sektio puudutus/nukutus

Etukäteen sovittu sektio on suunniteltu sektio. Muuten sektio on joko kiireellinen sektio tai hätäsektio. Kiireellinen sektio voi olla ns täysin kiireetön, mutta siihen on päädytty kesken synnytyksen syystä tai toisesta.

Mulla leikattiin puudutuksella ja ommeltiin tikiti nukutuksessa kun loppui puudute kesken ja alkoi sattua ihan sairaasti!
Mammaliini, mulla kävin samoin, paitsi että mua ei nukutettu vaan leikkausta jatkettiin vaikka tunsin sen. Jälkikäteen halusin kuulla leikkaavan kirurgin syyn tähän ja hän totesi " vauvan sydänäänet eivät olleet parhaat mahdollset ja katsottiin että se pitää saada mahdollisimman pian ulos" tähän sitten tyydyin kunnes toisen synnytyksen yhteydessä toisessa sairaalassa minulle kerrottiin, että a) minut ois saatu tajuttomaksi saman tien (eli aika ei ollut este) ja b) että vauvan sydänääniä ei tuolloin voitu tietää.. Olivat aivan kauhistuneita! Kärsin siis ihan turhaan! En muista kivusta muuta kuin että sattu aivan hirveästi ja tuntui kuin polttokolvilla olisi viilletty vatsaan. Sitten kuvottava tunne kun mahassa "möyrittiin ja melskattiin". Ompelusta ei ole mitään kuvaa, joten olen kai saanut siihen jotain puudutusta. Nukutuksessa en ollut.

Kakkosessa spinaalipuudutus ja keuhkoja myöten olin puuduksissa. Vaikka olikin vähän hankala hengittää ja oksensin niin ihanaa oli kun ei sattunut.

Kolmas tiedossa tammikuussa...
 
Itse sain melko vähällä väännöllä nukutuksen. Lääkäri kyllä kertoi riskeistä ja pyysi vielä harkitsemaan, mutta suostui kyllä kun olin tarpeeksi jämpti ja varma asiastani. Reipas tyttö kympin pisteillä sieltä kuitenkin tuli, mutta toki asiantuntevalla leikkaustiimillä oli osansa asiaan :)

Itse asiassa eikös suomi ole vähemmistömaiden joukossa siinä asiassa, että suunnitellut sektiot tehdään aina puudutuksessa. Muissa maissa maailmalla nukutus on paljon yleisempi kuin puudutus...
 
Saa nähdä jaksaako kukaan huomata näin vanhan ketjun nostoa.. Olisin vaan kysynyt että jos nukutetaan,niin mihin asti mies pääsee? Ja millon isä pääsee vauvansa luokse? Äiti varmaan heräämössä/sieltä osastolle siirtyessään.. Entäs puudutuksessa tehtävässä sektiossa;jos vauvalla kaikki hyvin,pääseekö isä kylvettämään ym? Joo ja en oleta että sais napanuoran leikata..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinkuli:
Saa nähdä jaksaako kukaan huomata näin vanhan ketjun nostoa.. Olisin vaan kysynyt että jos nukutetaan,niin mihin asti mies pääsee? Ja millon isä pääsee vauvansa luokse? Äiti varmaan heräämössä/sieltä osastolle siirtyessään.. Entäs puudutuksessa tehtävässä sektiossa;jos vauvalla kaikki hyvin,pääseekö isä kylvettämään ym? Joo ja en oleta että sais napanuoran leikata..
Joo, aika myöhään tulee vastaus mutta ehkä joku muukin vielä pohtii :)
Mulla oli kiireelllinen sektio puudutuksessa ja sinne isä pääsi mukaan ja koska kaikki oli vauvalla hyvin, isä kylvetti kätilön kanssa ja muutenkin oli vauvan kanssa kunnes mä pääsin osastolle. Isä sai videokuvata mulle sitä kylvetystä ja mittojen ottoa :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinkuli:
Saa nähdä jaksaako kukaan huomata näin vanhan ketjun nostoa.. Olisin vaan kysynyt että jos nukutetaan,niin mihin asti mies pääsee? Ja millon isä pääsee vauvansa luokse? Äiti varmaan heräämössä/sieltä osastolle siirtyessään.. Entäs puudutuksessa tehtävässä sektiossa;jos vauvalla kaikki hyvin,pääseekö isä kylvettämään ym? Joo ja en oleta että sais napanuoran leikata..
Minulle tehtiin kiireellinen sektio nukutuksessa (epiduraali epäonnistui) ja mies käskettiin silloin leikkaussalista ulos. Vauva vietiin syntymän jälkeen n. tunniksi tarkkailuun (pientä ongelmaa hapensaannissa), jonne mies pääsi mukaan. Kylvettää tms. ei saanut, mutta hetken sai pitää sylissä. Minut vietiin tietenkin heräämöön, jonne mies sitten toi minulle kätilöltä saamansa valokuvan tuoreesta tulokkaasta. :) Itse sain nähdä vauvan (ja ottaa rinnalle) 4 tunnin päästä syntymästä, kun minut kärrättiin osastolle, jossa vauva siis jo odotti.
 

Yhteistyössä