sektio Turussa

Itse en meinannut saada en sitten millään. Edellinen lapsi kuoli alatiesynnytykseen ja tietenkään en halunnut ottaa riskiä, että taas menetetään terve sikiö "ihan vaan synnytyksen aikaisen tarkkailun puutteen vuoksi". No lääkäri totesi, että kaikki synnytykset ovat erilaisia, eikä lapsen kuolema välttämättä tarkoita, että tämä lapsi kuolisi synnytykseen. Näin Turussa, loppuvuonna 2005.

Seuraavaan annettuun aikaan menin Potilaslaki kainalossa ja olin ottanut muutamia kohtia potilaslaista jo esille. Ja kas kummaa: Ilmoitin, että minulla on potilaslaki mukana ja tiedän että minulla on oikeus sektioon. Tähän lääkäri totesi, että Milloin sen sektion haluat? Olin toisella kerralla pelkopolilla ehkä 5 minuuttia ja valitsin itse lapseni syntymäpäivän. Terve tyttö tuli! Olen tyytyväinen!

Pitää tietää mitä tahtoo. Varmasti saan kommentteja "Jokainen synnytys on todella ainutlaatuinen" ja "Sektiota ei tehdä vaan äidin halusta" juupa juu. Odottakaa itse 9 kuukautta ja sitten lapsi menetetään sairaalan virheen vuoksi, eipä siinä paljon moiset fraasit auta!
 
Jos olen oikein ymmärtänyt, TYKSissä keskustellaan ensin psykologin kanssa. Mutta hän on hyvin myönteinen pitämään äidin kannan, ei halua "kääntää kelkkaa" vaan pikemminkin keskustella syistä, miksi sektion haluaa.

Minullakin se on edessä, vaikka maksaisin mitä vaan, että alateitse saisin synnyttää..
 
Harva tulee ajatelleeksi, että Suomessa on jopa kuoltu suunniteltuun sektioon. Alatiesynnytys on tuvallisempi molemmille normaalitapauksissa.

Koetut pelot ja todelliset riskit eivät ole sama asia. Sanon tämän kenenkään pelkoja väheksymättä. Kun sektio on lääketieteellisesti aiheellinen, se tehdään aina.

Harva sektioäiti tuntuu olevan tietoinen siitä, että suunniteltu sektio on vauvalle aina shokki. Huomattava osa heistä joutuu erityishoitoon lastenosastoille mm. hengitysvaikeuksien takia verrattuna alakautta syntyneisiin. Esim. viikolla 38 sektoiduista vauvoista tämä koskee joka kolmatta.
 
[quote title="03.10.2006 klo 21:13 näkemystä kirjoitti"]
Harva tulee ajatelleeksi, että Suomessa on jopa kuoltu suunniteltuun sektioon.


Ja vielä useammin on kuoltu alatiesynnytykseen. Etenkin lapsi.


Esim. viikolla 38 sektoiduista vauvoista tämä koskee joka kolmatta.
[/quote]


Ja tämän tiedon löysit mistä???? Voisitko siteerata lähteen, kiitos :)
 
Nimimerkki "vai niin" kirjoitti, että: "vielä useammin on kuoltu alatiesynnytykseen (kuin suunniteltuun sektioon)". Niin on, ennen vanhaan, kun sektioita ei ollut saatavilla.

Julkiset tilastot löytyvät Stakesista. On ironista saivarrella näillä asioilla maassa, jossa on nykyään maailman pienimpiä äitikuolleisuuslukuja (2-3kpl/100 000 synnytystä). Sitäpaitsi tilastoluvut kattavat kuoleman 6 viikon sisällä synnytyksestä, ja tähän sisältyykin sitten jo kaikenlaisia syitä.

