sektiohaavaPULMA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PIRKKOLIISA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PIRKKOLIISA

Vieras
ONKO JOLLAIN SAMANMOISTA KOKEMUSTA??

Sektiohaavasta (vaakaviilto) viikko ja 4 pv sitten poistettiin tikit terveysasemalla ja siellä laitettiin tiukka teippi päälle sitten ja sanottiin että irtoaa sitten itsekseen. Nyt sitten eilen illalla kun kävin suihkussa ajattelin irrottaa sen teipin kun kutitti sen aluetta ja kurkata mikä meininki haavalla. Alusta asti oli ollut siisti ja hyvä täysin, mutta nyt - voi helevetti, keskellä viiltoa olikin sitten 2-3cm tulehtunut kohta, haava hiukan "auki" ja vähän märkikin. Ihanaa, lääkäri ja fuckin sairaanhoitajaopiskelija määräs mulle väärät hoito-ohjeet, sainko edes niitä..kivakiva, "joo, teippi irtoaa itsekseen sitten.."

Kävin sitten lääkärillä tänään ja sain viikon antibioottikuurin. Toivottavasti tehoaa ja haava tulee kuntoon ja siistiksi. Niin ärsyttää, että edes tuo lääkäri joka oli eri, niin kun siltä kysyin että oliko tikkienpoistajalla oikein tuo että laittoi tiukan teipin ja sanoi että itsekseen irtoaa, niin ei oikein vastannut mitään.

Miten teillä on laitettu haava tikkien jälkeen, mitä ohjeita ootte saanut....
iso kysymysmerkki tähän.

Ja miten te, joila on ollut tulehdusta, punoitusta ootte hoitanut haavaa, mitään rasvaa, haavataitosta, mitään siinä, kertokaa!

kohta kai soitan naistenklinikalle ja kysyn asiaa sieltä.... arghhhhhh kun itku tulee paskojen lääkäreiden takia!

mulla sairaalassa otettiin jo sektio haavasti tikit poies, haava oli keskeltä n. 2 sentin matkalta auki. Avonaisen kohdan päälle laitettiin teippi ei muuta. Pari päivää sen jälkeen teippi lähti pois ja haava oli umpeutunut sekä siisti.
Ihmetyttää että tikkien poiston jälkeen laitettiin tuo teippi sulle,Miksiköhän?

Mulla oli metalliniitit 6päivää sektion jälkeen. Suihkussa kun kävin niin huuhtelin sitä vaikkei siinä mitään ollut. Ilmakylpyjä. Niitit kun poistettiin niin mitään ei laitettu siihen päälle, vaan samaa rataa jatkoin varoen ettei mitkään housun kaulukset painaneet/hiertäneet.

Mulla kans tikkien poistamisen jälkeen haava jätettiin sellaseksi, ei siis mitään lappuja päälle että saa ilmaa ja pääsee parantumaan. Molemmilla kerroilla parantunut hyvin eikä ole tulehtunut. Kaverilla taas tulehtui ja oli tosi kipeä. Ei erittänyt mutta punotti ja kiristi voimakkaasti. Antibiootti kuurilla alkoi parantumaan ja parantuikin hyvin.

Mulla haavaan ilmestyi muutamia viikkoja sektiosta pieni märkivä kohta, jota kävin näyttämässä terveyskeskuksessa, mutta tulehdusta ei ollu. Sain hoitoohjeeksi ilmakylvyt, ja että haava pitää suojata hankaavilta farkuilta tms. Kotona huomasin, että märkivässä kohdassa oli sulamaton tikki, jonka vedin itse pois. Sen jälkeen haava parani muutamassa päivässä täysin.

Mulle tehtiin kiireellinen sektio n. 6,5 kk sitten. Jos nyt en muista väärin, niin mulla taisi olla ns. itsestään sulavat tikit. Teippi poistettiin ja ei laitettu enää myöhemmin vaan sideharsoja ja tuppoja oli päällä vuodon ehkäisemiseksi. Hoito-ohjeeksi annettiin suihkutus. Meni todella pitkään (2-3 kk) ennen kuin haava kunnolla parani ja se punotti pitkään. Kovia kipujakin oli pari kuukautta esim. autossa istuessa.

Mulla poistettiin tikit jo sairaalassa, eikä haavaan laitettu mitään teippejä ym sen jälkeen. Viikon päästä sektiosta haava kuitenkin tulehtui, ja olikin paha tulehdus. Haava aukes sentin matkalta, josta märkä valui pois. Haava siis tulehtui pohjaan asti, ja paraneminen kesti lähes 4kk... Pinnalta haava oli kuitenkin koko ajan siisti, myös tulehtuneena, ainoastaan tosiaan tuo sentin mittanen reikä siinä oli. Ja nyt vajaan vuoden jälkeen haava on lähes huomaamaton.

Yhteistyössä