Sektion jälkeinen kiristävä kipu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Minulle tehtiin 2 viikkoa sitten sektio lapsen perätilan vuoksi. Haava on todlla hyvin parantunut, jälkivuoto normaalia ja niukkaa, mutta uutena asiana on tullut toispuoleinen alavatsakipu. Kipu on repivää ja oikealla puolella, välillä kiristävää ja nipistävää. Voiko tuo kipu olla vatsalihasperäistä, että olen rasittanut toista puolta enemmän kuin toista tai sisäisten tikkien kiristämistä? Ei ole kuitenkaan kuumetta eikä muita kummallisia oireita. Ainoastaan tämä toispuoleinen kipu, joka ilmenee lähinnä sängystä noustessa ja toisella kyljellä nukkuessa :/. Onko muilla ollut vastaavia kipuiluja?

Kyllä, 5 vuotta sektiosta ja samaa on vieläkin. Toki kipu on laantunut hyvin lieväksi. Lisähöysteenä on lievä tunnottomuus alueella, kuin puutunut, tunnen kyllä kosketuksen, mutten niin hyvin. Lisäksi alussa heti sektion jälkeen pelkkä hipaisu poltti. Tuo polte kieli siitä, että hermotusta menny poikki.

Valitettavasti sun on elettävä ton kanssa, toki kipu lievenee tosi lieväksi ja satunnaiseksi, kuten mulla. Hermotuksen vaurioituminen on kuulemma erittäin yleistä sektion jälkeen eikä se siitä parane.

[QUOTE="äiti";24825436]Kauhulla mietin onko jo kiinnikkeitä tullut, mutta ei kai ne näin nopeasti muodostu leikkauksen jälkeen?[/QUOTE]

Tietääkseni ei. Sulla on vatsanpeitteiden pintahermoitukset luultavasti vaurioituneet ja menneet poikki, siitä kipu ja pistely.

Siis kipu on todella kovaa välillä. Ei semmoista hermostoperäistä puutumista/pistelyä, vaan ihan viiltämistä ja tuntuu kuin piikillä pistäisi tms. Ja se on todella vain toisella puolella haava-alueen yläpuolella. Pahimmillaan tuntuu nukkuessa, kun kääntyy ns. tämän puolen päälle tai sitten kun nousee sängyystä. Tajusin juuri että kun olen sohvalla tai nukkumassa, niin nousen aina oikealta puolelta ylös, joten siksi mielessä että tämä puoli ns rasittunut enemmän.

mulla oli vasemmalla puolella sektion jälkeen samanlaista kiristävää kipua kävellessä ja noustessa. juuri haavan yläpuolella! Lisäksi siinä kohdassa tuntui jotenkin kovalta iho. Kipu hävisi ajan myötä. Kysyin jälkitarkastuksessakin asiasta mut lääkäri ei oikein osannut sanoa selvää syytä.. sektiosta nyt ½vuotta.

Voisiko joku asiasta tietävä vastata, itsellä on juuri sama ongelma! Oikealle, kipeälle puolelle ei voi kääntyä nukkumaan, ei myöskään voi nousta sängystä kummankaan kyljen kautta istumaan, kun tuntuu repivää,polttavaa kipua oikealla alhaalla kun vähänkään joutuu aktivoimaan tätä oikeaa puolta. Vasemmalla puolella ei tätä ongelmaa.

Täällä täysin sama ongelma. Sektiosta nyt viikko. Sähköiskumainen, polttava kipu on järkyttävää aina etenkin selältä kyljelle kääntyessä ja noustessa kyljen kautta. Tuntuu oikealla puolella, lähellä nivusia, haavan yläpuolella.
Kauan muilla meni että tuo kipu läksi helpottamaan? Lääkäri vain vähätteli asiaa ja kotiuttu väkisin.

Nouse aina kyljen kautta, siis ensin aivan kyljelleen ja sitten tuen kanssa ylös. Näin et rasita vatsalihaksia. Eihän haava enää vuoda tai mitään? Haavaa kannattaa päivittäin suihkutella ja pitää ilmakylpyjä ettei haudu kuumalla ilmalla.

