Sektio pelon takia..

Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 15:08 vieras kirjoitti:
Onko kellään kokemusta pelkosektiosta KYS:issä?
Olen ymmärtänyt että siellä suhtaudutaan sektioihin melko kielteisesti.... Itselläni pelkosektio toive/vaatimus ja mietin mitenköhän kovasti asiasta täytyy tapella?!
Itse taas sain erittäin ystävällistä ja asiallista kohtelua viime vuonna =) Ei kukaan sanonut mitenkään pahasti, että minkä ihmeen takia haluat leikkauksen tms. Ei tarvinnut tapella, kun vain kerroin topakasti perusteluni haluta sektio, sekä kerroin tietäväni ja ymmärtäväni sektion riskit. Kolmella KYSin käynnillä "selvisin" :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 12:17 nikitönnä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 10:31 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 19:39 Jepsis kirjoitti:
Oma valintahan se on. Kun synnyttää alakautta on valmis hyväksymään sen että joutuu ehkä käymään alapääterapiassa ja ehkä korjausleikkauksessa.
Just. Pitäisköhän jonkun kerrata sulle ne sektion riskit... :headwall:
Mutta kun monet ottavat mieluummin sektion riskit!!
Itselles :headwall: :headwall: :headwall:
Siis eikä?! Aijaa?! :eek:

Pointti: Riskinsä on kaikessa. Lapsellista alkaa täällä puolustelemaan sektiota sillä ettei halua itsestään viallista.

Se on ihan hyvä ettei sektiota "anneta" kenellekään ihan tosta noin vaan kun pyytää! Ihan hyvä, että joku vähän kertoo tosiasioita sektiosta ja alatiesynnytyksestä. Nämä tälläiset keskustelut näyttää vääristävän asioita todella pahasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 19:54 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 19:39 Jepsis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 17:49 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 11:03 titityy kirjoitti:
tääl on kyllä niin lapsellista porukkaa,synnyttäkööt ne ketkä haluaa alakautta ja menkööt ommelluttaa #&%?$!* repeemät intiimikirurgille :LOL: :flower:
Ja tämä sinunko kommenttisi ei ollut lapsellinen?!?! Huh huh, eipä sulla olis varaa sanoa mitään :eek:

Minä en näe mitään lapsellista tuossa ylimmässä kommentissa. Juuri noinhan tapahtuu. Mulla on kaksi kaveria joilla repesi peppuli niin että toinen joutu sitten intiimikirurgille korjauttamaan peräsuolta kun kakkaaminen ei kulkenut, joutu hipsimään eka vuoden vaunujen kanssa ihan omaa pihaa ympäri että ehti ajoissa vessaan. Toinen kävi synnärillä emätintreeneissä joissa hänelle oli nimikkokapula jolla treenasi oman verhonsa takana yhtä aikaa kymmenen muun kohtalotoverin kanssa. Nyt on hänki menossa leikkaukseen intiimikirurtille.
Oma valintahan se on. Kun synnyttää alakautta on valmis hyväksymään sen että joutuu ehkä käymään alapääterapiassa ja ehkä korjausleikkauksessa.
No niin just, ja ei muuta kuin yleistämään. Ite en tunne ketään joka olis revennyt sen kummemmin...

Tulee jotenkin semmonen olo että te yleistätte KAIKKI normaalisti synnyttävät jotenkin pilalle menneiksi :(
Arvaas miksi et tunne ketään jolla olis revennyt? Koska sulle ei uskoudu kukaan kun sä ehkä tallaisit ne maanrakoon. Jos sulle synnyttäminen oli kun orgasmipamaus jonka ottaisit sataan kertaan uudelleen, niin turha odottaa että kukaan sulle kertoo miten niille kävi!
 
Joskus tuki voi vääristää asiota. Joskus se (tuki) voi auttaa ihmistä selviytymään järjissään vaikka ei olisikaan täysin objektiivista.

