sektio

  • Viestiketjun aloittaja syvästi masentunut
  • Ensimmäinen viesti
syvästi masentunut
Sektio edessä. Nyt tiedän lapseni syntymäpäivän melkein kellonajan tarkkuudella. Halusinko tietää? EN.
Mulla ei ole taaskaan MITÄÄN mihin voin itse vaikuttaa.
En saa synnyttää, en pysty kivulta hoitamaan lasta kuten haluaisin, en pääse lapsen luo omin avuin jos se viedään teholle.
En saa lasta ihokontaksttin syntymän jälkeen,näen vain vilaukselta ja lapsi viedään jo pois. Sitten ikuisuus kun mut ommellaan taas kokoon.
Mun tuskaa ei tajuavarmaan kukaan. En tahdo kestää tätä surua!!!!!!!!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2006 klo 20:24 mcx934 kirjoitti:
Sä sentään saat lapsen!!! Vaihtaisin sun kanssa paikkaa ihan milloin vaan :/
Surunsa kullakin. Suuria kantajalleen, ei suruja voi arvottaa ja laittaa järjestykseen tyyliin "sinun surusi ei ole mitään verrattuna minun suruuni"...
Tuskin tuollainen ketään lohduttaa....
 
Meillä pojat leikattiin hätäsektiolla oulussa, a vauvan näin kun se vietiin suoraan elvytykseen, b vauvaa en nähnyt vasta kuin seuraavana päivänä teholla. Maha oli kipeä ensinmäisen päivän leikkauksesta, mieheni kanssa käytiin teholla katsomassa poikia ja minä istuin pyörätuolissa. Mutta parin päivän päästä pystyin kävelemään sinne jo aivan itse :) parannuin ennätys vauhtia,hoitajatkin olivat aivan ihmeissään :LOL: olimme 5pv oulussa ja sitten meidät siirettiin kemiin. pääsin itse kotiin mutta pojat olivat vielä keskoskaapissa n.2vk sairaalassa.
 
siitä kun lapsi on syntynyt ja se on sinulle näytetty, menee n. 10 minuuttia siihen kun saat vauvan rinnallesi. näin siis jos kaikki menee hyvin.
minulle tehtiin suunniteltu sektio. minut vietiin leikkuriin klo 8.12 ja vauva syntyi klo 8.28 heräämöön pääsin klo klo.8.40 ja sain vauvan rinnalleni noin kahden minuutin kuluttua.

sektio ainakin minun kohdalla oli todella hieno kokemus =)
ja osastolla vauva oli koko ajan rinnalla. vaipanvaihdon hoiti aluksi henkilökunta, mutta vauvalaan en vauvaa antanut.

tsemppiä :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2006 klo 20:05 syvästi masentunut kirjoitti:
Sektio edessä. Nyt tiedän lapseni syntymäpäivän melkein kellonajan tarkkuudella. Halusinko tietää? EN.
Mulla ei ole taaskaan MITÄÄN mihin voin itse vaikuttaa.
En saa synnyttää, en pysty kivulta hoitamaan lasta kuten haluaisin, en pääse lapsen luo omin avuin jos se viedään teholle.
En saa lasta ihokontaksttin syntymän jälkeen,näen vain vilaukselta ja lapsi viedään jo pois. Sitten ikuisuus kun mut ommellaan taas kokoon.
Mun tuskaa ei tajuavarmaan kukaan. En tahdo kestää tätä surua!!!!!!!!!!!!
En tiedä syytä sektioosi, mutta eihän sektiovauvat automaattisesti joudu teholle, vai mitä tarkoitit sillä? Sairaalasta vissiin riippuu, mutta ainakin jos sanot osastolla ja vielä salissa, niin varmaan saat vauvan heti kun mahd. ihollesi. Ompelu kestää ehkä puoli tuntia ellei ole komplikaatioita, saat rauhottavaa, joten tuo aika menee hujauksessa, samoin heräämössä vietettävä 1,5-2h menee tosi nopeasti. Taas heräämöstä ja sairaalasta riippuen, saatat saada jo heräämöön vauvan ja isän.
Minäkin luulin että melkein kellonajankin tiedän, mutta tulikin kiireellisimpiä tapauksia minua ennen ja sain kyllä jännittää syntymää ihan iltaan asti =) :heart:
Itse voit vaikuttaa kipuihin, pyydät ennen leikkausta että saat kipupumpun, sillä säätelet lääkityksen itse, ellei sitä laiteta, et silti joudu olemaan kovissa tuskissa, koska lääkityksestä kyllä huolehditaan.
Ehkä oma asenteesi on nyt ainoa, johon voit varmasti vaikuttaa, enkä tarkoita pahalla, mutta ihan varmasti kaikki tuo tuleva tuntuu surulliselta, koska ajattelet sen suruna, etkä tahdokaan sitä kestää. Hyvänen aika, sehän on lapsesi tuleva syntymäpäivä, miksi sillä "tyylillä" on niin suuri merkitys?
Mutta voin aika lailla 110% varmasti sanoa, että olet jo aivan eri mieltä leikkauksen jälkeen, kun saat vauvan ensi kertaa viereen.
Minä olen erittäin onnellinen sektiostani, eikä ole siitä kuin hyvää muistettavaa, enkä vaihtaisi sitä synnytyskokemusta mihinkään, ikinä :'(
 
