Sektio/yksityinen puoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Panic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Panic

Vieras
Ensimmäisenä kysyn, voiko yksityisellä synnyttää? Mitä maksaa, ja saako ns."helpommin" sektion?

Syyni sektioon on synnytys pelko. oma veljeni on kuollut synnytykseen hapen puutteen takia, niin melkein kävi itsellenkin,kunnes vanhmpi kätilö sanoi suoraan "että tämä ei tule tästä mahtumaan", ja päädyttiin hätäsektioon.

Omaan itse rankan historian, käyn yksityisellä gynellä, koska pelkään käydä kunnalisella. En anna kunnalisten koskea edes itseeni, vaan käyn tutulla yksityisellä joka osaa hoitaa hommat varovaisesti,tarpeetonta tuskaa tuottamatta.
Sairastan paniikkihäiriötä, sekä masennusta(depressiivinen,muttei itsetuhoinen), johuten siitä että minut raiskattiin ja hakattiin 14vuotiaana. En kaikista terapioista huolimatta ole pääsyyt asioista yli. En kestä vieraiden ihmisten koskemista alapäässäni ja tunnen kaiken kivun siellä 100kertaa voimakkaampana..

Onko tässä riittävä syy suunniteltuun sektioon? Ja tulisiko harkita arborttia :ashamed: ?

onpas sinulla nuoruudessa kovin samanlaisia kokemuksia kuin minulla :(
sinä olet hakenut apua, minä olen päättänyt vaieta, en keskustele asiasta kenenkään kanssa. mieheni tietää kyllä.

minä olen sopinut yksityisen lääkärin kanssa erikoismaksuluokka (eml) sektiosta. otin yhteyttä yksityisiin lääkäriasemiin ja kyselin lääkäreistä joilla on eml oikeuden sektioihin. sain muutaman vastauksen ja otin yhteyttä lääkäriin ja kerroin yhdellä lauseella historiani. kerroin myös, etten aio mennä pelkopolille, koska en ole halukas keskustelemaan asiasta.
sovimme sektioajan ja vielä kaksi kontrollikäyntiä ennen sektiota. lisäksi merkattiin papereihin, että yhtään ylinmääräistä alatietutkimusta ei tehdä.

eli käytännössä, minut leikkaa kunnallisessa sairaalassa yksityinen lääkäri, jolle minä maksan lääkärinpalkkion leikkauksesta ja ennen leikkausta olevista kontrollikäynneistä.

milles kuulostaa? häntä pystyyn :) kaikki järjestyy :flower:

en ole hintaa kysellyt, mutta olettaisin kustannusten sairaalapäivineen jäävän noin 1000 euron paikkeille. omalla kohdallani se tuntuu pienelle hinnalle siitä, että en tarvitse asiaa miettiä ja mieltäni pahoittaa.

synnytän varsinais-suomessa ja lääkäriin otin yhteyttä muistaakseni rv 25 paikkeilla.

asioin säännöllisesti perussairauteni takia äitipolilla ja viimeksi siellä käydessäni ä-polin lääkäri huomasi papereistaan, että minulle oli sovittu eml. hänen asenteensa minua kohtaan muuttui heti. hän oli todella kylmäkiskoinen :( hän myös ehdotti, että sektioni siirrettäisiin kunnalliselle puolelle, mutta sektiopäivä pitäisi samalla siirtää rv39+. en tähän suostunut vaaan haluan jatkaa eml-lääkärin kanssa, koska haluan, että minulle jää positiivinen kuva vauvani syntymästä.

mieheni kertoi ihanalle neuvolatädillemme tästä sairaalassa huomatusta asenteesta ja neuvolatäti sanoi arvanneensa tämän. hän kertoi eml-asian olevan "kuumaperuna", ja sairaalalääkärien monesti suhtautuvan nuivasti ja vähättelevästi eml- lääkäreihin. onneksi hän on ollut todella kannustava. hän myös sanoi, että pelkopolilla hänen mielestään hiillostetaan äitejä liikaa ja aiheutetaan aivan turhaa stressiä.

seuraavan kerran kun menen ä-polille lääkärinäni on eml-lääkäri.
kerrohan sitten kuinka tilanteesi etenee :)

Tuo EML tarkoittaa sitä että EML oikeudet omaava lääkäri tuo yksityispuolelta potilaansa kunnaliseen hoitoon, hoitaa ja leikkaa potilaan siellä.