Tuen antaminen on aina puolueellista.
Revi siitä joka siellä piiperrät sekioita ja tätä vertaistukea vastaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 20:21 Riikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 19:54 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 19:39 Jepsis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 17:49 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 11:03 titityy kirjoitti:
tääl on kyllä niin lapsellista porukkaa,synnyttäkööt ne ketkä haluaa alakautta ja menkööt ommelluttaa #&%?$!* repeemät intiimikirurgille :LOL: :flower:
Ja tämä sinunko kommenttisi ei ollut lapsellinen?!?! Huh huh, eipä sulla olis varaa sanoa mitään :eek:

Minä en näe mitään lapsellista tuossa ylimmässä kommentissa. Juuri noinhan tapahtuu. Mulla on kaksi kaveria joilla repesi peppuli niin että toinen joutu sitten intiimikirurgille korjauttamaan peräsuolta kun kakkaaminen ei kulkenut, joutu hipsimään eka vuoden vaunujen kanssa ihan omaa pihaa ympäri että ehti ajoissa vessaan. Toinen kävi synnärillä emätintreeneissä joissa hänelle oli nimikkokapula jolla treenasi oman verhonsa takana yhtä aikaa kymmenen muun kohtalotoverin kanssa. Nyt on hänki menossa leikkaukseen intiimikirurtille.
Oma valintahan se on. Kun synnyttää alakautta on valmis hyväksymään sen että joutuu ehkä käymään alapääterapiassa ja ehkä korjausleikkauksessa.
No niin just, ja ei muuta kuin yleistämään. Ite en tunne ketään joka olis revennyt sen kummemmin...

Tulee jotenkin semmonen olo että te yleistätte KAIKKI normaalisti synnyttävät jotenkin pilalle menneiksi :(
Arvaas miksi et tunne ketään jolla olis revennyt? Koska sulle ei uskoudu kukaan kun sä ehkä tallaisit ne maanrakoon. Jos sulle synnyttäminen oli kun orgasmipamaus jonka ottaisit sataan kertaan uudelleen, niin turha odottaa että kukaan sulle kertoo miten niille kävi!
Just, joo :/
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 23:07 Paha-akka kirjoitti:
Rähinää päälle vaan. Sektio vs alatiesynnytys.
Eikö tämä palsta ollu kuitenkin vertaistukea varten....????
No itse en ymmärrä, että jos aiheen nimi on Sektio pelon takia, niin miksi sitä pitää sektiovastaisten "terrorisoida" :eek:
Niinkuin tuolla jo joku sanoi, pahimmassa tapauksessa täällä saadaan turhanpäiväisellä pelottelulla aikaan se tilanne, että joku pelkää kumpaakin synnytystapaa, vai sekö lie joillakin tarkoituskin... :whistle:
Itse pelkopolilla käyneenä tiedän, että ne sektion riskit kyllä tehdään viimestään siellä polilla selväksi, jollei niistä sattuisi sitä ennen tietämään.

Täällä jo ihan takuuvarmasti tietää ilman sanomista jokainen, että molemmissa tavoissa on riskinsä, sektiossa tietysti enempi, mutta kun aiheen kai pitäisi tukea pelkosektioon haluavia, niin ei liene tarpeellista, että sellaiset, jotka sektiosta eivät tiedä, tai tietävät vain lukeneensa siitä tai ovat kuulleet kummin kaiman kauhukertomuksia, tulevat pelottelemaan jo valmiiksi pelkääviä. Ja miksi pitäisi täällä lyödä maanrakoon toinen sen takia, minkä takia alatiesynnytystä pelkää, peloilleen kun ei aina mahda mitään ja kaikilla ei ole tarvis voittaa pelkoaan.
Olen joskus jossain toisessa vastaavassa topicissa sanonut, ettei lentopelkoisellekaan naureta, eikä sitä sysätä väkisin koneeseen, että siitä vaan lentämään, sillä se pelko lähtee. Sellainen ihminen voi olla täysin onnellinen koko elämänsä ilman lentokokemusta.
 
En ole käynyt kaikkia kommentteja läpi, mitä aiheesta on jo kommentoitu tässä ketjussa. Mutta halusin itse kommentoida sen verran, että aina sektioista ja sen riskeistä kerrottassa tulisi kertoa suunniteltujen sektioiden riskit vs. kiireellisten ja hätäsektioiden riskit erikseen, sillä luulenpa etteivät riskit ole ihan samanmoiset. Yleensähän hätäsektioissa on jo paljon ongelmia lähtöjäänkin epäonnistuneen alatiesynnytyksen vuoksi ja vauva ja äiti jo valmiiksi huonossa kunnossa.

