Sektion jälkeen raskaaksi? Entä muu toipuminen?

Sektiossa olleet: Onko teillä ollut vaikeuksia tulla uudestaan raskaaksi? Entä miten kroppa on toipunut leikkauksesta?

Meillä ensimmäinen lapsi tuli suoraan sanottuna puolivahingossa, mutta kakkosta ei kuulu millään. Epäilen että sektiohaava vaikeuttaa munasolun kiinnittymistä, oletteko kuulleet tällaisesta?

Itseäni harmittaa myös selkeä vauvapömppövatsa ja lihasten välillä oleva rako, lapsi on 1 v. 9 kk. Olen itse yli kolmikymppinen joten silläkin varmaan vaikutusta, ja lievää ylipainoakin on. Mutta kroppatyyppi on niin vieras ja tutut ja tuntemattomat käyvät taputtelemassa vatsaani ja onnittelevat, se ahdistaa kun olen ollut ampiaisvyötäröinen ja pikemminkin perän kasvattaja. Olen jonkin verran treenannut vatsalihaksia, mutta pitkään se tuntui hankalalta. Edelleen hermotus jotenkin heikkoa, lihasta jouduttiin leikkaamaan ja tuntuu että jotkut piuhat on edelleen poikki.

Kolmas tuskittelun aihe on se että alakerta on edelleen kuin autiomaa, limakalvot ohuet ja arat. Imetyksen lopetin ajat sitten, en tajua miten hormoonitoiminta ei ole korjannut asiaa vieläkään :O !!!

Muuten kyllä toivuin sektiosta hyvin, puolentoista viikon jälkeen olin varovaisella kävelyllä ja arpikin on tosi siisti, mutta nämä asiat mietityttää.

Entä kuinka moni on synnyttänyt onnistuneesti alateitse sektion jälkeen. Minulla ei synnytys edennyt ollenkaan ja epäilen että mahdollinen seuraavakin lapsi tulee ulos puukolla.
 
"vieras"
Toinen raskaus alkoi muistaakseni 3. yrityskierrossa, niinkin "pitkä" yritysaika taisi johtua pääasiassa siitä, että söin pillereitä. Sektiosta oli tasan vuosi kun tulin raskaaksi.

Ensimmäinen synnytys ei minullakaan edennyt eikä ensinnäkään edes lähtenyt käyntiin. Käynnistettiin, kun rv 41+3 ei ollut merkkiäkään synnytyksen alkamisesta ja istukan toiminta alkoi heiketä. Hätäsektio synnytyksen pysähtymisen ja vauvan sydänäänten heikkenemisen takia. Minäkin luulin että toinen synnytys sujuu samalla tavalla, mutta se käynnistyi itsekseen ja sujui ongelmitta alateitse 2 päivää ennen laskettua aikaa.

Toki jos sitä ylipainoa on kovin runsaasti se usein vaikeuttaa synnytystä ja altistaa sektiolle, mutta muuten ensimmäisen synnytyksen perusteella ei kannata vielä kovin tiukasti asennoitua seuraavaan kertaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Myry vaan
[QUOTE="vieras";26484441]Toki jos sitä ylipainoa on kovin runsaasti se usein vaikeuttaa synnytystä ja altistaa sektiolle, mutta muuten ensimmäisen synnytyksen perusteella ei kannata vielä kovin tiukasti asennoitua seuraavaan kertaan.[/QUOTE]

No ei onneksi ole kuin viitisen kiloa, mutta mahtaakohan se voida hidastaa raskaaksi tuloa. Viimeksi raskauduin heti kun olin laihtunut ihannepainoiseksi...???
 
No ei onneksi ole kuin viitisen kiloa, mutta mahtaakohan se voida hidastaa raskaaksi tuloa. Viimeksi raskauduin heti kun olin laihtunut ihannepainoiseksi...???
Kyllähän ylipainolla ja raskautumisella on yhteys mutta en uskoisi tuollaisen 5 kilon vielä ihan hirveästi vaikuttavan. Tosin ihmiset ovat kaikki yksilöitä, joten voihan se sulla vaikuttaakin.

Mulla ensimmäinen raskaus päätyi kiireelliseen sektioon vauvan ahdinkotilan vuoksi. (Vihreä lapsivesi, sikiökalvojen tulehdus...) Toinen tuli kiireellisellä sektiolla mun umpparitulehduksen (ja lopulta puhkeamisen) vuoksi.

Molemmat raskaudet alkoivat ekasta kierrosta, kun kondomi jätettiin pois. Ensimmäisen sektion ja toisen raskauden alkamisen välissä 6 kk ja ylipainoa mulla on reippaasti (40+ kg).
 
Niin ja muuten toipumisesta.

Ensimmäisen sektion jälkeen jäi tunnoton alue leikkaushaavan läheisyyteen. Muuten ei oikeastaan mitään vaikutusta.

