tai ihan vain vauvan nostaminen? raskasta liikuntaa ei siis voi tietenkään harrastaa usemapaan viikkoon Voiko sektion jälkeen käydä ihan normaalisti suihkussa ja saunassa, vai vältetäänkö näitä vai suojataanko haavat jotenkin? Saunaa ei suositella hetkeen, muuten voi peseytyä normaalisti.
Kysymyksiä oli paljon, ja myönnän että olivat varmaan typeriä, mutta toivon saavani täältä vastauksia. Kiitos jo etukäteen!

[/QUOTE]