NjaN

Joopajoo, mä en kyllä tollasta "surua" ymmärrä sitten millään. Ei pahalla, mutta kyllä mielestäni saisit nyt jonkun kanssa puhumalla vaikka yrittää laittaa asiat oikeille paikoilleen omissa ajatuksissasi. Lapsi on aina ihana lahja ja eiköhän se nyt loppupeleissä ole sama vaikka tulisi ulos nenästä, kunhan voi hyvin ja on terve !!! Vai oikein syvästi masentunut, en ymmärrä en....

Mulla 2 sektiota ja kaksi maailman ihaninta lasta :)


:) =) :)
 
Hei! Ymmärrän ajatuksesi ja tunteesi sektiota kohtaan, itse olen kokenut vastaavanlaisia "pettymyksen" tunteita aikanaan, kaksi lasta olen sektiolla itsekin saanut.

Sinulla on oikeus surra sitä, ettet ole voinut synnyttää alakautta lapsiasi. Toki kaikista tärkeintä on lapsesi turvallinen alku elämälle ja ylipäätänsä se, että saat lapsen kuten muutkin ovat maininneet. Ei tyylillä ole loppujen lopuksi merkitystä, sektiolla synnyttää noin 15% äideistä, eikä se tee kenestäkään sen huonompaa synnyttäjänä tai äitinä. Sinä olet paras mahdollinen äiti lapsillesi!

Samanlaisilla fiiliksillä alkujaan suhtaudun sektioon kuin sinäkin, mutta yllättäen toinen sektio olikin paljon helpompi kokemus. Sitten kun H-hetki tuli, en ajatellut enää leikkaukseen mennessä asiaa muutoin kuin, että "ihanaa, pian tapaan lapseni". Kipulääkettä kannattaa pyytää jo ennen kuin kivut tulevat niin kovaksi, pahinta kipua pystyy niin välttämään. Ilmeisesti sinulla on jo aiempaa kokemusta sektiosta, joten häntä pystyyn! Toinen kerta yleensä on helpompi tyylistä riippumatta. Vauvan saat nähdä ja ainakin itse sain myös vauvaa koskettaa kun niin pyysin. Yllättäen pääsin jo aiemmin kotiin kuin viimeksi ja kaikki menikin paremmin kuin viimeksi. Aivan hyvin sinäkin voit kokea niin, koska sinulla on jo kokemusta yhdestä sektiosta niin tiedät hieman mitä odottaa. Kerro tunteistasi ja toiveistasi sinua hoitavalle henkilökunnalle. Siitähän me maksamme ja meitä varten he ovat siellä töissä.

Eikä se alakautta synnytyskään mikään "unelma" ole, moni vaihtaisi kanssasi mieluiten paikkaa varmasti. Tsemppiä ja onnea matkaan! Ihanaa, pian saat vauvan!

:hug:
 
Minunkin esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan takia.

Kannattaa koittaa etsiä asiasta positiivisia puolia.
Minusta hyvää oli esimerkiksi se, että sain sektio ajan hyvin pian perätilan toteamisen jälkeen; ei tarvinnyt kotona istua ja panikoida, että jos synnytys käynnistää, ja joudun leikkaukseen "yllättäen" ilman miestä, joka voisi olla vaikka töissä juuri silloin.
Hyvää oli se, että mies pääsi mukaan, ja istui vieressä tukenani koko ajan. Kellon aikakaan ei ole tarkka; se on aika, jolloin leikkaus (ehkä) alkaa, sekin riippuu siitä, onko kiireellisempiä.