Oma kokemus: halusin sektiota mutta sitä ei minulle annettu, enkä osannut tarpeeksi paljon vastustaa jyräävää systeemiä sairaalan taholta, minut siis nujerrettiin ihan täysin ja käytännössä pakotettiin alatiesynnytykseen. Jouduin siis synnyttämään alateitse ja kadun sitä varmasti koko lopun elämääni sillä niin hirveä kokemus oli ja pahat vammat jäi itselle, ei onneksi vauvalle! Jos vauvalle olisi sattunut jotain, olisin varmasti ryhtynyt jo joihinkin hirmutekoihin...

Eli minulta otettiin kaikki oikeus ja vastuu päättää omasta ja vauvan elämästä ja valita riskien väliltä, mutta sillä samalla siunaamalla kun ongelmia tuli, jouduin itse kohtaamaan sairaalan tekemän päätöksen seuraukset, kärsimään ja maksamaan kaikki korjausleikkaukset mitä on jo tehty ja mitä joudutaan tekemään. Viheliäisintä on, että sairaala ja päätöksen tehnyt lääkäri pääsee kuin koira veräjästä vaikka tekikin väärän päätöksen - kohdallani oli myös todettu ahdas lantio.

Joten jos joku tuntee, ettei alatiesynnytys ole itselle ja omalle vauvalle hyvä juttu niin ei voi kuin todeta, että pidä ihmeessä puolesi äläkä anna kenenkään nujertaa sinua! Varmasti jokainen äiti tietää itse parhaiten, mikä oma elimistö on, mihin pystyy ja mikä on hyväksi sekä alkavalle elämälle että itselle.

Sitä paitsi, varsinkin suunnitellun sektion riskit vauvalle ovat kuitenkin pienet.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 09:38 hippu kirjoitti:
Mutta halusin itse kommentoida sen verran, että aina sektioista ja sen riskeistä kerrottassa tulisi kertoa suunniteltujen sektioiden riskit vs. kiireellisten ja hätäsektioiden riskit erikseen, sillä luulenpa etteivät riskit ole ihan samanmoiset.

Sitä paitsi, varsinkin suunnitellun sektion riskit vauvalle ovat kuitenkin pienet.
Tämä on ihan tosi! Ja tämä kyllä muistettiin tähdentää pelkopolillakin, että vaikka kiireellisessä/hätäsektiossakin on tasan sama hlökunta leikkaamassa, on toipuminen ja ennuste parempi ja riskit erittäin vähäiset.
Ja käyhän se nyt ihan järkeenkin, yleensä suunniteltuun sektioon kun mennään ennen synnytyksen käynnistymistä, niin äiti on niin täysissä "sielun ja ruumiin" voimissa kuin voi vain loppuraskaudessa olla. Itse möngitään sairaalasängyltä leikkuupöydälle jne.
Tottakai on eri tilanne, jos on yrittänyt synnyttää pahimmassa tapauksessa pari vuorokautta, ennenkuin sitten sektioon mennään. Ei silloin välttämättä toipuminen ole yhtä nopeaa, jos on väsynyt eikä jaksa liikkua. Liikkuminen nimittäin sektion jälkeen aloittaa paranemisen.
 
pelottaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 09:07 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 23:07 Paha-akka kirjoitti:
Rähinää päälle vaan. Sektio vs alatiesynnytys.
Eikö tämä palsta ollu kuitenkin vertaistukea varten....????
No itse en ymmärrä, että jos aiheen nimi on Sektio pelon takia, niin miksi sitä pitää sektiovastaisten "terrorisoida" :eek:
Niinkuin tuolla jo joku sanoi, pahimmassa tapauksessa täällä saadaan turhanpäiväisellä pelottelulla aikaan se tilanne, että joku pelkää kumpaakin synnytystapaa, vai sekö lie joillakin tarkoituskin... :whistle:
Itse pelkopolilla käyneenä tiedän, että ne sektion riskit kyllä tehdään viimestään siellä polilla selväksi, jollei niistä sattuisi sitä ennen tietämään.

