sektio?

Olen tähän asti vitsaillut että olis vauva väärinpäin että saisin sektion,edellinen synnytys 4vuotta sitten oli aivan kamala,että pelkään oikeasti synnyttää.No eilen piti sairaalaan että sain albetolireseptin.Juteltiin sitten lääkärin kanssa edellisestä ja tulevasta synnytyksestä ja se sai mut ajattelemaan että kyllä tämä toinen tulee helpommin että nou hätä,kyllä mä tän fiksaan..no sit se katto ultralla ja vauva on perätilassa,oikeestaan istua köllöttää siellä.Tuli toinen lääkäri joka yritti kääntää (otti muuten tosi kipeetä,tänäänkin paha hellänä) mut se sai sen vähä kääntymään mutta vauva käänty heti takas.Viikkoja nyt 36+3.Nyt sitten olen ihan hermoraunioilla,ens viikolla lantio kai kuvataan...kokemuksia?!?

Vuosi sitten odottaessani esikoista jouduin orientoitumaan sektioon, kun monta viikkoa jo pää alaspäin ollut hemmo päätti käydäkin pyllylleen viikolla 36... Minulla on kaksiosainen kohtu, joten lääkäri ei käynyt vauvaa kääntämään, vaan ilmoitti elektiivisen sektion olevan ainoa ratkaisu. Olin jo ehtinyt käydä mielessäni alatiesynnytystä, ja pettymys oli melkoinen. Siinä kolmessa viikossa sulattelin sitten asiaa, ja löysin positiivisia puolia enkä jäänyt katkeraksi. Olin siitä onnellisessa asemassa, että sain aikaa sopeutua sen kolme viikkoa (syntymäpäivä sovittiin viikolle 39).
Nyt odotan helmikuulla syntyväksi toista ja kätilö sanoi np-ultrassa, että saan asennoitua toiseen sektioon, mutta mikäänhän ei ole varmaa. Olisi hienoa saada kokea se alatiesynnytyskin...

Minulle tehtiin sektio puoli vuotta sitten...ei kylläkään suunnitellusti. Tyttö ei alkanut alateitten kautta syntymään, joten 15 tunnin yrittämisen jälkeen tehtiin sektio päätös. Se oli kyllä helpotus:). Sen vaan haluaisin sanoa, että sektiosta toipuminen on pitempi prosessi kuin mitä että synnyttäs alateitte. Aina ajatellaan, että sektio on sellanen pikku leikkaus vaan, mutta se on loppujen lopuksi iso leikkaus. Mutta, kaikki kivuthan unohtuu heti kun saa pienen, maailman suloisimman käärön käsivarsille. :heart:
Puoli vuotta nyt on kulunut omasta sektiosta, niin toinen puoli alavatsasta on yhä turra, eikä siihen kuulemma ikinä tunto palaa kunnolla. Sektion jälkeen toista raskautta ei ihan heti saa perään haaveilla. Lasten ikäeroksi pitää tulla n.2 vuotta (gynekologit sanoivat sektion jälkeen)...mutta onneksi 2 vuotta on toisaalta lyhyt aika :)
Onnellista loppuraskautta. :hug:

Mulla kääntyi vauva perätilaan kun viikkoja oli reilut 38. Käännöstä ei edes yritetty enää tehdä, lääkäri totesi vauvan olevan niin tukevasti asemissaan ettei edes ala yrittämään. Alkuun suunniteltiin silti alakautta synnyttämistä, mutta lantioröntgenissä ilmeni että mun lantio on siihen liian ahdas. Suunniteltu sektiohan siitä sitten tuli. Spinaalissa tehtiin, oli kyllä täysin kivuton toimenpide ja yllättävän nopea. Se toipuminen siinä sitten inhottavinta olikin, ja pitkään aikaan ei saa rasittaa vatsalihaksia ettei tule kiinnikkeitä.

Yritä olla murehtimatta, sektio on kuitenkin nykyään ihan rutiini toimenpide ja kun muistat ottaa rauhallisesti jälkeenpäin niin toipuminenkin on nopeampaa. Jos sun miehesi on mahdollista pitää isyyslomaa heti kotiutumisvaiheessa niin saattaa tulla tosi tarpeeseen, meillä ainakin. Ja saattaahan se vauva vielä heittää voltin. Mulle joku sanoi että kun on lattialla polvillaan pää alhaalla (siis sellainen muslimien rukousasento suunnilleen) niin vauva saattaa kääntyä raivotarjontaan, meillä ei valitettavasti toiminut. =)

