Sektion kokeneet tai sektiosta muuten paljon tietävät - kysymyksiä juuri teille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kyll hämmästellen luen näitä tarinoita, joissa ei juurikaa kipuja. Mä olin niin kipeä mahasta, että ikinä en ole sellaista kipua tuntenut, se oli jotain sanoin kuvaamatonta. Miksi toisilla on pahemmat kivut? Osaako joku selittää?

Mitä kipuun tulee,,,huonekaveri hätäsektioitiin ja se läks sängystä omin luvin ja tuumasi vain että ei satu juurikaan. hälläkin tavalliset särkylääkkeet. Se on kyl kovin yksilöllistä miten kipeä on.

Samoin kuin alatiesynnytyksessä, luulen että kivut ovat voimakkuudeltaan aika samaa luokkaa keskimäärin, joillakin helpompi joillakin vaikeampi. Sektiossa ehkä keskimäärin kauemmin kestää toki ne. Ja alatiesynnytys keskimäärin helpottuu uusien synnytysten myötä kun taas sektiokivut lisääntyy KESKIMÄÄRIN synnytysten lisääntyessä:D

Mä kyll hämmästellen luen näitä tarinoita, joissa ei juurikaa kipuja. Mä olin niin kipeä mahasta, että ikinä en ole sellaista kipua tuntenut, se oli jotain sanoin kuvaamatonta. Miksi toisilla on pahemmat kivut? Osaako joku selittää?

Minä aina ihmettelen samaa, että miten voi olla niiiiiiin suuri ero :O
Mua sattu niin paljon että hyvä etten hypänny parvekkeelta alas :O
Se oli jotain sanoin kuvaamattoman kamalaa enkä koskaan ikinä nevernever sinne mene takasin! :D
Onneksi se on ohi! Mutta mistä johtuu? Mulla kun vielä on korkea kipukynnys...ainakin aina ollut :O
Onko yhtä suuria eroja alatiesynnytysten välillä?

Missä vaiheessa sektioon päädyttiin; aiemmin vaiko synnytyksen alkaessa? Minun kohdalla kyse oli hätäsektiosta, vauvan sydänäänet romahti ponnistusvaiheessa palaamatta normaalitasolle.

Tehdäänkö sektio aina siten, että nainen on valveilla - missäänkö tapauksessa ei siis nukuteta? Voiko nukutusta pyytää - tai kuunnellaanko tuollaista toivetta edes? Hätäsektiossa nukutetaan aina, vauva täytyy saada ulos n. 8 minuutissa

Sektio on käsittääkseni lyhyt tapahtuma - kauanko siinä menee? Minuutteja? Puoli tuntia? Minulla hätäsektiopäätös tehtiin klo 9.17 ja vauva syntyi 9.25. Ei siinä kauan nokka tuhisen jos kiire on, kokoon kursiminen voidaan sitten tehdä yleensä rauhassa. Heräsin muistaakseni joskus klo 11 nukutuksesta.

Montako viiltoa tehdään, mihin ne tarkalleen ottaen tulevat ja tehdäänkö ne aina johonkin tiettyyn suuntaan? Riippuu ihan leikkaavasta lääkäristä, kiireettömät sektiot yleensä aina vaakaviillolla ihan alamahalle. Minulla oli taitava ja tottunut lääkäri joka teki hätäsektionkin tuossa ajassa vaakaviillolla, ennen hätäsektiot tuppasivat olemaan pystyviiltoisia.

Entäpä sektion jälkeen;
- Miten kauan haavan parantumiseen kesti? kestihän se aikansa, edelleen on tunnoton alue n.2cm arven molemmin puolin ja sellaiseksi jääkin (2v. tapahtumasta)
- Millaiset kivut sektion jälkeen olivat, tulivatko ne yllätyksenä vai osasitko varautua niihin? Eivät tulleet yllätyksenä, otin kaiken mahdollisen kipulääkityksen. Se yllätti miten sairaan paljon mahan painelu sattuu leikkauksen jälkeen (kätilöt siis seuraavat parin ensimmäisen vuorokauden aikana kohdun supistumista painelemalla mahaa :I )
- Kauanko sektion jälkeen vietit sairaalassa? Millainen aika on yleinen? 3 vrk standardiaika jonka olin hätäsektiosta huolimatta
- Kuinka arki kotona alkoi sujua? Hyvin meni, sängyssä kääntyily ja ylösnousu oli hankalinta, nopeasti siitä selvisi. Toivoin nopeammin hätäsektiosta kuin ensimmäisestä synnytyksestäni joka oli normaali alatie.