Kyllä itsellä meni useampi kuukausi, ennenkuin nouseminen yms oli täysin kivutonta. Sektio on iso leikkaus ja viikko tai kaksi on todella lyhyt aika, muistelisin että muutaman viikon ajan mies minua kiskoi ylös, en olisi kai sängystä päässyt ylös ilman apua lainkaan. Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa.. Kai syötte burana 600/800mg+panadol 1g kuurina vielä kotonakin?

Kyllä siinä meni aikaa ennenkun pääs liikkumaan kivutta ja sängystä ylös jne. Nyt aikaa on kulunut yli 5v eikä sektiota muuten muista mitenkään paitsi arvesta. Kivut jne katosivat. Saattaa sielä joku tunnoton kohta olla mutten sitä tiedä kun en ole kys aluetta tutkinut pitkään aikaan.

• Tykkää
Reactions: Zandi
Nousen aina kyljen kautta, en takuulla muuten pystyisikään. Tiukasti kädellä kiinni haavasta ja ankaraa itsensä psyykkaamista että kivulta ylös pääsee. Pelkään että olen saanut jonkin hermovaurion leikkauksessa :(
Panadolit ja Burana menee maksimiannostuksella, ja silti tuntuu lääkitys täysin riittämättömältä. Jääpussi on suurimman osan aikaa kyljellä.

Tämä on ihan kamalaa. Ruoka ei maistu, heikottaa, öklöttää, huimaa. Ja mikä pahinta, en kykene hoitamaan vauvaani. Mies hoitaa tällähetkellä meitä molempia. Aina vessareissulla pakotan itseni jaksamaan pumppaamaan maitoa jonka mies sitten antaa vauvalle pullosta. En tiedä kuinka kauan tätä kestän.

• Tykkää
Reactions: Zandi
Lisään vielä, että haava näyttää aika siistiltä. Ei vuoda, ja saa ilmaa verkkopöksyjen läpi joita sairaalasta kasan mukaani nappasin. Kipu on jossain syvemmällä ja polttaa kovasti. Tuntuu kuin tulista tikkua työnnettäisi vatsasta läpi.

Onhan se luonnollista että haava on kipeä, kaikki vatsanahat, lihakset, hermot ja kohtu leikattu auki. Siinä menee oma aikansa toipua.

Itse söin noin viikon verran särkylääkkeitä ja sit olin ilman, kipu oli siinä mielessä hyvä tuntea että muisti liikkuessaan varoa reväyttämästä haavaa auki.

Mulla tais mennä vähän reilu kuukausi, että kivut helpottivat ja liikkuminen normalisoitui jotenkin. Vatsalihaksia aloin treenata vasta puoli vuotta leikkauksen jälkeen, jotta saivat palautua ja toipua kunnolla.

Mulle lääkäri sanoi, että kun haava umpeutuu ja arpeutuu niin sitä voi kevyesti hieroa ja "venytellä" irti alemmista kudoksista. Selityksenä sanoi, että ihon kuuluisi olla irrallinen alemmista kudoksista, ja noin iso arpi taas kiinnittyy helposti niihin alempiin kudoksiin. Sanoi että hieromalla ja venyttämällä (siis arven ylä- tai alapuolelta kiinni pinsettiotteella ja kevyesti vetää ihoa) voi estää arven kiinnittymisen. Niitä sisäisiä kiinnikkeitähän ei tämä estä, ei kait niitä millään edes voi estää..

Nyt leikkauksesta on 2 vuotta eikä ole mitään kipuja, arpi vain jäljellä.

Meille on tulossa perhetyöntekijä pari kertaa viikossa että mies pääsee kauppaan ja saa nukkua. Jos ei kipuni ole huomennakaan helpompia pitänee ambulanssilla päivystykseen näytille. Ei pysty kömpimään taksiin.
Haavakipu todella kovaa, ja liikkuminen vaikeaa. Edelleen minäkin kaipaan kokemuksia teiltä hitaammin paranevilta. Alkaa huolestuttaa. Mulla on oikealla puolella haava mennyt kuopalle vatsan sisään. Muutoin näyttää edelleen siistiltä. Onko muilla haava tai arpi kiristynyt kuopalle? Kyselin tänään neuvolasta onko kuopalle painuminen normaalia, mutteivät osanneet vastata.

