Sektio synnytyspelon vuoksi

Olen kärsinyt kamalasta synnytyspelosta jo raskauden ensiajoista lähtien (esikoisen synnytys oli todella kamala kokemus). No päätin sitten pelkopolilla käytyäni yrittää alatiesynnytystä, mutta nyt kun raskaus on edennyt näin pitkälle (rv38)alkoi synnytys pikku hiljaa pelottamaan enemmän ja enemmän. No loppujen lopuksi en ole nyt nukkunut viikkoon öitä kunnolla ja päivisin itken ja mietin synnytystä, esikoisen kanssakin olisi kiva laittaa joulua mutta ajtukset pyörii vain ja ainoastaan tulevassa. Perjantaina menin sitten äitiyspolille puhumaan tästä järjettömästä pelostani ja suorastaan rukoilin sektiota, tulisin varmasti hulluksi tätä menoa. Mutta ei..lääkärinä oli ylilääkäri joka sanoi että alakautta on synnytettävä, koska mitään perusteluja sektioon ei kuulemma ole!!?? Lisäksi määräsi maanantaiksi synnytyksen käynnistyksen. Lähdin sieltä sitten hysteerisesti itkien ja olin koko illan "sekaisin"sainpa ilmeisesti jotain paniikkikohtauksiakin. Illalla sitten oli pakko lähteä synnärille. Sieltä sain pari unilääkettä viikonlopuksi, että saan nukuttua nämä pari yötä. Paikalla olleet kätilö ja lääkäri sanoivat ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, muttei kukaan lääkäreistä voi ylilääkärin määräystäkään muuttaa..
Kuinka vaikeaa teillä muilla pelkosektion kokeneilla on päätöksen saaminen ollut? Mitenköhän mahdan maanantaina sinne käynnistykseen selvitä...Ihmetyttää vaan, että millainen pelon täytyy olla ennen kuin sen takia sektioon pääsee!!??
 
Olen kyllä todella pahoillani puolestasi. Suosittelen, että vielä yrität ottaa asian puheeksi. Jos todella olet kauhuissasi mennessäsi käynnistykseen, he eivät voi pakottaa sinua! Ja jos vaan mitenkään jaksat, ja jos nyt niin käy, että sektiota et saa, niin otapa yhteyttä TEOon ja potilasyhdistyksiin. Kyllä riittävän paha synnytyspelko on riittävä lääketieteellinen syy sektiolle. Uskomatonta, että se toinen lääkäri ei asettunut puolellesi. Pelkäsi tietysti oman asemansa puolesta. Voisit ehkä muualta joltain toiselta lääkäriltä, esim. yksityiseltä, saada lähetteen sektioon, mutta onkohan se liian myöhäistä. Kirjoittele lisää, jos vaan jaksat. Olet nimittäin juuri siinä tilanteessa, mihin omat synnytyspainajaiseni ja kauhukuvani aina päättyvät.

Tsemppiä!
 
Todella ikävvää että ensimmäinen synnytys teki sinulle tuollaisen pelon.
kannattaa silti muistaa että jokainen synnytys on erilainen. Tiedän ettei sen sanominen juuri helpota oloa, enkä tilannettasi sinällään voi edes kuvitella, minulla kun synnytys meni putkeen ja ns "helposti"

Kannattaa puhua ihan suoraan neuvolassa ja jos asia todella noin paljon vaivaa niin mielestäni on ihan aiheellista harkita sektiota. Toisaalta, onhan sektiossakin riskinsä.