Potilas on näin saanut itse valita lääkärinsä! Ja saa siis hoitoa tutulta lääkäriltään.

No, tätähän ei tämä "vasemmistolainen- SDP"- yhteiskunta meinaa sulattaa. Tämän vuoksi nuo EML oikeudet on poistettu. Enää niitä ei uusille lääkäreille myönnetä ja pian ne loppuvat vanhoiltakin.

Kukaanhan ei "vasemmistolaisen" ajattelutavan mukaan ole oikeutettu elämässään valitsemaan mitään vaan kaikki ovat tasapäisiä. Kaikille täytyisi siis tulla lääkri kohdalle arvan valinnalla, sopi lääkäri sitten potilaalle tai ei ja vaikka he eivät pystyisi keskustelmaan potilaan hoidosta (tässä siis jyrätään lakiakin sillä lakikin vaatiin että lääkärin on valittava hoitomuoto potilasta kuunnellen). Siis se on tasa-arvoa että kaikki tasapäistetään ja lääkäri jokaiselle "arvalla".

Lisäksi asiassa hiertää se että ne lääkärit joilla EML -oikeudet on saavat periä lisätaksan potilaaltaan jonka tuovat yksityiseltä puoleta kunnalliselle puolelle.

Lääkäri siis saa käyttää kunnallisen puolen leikkaussalia ja muuta henkilökuntaa, ja lääkäri saa kunnallisen palkkansa lisäksi noilta työtunneilta ekstramaksun potilaalta. Muu sairaalan henkilökunta kuten leikkaussalihoitajat eivät saa yhdään senttiä lisäliksaa.
Tästä tietysti kamala kateus.

EML-oikeudet omaava siis tienaa enemmän kuin muut, myös silloin kun tekee työtä kunnallisella puolella, kun saa noilta omilta potilailtaan sitä lisätuloa. Yleensähän heillä on yksityispraktiikka ja tekevät työtä kunnallisella puolella.

Lisäksi EML-potilaat ovat joskus saaneet yksityishuoneet ym. palvelua enemmän kuin muut potilaat. Kun heillä on oma lääkäri jolle maksavat ja jonka potilaita ovat yksityisellä puolella, lääkäri todella pitää huolta potilaistaan. Ei jätä heitteile sairaalaan, kuten sellaisessa tilanteessa voi tapahtua missä potilas on "tasapääpotilas" ja joka kerta eri lääkäri vastassa: kukaan ei tunne potilasta eikä ota hänestä vastuuta, eikä välttämättä ole oikeen kiinnostunutkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 08:41 vieras kirjoitti:
Mitä jops vauva alkaa syntyä päivystyaikana ja spontaanisti? Tuleeko EML lääkäri paikalle? En haluaisi erikoistuvan käsiin...

Tulee jos pääsee. Toimii niin miten olette sopineet.
Vaikea tietysti saada kiireistä pätevää lääkäriä (jolle potilaita on jonossa yksityisellä puolella) sitoutumaan siihen että singahtaa kesken toisen yksityispotilaan tutkimuksen toisen potilaan (sinun) synnytykseen.
Riippuu siitä miten lääkäri osaa ja pystyy ja haluaa järjestää asiansa palvellakseen sinua potilaana.

Miksi sitten lapsia pitää maailmaan pykätä, jos lähtökodtat ovat noin huonot, sori vaan...Toivottavasti on varaa myös maksaa psykiatrista synnytksen jälkeen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 15:03 ei ymmärrä kirjoitti:
Miksi sitten lapsia pitää maailmaan pykätä, jos lähtökodtat ovat noin huonot, sori vaan...Toivottavasti on varaa myös maksaa psykiatrista synnytksen jälkeen...

mitä sinä meidän lähtökohdista tiedät? jos joku on kohdellut kaltoin joskus vuonna miekka ja kivi, niin pitäisikö sen takia jättää lapset tekemättä?
ei mielenterveys ongelmia ja itse maksan hoidon ja lapseni elämän. en ole vailla yhteiskunnalta almuja. onko se huono lähtökohta?

jos ei hallitse itse omaa elämmäänsä, kuinka voi huoletia lapsesataan täysipainoisesti ja tarjota lapselleen turvallisen elämän ja vuorovaikutuksen.

alkuperaäisen kirjottajan viestistä saa kuvan, ettei oma elämä ole kunnossa, jos kärsiin noin suurista joka päiväistä elämää rasittavista ongelmista, peloista.Joihin mikään terapia ei ole auttanut, tuskin lapsen saantikaan, tietääkseni terapiat kestävät pisimmillään 3vuotta...

rahaahan voi olla vaikka kuinka, ettei tarvitse yhteiskunnan elättinä olla, mutten usko, että se kovainkaan paljoo auttaa, jos äiti ei jaksa. Ei tule olemaan helppoa lapsen kanssa.