Oliko hankaluuksia esim. sen suhteen, mitä pystyi ja mitä ei pystynyt haavan/haavojen vuoksi tekemään? Jotain mutta ei mitään suurempaa. Itse toivuin kyllä hätäsektiosta nopeammin kuin ensimmöisestä alatiesynnytyksestä Pystyikö sektion jälkeen ihan tavalliseen tapaan istumaan, kävelemään, makaamaan? Kyllä. Kääntyily teki kipeämpää. Millaisia nostorajoituksia oli? Vauvaa painavampaa ei saa nostaa, olikohan 6 viikkoon. Entäpä liikunta - tai ihan vain vauvan nostaminen? raskasta liikuntaa ei siis voi tietenkään harrastaa usemapaan viikkoon Voiko sektion jälkeen käydä ihan normaalisti suihkussa ja saunassa, vai vältetäänkö näitä vai suojataanko haavat jotenkin? Saunaa ei suositella hetkeen, muuten voi peseytyä normaalisti.

Kysymyksiä oli paljon, ja myönnän että olivat varmaan typeriä, mutta toivon saavani täältä vastauksia. Kiitos jo etukäteen! :)[/QUOTE]

Missä vaiheessa sektioon päädyttiin; aiemmin vaiko synnytyksen alkaessa? Aiemmin

Tehdäänkö sektio aina siten, että nainen on valveilla - missäänkö tapauksessa ei siis nukuteta? Voiko nukutusta pyytää - tai kuunnellaanko tuollaista toivetta edes? Miä ainakin olin hereillä, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään, et nukutettas...

Sektio on käsittääkseni lyhyt tapahtuma - kauanko siinä menee? Minuutteja? Puoli tuntia? Lapsi on ulkona n. 5 minuutissa, mutta sitten siinä "kokoon kursimisessa" meni joku 45 minsaa

Montako viiltoa tehdään, mihin ne tarkalleen ottaen tulevat ja tehdäänkö ne aina johonkin tiettyyn suuntaan? Suunnitellussa tehdään vaakasuoraan, arpi jää pikkareiden sauman alapuolelle

Entäpä sektion jälkeen;
- Miten kauan haavan parantumiseen kesti? Useita viikkoja
- Millaiset kivut sektion jälkeen olivat, tulivatko ne yllätyksenä vai osasitko varautua niihin? Kivut oli ihan ookoo, pahinta oli se, kun tulivat painelemaan kohtua...
- Kauanko sektion jälkeen vietit sairaalassa? Millainen aika on yleinen? Viikon vietin
- Kuinka arki kotona alkoi sujua? Oliko hankaluuksia esim. sen suhteen, mitä pystyi ja mitä ei pystynyt haavan/haavojen vuoksi tekemään? Ylösnouseminen sohvalta tai sängyltä oli hankalaa
Pystyikö sektion jälkeen ihan tavalliseen tapaan istumaan, kävelemään, makaamaan? Millaisia nostorajoituksia oli? Vauvan sai nostaa, ei muuta. Kaikkia normijuttuja pystyi tekemään
Entäpä liikunta - tai ihan vain vauvan nostaminen? Ei mitään liikuntaa
Voiko sektion jälkeen käydä ihan normaalisti suihkussa ja saunassa, vai vältetäänkö näitä vai suojataanko haavat jotenkin? Multa poistettiin hakaset jo sairaalassa, ja päälle laitettiin vaan "side". Muistaakseni ihan normaalisti suihkuun menin

Hätäsektioon jouduttiin synnytyksen aikana.

Koska kiire oli todellinen, lapsen henki minuuteista kiinni, minut nukutettiin ja viilto tehtiin pystyyn navan kohdalta alaspäin --> nopeampi tapa.

Toimenpide kesti n. puoli tuntia, sitä en tiedä kauanko viimeisen tikin jälkeen meni että heräsin. Olin todella kipeä, sain vahvaa kipulääkettä ja nukuin uudestaan. Vauvan sain syliin ensimmäistä kertaa osastolla, n. pari tuntia viimeisen ompeleen jälkeen.

Osastolla olin viikon. Olin alkuun tosi kipeä, ensimmäisinä päivinä en pystynyt nostamaan vauvaa itse. Sängystä nouseminen ja kävely oli kamalaa, mutta menin kuitenkin alle 4 tunnin päästä leikkauksesta omin jaloin, hoitajan tukemana vessaan. Haavaa piti puhdistella ja ilmakylvettää huolella useasti päivässä. Lähtöpäivänä kävely oli jo helpompaa, mutta edelleen tosi varovaisesti piti liikkua ja haava kipuili edelleen. Kipua ei tuntunut muualla kuin haavassa, kuulemma pystyviilloissa näin yleensä onkin.

Haava parani hyvin, muistaakseni 7. päivänä poistettiin hakaset. Nyt 3v leikkauksen jälkeen arpi näkyy, mutta on tosi vaalea ja siisti, 10-15cm pitkä, en ihan tarkkaan osaa sanoa. Kipulääkkeitä söin silloin 2 vkoa ja sitten pärjäsin ilman.

