sektion jälkeen käynnistys

Minulle tuli aivan uutena asiana tämä että sektion jälkeen ei voisikaan synnytystä käynnistää. Olen nyt rv 40+4 ja menossa muutaman päivän päästä yliaikaiskontrolliin. Sektio on tehty 2,5v sitten. Onko se nyt niin ettei synnytystä käynnistetä sektion jälkeen vaan mennään suoraan uuteen sektioon, onko kellään kokemuksia?
 
Hei!

Kyllä minulla ainakin olisi käynnistetty ekan sektion jälkeen. Ilmeisesti käynnistyksessä vain pitää olla varovaisempi lääkkeiden annostuksen suhteen ja mielummin käynnistys tehdään puhkaisemalla kalvot. Minulle puhuttiin nimenomaan tuosta kalvojen puhkaisusta, joka olisi tehty 42+2 raskausviikolla. Ilmeisesti kovakouraisen sisätutkimuksen ansiosta synnytys kuitenkin käynnistyi luonnollisesti lopulta 42+0 ja lapsi syntyi 42+1 todella pitkän synnytyksen päätteeksi valitettavasti myöskin sektiolla.
 
Saatan kirjoittaa liian myöhään,sulla on varman vaavi jo sylissä,mutta vastaan nyt silti :D

Mulla oli kanssa ensimmäinen synnytys sektio ja pelkäsin seuraavaa synnytystä ja etenkin KÄYNNISTÄMISTÄ tosi paljon kun mietin että miten se haava kestää. No jouduttiin käynnistää ja käynnistettiinkin suoraan tippaan laittamalla. Mulle sanottiin,että tosi varovasti annetaan sitä tippaa, muistaakseni sanoivat että sitä nostetaan max.90ml/h asti. No ponnkstusvaiheessa tulikin sitten aika kiirus saada vauva maailmaan,niin se annos laitettiin täysille,olikohan 300ml/h. Ja hyvin kesti haavat moisen rääkin! :D mullakin oli sektion ja synnytyksen väli se 2.5vuotta.
 
Tapauskohtaista, käynnistetäänkö sektion jälkeen vai ei. Mulla on takana hätäsektio -02 ja käynnistetty synnytys -10. Kyllä sitä punnittiin, voiko käynnistää vai ei. Paikat oli vielä ihan epäkypsät, kiinteä täyspitkä kohdunkaula - ei yleensä anna hyvää ennustetta. Lapsiveden määrä oli kuitenkin vähentynyt niin katsoivat, että parasta koettaa käynnistää. Annettiin sitten cytotecia varovasti. Ekana päivänä tuli supistuksia, jotka lakkasivat kuitenkin. Tokana päivänä oli vähän pehmentyneet, mutta edelleen muuten "raaka" tilanne. Parin cytotec annoksen jälkeen alkoivat illalla oikeat supistukset ja lapsi syntyi aamulla klo 7. Ei ollut dramatiikkaa, kohti kesti hyvin ja oksitosiititippakin oli.
 
Kävin just juttelemassa lääkärin kanssa. PHKS:ssä ainakin on käytäntönä ettei käynnistetä lääkkeellisesti jos taustalla on sektio. Vain kalvot voidaan rikkoa.

Mutta jos syntyvä lapsi on perätilassa, silloin ei puhkaista edes kalvoja, vaan vaihtoehtoina on luonnollisesti käynnistyvä synnytys tai sitten uusi sektio jos synnytys ei ota alkaakseen.

Virhetarjontaisen lapsen synnytystä pidetään riskialttiina siinä määrin, että perätilavauvan synnytykseen tarvitaan kunnon supistukset ja kuulemma jos kalvot jouduttaisiin puhkaisemaan, se ennustaisi hitaasti etenevää synnytystä jossa komplikaatioiden riskit suurenevat.
 
Mulla puhkaistiin kalvot tuossa sektion jälkeisessä käynnistyksessä, mutta sitä varten jouduttiin kyllä odottamaan synnytyksen käynnistymistä - ts. kun oli täyspitkä kohdunkaula kiinni lähtötilanteessa.

Myöhemmin yksityiset gynet ovat kauhistelleet sitä, kuinka voi olla, että sektiotaustalla käynnistetään. Mutta hyvin se meni, onneksi. Sektiovalmiudessa oltiin koko ajan kuitenkin.
 
mäkin vastaan tähän, vaikka myöhäista varmaan kysyjän kannalta ;)

Mulla takana sektio 02, mutta 09 kumminkin päädyttiin käynnistykseen maksa-arvojen takia. Käynnistys kesti koko päivän, tippaa lisäten, koska haluttiin edetä rauhallisesti. Leikkuri oli valmiina koko ajan. Loppujen lopuksi, kun synnytys saatiin 8h jälkeen käyntiin, koko homma oli valmis 2h jälkeen. Ainoa huono homma oli, että kun en saanut syödä koko päivänä, niin meinas moneen kertaan pyörtyminen olla lähellä. Kun oli koko ajan pelko, että joudun leikkauspöydälle, niin piti sen takia sit olla syömättä.
 
K-SKS:Sä ainakin käynnistetään sektion jälkeenkin, jopa vuosi sitten tehdyn hätäsektion jälkeen. Ja koko arsenaalilla - ensin Cytotecit, sitten kalvojen puhkaisu ja kun sekään ei riittänyt niin vielä oksitosiinit päälle. Supistuksia vaan seuraillaan tarkasti, etteivät muutu patologisen pitkiksi tai voimakkaiksi.
 

Yhteistyössä