sektio ja isyysloman ajankohta

abc
Eli suunniteltu sektio kaiketi tulossa. Mitenkä muut olette kokeneet, onko isyysloma ollut hyvä aloittaa heti, vai onko ollut tarpeellisempi sitten kun olette vauvan kanssa kotiutuneet?!

Kun luonnollisestikin itse voi alkuunsa olla kipeä ja vauvan hoito ei onnistu, olisiko silloin isän apu sairaalassa jo päivisin tarpeen vai olisiko hyötyä sitten ennemmin kuin kotiin pääsee. Kun toisaalta sairaalassa on kuitenkin henkilökunta sitä vartenkin....

Kokemuksista kiittäen :flower:
 
Ehdottomasti sitten kun kotiudutte vauvan kanssa. Sairaalassa on hoitajat sitä varten, että auttavat ensimmäisinä "kipeinä päivinä". Ei isän kannata tuhlata lomapäiviään, kun olette vauvan kanssa sairaalassa.
 
juu ehdottomasti vasta sitten kun tulette kotiin - kuten edellinenkin sinulle vastasi. n kahdessa viikossa leikkauksesta olet jo suht hyvässä kunnossa ja pärjäät kotona vauvan kanssa päivän yksinkin, kunhan muistat että et rehki etkä nostele mitään painavaa. Vauvaahan pystyt hoitamaan oikeasti lähes alusta lähtien, mutta esim turvaistuinta et voi kantaa. 4 viikkoa leikkauksen jälkeen aloin juosta lenkkiä eli kunto oli jo kohdallaan. Kolmen viikon kohdalla minulla alkoi kaikki tuntua normaalilta ja odotin että saisin alkaa toimia normaalisti.
 
meikku
Enpä koe että loma olisi meillä ollut tuhlausta vaikka siitä menikin viikko sairaalassa. Mies halusi (ja tietty minäkin) olla mukana koko ajan. Vei mut edellisenä iltapäivänä sairaalaan ja oli iltaan asti siellä ja tuli sitten sektiopäivän aamuna.
Oli kuitenkin mukava jännittää ja odottaa yhdessä, kun pääsin leikkuusaliin vasta alkuillasta.
Joka aamu mieheni tuli sairaalaan 8-9n aikoihin ja lähti samaan aikaan illasta. Meillä sairaala on 120km päässä, mutta mies yöpyi tuttavan luona lähempänä sairaalaa, koska perhehuonetta ei saatu.
Toki hoitajat on hoitoa varten, mutta me ajateltiin asia sillä tavalla, että kun kumpikaan ei oltu ennen vauvoihin koskettu, niin että edes toinen saisi opetella hoitamista heti alusta asti ja itselläni olisi kyllä ollut aika tylsää, jos ei olis tuttua juttukaveria ollut. Mutta kukin tyylillään...
 

No meillä aloitti heti sektiopäivänä, olin niin heikossa kunnossa ekat päivät, että oli ihanaa kun mies oli sairaalassa nostamassa vauvan viereen syömään ja hakemassa mehua. Minua nolotti kun piti muutenkin vaivata hoitajia niin paljon (minulla oli leikkausta seuraava päivä kipupumppu, mikä hoitajan piti aina irrottaa vessaan mennessä ja laittaa takaisin kiinni).

Tosin olin vain 3vrk sairaalassa, niin eipä niitä lomapäiviä montaa siinä mennyt. :)
 
Meillä onneks mies voi tehdä työt niin, et pitää to (leikkauspäivän) ja pe vapaata (ihan sen takia kun on esikoinen kotona hoidettavana) ja sitten onneks onkin vkonloppu, aloittaa virallisesti sitten maanantaina (jolloin toivon mukaan jo pääsemme kotiin vauvan kanssa) isyysloman. Ja töihin ei kyllä mene ennen ku ite voin niin hyvin et pärjään kahen kanssa, suunnitelmissa sitte jatkaa kesälomalla tota isyyslomaa jos siltä näyttää, jos toivun hyvin niin saa palata töihin ja aloittaa vähän mnyöhemmin sitte lomansa...
 

Yhteistyössä