Sektiolla synnyttäneet

Kuinka kauan ootte syöny särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen?
Onko teillä ollu tulehduksia? Mitä ja mitkä oireet?
Sattuuko tikkien poisottaminen?
Mitä hommia ootte uskaltanu haavan kans tehä?

Huomaa, että mulla ensimmäinen sektio takana, ja kiireellinen eli en osannu etukäteen ottaa selvää...
 
Mä söin särkylääkkeitä noin kuukauden, olin aika kipeä pitkään. Tulehdusta ei onneksi tullut missään vaiheessa, oireinahan tuosta olisi lämmönnousu, haava-alueen punoitus, kuumotus ja/tai märkivä erite.. Mulla sattui tikipoisto toiselta puolelta, oli kaksi lääkäriä kursimassa kokoon ja hyvin huomasi eron tekijässä :eek: 10 tikkiä taisi olla. Niiden poiston jälkeen kyllä muuten huomattavasti helpotti olo kun ei niin paljoa kiristänyt enää. Aika varovainen olin kyllä pitkään hommien kanssa, vasta siinä kuukauden paikkeilla kävin yksin ruokakaupassa ja ruuanlaitto oli siihen asti ainut kotityö mitä tein vauvan hoitoa lukuunottamatta. Mä kyllä tosiaan ehkä onneksi olin aika kipeä niin ei kyllä tehnyt mielikään tehdä mitään ylimääräistä, kun ei meinannut päästä istumasta ylöskään kivun takia... Nyt on 5kk kulunut ja edelleen arpi tuikkii välillä.
 
Ensimmäisen suunnitellut sektion jälkeen söin särkylääkkeitä 7vrk. Tikkien pois ottaminen (5kpl) ei tuntunut missään. Tulehduksia ei ollut. Kävin kaupassa tasan viikko sektion jälkeen ja elelin muutenkin hyvin nopeasti "normaalia" elämää, ilman kipuja ja rajoituksia.

Toisen, hätäsektion jälkeen söin särkylääkkeitä 14vrk. Tulehdus oli päällä, muttei haavassa. Hakasten (36kpl) pois ottaminen nipisteli hieman, muttei sattunut. Oltiin sairaalassa reilu 2 viikkoa, sen ajan hoidin vaan vauvaa kun ei muuta tarvinnut tehdä, kotona oli 3 viikkoa leikkauksen jälkeen pakko alkaa nostella esikoista jne. kun isä palasi töihin isyyslomalta. Eli sillon tehtiin sitte jo kaikki mitä arki vaati..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyväsetti;22206478:
Kuinka kauan ootte syöny särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen?
Onko teillä ollu tulehduksia? Mitä ja mitkä oireet?
Sattuuko tikkien poisottaminen?
Mitä hommia ootte uskaltanu haavan kans tehä?

Huomaa, että mulla ensimmäinen sektio takana, ja kiireellinen eli en osannu etukäteen ottaa selvää...
Mulla kanssa tehtiin hätäsektio, jonka jälkeen särkylääkkeitä söin pari viikkoa kuurina ja sen jälkeen satunnaisesti. Kohtutulehdus tuli about 2-3 viikkoa sektion jälkeen (en tarkalleen muista) oireina ainoastaan korkea kuume ja pientä kipua alavatsalla.

Niittien (ei siis ollut tikkejä vaan sellaiset niitit) poisto ei oikeastaan edes tuntunut.

Ensimmäiset päivät (about viikon verran) olin varovainen haavan kanssa, mutta normaalisti kävelin ja hoidin vauvan. Siivoamaan en ryhtynyt enkä tehnyt mitään kovin äkillisiä liikkeitä.

Sektiosta nyt aikaa 3 kk eikä haava ole missään vaiheessa ollut kovin kipeä, mutta vieläkään ei paljoa voi esim. tanssimatolla pomppia, kun kohtuun voipi vihlasta. Muuten ei eroa entiseen.
 