Toivottavasti asiat järjestyy ja saat Joulusta iloa irti kurjista keleistä huolimatta. :hug:

T:Neiti21+Nea 8,5kk
 
viu
Itselläni päätyi kanssa ensimmäinen synnytys 14 tunnin kauhukokemusten jälkeen sektioon josta sain kamalat pelot seuraavaa synnytystä kohtaa. Menin neuvolan lähetteellä jo viikolla 15 pelkopolilleja ihmettelin kun kukaan ei ottanut pelkoja tosissaan ja lääkärikin vain laittoi papereihin että kyllä alatiesynnytystä yritetään. No lopulta synnytysalkoi pelon sävyttämän raskauden jälkeen mutta päätyi sektioon ja syykin selvisi. Minun lantiollani ei pysy synnyttämään edes pientä vauvaa sillä lantio on väärän mallinen.
Toivottavasti kaikki käy kohdallasi hyvin ja työvuorossa olisi mukava ja asiansa osaava kätilö joka ymmärtää että jollakin voi todella olla kova synnytyspelko. Itse olen sitä mieltä että synnytyspelko on syy sektioon ja voi jopa olla vaarallisempaa jos äiti saa kesken synnytyksen paniikikohtauksen.
Tsemppiä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2004 klo 20:52 Neiti21 kirjoitti:
Todella ikävvää että ensimmäinen synnytys teki sinulle tuollaisen pelon.
kannattaa silti muistaa että jokainen synnytys on erilainen. Tiedän ettei sen sanominen juuri helpota oloa, enkä tilannettasi sinällään voi edes kuvitella, minulla kun synnytys meni putkeen ja ns "helposti"

Kannattaa puhua ihan suoraan neuvolassa ja jos asia todella noin paljon vaivaa niin mielestäni on ihan aiheellista harkita sektiota. Toisaalta, onhan sektiossakin riskinsä.

Toivottavasti asiat järjestyy ja saat Joulusta iloa irti kurjista keleistä huolimatta. :hug:

T:Neiti21+Nea 8,5kk

Luitko ap:n tekstin kunnolla? Maanantaina kun on käynnistys, eipä ole juuri aikaa neuvolassa puhua..

Ap:lle: todella ikävää että sinulla noin! Enpä tiedä mitä olisin itse tehnyt jos kengissäsi olisin. Tuntuu kohtuuttomalta ja ihmeelliseltä lääkärisi asenne, varsinkin kun useammat ihmiset ovat pelkosi konkreettisesti nähneet. Itse sain leikkauksen vain pyytämällä, edes perustella ei hirveesti tarvinnut..
 
Tuli vielä mieleen,että voithan vielä periaatteessa kieltäytyä käynnistyksestä (jonka kirjoittaminen tuntuu ihan sadismilta), koska eihän se vauva ala vielä lähipäivinä välttämättä syntyä, ja hankkiutua tosiaan toiselle synnytysklinikalle ja toisen lääkärin puheille. Hirveästi tsemppiä! Olisi kiva tietää ko.lääkärin nimi, että osaa vältellä.
 
Kiitos kaikille kannustavista kommenteista :hug: Mietin tässä juuri itsekin, että suostunko tuohon käynnistykseen sitten ollenkaan jossen kerran sitä sektiota saa (jota aion todellakin vielä kovana vaatia, ja tällä kertaa mieskin on mukana) mutta toisaalta en tiedä jaksanko elää tämän pelon kanssa enää pidempään..No onneksi on ensi yö aikaa asiaa miettiä, tiedän etten ainakaan nukuttua saa :ashamed:
 
Moi taas!
Kävin sitten maanantai aamuna sairaalassa kun piti synnytys käynnistää, mutta loppujen lopuksi sain sektioajan ensiviikolle =) Olo on kyllä todella helpottunut ja nyt pystyn varmasti jo hiukan nauttimaan joulustakin!
Hyvää joulua kaikille :xmas:
 
Tosi kiva kuulla! Kiva että tulit vielä kertomaan tuosta! Vaikken olekaan menossa varmaan koskaan Turkuun synnyttämään, niin todella helpottavaa kuulla, että tuollaisessakin tilanteessa vielä kuullaan äitiä ja annetaan sektio eikä pakoteta alatiesynnytykseen! Olisi kyllä kiva kuulla, miten sait pään kääntymään vai puuttuiko toinen lääkäri tms. peliin?

Hyvää joulua!
 

Yhteistyössä