Täällä jo ihan takuuvarmasti tietää ilman sanomista jokainen, että molemmissa tavoissa on riskinsä, sektiossa tietysti enempi, mutta kun aiheen kai pitäisi tukea pelkosektioon haluavia, niin ei liene tarpeellista, että sellaiset, jotka sektiosta eivät tiedä, tai tietävät vain lukeneensa siitä tai ovat kuulleet kummin kaiman kauhukertomuksia, tulevat pelottelemaan jo valmiiksi pelkääviä. Ja miksi pitäisi täällä lyödä maanrakoon toinen sen takia, minkä takia alatiesynnytystä pelkää, peloilleen kun ei aina mahda mitään ja kaikilla ei ole tarvis voittaa pelkoaan.
Olen joskus jossain toisessa vastaavassa topicissa sanonut, ettei lentopelkoisellekaan naureta, eikä sitä sysätä väkisin koneeseen, että siitä vaan lentämään, sillä se pelko lähtee. Sellainen ihminen voi olla täysin onnellinen koko elämänsä ilman lentokokemusta.
Sektion riskit on pelottelua, alatiesynnytyksen riskit on vaan faktoja miten voi käydä?

Miten voit sanoa, että täällä takuuvarmasti kaikki tietävät riskit?!!! Puhu vain omasta puolestasi!!!
Tämä keskustelu ei ole pelkästään keskustelu niille jotka asiosta selvää otettuaan valitsevat sektion ja sen riskit. Moni täällä vaatii sektiota ennen ensimmäistäkään pelkopolikäyntiä, toiset jo ennen raskautta :/ . Kyllä siinä vaiheessa on ihan asiallista neuvoa toista ottamaan asiosta selvää eikä vaan "hyvä hyvä vaadi vaadi!!!".

"Sektio pelon takia" ei mielestäni rajoita mielipiteitä vain yhdenlaisiksi... Eikä kaikki kuvio todellakaan mene niin, että "sektiomyönteiset" ovat sen kokeneita ja kaikki tietäviä ja "sektiovastaiset" vain alatiesynnytyksen kokeneita ja mitään tietämättömiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:13 pelottaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 09:07 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 23:07 Paha-akka kirjoitti:
Rähinää päälle vaan. Sektio vs alatiesynnytys.
Eikö tämä palsta ollu kuitenkin vertaistukea varten....????
No itse en ymmärrä, että jos aiheen nimi on Sektio pelon takia, niin miksi sitä pitää sektiovastaisten "terrorisoida" :eek:
Niinkuin tuolla jo joku sanoi, pahimmassa tapauksessa täällä saadaan turhanpäiväisellä pelottelulla aikaan se tilanne, että joku pelkää kumpaakin synnytystapaa, vai sekö lie joillakin tarkoituskin... :whistle:
Itse pelkopolilla käyneenä tiedän, että ne sektion riskit kyllä tehdään viimestään siellä polilla selväksi, jollei niistä sattuisi sitä ennen tietämään.

Täällä jo ihan takuuvarmasti tietää ilman sanomista jokainen, että molemmissa tavoissa on riskinsä, sektiossa tietysti enempi, mutta kun aiheen kai pitäisi tukea pelkosektioon haluavia, niin ei liene tarpeellista, että sellaiset, jotka sektiosta eivät tiedä, tai tietävät vain lukeneensa siitä tai ovat kuulleet kummin kaiman kauhukertomuksia, tulevat pelottelemaan jo valmiiksi pelkääviä. Ja miksi pitäisi täällä lyödä maanrakoon toinen sen takia, minkä takia alatiesynnytystä pelkää, peloilleen kun ei aina mahda mitään ja kaikilla ei ole tarvis voittaa pelkoaan.
Olen joskus jossain toisessa vastaavassa topicissa sanonut, ettei lentopelkoisellekaan naureta, eikä sitä sysätä väkisin koneeseen, että siitä vaan lentämään, sillä se pelko lähtee. Sellainen ihminen voi olla täysin onnellinen koko elämänsä ilman lentokokemusta.
Sektion riskit on pelottelua, alatiesynnytyksen riskit on vaan faktoja miten voi käydä?

