SEKSISUHDE VAI PARISUHDE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohkiskelija(N)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohkiskelija(N)

Vieras
missä sen raja menee??
jos ollaan yhdessä, pidetään hauskaa, jutellaan, tutustutaan, naidaan ... niin eikö se ole suhde??
mutta onko se seksi-/parisuhde??
määritelläänkö parisuhde niin että asutaan saman katon alla, ja seksisuhde niin että tavataan silloin tällöin, vaikka tehdään samoja juttuja, mutta silti asutaan omissa osoitteissa??
vai onko se tunteet jotka määrittelevät seksi-/parisuhteen??
onko tunteetonta seksisuhdetta???
ihmissuhteet ovat niiiiiin kovin hankalia .... !!! (;
mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä asiasta!!!

[keskustelu siirretty]

Alkuperäinen kirjoittaja pohkiskelija(N):
missä sen raja menee??
jos ollaan yhdessä, pidetään hauskaa, jutellaan, tutustutaan, naidaan ... niin eikö se ole suhde??
mutta onko se seksi-/parisuhde??
määritelläänkö parisuhde niin että asutaan saman katon alla, ja seksisuhde niin että tavataan silloin tällöin, vaikka tehdään samoja juttuja, mutta silti asutaan omissa osoitteissa??
vai onko se tunteet jotka määrittelevät seksi-/parisuhteen??
onko tunteetonta seksisuhdetta???
ihmissuhteet ovat niiiiiin kovin hankalia .... !!! (;
mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä asiasta!!!

Olisiko tällaisten juttujen kanssa niin, että jokainen määrittelee ja pähkäilee asian omassa päässään. Pelkkä panosuhde on varmaan aika harvinainen, riippuen mitä se pitää sisällään. Jos nainen odottaa himassaan valmiina lavetilla, mies panee, menee pesulle ja lähtee himaan. Ei kuulosta kovin luontevalta. Paneminen on sinänsä kliffaa, oli suhde mikä tahansa.

Yleensä seksisuhde on sellainen jossa molemmat sanovat (tai toinen), että ollaan vaan kavereita ei seurustella. Yleensä tämä on myös tullut suhteen alkuvaiheissa puheeksi ja selväksi. Mitä tunteisiin tulee toki niitä on molemmissa, mutta toisaalta kaikilla on myös jonkunlaisia tunteita ystäviäänkin kohtaan.

Olen sitä mieltä, että tällaisesta asiasta pitää puhua, sillä muuten voi käydä niin, että naisen mielestä kyse on seurustelusuhteesta, deittailusta, tapailusta, mutta miehen mielestä vain vakipanosuhteesta. Omasta mielestäni seurustelusuhteessa ollaan uskollisia, mutta vakipanosuhteessa ei, koska vakipanosuhteessa on vapaa etsimään seurustelukumppania jne.

Itselläni on kokemusta kummastakin ja ainakin panosuhteissa on ollut alusta asti ihan selvää, että omasta elämästä ei puhuta eikä suunnitella mitään, korkeintaan kysytään, että käykö sama aika ja sama paikka ensi viikollakin.

On olemassa seksisuhteita joissa tunteille ei ole tilaa. Näitä ovat mm. ne salaiset suhteet joita pidetään yllä avioliiton ulkopuolella, koska seksi omasta liitosta puuttuu tai on liian vähäistä.
Tämä toimii parhaiten silloin kun seksisuhteen molemmat osapuolet ovat tahoillaan varattuja, ja pelisäännöt selvät. Toksi niissäkin suhteissa puhutaan, kerrotaan omasta elämästä ja perheestäkin, pidetään hauskaa, vietetään laatuaikaa matkoilla jne. mutta tunteille ei anneta tilaa ja ne pakotetaan pois, jos sellaisia on tulossa, siitäkin puhutaan.
Tällaista seksisuhdetta voi ylläpitää vuosikausia, ellei kumpikaan erehdy rakastumaan tai ainakaan sanomaan sitä koskaan ääneen.

Karstu. Yksinkertaista. Saatetaan pistäytyä yhdessä pikku drinsulla tai syömässä, mutta muutapa yhteistä ei juuri olekaan. Eikä esitellä tätä kaviria ainakaan ystäville, tyttö/poikaystävänä, kyllä siinä joutuu itse nimensä ilmoittamaan ilman toisen sanomaa lisäliitettä.

Ihmisillä tuntuu nykyään olevan näitä panosuhteita, vaikka vakikumppanikin on olemassa ja joka esitellään lisäliittein. Naisilla on taipumus liittää tunteita silloinkin, kun ei pitäisi. Naisen psyyke liittää seksiin helpommin tunnepuolen, tämä on se biologinen ero.

No kyllä miehetkin voi jäädä näissä panosuhteissa roikkumaan.