Mulla esikoisen sektion jälkeen oli ainakin pari kuukautta just sellainen viiltävä kipu sängystä noustessa. Muuten sitä ei juuri tuntunut enkä kipulääkkeitä syönyt kuin viikon verran. Kipu oli vain vasemmalla puolella ja arpikin jäi siltä puolelta koholleen ja kovaksi ja vieläkin on aavistuksen kosketusarka. Pikkuhiljaa kipu helpotti, ihan tarkkaan en muista kauanko meni. Ensimmäisen tuskaisen yön jälkeen tajusin sentään ottaa vauvan heti perhepetiin nukkumaan niin yöimetysten takia ei joutunut nousemaan. 1v4kk sektiosta tulin uudelleen raskaaksi, mutta sen suhteen ei ollut enää mitään ongelmia vaikka vähän mietitytti. Toinen lapsi syntyi alakautta, oli muuten ihanaa kävellä omin jaloin suihkuun pari tuntia synnytyksen jälkeen eikä siinä muutamat tikit alapäässä tuntuneet miltään :).

Meille on tulossa perhetyöntekijä pari kertaa viikossa että mies pääsee kauppaan ja saa nukkua. Jos ei kipuni ole huomennakaan helpompia pitänee ambulanssilla päivystykseen näytille. Ei pysty kömpimään taksiin.
Haavakipu todella kovaa, ja liikkuminen vaikeaa. Edelleen minäkin kaipaan kokemuksia teiltä hitaammin paranevilta. Alkaa huolestuttaa. Mulla on oikealla puolella haava mennyt kuopalle vatsan sisään. Muutoin näyttää edelleen siistiltä. Onko muilla haava tai arpi kiristynyt kuopalle? Kyselin tänään neuvolasta onko kuopalle painuminen normaalia, mutteivät osanneet vastata.

Oho, kuulostaa hurjalle. Kyllä se oli kipeä ja tuli vielä haavatulehuskin mitä hoidettii sitte polilla. Mutta sentää pääsin liikkumaan ja hoidin vauvan. Enempään ei pystyny. Tuo ei kyllä vaikuta hyvälle että mietin jo lanssia.

Onko teillä kenellä ollut toispuoleista vihlontaa ollut myös kovaa kiristyksen tunnetta?
Voisiko nämä olla kiinnikekipuja? Onko lääkäri ottanut kantaa kenelläkään?
Harmittaa pieleen mennyt sektio kipuineen :(

Kerron oman kokemukseni: mut leikattiin klo 8 aamulla ja pääsin ylös sängystä jo 5 aikaan iltapäivällä. ( tosin oli vaikeaa, tuntui kirjaimellisesti siltä että maha putoaa :D) Minulla oli 3 päivää kipupumppu, mikä oli mielestäni huono asia, koska sen aikana ei ollut mitään kipuja, liikuin lähes normaalisti. Kun sitten 3päivänä leikkauksesta pumppu otettiin pois, niin kivut oli hirveät!!! En päässy sängystä ylös. Itkin vain kipua.. Parin päivän päästä kipu alkoi hellittää ja pääsin kotiin. Söin pari viikkoa vahvoja kipulääkkeitä, ja kipu muuttui kiristeleväksi ja sähköiskun tapaiseksi. Nyt n.5kk myöhemmin kipua tuntuu vielä välillä, se on pistävää.. Ja tuntuu että haavaa kiristää. Lisäksi haavan ympärys on tunnoton sekä oikeassa jalassa jalkapöydän seudulla on tunnoton kohta..

Mulla hematoomia tullut sektiossa, 3 viikkoa sektion jälkeen (olin jo hyvässä kunnossa, vaunuttelin ym) yhtäkkiä kipeytti oikean puolen vatsasta, lääkärissä crp koholla ja epäily umpparista, pari pvä myohemmin crp enemmän koholla jolloin päivystyksen kautta takaisin osastolle vauvan kanssa, antibioottia suoneen 2 pvä ja sitten 10pvän toinen kuuri.
Pari kontrollia äitipolilla, jossa katsottiin että hematoomat lähteneet pienentymään.

Oli tosi kurja takapakki. Parannuin hyvin, 3kk kohdalla hoksasin että mitään pientäkään ei tunnu. Mutta nyt yhtäkkiä 5kk kohdalla yllättävää kipua, en tiedä onko munasarjassa vai voiko todella olla tätä samaa, mutta oikea puoli on taas kipeä!

Kuumimmat

Yhteistyössä