Vastasyntyneiden hoidon syitä tilastoidaan sairaalakohtaisesti mm. hoidon laadun parantamiseksi. Mustaa valkoisella saattaa saada tiedustelemalla hallinnosta vastaavilta lääkäreiltä. Tietojen keruun tarkoitus se ei tosin ole. Nettilähteen luotettavuuttahan ei voi osoittaa. ;)

Kommentointini alkuperäinen tarkoitus oli pitää syntymättömän lapsen puolia. Äidit tehkööt terveydellään mitä tahtovat, mutta vauvalla ei ole äänioikeutta synnytystavasta keskusteltaessa.

 
Stakesin tilasto, mitähän kattoi kapittelin eletiivisen sektion kuolemat, ts. mistä syistä elektiivinen sektio tehty. Pelkosektio tuskin lienee elektiivisistä sektioista yleisempiä. Ym. muut riskitekijät.

Raskaus sinällään on myös terveysriski, verrattuna ei-raskauden aikaiseen tilaan. Samoin jotkut e-pillereiden käyttäjät saavat verisuonitukoksia yms.

Keskimäärin kuitenkin synnytys on turvallista täällä meillä, jos huono tuuri käy, ei voi ajatella, että miksipä teetätin vapaaehtoisesti pelkosektion.l..
 
guug
En ymmärrä miksi pelkopolia vähätellään. Vaikka päädyttäisiinkin sektioon, niin se on tarpeellinen. Sektio ei ole hoito synnytyspelkoon, se vain siirtää sen käsittelyä. Pelon syyt on hyvä käsitellä, oli se synnytystapa sitten mikä vain.

 
"Miksi pelkopolia vähätellään"? Se kun useasti sattuu olemaan käännytysyritystehtäilua mitä suuremmissa määrin. Ei psykologi ainakaan minun tapauksessa keskustellut yhtään mistään totesi vain: Lapsi kuollut edellisessä synnytyksessä haluat sektion sen saat ..näkemiin kiitos. Olen todella sitä mieltä, että pelkopolin tarkoitus ja käytännön työ polilla eivät vastaa toisiaan.
Tässä raskaudessa, jossa lapsi kuoli synnytykseen olisin halunnut sektion, mutta sitä ei myönnetty...kiitos pelkopolin käännytyksen meillä ei ole tervettä / poikaa ollenkaan
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 21:13 näkemystä kirjoitti:
Harva tulee ajatelleeksi, että Suomessa on jopa kuoltu suunniteltuun sektioon. Alatiesynnytys on tuvallisempi molemmille normaalitapauksissa.

Suunniteltu sektio ei ole sama kuin pelkosyistä tehty sektio. Suunniteltuihin kuuluu paljon muita, fyysisistä syistä tehtäviä syitä.

Kysyin pelkopolilla lapsen riskeistä. Kuulemma todella harvoin mitään ihmeempää sattuu. Ei ´siis tyyliin joka kolmas on hegitysvaikeuksissaa, kun sektio tehdään rv 38 eteenpäin pelkosyistä.

Pelkosektion vähättelijät: Myös alatiesynnytykse riskejä ym. vähätellään. Ei alatiesynnytys ole tae äidin nopeasta tervehtymisetsä tai lapsen selviämisestä terveenä.
 
Siirii

En ymmärrä miksi sektio-keskusteluihin aina täytyy tulla selittämään sektioiden vaaroista jne, eiköhän jokainen sektiota haluava äiti joudu käännytyshyökkäysten kohteeksi muutenkin. Tässäkin kysymys koski sektiota Turussa, ei sektion vaaroista tms. Minuakin aihe kiinnostaa, jos jollain olisi vielä kokemusta/tietoa? :)
 
Olin pelkopolilla jo ennen tätä raskautta. Kesti n. 5 min, että sain luvan sektioon. Nyt raskaana ja on todettu, että leikataan. Sanottiin myös suoraan, että jos alkaa syntymään ennenaikaisesti kertoo vaan synnärillä että sektioon. Vähän kuitenkin pelottaa että toteutuuko kaikki näin. Joka tapauksessa tähän on myös lääketieteelliset perusteet, esikoinen syntyi alakautta.
 

Yhteistyössä