Miten voit sanoa, että täällä takuuvarmasti kaikki tietävät riskit?!!! Puhu vain omasta puolestasi!!!
Tämä keskustelu ei ole pelkästään keskustelu niille jotka asiosta selvää otettuaan valitsevat sektion ja sen riskit. Moni täällä vaatii sektiota ennen ensimmäistäkään pelkopolikäyntiä, toiset jo ennen raskautta :/ . Kyllä siinä vaiheessa on ihan asiallista neuvoa toista ottamaan asiosta selvää eikä vaan "hyvä hyvä vaadi vaadi!!!".

"Sektio pelon takia" ei mielestäni rajoita mielipiteitä vain yhdenlaisiksi... Eikä kaikki kuvio todellakaan mene niin, että "sektiomyönteiset" ovat sen kokeneita ja kaikki tietäviä ja "sektiovastaiset" vain alatiesynnytyksen kokeneita ja mitään tietämättömiä.
Peesi!!! Itse luulen että suurin osa synnytyspeloista on saanut alkunsa sitäpaitsi juuri noista liioitelluista "repesin p.erseeseen asti enkä parantunut koskaan"-kauhutarinoista. Mullakin oli hyvä synnytyskokemus, mutta sitä jos täällä yrittäisi kertoa tulisi vain p.askaa niskaan! En puolustele kumpaakaan tapaa, mutta kun näyttää siltä että täällä yleistetään kaikki alateitse synnyttäneet revenneiksi ym niin olisi ihan aiheellista kertoa pelkääjille että asia ei aina ole näin...
 
Aadaliina
Mitä varten te alatiesynnyttäjät yleensä edes kommentoitte täällä? Eiköhän asianomaisten eli sektion kokeneiden ja sitä haluavien pitäisi vaan täällä keskustella?
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:13 pelottaa kirjoitti:
Miten voit sanoa, että täällä takuuvarmasti kaikki tietävät riskit?!!! Puhu vain omasta puolestasi!!!!!!".

Eikä kaikki kuvio todellakaan mene niin, että "sektiomyönteiset" ovat sen kokeneita ja kaikki tietäviä ja "sektiovastaiset" vain alatiesynnytyksen kokeneita ja mitään tietämättömiä.
No en itseäni ainakaan pidä kaikkitietävänä, mutta takuulla tiedän suunnitellusta sektiosta enemmän kuin sellainen joka ei sektiota ole läpikäynyt ellei ole sektioissa mukana työkseen.

Ja turha "teidän" on pelätä, että kukaan sektiota saa ihan tuosta noin vaan, vasemmalla kädellä kuten hammaslääkäriajan varaisi. Kyllä ne riskit tehdään siellä pelkopolilla viimeistään selväksi!!!!!!! (tulikohan nyt sinun makuusi tarpeeksi huutomerkkejä.... :whistle: :D )
 
Minulla oli tarkoituksena saada elävä lapsi, ei synnytyksessä vaurioitunut. Ekaa tehdessä en saanut sektio lupaa vaikka olin käynyt röngenissä ja oli epäily ettei mahdu tulemaan alateitse. Kun lapsi lähti syntymään ja lähdin laitokselle niin minulla oli ihan mieletön tuuri että kaupungin paras synnytyslääkäri oli iltavuorossa. Hän katsoi paikat ja totesi että ei mahdu tulemaan, annamme sille puukkoa, ja niin minut kiikutettiin leikkaussaliin jossa syntyi terve poika.

Sektioarpi oli oikea käyntikortti lääkärille, todella huomaamaton ja siisti, vain hyvää sanottavaa synnytyksstä. Sitä vastoin käynnit lääkärillä ennen synnytystä oli yhtä hélvettiä, mieslääkäri uhkaili että sektioon voi kuolla yms muuta asiatonta. Toista kun tein niin synnytystapa-arvioinnissa ilmoitin suoraan etten edes harkitse alakautta tekemistä. En neuvotellut, en kerjännyt, en antanut periksi ja mukava naislääkäri sanoi että teemme sitten leikkauksen. Ja näin tapahtui ja sain taas terveen lapsen. Lääkäri totesi leikkauksen jälkeen että päätös oli oikea, ei olisi mahtunut tulemaan alakautta.