vieraana
Minulle on tehty 4 sektiota ahtaan lantion takia. Ekan ja tokan väli on vain 1v4kk ja toisen ja kolmannen 1v9kk ja sit kolmosen ja nelosen melkein 3v. Kaikki menny hyvin, mutta kirjavalla kokemuksella. Harjoittelijalääkäri aikoi vielä kolmosen alakautta synnyttää puhkaisemalla kalvot, mutta onneksi toinen sanoi ei että tehdään sektio. Toista vauvaa käynnisteltiin viikko ilman mitään tulosta. Aluksi ajattelin että "en saanut kokea oikeaa synnytystä" mutta nyt olen onnellinen näistä vauvoistani ja tämä on minun tyylini synnyttää ja ihan oikea synnytys tämäkin!! Tsemppiä kaikille sektioäideille!!Olen samaa mieltä kun joku aiemmin kirjoitti että toiset saattaa pitää sektiota "helppona" tapana synnyttää, voihan se olla sitäkin mutta jälkikivut voivat olla arvaamattomia ja vaatii sisua! Niin ja minun vauvoista 2/4 on ollut perätilassa, mutta leikatessa olivatkin raivotarjonnassa!

Torstaina tosiaan ä-polille aika,kyllä hermostuttaa mitä ne sanoo..ja tekee,toivon todella ettei ne yritä kääntää enää..ja mistäs sen tietää jos vaikka ihme tapahtuis ja se kääntyiskin ittestään.Tavallaan olis jotenki helpotus jos ne sanois et leikataan pp.kk tää odottaminenkin on kamalaa.eilen tuntu et tän vauvan jalka tulee just eikä melkeen ulos ku se potki alapäähän niin hemmetin kovaa..

Sektiosta toipuminen on yksilöllistä, samoin alatiesynnytyksestä. Ei voi sanoa, että alatiestä toipuu helpommin. Hätäsektiot ym. asia erikseen. Ja jokainen synnytys on erilainen. Synnytys sinänsä ei mielestäni ole elämysmatkailua, eikä tee naisesta todellista äitiä, jos alakautta puurtaa. Äitiys on muuta kuin alatiesynnytys.

Tietääkseni käännöstä ei saisi yrittää jos äiti ei halukas. Tätä ei edes taidettu kysyä? Ja toisaalta, ensisynnyttäjille tai sektoiduille luulisi että ei "pakoteta" alateitse automaattisesti synnyttämään. On perätila kuitenkin eri kuin normaaliraivotarjonta.

tsemppiä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2006 klo 17:24 mamma-77 kirjoitti:
Torstaina tosiaan ä-polille aika,kyllä hermostuttaa mitä ne sanoo..ja tekee,toivon todella ettei ne yritä kääntää enää..ja mistäs sen tietää jos vaikka ihme tapahtuis ja se kääntyiskin ittestään.Tavallaan olis jotenki helpotus jos ne sanois et leikataan pp.kk tää odottaminenkin on kamalaa.eilen tuntu et tän vauvan jalka tulee just eikä melkeen ulos ku se potki alapäähän niin hemmetin kovaa..
Minkä sairaalan äitipolille olet menossa? kaverini synnytti perätilassa olevan esikoisen taysissa.
Varmaan paljon kiinni siitäkin mihin kohdallasi päädytään, että mitä itse haluat? periaatteessa sulla olisi mahdollisuus halutessasi synnyttää alateitse? ellei siis lantio ole liian ahdas esim?

Pian 4v sitten synnytin alateitse,käynnistettiin kun oli korkee verenpaine ja viikkoja 40+2,kesti just 2 vuorokautta ennenkuin neiti tuli,eikjä se hevillä meinannu ulos tullakkaan,lääkäri yritti imukupilla kun sydänäänet heikkeni,mut sehän sit irtos ja ukko meinas lentää seinään imukuppinsa kans,herpaannuin kai sit niin et sain sen sit ite punnattua ulos.Vaasan keskussairaalan ä-polille torstaina tosiaan,katotaan sit mitä sanovat ja kuinka tehdään..oon vaan kuullut että täällä lääkärit ei helposti leikkaa,niitten mielestä kai hevonenkin mahtuu hyvin alateitse syntymään... :/

Noniin,tohtoris ollaan ny sit käyty....ja tämä maha-asukki on KÄÄNTYNYT pää alas!!!!!!!!!!!!!Ruvetraan käynnistelemään 7.9 jos ei mitään ennen sitä tapahdu,olin niin sekasin etten kysynyt miksi sillon käynnistetään edes..la on 13.9.Ennenku katto ultralla sanoi että leikataan ens viikon keskiviikkona(kun luultiin siinävaihees vielä että on pt.

Yhteistyössä