Sektio EML

Hei! Onko kellekkään tehty suunniteltua sektiota erityismaksuluokan potilaana? Haluaisin kuulla kokemuksia ja paljonko tuli maksamaan? Itse olen vasta menossa yksityislääkärille juttelemaan sektion mahdollisuudesta EML:ssa. Tässä vaiheessa tiedän, että lapseni tulee syntymään sektiolla ja tuntuisi mukavalta kun "tuttu" lääkäri hoitaisi leikkauksen.
 
Harkitsin itse samaa, kun halusin suunniteltun sektion ja turvallisesti.

Soittelin synnytyssairaaloihin ja kysyin. Suhtautuminen oli kauhistelevaa, ja tulenarka aihe sairaalahenkilökunalle. Että jotkut "lääkärit rahastaa" sillä ja jotkut saa "turhan sektion".

Samalla minulle kerrotiin että 2005 eteenpäin EML tulee poistumaan jotekin porrastetusti.

Tuosta EML sektiostahan maksat omasta pussista lääkärille mutta muu henkilökunta ei saa lisiä sinulta. Leikkaukseen tarvitaan avustajia, kätilö, nukutuslääkäri jne. Ja tämä lisättäjääminen lisää katkeruutta.

Mulle kävi niin että sain sitten suunnitellun sektion toisen yksityislääkärin kautta. Eka lääkäri jolla kävin: säikähdin sitä niin että homma jäi kesken. Tämä toinen (jota pidin täysijärkisenä) hommasi minulle suunnitellun sektion ihan ilman EML:ää. Tosin en tiennyt että kuka leikkaa. Ja leikkaaja oli sitten nuori naislääkäri. Mutta jälkitarkastuksessa (kolmas) yksityislääkäri (kokenut) sanoi että leikkaus on mennyt oppikirjan mukaan. Että en valita mitään.

Vielä: yksityishuoneeet on varattu yleensä yksityispotilaille (EML) ja se herättää närää kun hoitajat ei voi antaa niitä sitten edes todella tarvitseville ei-EML potilaille. (Itse sain yksityishuoneen, en ole katkera, vaikka siis EML en ollutkaan)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 21:07 Annukka kirjoitti:
Hei! Onko kellekkään tehty suunniteltua sektiota erityismaksuluokan potilaana? Haluaisin kuulla kokemuksia ja paljonko tuli maksamaan? Itse olen vasta menossa yksityislääkärille juttelemaan sektion mahdollisuudesta EML:ssa. Tässä vaiheessa tiedän, että lapseni tulee syntymään sektiolla ja tuntuisi mukavalta kun "tuttu" lääkäri hoitaisi leikkauksen.
Yksityislääkärilläsi tulee olla erikoismaksuluokkaoikeudet johonkin synnytyssairaalaan. Silloin tämä sama voi leikata. Eli saat valita leikkaajan. Selvitä ensin kellä on ko oikeudet ja että kuinka kokeneita he ovat. Tai ehkä se lääkäri jolle menet osaa kertoa,suositella jotakin jolla on EML oikeudet synnärillä, jos hänellä ei ole. Lääkäristä riippuu kuinka paljon liksaa lisää sinulta haluaa. Takasat vaihtelee.
 
sapat
Kuopion lasaretissa on mahdollisuus keisarinleikkaukseen maksamalla se omasta pussista, hintaa kertyy tosin n. 4000 euroa.

Pitäkää oikeuksistanne kiinni ja selvittäkää jo hyvissä ajoin mahdollisuus sektioon EML:n kautta. Jos ette kuitenkaan onnistu saamaan sektiota EML:n avulla, niin lukekaa potilaslaki ja sieltä kohta, jonka mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Pelkopolilla kannattaa pitää selkeästi kiinni omasta kannastaan jo keskustelun alusta alkaen.
 

Yhteistyössä