Kuinka kauan ootte syöny särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen?
- Taisin syyä 2vk kuurina, ja seuraavat 2vk suht satunnaisesti..eli noin 1kk

Onko teillä ollu tulehduksia? Mitä ja mitkä oireet?
-Ei ollu tulehdusta, hyvin lähti paranemaaan.

Sattuuko tikkien poisottaminen?
-Pelotti enemmän kuin sattu, kyllä se nipisti ja tuntu epämukavalta.

Mitä hommia ootte uskaltanu haavan kans tehä?
- Alussa en juuri mitään..tikit kun otettiin pois, niin tavallisia kotihommia. Tyttöä nostelin jo heti seuraavana päivänä leikkauksen jälkeen.
 
Toinen kiireellinen sektio takana. Nyt kulunut 1 viikko ja edellisestä 4 vuotta. Huomenna tikkien (5-6 kpl ?) poisto, jota odottelen, kun vähän jo kiristelee. Särkylääkkeitä söin sairaalassa 3 vrk. Kipupumppua ensimmäinen vrk. Kotona nyt satunnaisesti. Eilen ei mennyt yhtään. Hyvin tuntuu paranevan. Eilen ajoin autoa ja kävin kaupassa. Kassien kanto vähän hiersi.
 
Särkylääkkeitä en syönyt kuin ne "pakolliset" siellä heräämössä. Joku tulehdus mulla oli, kuume nousi neljäntenä päivänä ja kesti pari päivää. Epäilivät kuitenkin, että oli rintatulehdus. Tein oikeastaan kaikkia hommia, mitä aina ennenkin. Painavia pyykkikoreja tms. en nostellut alussa pariin viikkoon. Tikkien poisotto ei sattunut yhtään. Haavan kohdalle tunto palasi kunnolla vasta kuukausi sitten, sektiosta nyt aikaa 10kk.
 
Pari viikkoa söin Panadol fortea ja välillä lisäksi buranaa. 5 hakasen poisto ei tuntunut missään. Tulehduksia ei ollut ja toipuminen ihan ok. Pian vaan kun kykenin niin aloitin kävelylenkit ja muutkin arkiaskareet.
 
Kiireellinen sektio, komplikaatioita, heräämössä 9h ihan tokkurassa, kiireellinen uusintaleikkaus seuraavana päivänä, sairaalassa 8pv. Särkylääkkeitä söin kai muutaman viikon. Kotona oli vaikeaa, kun ei päässyt kunnolla yksin sängystä tai sohvalta ylös moneen viikkoon. Haavatulehdukseen yksi antibioottikuuri, tikkien poisto pienin murheista ja kivuista. Toipuminen kesti lähemmäs vuoden, tai ei vieläkään maha tunnu täysin normaalilta. Lapsi nyt 2v.
 
Kiireellinen sektio. Leikkurissa annetun morfiinin avulla pitkälle seuraavaan iltaan, sen jälkeen 3 päivänä sairaalassa burana+paracetamol, kotona ei mitään. Tikkien poisto viikon kuluttua oli inhottavaa mutta niinhän se aina on. Kahta reuhaavaa isoa koiraa en taluttanut pariin viikkoon, mutta muuten olin ihan normaalisti, ajelin autolla, imuroin, kävin kaupassa jne. Juoksemassa taisin käydä ekan kerran vasta pari kk sektiosta, mutta koirien kanssa ja vaunuilla lenkkeiltiin jo 14 pv leikkauksesta kun vauvan sai viedä ulos.

Nyt sektiosta on reilu vuosi ja arpi kutiaa aika paljon ja iho on edelleen tunnoton paikoitellen. Lisäksi välillä venytellessä tuntuu poltetta sisuskaluissa, mutta muuten ei mitään.
 