Jännitys oli kova; oli hurjaa nousta aamulla sängystä ja lähteä sairaalaan, ja ajatella, että kotiin tullessa meillä on vauva. Että itseasiassa saamme vauvan ihan pian.

Minulle tuli esilääkityksestä aika huono olo; lääkkeet nousivat päähän niin, että jymähti; Olin kuin olisin isommankin kännin kiskaissut.

Kun vauva saatiinirroiteltua (oli jo laskeutunut lantioon) se tuotiin minulle syliin hetkeksi, ennenkuin vietiin mitattavaksi ja punnittavaksi, ja minua jäätiin ompelemaan.
Eli sain nähdä vauvan ennenkuin vietiin pois. Tosin olin niin pökkyrässä, ettenpä paljon mitään tajunnut, lähinnä olisin halunnut nukkua; ja nukahdinkin aika pian.

Isälle hetki oli ikimuistoinen; hänhän oli tällä(kin) tavoin mukana lapsensa syntymässä, ja sai vauvan hetimiten syliinsä. Eli ainakin meillä myös isälle jäi hyvät muistot.

Kun minut oli ommeltu, minut vietiin heräämöön, jossa kai torkahdin taas, sillä kun hoitaja herätteli, istuikin mieheni jo tyttö sylissään sänkyni vieressä. Itkuhan siinä tuli, ja tuo hetki, kun avasin silmäni ja näin rakkaan mieheni ja pienen lapseni (jota mies niin hellästi piteli) oli kyllä elämäni kauneimpia näkyjä. ja elämäni hienoin hetki.

Heräämössä sain vauvan rinnalle, ja se imi vähän, ja sain muutenkin pidellä vauvaa vieressä. KUn jalat alkoivat toimia ja puudutus väheni, minut vietiin osastolle, jonne tulivat myös mieheni ja vauva tietekin.

Toki olin pari päivää kipeä, enkä pystynyt itse liikkumaan kunnolla, vauvan hoidosta puhumattakaan, mutta soittelin aina hoitajia apuun; vauvalle pitäisi vaihtaa vaippa, tuletko nostamaan vauvan rinnalle/pois jne.

Kannattaa lähteä liikkeelle heti kun pystyy toki minäkin olin kipeä ja jäykkä makoilusta, mutta enpä ollut ainoa; kyllä säälitti katsoa renkaan päällä istuviaalakautta synnyttäneitä äitejä, enkä myöskään ollut ainoa, joka jäykästi liikkui, oli leikattu tai ei.
Eli kyllä niitä kipuja on molemmila tavoilla.

Minuakin aluksi harmitti sektio, mutta enää sillä ei ole merkitystä, harmi unohtui pian vauvaa hoidellessa.
Eli ei kannata jäädä märehtimään asiaa, jolle ei mitään voi. Ei sektioita huvikseen tehdä; kyllä se on äidin ja VAUVAN parhaaksi, silloin kun tehdään.

Eikä lapsi joudu automaattisesti teholle, lämpökaapissa tyttö kävi pyörähtämässä, siellä samassa huoneessa, missä punnittiin, ja isi oli koko ajan mukana.

Mikä sinulla on sektion syy, ja miksi ajattelet vauvan joutuvan teholle?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2006 klo 00:07 NjaN kirjoitti:
Joopajoo, mä en kyllä tollasta "surua" ymmärrä sitten millään. Ei pahalla, mutta kyllä mielestäni saisit nyt jonkun kanssa puhumalla vaikka yrittää laittaa asiat oikeille paikoilleen omissa ajatuksissasi. Lapsi on aina ihana lahja ja eiköhän se nyt loppupeleissä ole sama vaikka tulisi ulos nenästä, kunhan voi hyvin ja on terve !!! Vai oikein syvästi masentunut, en ymmärrä en....