Asioista täytyy puhua. Monesti asioiden sivuuttaminen voi saada toisen mielikuvituksen liikkeelle. Jos tällaiseen on itsellä taipumusta, kannattaa jo alkuvaiheessa ottaa esille, mitä kumpikin suhteesta haluaa. Ja jos toinen lupailee seurustelua, niin katsoa, miten se käytännössä toteutuu, onko vain kauniita puheita, muttei mitään tekoja niiden eteen?

Kannattaa olla itselleenkin rehellinen ja pitää silmät auki.

Itselläni on ollut "ystävyyksiä eduin", ja ovat toimineet hyvin. Olen suorasukainen ja asiat on puhuttu selviksi heti alusta lähtien. En silti jatkaisi kovin pitkään tuollaista tapailua, korkeintaan pari kuukautta. Muuten lipsahtaa helposti tunteet mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pohkiskelija(N):
missä sen raja menee??

Jokainen varmaan tietää rajansa itse, varsinkin jos elää normaalissa ja vakiintuneessa parisuhteessa (hetero). Kun sitten mennään seksuaalisiin poikkeavuuksiin, kuten biseksuaaleihin, heillä ymmärtääkseni rajat häilyy melkoisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja karstu:
Olen sitä mieltä, että tällaisesta asiasta pitää puhua, sillä muuten voi käydä niin, että naisen mielestä kyse on seurustelusuhteesta, deittailusta, tapailusta, mutta miehen mielestä vain vakipanosuhteesta.

Vai että naisen mielestä kyse seurustelusta ja miehen mielestä vakipanosta? Oletkos ihan varma että se menee aina niin päin? Itselläni on vain päinvastaista kokemusta. Esim viimeisin panosuhteeni. Olin vasta eronnut exästäni enkä ollut valmis uuteen oikeaan suhteeseen. Tein sen selväksi uudelle
miehelle jolta halusin pelkkää kullia, mutta kuitenkin tämä halusi ulos syömään, leffaan jne. Lopetin vastaalkaneen panosuhteen siihen, mutta tyyppi lähettelee vieläkin viestiä että ei saa mua mielestään ja pitäisi tavata. Sanoi että ei meidän edes tarvi nussia, vaan voidaan mennä vaikka vaan syömään tai jotain! "Ei edes tarvi nussia!" Sitähän mä pelkästään halusin :)

Niin, unohdin kertoa että se panokaverini halusi pakosta viedä mut kaverinsa luo näytille kun tällä oli syntymäpäiväkutsut. Ei kai vakipanoa viedä näytille?

Ei toki ole olemassa mitään yleisiä sääntöjä, mihin kategoriaan mikäkin suhde tulisi laittaa. Yleensä onkin hyvä puhua asioista avoimesti, ja sopia, mitä kumpikin suhteelta haluaa. Itse näen asian niin, että pelkkä seksisuhde ei vaadi uskollisuutta toisen osapuolen suhteen, vaan samalla voi tapailla muitakin. Parisuhteeksi katson suhteen, jossa lähtökohtaisesti ollaan uskollisia toiselle osapuolelle. Mutta kuten sanottua, moni voi myös nähdä asian toisin.

Minun mielestäni seksisuhde on sellainen, että toinen osapuoli tai molemmat tapailevat toisiaan vain seksin harrastamisen takia. Joka ainut tapaamiskerta tähtää seksin harrastamiseen mahdollisimman nopeasti, tavattiin sitä toista osapuolta ensin jossain ravintolassa tai toisen
asunnolla. Jos syödään ravintolassa, niin sieltä lähdetään heti asunnolle sekstailemaana tai mennään suoraan toisen asunnolle ja siellä voidaan myös ensin juoda ja syödä jotakin ja sitten taas sekstaillaan.
Eräs minun hyvä tyttöystäväni tapaili aikoinaan yhtä akateemisesti koulutettua miestä, joka vei hänet kyllä joka kerta ravintolaan syömään, mutta sieltä sitten aina suoraan omaan sänkyynsä.
Minä yritin silloin selittää tälle tyttökaverilleni, että tämä mies on vain seksisuhteessa sinuun,
eikä hän ole vakavissaan sinun suhteesi, josta tämä tyttökaverini suuttui minulle, mutta minä olin oikeassa tässä asiassa.
Samalla työpaikallakin olevat mies ja nainen voivat olla vain seksisuhteessa toisiinsa eli he voivat harrastaa seksiä työpaikallaan joko ihan työaikana tai työajan jälkeen, mutteivat tapaile toisiaan muutoin iltaisin tai viikonloppuisin. On tietenkin jokaisen aikuisen ihmisen oma asia, millaisessa suhteessa on toiseen, mutta on hyvä olla itse realistinen ja tietää ennenkaikkea itse,
millaisessa suhteessa ollaan ja mihin ollaan menossa, johtaako se mihinkään.