Täällä kun saa lukea surullisia tarinoita erbin pareesista ja peräaukkoon asti repeämisistä, hapenpuutteesta ja kaikesta muustakin kamalasta niin kyllä ristin käteni että olen ollut onnekas että olen saanut lapseni terveinä
 
pelottaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:50 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:13 pelottaa kirjoitti:
Miten voit sanoa, että täällä takuuvarmasti kaikki tietävät riskit?!!! Puhu vain omasta puolestasi!!!!!!".

Eikä kaikki kuvio todellakaan mene niin, että "sektiomyönteiset" ovat sen kokeneita ja kaikki tietäviä ja "sektiovastaiset" vain alatiesynnytyksen kokeneita ja mitään tietämättömiä.
No en itseäni ainakaan pidä kaikkitietävänä, mutta takuulla tiedän suunnitellusta sektiosta enemmän kuin sellainen joka ei sektiota ole läpikäynyt ellei ole sektioissa mukana työkseen.

Ja turha "teidän" on pelätä, että kukaan sektiota saa ihan tuosta noin vaan, vasemmalla kädellä kuten hammaslääkäriajan varaisi. Kyllä ne riskit tehdään siellä pelkopolilla viimeistään selväksi!!!!!!! (tulikohan nyt sinun makuusi tarpeeksi huutomerkkejä.... :whistle: :D )
Aha. Itse olen kyllä sektion (-kin) läpikäynyt. Mutta joo, on tullut jo sen tuhat kertaa selväksi, että tässä ketjussa saa kertoa mielipiteensä ja kokemuksensa vain ne jotka kannattavat sektiota tai ne joilla on sektiosta positiiviset kokemukset. "Te" olette yhdessä porukalla päättäneet, että takuuvarmasti kaikki tietävät sektion riskit ja kukaan ei saa sektiota tuosta vaan.

Täällä jotkut keskustelut ovat ihan uskomattomia. Joku kysyy sektiosta eml-potilaana. Kyselee lääkäreiden nimiä yms. jo ennen raskautta. Ei halua selitellä syitänsä neuvolassa tai pelkopolilla. Ja toiset ihan pokkana neuvoo ja kannustaa. Kyllä se mun mielestä kuulostaa aika kamalalta. Neuvojan puolelta lähes vastuuttomalta touhulta! Jos joku uskaltaa sanallakin sanoa, että mietis vielä niin koko porukka on joukolla niskassa. Syyt ovat nekin mitä uskomattomampia, katkeruus, oma vajavaisuus, kateus jne... Kyse ei ole mistään sektiovastaisuudesta, ei todellakaan!
 
pelottaa
Lisään vielä, tarkoitukseni ei ollut lähteä mihinkään sektio vs. "normaali" synnytys tappeluun :/ . "En halua että #&%?$!* on repaleinen ja vajaavainen" syyt vain pistivät niskavillat pystyyn. Luulisi, että tälläiset kommentit ärsyttäisivät niitäkin (ja varsinkin niitä) jotka hakevat pelkosektiota ns. oikealla syyllä ja asiallisesti.
 
Anna-Lea
En saanut sektiota. Halusin, en saanut. Lapsi oli iso.

Repesin mutta mitä sillä väliä, paranin lopulta.
Lapsi kärsi synnytyksessä mutta toipui.
Hyvä niin. olen onnellinen siitä.

Pahin kokemus jäi siitä että minua ei kuunneltu. Peloteltiin ja piinattiin.
Siitä #&%?$!*ä jonka kävin läpi raskausaikana ja synnytyksessä en pääse koskaan yli.

Olen käynyt nyt terapiassa psykologilla yli 5 vuotta.
Terapian aihe ei ole traumaattinen synnytys eikä vähältä piti tilanteet.

Terapian syynä on lääkäreiden epäinhimillinen ja töykeä kohtelu.