Jokaisella on omat traumansa, mutta mielstäni oma pää pitää olla kunnossa ennen kuin tekeytyy raskaaksi... Onhan tutkittu, että mm. skitsofrenia ei piriydy, mutta ko. äitien lapset saattavat olla riskiryhmässä sen saada, koska äidin varhainen vuorovaikutus ei toimi.

Ainakin tällaiseten ihmisten täytyy omata hyvä sosiaalinen verkosto

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 10:10 ei ymmärrä kirjoitti:
jos ei hallitse itse omaa elämmäänsä, kuinka voi huoletia lapsesataan täysipainoisesti ja tarjota lapselleen turvallisen elämän ja vuorovaikutuksen.

alkuperaäisen kirjottajan viestistä saa kuvan, ettei oma elämä ole kunnossa, jos kärsiin noin suurista joka päiväistä elämää rasittavista ongelmista, peloista.Joihin mikään terapia ei ole auttanut, tuskin lapsen saantikaan, tietääkseni terapiat kestävät pisimmillään 3vuotta...

rahaahan voi olla vaikka kuinka, ettei tarvitse yhteiskunnan elättinä olla, mutten usko, että se kovainkaan paljoo auttaa, jos äiti ei jaksa. Ei tule olemaan helppoa lapsen kanssa.

Jokaisella on omat traumansa, mutta mielstäni oma pää pitää olla kunnossa ennen kuin tekeytyy raskaaksi... Onhan tutkittu, että mm. skitsofrenia ei piriydy, mutta ko. äitien lapset saattavat olla riskiryhmässä sen saada, koska äidin varhainen vuorovaikutus ei toimi.

No joo, eiköhän ketjun aloittaja pärjää ihan hyvin lapsensa kanssa. Sen sijaan moni, joka ei hae apua, sitä kaipaisi... Jokaisella on elämässä koetinkivensä, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Tuntematta asiaa enemmän, ei voi tuomita. Raiskaus ei tarkoita, etteikö voisi hyvä äiti lapselle olla...

Sektio pelon takia on ihan ok, ei se alateitse pakertaminen kenestäkään hyvää äitiä tee. Eikä pelkosektio ole toiselta pois.

Mutta kyllä se pelkosektio pitäisi julkiselta puolelta saada. Turhia 1000 euroa lisää maksaa. Toki on parempi, jos saa lääkärinsä itse valita ja asiallista käytöstä hoitohenkilökunnan taholta. Odottava äiti ei ole aivoton, päinvastoin kuin pelkopolilla saa erityisesti kätilöiden puolelta joskus tuntea. Ts. realisimi myös hoitohenkilökunnan puolelta olisi toivottavaa.

En ole ketjun aloittaja, vaan toisena kirjoittanut. Olen siis jo eml-sektioni sopinut.

Opettajani käytti minua hyväkseen varhaisteini-iässä. tämän seurauksena jouduin useisiin intiimialueita koskeviin kirurgisiin toimenpiteisiin. Ainut mörkö, mikä minun kaapissani asustaa on pelko alapääntutkimuksia kohtaan. Ja se pelko ei minun normaalielämääni vaikuta, eikä mielestäni tee minusta huonoa äitiä.

Olen valinnut eml-sektion tavakseni synnyttää. Olen valmis maksamaan siitä, etten tarvitse mennä pelkopolille tästä asiasta keskustelemaan. Nyt minun alapäähäni koskee lääkäri, johon minä olen päättänyt luottaa. Odotan hartaasti toivottua esikoista ja haluan, että sairaalassa olosta ja niin erikoislaatuisesta tapahtumasta kun rakkaan lapseni syntymästä, jää minulle hyvä muisto.

Ei kai meidän kenenkään elämä ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista? Kai meistä jokainen on joskus elämässään kolhuja saanut. Ei viitsittäisi tuomita toisiamme ja aiheuttaa turhaan pahaa mieltä :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 11:17 vieras kirjoitti:
En ole ketjun aloittaja, vaan toisena kirjoittanut. Olen siis jo eml-sektioni sopinut.