Minä aina ihmettelen samaa, että miten voi olla niiiiiiin suuri ero :O
Mua sattu niin paljon että hyvä etten hypänny parvekkeelta alas :O
Se oli jotain sanoin kuvaamattoman kamalaa enkä koskaan ikinä nevernever sinne mene takasin! :D
Onneksi se on ohi! Mutta mistä johtuu? Mulla kun vielä on korkea kipukynnys...ainakin aina ollut :O
Onko yhtä suuria eroja alatiesynnytysten välillä?

En usko että kyse on edes kipukynnyksestä, vaikka nuo sektiot ovat olleet "kivuttomia" en yleisesti omaa korkeaa kipukynnystä. Kipua tunsin sairaalassa olon aikana mm tipan laitossa ja sitten niskasärkynä kun ei kunnon imetysasentoa löytynyt. Myös vauvan huno imuote tuntui kotiuduttuna todella kipuna. Aiemmassa polvileikkauksessa missä haava vielä pääsi tulehtumaan kivut leikkauksen jälkeen oliva helvetilliset.

Jostain kumman syystä sektioissa tuota kipua i likkausalueella ole tuntunut. Välillä on ollut kiristävää tai turtunutta tunnetta, vatsan seutu on alkuun ollut omituisen tai vieraankin tuntuinen. Muttei mitään kipua.

Mites kipulääkityksen laita? Jos ei ota ajoissa ja tarpeeksi, kipu pääsee pahaksi ja sen jälkeen lääkkeidekin vaikutus on huonompi. Minulle painotettiin (itsekin sairaanhoitajana tiedän) että ota lääke tarpeeksi usein, äläkä päästä kipua pahaksi. Ensimmäisen vuorokauden sain Oxynormia/Oxycontinia jotka ovat opiaattijohdannaisia ja iohan tarpeeseen tulivat. Mutta suurta jomottavaa kipua en niiden ansiosta tuntenut ollenkaan. Sen jälkeen pärjäsi normaalikipulääkkeillä, joita söin pari viikkoa ihan säännöllisesti 3 krt/vrk.

Niin ja haavan hoidosta! Haavahoitajan kanssa töissä tästä puhuttiin, niin mun ja monen muunkin kohdalla on eri sairaaloissa toimittu väärin. Leikkauksen jälkeeen muistaakseni 12h ajan haava pitää suojata vedeltä, ettei se kontaminoidu. Mua ohjeistettiin saman tien aamulla suihkuun pesemään sitä haavaa, eli ei näin! Mutta tosiaan tuon ajan jälkeen sitä saa suihkutella ihan vapaasti, mitä useammin, sitä parempi, ja ilman pesuaineita.

Mites kipulääkityksen laita? Jos ei ota ajoissa ja tarpeeksi, kipu pääsee pahaksi ja sen jälkeen lääkkeidekin vaikutus on huonompi. Minulle painotettiin (itsekin sairaanhoitajana tiedän) että ota lääke tarpeeksi usein, äläkä päästä kipua pahaksi. Ensimmäisen vuorokauden sain Oxynormia/Oxycontinia jotka ovat opiaattijohdannaisia ja iohan tarpeeseen tulivat. Mutta suurta jomottavaa kipua en niiden ansiosta tuntenut ollenkaan. Sen jälkeen pärjäsi normaalikipulääkkeillä, joita söin pari viikkoa ihan säännöllisesti 3 krt/vrk.

lääkityksellä mullakin pysyi siedettävänä kivut, mutta tuntui kuitenkin ja nimenomaan siinä haavassa. Monet sanoo että vaakaviillossa on kipeänä enemmän ne auki revityt lihakset. En muista kuinka monta injektiota sain, mutta varmaan niin monta kuin oli mahdollista antaa. Sen lisäksi ketorin vahvalla annostuksella, en nyt muista paljonko tarkalleen.

Mun esikoisen synnytys päätyi hätäsektioon, kun vauvan sydänäänet lakkas kuulumasta synnytyssalissa kalvojen puhkaisun jälkeen. Nukutuksessa leikattiin ja mulle sattu hyvä tuuri, kun sektioviilto on alamahassa vaakassa (nyt reilun kuuden vuoden jälkeen lähes huomaamaton arpi).

Toipuminen mulla kävi helposti. Sairaalassa olin sektion jälkeen kuitenkin 5pv, kun lapsen sokeriarvoja seurattiin. Kotona toipuminen jatkui myös vaivattomasti (muistan, kun mies joutui mua toppuuttelemaan, kun olisin nostellut ja touhunnut liikaa).

Siinäpä lyhykäisesti mun kokemus sektiosta :)

Yhteistyössä