Toisesta raskausmaha oli paljon isompi ja alempana, ja siitä jäikin sellainen ylimääräinen pallo. Nyt sektiosta aikaa noin 8 kk ja edelleen hieman kipuilua alavatsalla. Tosin epäilen sen johtuvan ennemminkin tuon umpparitulehduksen aiheuttamista tulehduskiinnikkeistä ja niiden auki repimisistä leikkauksessa. Tunnottomuutta vähemmän kuin ensimmäisen sektion jälkeen.

Oletko varma, että lihaksia on jouduttu leikkaamaan?

Yleensähän sektiossa lihakset vain siirretään syrjään. Ero hätäsektion ja kiireellisen/kiireettömän sektion välillä on se, että hätäsektiossa leikataan lihaskalvon läpi pystysuunnassa kun taas jälkimmäisissä lihaskalvo irrotetaan lihaksista. Molemmissa tapauksissa itse lihakset kuitenkin siirretään sivuun ennen kohdun leikkaamista. (Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.)
 
Oletko varma, että lihaksia on jouduttu leikkaamaan?

Yleensähän sektiossa lihakset vain siirretään syrjään. Ero hätäsektion ja kiireellisen/kiireettömän sektion välillä on se, että hätäsektiossa leikataan lihaskalvon läpi pystysuunnassa kun taas jälkimmäisissä lihaskalvo irrotetaan lihaksista. Molemmissa tapauksissa itse lihakset kuitenkin siirretään sivuun ennen kohdun leikkaamista. (Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.)
No mies kuuli leikkauksessa kun lääkärit sanoivat että joutuvat leikkaamaan lihasta kun lapsen pää ei mahtunut ulos. Ja muistaakseni tästä mainitaan myös synnytyskertomuksessa.
 
"hmm"
Jos lihasta on leikattu niin ei se toki itsekseen ennalleen kasva ja on lisäksi melkoinen virhe. Ei sektiossa leikata lihaksia ikinä mutta toki se on teoriassa mahdollista kun ihmiset niitä leikkauksia tekevät.

Hermot ovat eri asia kuin lihakset, hermoja kyllä voi katketa ja ne eivät palaudu ikinä ennalleen eli sellainen kohta jää lopullisesti tunnottomaksi. Se ei kuitenkaan vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen ihon pinnalliseen tuntoon.

5 kilon ylipainon ei pitäisi vaikuttaa sen enempää raskaaksi tulemiseen kuin synnytystapaankaan, toki jo se saattaa hankaloittaa odotusaikaa. Mutta jos aloittaja on viimeksi tullut raskaaksi heti laihdutettuaan ne viisi kiloa niin tuskin siitä nytkään on haittaa, vaikka raskaaksi tuleminen tuskin siitä onkaan johtunut.
 
Ja olisiko voinut tarkoittaa, että leikkaavat esimerkiksi kohdun leikkaushaavaa suuremmaksi?

En siis missään tapauksessa väitä, etteikö olisi mahdollista, että ovat lihasta joutuneet leikkaamaan. Se ei vaan tietääkseni ole yleensä tapana sektioissa.
 
----------------
Mulla on nyt sektiosta 4 vuotta aikaa ja jossain vaiheessa on kyllä sektioalueellekin tunto palautunut. Tunto oli kyllä kauan aikaa poissa leikkauksen jälkeen. Vatsakin sitten ajan kanssa palautui ennalleen.

Ap., mulla ensimmäinen käynnistettiin, ei tosin sitten edennyt ollenkaan (ei ollut edes harjoitussuppareita kuten ei oikeitakaan) ja jouduttiin lopulta keisarileikkaamaan ulos. Toinen lapsi sai alkunsa ongelmitta kun haluttiin ja luulin että sama olisi edessä taas. Käynnistyikin itsestään runsas viikko lasketun ajan jälkeen ja syntyi kun syntyikin normaalisti alateitse.

Olin tällä toisella kerralla loppuun asti varma että sektioon mennään, mutta luonto sitten päätti toisin. Eli uskoisin että sinullakin ihan mahdollista synnyttää tulevaisuudessa alateitse elleivät lääkärit muuta totea.
 
"jenni"
[QUOTE="hmm";26484616]

Hermot ovat eri asia kuin lihakset, hermoja kyllä voi katketa ja ne eivät palaudu ikinä ennalleen eli sellainen kohta jää lopullisesti tunnottomaksi. [/QUOTE]

Kaikki tunnottomuus ei kyllä ole lopullista. Mulla oli iso alue alavatsalla ihan turta todella pitkään, mutta vähitellen alue pieneni. Kolmen vuoden kuluttua sektiosta tunto on palannut koko alueelle, vaikkakaan ei yhtä herkkänä kaikkialle.
 

Yhteistyössä