Mulla 2 sektiota ja kaksi maailman ihaninta lasta :)


:) =) :)
Onneksi sinun ei tarvitsekaan kaikkea ymmärtää. Selvästi pieneen ajatusmaailmaasi se olisin aivan mahdoton tehtävä.
Ei tässä kai sinun synnytyksiäsi tai lapsiasi ole arvosteltu, millään tavalla.
Sen sijaan sinä arvostelet toisten tunteita ja kokemuksia.
Sääli lapsiasi, jos et kykene arvostamaan toisen kokemusmaailmaa niin ei omat lapsesi tule olemaan poikkeus suhtautumisessasi muiden tunteisiin.
Otan osaa kypsymättömyytesi vuoksi. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 00:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2006 klo 00:07 NjaN kirjoitti:
Joopajoo, mä en kyllä tollasta "surua" ymmärrä sitten millään. Ei pahalla, mutta kyllä mielestäni saisit nyt jonkun kanssa puhumalla vaikka yrittää laittaa asiat oikeille paikoilleen omissa ajatuksissasi. Lapsi on aina ihana lahja ja eiköhän se nyt loppupeleissä ole sama vaikka tulisi ulos nenästä, kunhan voi hyvin ja on terve !!! Vai oikein syvästi masentunut, en ymmärrä en....

Mulla 2 sektiota ja kaksi maailman ihaninta lasta :)


:) =) :)
Onneksi sinun ei tarvitsekaan kaikkea ymmärtää. Selvästi pieneen ajatusmaailmaasi se olisin aivan mahdoton tehtävä.
Ei tässä kai sinun synnytyksiäsi tai lapsiasi ole arvosteltu, millään tavalla.
Sen sijaan sinä arvostelet toisten tunteita ja kokemuksia.
Sääli lapsiasi, jos et kykene arvostamaan toisen kokemusmaailmaa niin ei omat lapsesi tule olemaan poikkeus suhtautumisessasi muiden tunteisiin.
Otan osaa kypsymättömyytesi vuoksi. :hug:
Ja mitä ihmettä sinä muka voit tietää muiden masennuksesta tai surusta??
Et voi puhua kuin omista kokemuksistasi. Miksi on tarve kertoa miten muiden tulisi kokea ja tuntea. Määräämishaluko siihen ajaa...
 
Kuopuksemme syntymä käynnistettiin kuten esikoisenkin, ja "tiesin", että taas käy samalla lailla, eli synnytys päätyy sektioon, en näe vauvaa sataan vuoteen, sairaalassa ollaan miljoona päivää ja olen niin kipeä! No, synnytys sitten tosiaankin päätyi sektioon, ja vauvaa en nähnyt toviin kun hänet leikkaussalista vietiin punnittavaksi ym. Mutta sain hänet hetkeksi rinnan päälle, ja koska isä oli vauvan mukana punnitsemassa, niin sekään ei tuntunut niin pahalta. Tunti pari olin heräämössä, sitten pääsin osastolle ja sain vauvan viereeni nukkumaan. Ja aamulla kun nousin ylös, niin totesin, etten olekaan läheskään niin kipeä kuin edellisen sektion jälkeen! Itseasiassa en ollut juuri ollenkaan kipeä!!! Vauvaa pystyin hoitamaan ihan sujuvasti koko ajan, kipulääkkeitä en tarvinnut ensimmäistä yötä lukuunottamatta. Kotiinkin päästiin kun vauva oli 2½ vrk vanha.

Ikinä et voi etukäteen tietää miltä sinusta leikkauskenkin jälkeen tuntuu. Pääasia on, että vauva saadaan terveenä ja ehjänä maailmaan, tavalla ei ole niin väliä. Koita kääntää ajatukset positiiviseen suuntaan ja onnea vauvan syntymään :hug:
 
NjaN
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 00:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2006 klo 00:07 NjaN kirjoitti:
Joopajoo, mä en kyllä tollasta "surua" ymmärrä sitten millään. Ei pahalla, mutta kyllä mielestäni saisit nyt jonkun kanssa puhumalla vaikka yrittää laittaa asiat oikeille paikoilleen omissa ajatuksissasi. Lapsi on aina ihana lahja ja eiköhän se nyt loppupeleissä ole sama vaikka tulisi ulos nenästä, kunhan voi hyvin ja on terve !!! Vai oikein syvästi masentunut, en ymmärrä en....