Aluksi kävin viikoittain, sitten joka kuukausi. Nyt puolen toista vuoden aikana olen käynyt noin 6 viikon välein.
Toivon että toivun joskus siitä kaikesta mitä lääkärit minulle aiheuttivat.
Toivoisin myös pääseväni yli erään lääkärin pirullisuudesta ja julmuudesta. Aika näyttää. Nykyään en mene lääkärille jos ei ole aivan pakko ja minut ambulanssilla viedä. Missään papakokeissa tms. en myöskään pysty käymään.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 12:56 pelottaa kirjoitti:
"En halua että #&%?$!* on repaleinen ja vajaavainen" syyt vain pistivät niskavillat pystyyn. Luulisi, että tälläiset kommentit ärsyttäisivät niitäkin (ja varsinkin niitä) jotka hakevat pelkosektiota ns. oikealla syyllä ja asiallisesti.
No tuo kyllä taas nostaa minun niskavillani pystyyn, ettet koe repeämispelkoa oikeana pelkona. Ja sitä, että jos pelkää, miten voi henkisesti kestää sen, jos alatiesynnytyksen jälkiseurauksena menettää esim. virtsan ja ulosteenpidätyskyvyn :/ Minun (ja vissin vain minun) mielestäni tämäkin on oikea syy pelätä...
 
Minä kyllä pelkäsin eniten lapsen puolesta että vaurioituu synnytyksessä kun ei mahdu tulemaan, suvussa on tällainen tapaus, että tuli hapenpuute ja terve lapsi vaurioitui loppuelämäkseen. En oikein usko etä kukaan huvikseen pyytää sektiota, sehän on todella iso leikkaus. Mutta en yhtään ihmettele enkä todellakaan vähättele heitä jotka pelkäävät repeämistä, loppuelämä yhtä hélvettiä.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:49 kaisa kirjoitti:
Minä kyllä pelkäsin eniten lapsen puolesta että vaurioituu synnytyksessä kun ei mahdu tulemaan, suvussa on tällainen tapaus, että tuli hapenpuute ja terve lapsi vaurioitui loppuelämäkseen. En oikein usko etä kukaan huvikseen pyytää sektiota, sehän on todella iso leikkaus. Mutta en yhtään ihmettele enkä todellakaan vähättele heitä jotka pelkäävät repeämistä, loppuelämä yhtä hélvettiä.
Kiitos, taidat olla niitä todella harvoja, jotka ymmärtävät myös itsekkäät pelot :flower:
 
Tulin tälle palstalle ihan eri hakusanojen ansiosta ja jäin sitten lukemaan ketjua ihan mielenkiinnosta. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta syksyllä olisi tarkoitus jättää pillerit pois ja katsoa mitä elämä tuo tullessaan.

Täytyy sanoa, että se mitä olen aiemmin kuulluut ja täällä nyt lukenut tuo itselle vain yhden ajatuksen mieleen: Ei meidän naisten kai kannattaisi tapella synnytystavasta keskenään, vaan yhdistää voimamme ja tapella sairaaloita ja lääkäreitä kohtaan, että saataisiin asianmukainen kohtelu ja oikea hoito. (Onneksi niitäkin tarinoita on, mutta hälyttävän paljon näitä huonojakin tapauksia.)

Itse poden pientä synnytyskammoa, niin kuin varmaan kuka tahansa vielä synnyttämättä oleva nainen. Mutta minen pelkoni kohdistuu eniten siihen, ettei minua kuunnella ja tosiaan sitä alatiesynnytystä yritetään pakolla. Minä synnyttäisin ihan mielelläni alateitse, jos vaan olisi varmuus, ettei sitä tehdä kenenkään terveyden uhalla. (Todettakoon tässä, että OLEN synnyttämässä alateistse jos lapsi siunaantuu.)

Minusta on käsittämätöntä, ettei tällaiseen lääkärien itsevaltaisuuteen puututa suuremmin. Ja jos oikein osasin kirjoituksia tulkita, niin monet naiset, jotka nyt haluavat (pelko)sektion, olisivat siitä säästyneet, jos ensimmäisellä kerralla olisi lääkärien puolesta toimittu oikein. Eli katsottu asianmukaisesti miten synnytys hoidetaan äidin ja lapsen mukaan oikein.

Barrikaadeille nyt!
 
