Sektioko muka huonovaihtoehto lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei paha ollenkaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkäreidenkin näkemykset vaihtelevat tilanteen mukaan. Jos kyseessä on pelkosektioa haluava äiti niin toki kaikkia sektion riskejä korostetaan eikä siinä nähdä mitään hyvää. Mutta taas jos joku asia lapsen voinnissa tai vaikka äidin lantionmitoissa sanoo että alatiesynnytys on mahdoton/vaarallinen, niin harva lääkäri siinä sektiopäätöstä tehdessään käy pelokkaalle äidille hirveästi korostamaan sektion riskejä.

Meilläkin kiireellisen sektion yhteydessä lääkäri väitti sektion olevan lapselle turvallismepi tapa kuin alatiesynnytys, siis ihan siinä näkökulmassa että todennäköisyys että lapsi vammautuisi sektion yhteydessä on pienempi kuin alatiesynnytyksessä (pätee siis kaikkiin raskauksiin, ei vain näihin riskisynnytyksiin). Äidille riskit luonnollisesti ovat suuremmat kuin synnytyksessä.

Mutta taas jos ajattelee ettei mitään yllättävää ja ikävää tapahdu niin tottakai nyt hyvin mennyt alatiesynnytys on lapselle parempi vaihtoehto kuin hyvinmennyt sektio. Kuitenkin siinä lapsi saa alatiesynnytyksen hyödyt.

Minulla kaksi lasta, esikoinen syntyi perätilan vuoksi sektiolla ja kuopus "alatietä". Synnyttyään molemmat lapset ovat olleet täysin terveitä, ruhjeettomia ja kunnossa, mutta esikoinen vietiin silti happikaappiin pariksi tunniksi. Itse näin hänestä vain vilauksen ja sain hänet rinnalleni vasta viiden tunnin ikäisenä. Kuopus tuli minulle heti maailmaan putkahdettuaan.

Itse toivuin alatiesynnytyksestä paaaljon nopeammin kuin sektiosta, vaikka leikkaushaava parani hienosti eikä toipumisessani ollut muutenkaan mitään ongelmia. Alatiesynnytyksestä ei tullut repeämiä lainkaan, mutta peräpukaman kyllä sain muistoksi ponnistamisesta...

Molempi parempi kai, mutta itselleni alatiesynnytys on jäänyt mahtavana kokemuksena mieleen.

Yhteistyössä