Mulla 2 sektiota ja kaksi maailman ihaninta lasta :)


:) =) :)
Onneksi sinun ei tarvitsekaan kaikkea ymmärtää. Selvästi pieneen ajatusmaailmaasi se olisin aivan mahdoton tehtävä.
Ei tässä kai sinun synnytyksiäsi tai lapsiasi ole arvosteltu, millään tavalla.
Sen sijaan sinä arvostelet toisten tunteita ja kokemuksia.
Sääli lapsiasi, jos et kykene arvostamaan toisen kokemusmaailmaa niin ei omat lapsesi tule olemaan poikkeus suhtautumisessasi muiden tunteisiin.
Otan osaa kypsymättömyytesi vuoksi. :hug:

Ymmärrän oikein hyvin, että voi olla tosi pettynyt ja surullinenkin, ettei saakaan synnyttää sillä tavalla kun oli itse suunnitellut ja toivonut. Mutta että "syvästi masentunut" ja "ei tahdo kestää tätä surua" ???!!!

Yritin siis vaan saada ap:n tajuamaan, että kannattaisi varmaan oikein tosissaan yrittää keskittyä kaikkeen muuhun ihanaan, mitä lapsen saanti tuo tullessaan, eikä
"tuhlata" ainutlaatuista odotus-ja vauva-aikaa suremalla asiaa mille ei mitään voi. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän, mutta silti !

Hehee, vai että kypsymätön olen. Luulempa, että juuri ikä ja kypsyys auttavatkin laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Niin paljon kurjempiakin asioita voisi joutua käsittelemään raskauden ja lapsensaannin yhteydessä, sitäkin kannattaisi ehkä miettiä.

Kommenttini olivat juu ehkä vähän tylyjä
:ashamed: suututti vaan kirjoituksesta huokuva kiittämättömyys....ihana vauva tulossa ja keskitytään
murehtimaan synnytystapaa..... :/

Oikein kivasti olivat monet kirjoittaneet siitä, miten myös sektiosta voi saada tosi positiivisen kokemuksen. Toivottavasti myös ap löytää iloisen mielen ja osaa nauttia tulevasta
:flower:
 
HEH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 00:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 00:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.08.2006 klo 00:07 NjaN kirjoitti:
Joopajoo, mä en kyllä tollasta "surua" ymmärrä sitten millään. Ei pahalla, mutta kyllä mielestäni saisit nyt jonkun kanssa puhumalla vaikka yrittää laittaa asiat oikeille paikoilleen omissa ajatuksissasi. Lapsi on aina ihana lahja ja eiköhän se nyt loppupeleissä ole sama vaikka tulisi ulos nenästä, kunhan voi hyvin ja on terve !!! Vai oikein syvästi masentunut, en ymmärrä en....

Mulla 2 sektiota ja kaksi maailman ihaninta lasta :)


:) =) :)
Onneksi sinun ei tarvitsekaan kaikkea ymmärtää. Selvästi pieneen ajatusmaailmaasi se olisin aivan mahdoton tehtävä.
Ei tässä kai sinun synnytyksiäsi tai lapsiasi ole arvosteltu, millään tavalla.
Sen sijaan sinä arvostelet toisten tunteita ja kokemuksia.
Sääli lapsiasi, jos et kykene arvostamaan toisen kokemusmaailmaa niin ei omat lapsesi tule olemaan poikkeus suhtautumisessasi muiden tunteisiin.
Otan osaa kypsymättömyytesi vuoksi. :hug:
Ja mitä ihmettä sinä muka voit tietää muiden masennuksesta tai surusta??
Et voi puhua kuin omista kokemuksistasi. Miksi on tarve kertoa miten muiden tulisi kokea ja tuntea. Määräämishaluko siihen ajaa...
Voi luoja. "Miksi on tarve kertoa miten muiden tulisi kokea ja tuntea." Ymmärsitköhän nyt ollenkaan mistä tässä lainaamassasi keskustelussa oli kyse?! Lueppa uudelleen jos se aukenisi vähän paremmin. \|O
 
Ketjun aloittaneelle haluan sanoa että olen itse kokenut saman tilanteen ja ymmärrän tunteesi...tosin itselläni oli hätäsektio.
Ei ollut olo sellainen että nyt olen äiti ei todellakaan...nukutuksessa kun vielä hätäsektio tehtiin niin olin todella kipeä ja tokkurassa muutaman päivän, ensimmäisen kerran kävin katsomassa lastani sängyllä maaten, ja sen jälkeen pyörätuolilla useamman päivän ajan.
Voimia sulle ja koita kestää kyllä se siitä!
:hug:
 

Yhteistyössä