Opettajani käytti minua hyväkseen varhaisteini-iässä. tämän seurauksena jouduin useisiin intiimialueita koskeviin kirurgisiin toimenpiteisiin. Ainut mörkö, mikä minun kaapissani asustaa on pelko alapääntutkimuksia kohtaan. Ja se pelko ei minun normaalielämääni vaikuta, eikä mielestäni tee minusta huonoa äitiä.

Olen valinnut eml-sektion tavakseni synnyttää. Olen valmis maksamaan siitä, etten tarvitse mennä pelkopolille tästä asiasta keskustelemaan. Nyt minun alapäähäni koskee lääkäri, johon minä olen päättänyt luottaa. Odotan hartaasti toivottua esikoista ja haluan, että sairaalassa olosta ja niin erikoislaatuisesta tapahtumasta kun rakkaan lapseni syntymästä, jää minulle hyvä muisto.

Ei kai meidän kenenkään elämä ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista? Kai meistä jokainen on joskus elämässään kolhuja saanut. Ei viitsittäisi tuomita toisiamme ja aiheuttaa turhaan pahaa mieltä :/

Kannatan edellistä. Oikeassa on tuon kirjoittaja. Älykäs ihminen tietää mitä haluaa ja toimii EHKÄISTÄKSEEN huonot (traumaattiset) kokemukset. Miksi lyödä päätä seinään jos voi järjestää asiat hyvinkin? Onneksi EML sektio on vielä mahdollinen.

Onnea matkaan ja onnea hienolle vastuuntuntoiselle päätökselle jonka olet tehnyt. Jos kaikki osaisivat toimia noin järkevästi niin ihmisistä ei pääsisi tulemaan sekopäitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 15:03 ei ymmärrä kirjoitti:

Ja sulle p.a.s kiainen joka tuon ylläolevan kirjoitit niin susta paistaa jo kauas että olet niitä päätä seinään hakkaavia tyyppejä jotka ei opi koskaan.
Luuletko sä että jokainen joka on jonkun trauman kokenut on psykiatria tarvitseva sekopää?

Luepa vähän alan tuoreempia tutkimuksia niin huomaat että monet traumaattisen tapahtuman kokeneet ihmiset jotka ovat saaneet tukea (ei sinun tarjoamaa vi.tt.uilua ja selkäänpuukotusta) ovat selvinneet hyvin ja ovat paljon vahvempia kuin nuo pumpulissa kasvaneet kaltaisesi pöl.leröt
joilla ei äly riitä muuhun kuin nimitellä muita. He nääs tietävät miten toimia ja miten ehkäistä turhat traumat.
\|O

Eli syyllistätte minua siitä että minut on raiskattu,hakattu,melkein tapettu?
Että vika oli sittenkin minun, vaikka olin vasta lapsi itse? Ihmettelen suuresti sitä, että kärsin monet vuodet häpeää, nyt kun ymmärrän ettei VIKA OLLUT MINUN! Yrittää joku vielä syyllistää?
Terapiat kestävät MINIMISSÄÄN 2vuotta, siis TERAPIAT kuten esim.musiikki tai kuvataide terapia..Ihminen ei välttämättä ole LAPSENA valmis käsittelemään kaikkia asioita niin nopeasti, että terapiasta joka aloitetaan muutama kuukausi trauman jälkeen olisi apua.
Koska haluan pysyä täysi järkisenä, haluan sektion.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 21:34 Panic kirjoitti:
Eli syyllistätte minua siitä että minut on raiskattu,hakattu,melkein tapettu?
Että vika oli sittenkin minun, vaikka olin vasta lapsi itse? Ihmettelen suuresti sitä, että kärsin monet vuodet häpeää, nyt kun ymmärrän ettei VIKA OLLUT MINUN! Yrittää joku vielä syyllistää?
Terapiat kestävät MINIMISSÄÄN 2vuotta, siis TERAPIAT kuten esim.musiikki tai kuvataide terapia..Ihminen ei välttämättä ole LAPSENA valmis käsittelemään kaikkia asioita niin nopeasti, että terapiasta joka aloitetaan muutama kuukausi trauman jälkeen olisi apua.
Koska haluan pysyä täysi järkisenä, haluan sektion.