Söin ehkä noin viikon särkylääkkeitä.
Ei onneksi tullu mitää tulehduksia tms vaikka kauheesti yks kätilö niistä pelotteli.
No se tikkien poisto tuntu aika ikävältä, mut ei se kauaa kestäny. Kyllä se kaiken synnytys ja leikkaus juttujen jälkeen aika vähän sattuu sit loppujen lopuks.
Jonkun kolmen viikon päästä tein kaikkee mitä aikasemminki. Tosin itselläni haava parani tosi hyvin ja nopeasti.
 
mut on kahdesti sektioitu.
ensimmäisen kerran 2007 suunniteltuna sektiona, lääkkeitä söin sairaalassa pakollisena olleet listalääkkeet 5vrk ajan, mitä esikoiselta siellä olin. kipeä en juurikaan ollut, ja viimesiä lääkkeitä en olisi syönyt kipuun, mutta niitä kuulemma syötetään tulehdusten estämiseksi. metallisten hakasten/niittien poisto nipisteli häjysti mutta arki helpottui poiston myötä, kun pystyin esim. imettämään istualtaan. poisto tapahtui 7vrk leikkauksesta. normaalia arkea elin, vauva oli raskain taakka mitä vajaan kahden viikon aikana nostelin. ulkoilu ja kevyt vaunuttelu mielestäni auttoi parantumista, ja ulkona olimmekin heti vauvan tultua 2viikkoa.

toinen sektio 2009 kiireisenä, mutta kuitenkin suunnitellun nimellä vajaan vuorokauden varoajalla vauvan heikentyneen voinnin vuoksi. sektion jälkeen käytössä kipupumppu vuorokauden ajan ja sen jälkeen listalääkkeet 5vrk. haavan kursimisessa 5 isoa tikkiä joista muistaakseni vasemman puolimmainen aukesi 3vrk leikkauksesta ja tarttui neljäntenä päivänä sairaalan ihaniin pöksyihin kiinni irroten kokonaan, haavan reuna kuitenkin silloin jo hyvin kiinnittynyt eikä irvistellyt. toinen lapsemme oli vajaan 2viikkoa valohoidossa, ja kävin imettämässä poikaa 3kertaa vuorokaudessa niin haava ei lähtenyt yhtä hyvin parantumaan vaan oli punakka ja eritti aavistuksen yhden tikin poistokohdasta. pojan päästyä kotiin, skarppasin suihkuttelun ja ilmakylpyjen suhteen, niin haava lähti paranenaan nopeasti ja oli n. 3viikon jälkeen punaisuus oli kadonnut. isä jäi isyyslomalle vasta kun poikakin pääsi viimein sairaalasta, joten hän vielä autteli arkiaskareissa. 2v esikoisen nostelua välttelin, mutta muuten kävin kaupassa yms.

ensimmäisen sektion jälkeen tunto arven kohdalle ei ole palannut, mahasta on n. 10cm alue täysin tunnoton ja en esimerkiksi tunne omaa kosketusta arven viereltä tai kylmyyttä. en tiedä, palaako tunto joskus, mutta asia ei vaivaa minua.
 
Mä synnytin suunnitellulla sektiolla. Söin särkylääkkeitä sairaalassaoloajan ja ekana kotiaamuna otin viimeisen lääkkeen. En muistanut enää toista ottaa ja ajattelin että jos en muista, niin en tarvitse. Sairaalassa oltiin sanottu että tavallista panadolia tarvittaessa voi ottaa, mutta tosiaan särkyä ei kotona enää ollut.

Tulehduksia ei tullut.

Mulla oli itsestään sulavat tikit eli tikkien poistoa ei luonnollisesti ollut :)

Menin vauvan kanssa ulos kävelylle ekan kerran hänen ollessaan 5vrk koska koira piti ulkoiluttaa (mies töissä) ja itsekin kaipasin ulkoilmaa. Silloin oli oikein kaunis kesä. Ihan normaalia elämää elin, mutta vauvaa painavempaa en nostellut pitkään aikaan, mikä se suositus nyt mahtoikaan olla. Haava oli kipeä kyllä, mutta parani kyllä mun mielestä aika nopsaan.
 
Popsin varmaan kaksi viikkoa kun olin aika kipeä.
Ei ollut tulehduksia mutta jostain syystä aivan helevtinmoiset kivut.
Tikkien poisto ei sattunut, tuntui lähinnä helpottavalta kun kutisi ja kiristi vähän :)
Se pikkusen nippasee, mutta ei kyllä satu :)
 

Yhteistyössä