HMM
ette ole tainneet todellakaan miettiä ihan kaikkea loppuun asti.. täällä on näkynyt jo monen kyselleen ja ihmetelleen, että miksi sektio tehdään vasta rv39+

tarvitseeko sitä ihmetellä, todellakin? ettekö yhtään ajattele, että mikä on VAUVALLE parasta? vauvalle parasta on olla kohdussa mahdollisimman pitkään, kypsyä ja kasvaa rauhassa. mutta teidän jutuista näkee, että vain se oma napa on tärkein, oma pelko. ei vauvan paras. ilmeisesti tahtoisitte että vauva vaan leikattaisiin heti kun eka supistus tulee, vai? joskus rv36?

ja sitäpaitsi, teidänhän pitäisi myös tietää, mitä ongelmia sektiovauvoilla voi olla esim. hengityksen kanssa. eiköhän olisi viisainta lapsen kannalta, että sektio olisi vasta la, tai sen jälkeen.

niin, ja ihan mielenkiinnosta. entä jos tuleekin syöksysynnytys vaikka viikkoa ennen sektiota? sidotte jalat kiinni ja kieltäydytte ponnistamasta? onko se vauvan paras?

ja entäs vaikka keskossynnytys rv22 eteenpäin? vaaditte sektiota silloinkin vai?
tai myöhäinen keskenmeno rv20? maha auki vaan?


ihmettelette miksi pelkosektioäitejä pidetään huonompina kuin synnyttäneitä. no lukekaa kommenttinne ihan ajatuksella! vauva pitäisi repiä kohdusta paljon ennen aikojaan, pelon syistä ei voida edes keskustella, ollaan kuin kiukuttelevia uhmaikäisiä karkkikaupassa. "tahtootahtootahtoosektion!!!josensaaniiinmääitkenjahuudan!!!"


jos lapseni paras on sektio, siihen ilomielin menen. äidin kuuluu toimia niin kuin lapselle on paras, ei ajatella vaan itseään. jos lantio on kuvattu tilavaksi ja vauva painaa jotain 3kg ja on oikeassa asennossa, jos raskaus on sujunut normaalisti, niin synnytys alakautta on lähes aina paras vaihtoehto.

 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 12:21 hmm kirjoitti:
äidin kuuluu toimia niin kuin lapselle on paras, ei ajatella vaan itseään. jos lantio on kuvattu tilavaksi ja vauva painaa jotain 3kg ja on oikeassa asennossa, jos raskaus on sujunut normaalisti, niin synnytys alakautta on lähes aina paras vaihtoehto.
Niinpä, lähes... Surullista, että ihminen, joka ei tiedä mitä on olla synnytyspelkoinen, tulee kertomaan mikä on kellekin parasta. Ole onnellinen ettet itse pelkää. :(
Ja siihen yhdyn kyllä kanssasi, että on muutama ollut joka haluaa lapsen ulos viikkoja ennen aikojaan, mutta kyllä lääkärit siitä huolen pitävät, ettei kukaan pelkosektiota saa millekään 36 viikolle, ilman terveydellisiä syitä ainakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 13:08 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 12:21 hmm kirjoitti:
äidin kuuluu toimia niin kuin lapselle on paras, ei ajatella vaan itseään. jos lantio on kuvattu tilavaksi ja vauva painaa jotain 3kg ja on oikeassa asennossa, jos raskaus on sujunut normaalisti, niin synnytys alakautta on lähes aina paras vaihtoehto.
Niinpä, lähes... Surullista, että ihminen, joka ei tiedä mitä on olla synnytyspelkoinen, tulee kertomaan mikä on kellekin parasta. Ole onnellinen ettet itse pelkää. :(
Ja siihen yhdyn kyllä kanssasi, että on muutama ollut joka haluaa lapsen ulos viikkoja ennen aikojaan, mutta kyllä lääkärit siitä huolen pitävät, ettei kukaan pelkosektiota saa millekään 36 viikolle, ilman terveydellisiä syitä ainakaan.

tiedän, että lapselle parasta on kehittyä kohdussa niin kauan kuin mahdollista (eli yleensä siihen että synnytys alkaa )
ja kyllä vaan minuakin pelotti! ja silti ymmärsin, että asiallinen keskustelu lääkärin/kätilön kanssa kannattaa. mietin lähes koko raskauden ajan sektiomahdollisuutta, mutta lapsen paras voitti. synnytys sujui hyvin, ei tullut repeämiä (mitä tämän palstan pelkosektiomammojen mukaan tulee tietenkin kaikille) ja lapsi sai 10 pistettä (mikä tietenkin heidän mielestään on mahdotonta, tottakai vauva kärsii hapenpuutteesta ja saa erbin pareesin ja kehitysvamman...)

hohhoijaa..
 

Yhteistyössä