Aina löytyy joku hölmö joka viisastetelee että "ei voi ymmärtää..." jne.
Ei tarvita kovinkaan paljon sympatiaa panicin tilanteen käsittämiseksi. Hitunen vain.
Jokainen itse on paras arvijoija siitä mitä kestää ja mitä ei.
Kovasti voimia panicille. Älä välitä niistä jotka rallattelevat ajattelmattomuuttaan tällä palstalla täysin hölmöjä.

\

Tarkoitatko "ei voi ymmärtää" nimimerkki että ne ihmiset jotka haluavat "pelkosektion" ovat automaattisesti niitä jotka eivät kykene huolehtimaan lapsistaan? Mihin hypoteesisi perustat? Oletko kenties tehnyt siitä empiiristä tutkimusta?

Ja sinäkö olet se joka määrittää milloin kenenkin "pää on kunnossa" ja saa ruveta "lapsia tekemään"?

Ja sinäkö sanelet sen että jos synnyttää ns. "pelkosektiolla" niin äidin ja lapsen vuorovaikutus ei tule toimimaan? Otapa kirja käteen tai aivo toimintaan ja tutkaile että sektioäidit ovat erittäin hyviä äitejä. Usein erittäin hyviä äitejä, sen sijaan alatiesynnyttäjissä on huonoja äitejä traumaattiseten synnytyskokemusten vuoksi.

Tietääkö kukaan Oys:n eml-lääkäreistä???!!!

Yritän kuumeisesti löytää lääkäriä, jonka kanssa saisi sovittua eml-sektiosta ja voisi jatkaa rauhassa vauvan odotusta.

Entäs kokemuksia Oys:in pelkopolilta??? Saako suunnitellun sektion miten?

\

Vaikutat harvinaisen typerältä ihmiseltä!
"koska äidin varhainen vuorovaikutus ei toimi" jne puhut asioista joista et MITÄÄN TIEDÄ.
Sinä et tietääkseni lainkaan TUNNE tätä ap:ta tai toist ahenkilöä jolla oli samoja kokemuksia kuin hänellä.
Kyllä harmittaa heidän puolestaan kun noin ymmärtämättömät ihmiset tulevat arvostelemaan kärkkäästi heidän hyvin henk.koht asioitaan vaikka eivät selvästikään ole lainkaan kärryillä tällaisista asioista :o
Yritä nyt ihmeessä jaksaa oman kaikkivoipaisuutesi ja erinomaisuutesi kanssa...
ei ole sama asia että ihmisellä olisi skitsofrenia jos hänet on esim raiskattu eikä ole siitä vielä yli päässyt.
Toteat "ei tule olemaan helppoa lasten kanssa".
Totta, joskus on ja joskus ei, RIIPPUMATTA lähtökohdista huom!
Minä totean epäileväni että sinun lapsilla ei tule olemaan helppoa sinun kasnssasi, kun olet noin hämmästyttävän mustavalkoinen ja ennakkoluuloinen ja tuomitseva ihminen!!! YÖK, että sinulla onkin vastenmielinen asenne kaltoinkohdeltuja kohtaan. Oletat heti heidän olevan huonoja ja epäonnistuneita äitejä vain heidän menneisyytensä perusteella.
Ei tekisi terapia sunullekaan pahaa, ei ollenkaan.....

ei olisi pitänyt lukea tätä avausta.
Suuresti jaksamista näille kovia kokeneille äideille :heart: :heart: :heart:

Rauhoittukaa nyt!
Terapian tarjoaminen on kyllä minunkin mielestä ihan aiheellista raiskaus yms. tapauksissa. Ei kai siinä mitään pahaa ole? Te "inhimilliset ymmärtäjät" tässä tunnutte olevan kaikkein ennakkoluuloisimpia. "Terapiaa tarvitseva hullu"?? Tämä on ihan teidän omaa keksintöä. Ei terapia tee ihmisestä "hullua". Päätäkin on ihan hyvä välillä hoitaa. Samalla lailla voisin neuvoa hammassärystä kärsivää menemään hammaslääkäriin kuin tässä tilanteessa terapiaan.
Se on sitten ihmisen oma asia mitä apua hakee/ottaa vastaan, mutta kai sitä ehdottaa saa (joskus näitä asioita ei itse näe ennen kuin joku ne sanoo)? Kaikki muut kuin "vaadi sektiota" kommentit lytätään tällä palstalla maan rakoon. Kannattaa myös muistaa, että ei terapia ja sektio sulje toisiaan pois.

Yhteistyössä