Sektio/yksityinen puoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Panic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:55 Vieras kirjoitti:
Rauhoittukaa nyt!
Terapian tarjoaminen on kyllä minunkin mielestä ihan aiheellista raiskaus yms. tapauksissa. Ei kai siinä mitään pahaa ole? Te "inhimilliset ymmärtäjät" tässä tunnutte olevan kaikkein ennakkoluuloisimpia. "Terapiaa tarvitseva hullu"?? Tämä on ihan teidän omaa keksintöä. Ei terapia tee ihmisestä "hullua". Päätäkin on ihan hyvä välillä hoitaa. Samalla lailla voisin neuvoa hammassärystä kärsivää menemään hammaslääkäriin kuin tässä tilanteessa terapiaan.
Se on sitten ihmisen oma asia mitä apua hakee/ottaa vastaan, mutta kai sitä ehdottaa saa (joskus näitä asioita ei itse näe ennen kuin joku ne sanoo)? Kaikki muut kuin "vaadi sektiota" kommentit lytätään tällä palstalla maan rakoon. Kannattaa myös muistaa, että ei terapia ja sektio sulje toisiaan pois.

Oon samaa mieltä! Tällä palstalla todellakin lytätään ne, jotka ei toitota tuota "VAADI SEKTIOTA"-fraasia. Ei se sektio ole kuulkaa mikään maailman pelastus ja ratkaisu ongelmiinne. Miksiköhän maailman terveysjärjestö WHO:kin suosittelee että sektioita saisi olla korkeintaan 15% kaikista synnytyksistä. Ymmärrän kyllä että lapsuuden traumat voivat jättää trauman alapäätutkimuksiin ja synnyttämiseen, muttei sektion vaatiminen kuuntelemattakaan mitä siihen vastataan ole mikään ratkaisu ongelmaan! Pelosta kannattaa aina puhua ja traumoja selvittää vaikka ne oliskin tapahtunut lapsuudessa jättänyt jälkeensä pelon synnyttämistä kohtaan. Pelko jää vain kytemään sisimpään sektion jälkeenkin.. Jos sitten yksinkertaisesti ei pysty synnyttämään alakautta niin sitten saa sektion, ketään ei muuhun pakoteta. Mut voin sanoa että itselleni on jäänyt pelko sektiota kohtaan. Olen sen kokenut vauvan poikkitilan vuoksi. Alatiesynnytys meni taas hienosti ja luonnollisesti. Erityisesti sektiossa tuntui kamalalta kun oli täysin muiden armoilla ensin puutuneena kylmässä valoisassa leikkaussalissa ja sen jälkeen hoitajien armoilla osastolla, kun ei edes omaa alapäätään pystynyt pyyhkimään. Alatisynnytyksessäni pystyin koko ajan osallistumaan ITSE synnytykseeni.

Erikoismaksuluokan sektio ei maksa 1000 euroa, vaan paljon alle sen. Soitin eilen ja kysyin asiasta. Siinä ottaa maksun leikkaava lääkäri, anestesialääkäri ja lastenlääkäri. Yhteensä 400-500 euroa, josta saa kelalta n. 150 takasin. Tämän kertoi siis erikoismaksuluokan lääkäri.

Lisäksi tulevat normaalit sairaalamaksut. Jos on yksityishuoneessa, niin siitä myös maksaa ihan kuten kaikki muutkin.

Minä menetin verta alatiesynnytyksessä runsaasti, kun istukka jäi kohtuu. Leikkaussaliin jouduin sis kuitenkin! Lapsen sydänäänet heikkenivät, episitomiahaava tulehtui muutamia mainitakseni. En ole kuullut, että suunnitellussa sektiossa lapsi vammautusi tai kuolisi, sen sijaan alatiesynnytyksessä ensinnä mainittuja tapahtuu aika useinkin, vaikka niitä painetaankin villasella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 11:17 vieras kirjoitti:
En ole ketjun aloittaja, vaan toisena kirjoittanut. Olen siis jo eml-sektioni sopinut.

Opettajani käytti minua hyväkseen varhaisteini-iässä. tämän seurauksena jouduin useisiin intiimialueita koskeviin kirurgisiin toimenpiteisiin. Ainut mörkö, mikä minun kaapissani asustaa on pelko alapääntutkimuksia kohtaan. Ja se pelko ei minun normaalielämääni vaikuta, eikä mielestäni tee minusta huonoa äitiä.

Olen valinnut eml-sektion tavakseni synnyttää. Olen valmis maksamaan siitä, etten tarvitse mennä pelkopolille tästä asiasta keskustelemaan. Nyt minun alapäähäni koskee lääkäri, johon minä olen päättänyt luottaa. Odotan hartaasti toivottua esikoista ja haluan, että sairaalassa olosta ja niin erikoislaatuisesta tapahtumasta kun rakkaan lapseni syntymästä, jää minulle hyvä muisto.

Ei kai meidän kenenkään elämä ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista? Kai meistä jokainen on joskus elämässään kolhuja saanut. Ei viitsittäisi tuomita toisiamme ja aiheuttaa turhaan pahaa mieltä :/

olen kirjoittanut tämän viestin keväällä. nyt minulle on tehty eml-sektio ja minulla on ihana :heart: poika :heart: .

eml-sektiota suunnitteleville tiedoksi, että minun kohdalla leikkaus maksoi erikoislääkärin palkkion n.150? + nukutuslääkärin palkkion 70? =220?.
nukutuslääkäri kävi siis antamassa epiduraalin.

jälkeenpäin voin todeta, että sektio oli kohdallani oikea ratkaisu. lapseni ei olisi päässyt syntymään alakautta kuitenkaan. napanuora oli tosi lyhyt ja kiertynyt kahdesti vauvan ympäri. joten sektioon olisi päädytty joka tapauksessa.

voimia kaikille pelkureille :flower:

ÄITIx2 sä et tiedä mistä puhut, olen itse saanut 2 alakautta ja 2 sektiolla, ja vaikka viimesin sektio epäonnistui totaalisesti ja kärsin siitä vieläkin, en suostuisi synnyttämään alakautta ja lapsikin on jo 2v, kun et ole kokenut sitä mistä tämä äiti puhuu, älä puutu, mä olen kokenut saman, joten tiedän että se ei ole noin yksinkertaista. :o

Kenelle tosta EMLästä tulisi soittaa. ja kuinka kauan niitä saa vielä sovittua?

Entä onko mahdollista päästä täysin yksityiseen sairalaan sektioon? esim.mehiläinen,pulssi jne.?

Ajattelimme yrittää poikaystäväni kanssa hankkia lasta..
mutta kun minulla on kova pelko synnytykseen. Tehdäänkö oulussa pelon vuoksi sektioita? Millä lailla sektiosta toipuminen on hitaampaa (mitä sektiossa tapahtuu että se on hitaampaa) ja onko siinä vaaroja? :flower: :snotty:

Oulun alueella ei voi sopia eml-sektiota. Kovasta yrityksestä huolimatta ei ole onnistunut. Vihdoin eräs yksityiselläkin toimiva äitipolin kätilö kertoi, ettei Oys:ssa ole kyseinen järjestelmä käytössä...

Onneksi sain sovittua sektiosta viime torstaina äitipolilla.

Yhteistyössä