Seksin määrästä pitää keskustella:Haluttomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leena"

Vieras
Kun halut ovat eri paria… | Rakkaudeksi.fi

– Seksillä on suuri merkitys parisuhteessa, sillä se on olennainen osa ihmisen seksuaalisuutta, sanoo erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) Milja Utukka-Jokinen.

Seksuaaliset tarpeet ovat osa ihmisen perustarpeita ja seksi on yksi merkittävimmistä tavoista toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan. Jos parisuhteessa on yhden osapuolen tai molempien kumppanusten mielestä seksiä liikaa tai liian vähän, seksin merkitys korostuu.

Seksi tekee hyvää

Tutkimusten mukaan seksillä on monia hyviä, myönteisiä vaikutuksia niin ihmisen psyykkiselle kuin fyysiselle hyvinvoinnille. Mielihyvähormonien lisääntyessä kehossa ihminen alkaa voida kokonaisvaltaisesti paremmin.

– Seksin on todettu rentouttavan ja poistavan stressiä sekä kipua, Utukka-Jokinen sanoo.

Psyykkiselle hyvinvoinnille myös tunne rakastetuksi ja hyväksytyksi tulemisesta tekee hyvää.

Seksin määrästä pitää keskustella

Toisiin ihmisiin liian vähäinen seksin määrä ei vaikuta juuri ollenkaan, kun taas toiset kokevat tulleensa jollain tavoin hylätyksi ja huonoiksi. Oma naiseus tai mieheys voi kärsiä, kun joutuu kumppanin torjumaksi.

– Tunne siitä, ettei ole haluttava, voi tehdä hallaa ihmisen itsetunnolle. Siksi seksin määrästä ja kumppanin haluttomuudesta tulisi keskustella avoimesti, Utukka-Jokinen kehottaa.

Mikä on normaali halu? | Rakkaudeksi.fi

Keskustelu ei auta, jos toinen ei yksinkertaisesti halua ja toinen taas haluaa enemmän. Kumpikin kärsii, jos joudutaan tekemään kompromissi.

Haluton voi pahimmassa tapauksessa alkaa jopa inhoamaan seksiä ja kumppaniaan, jos hänen pitää vastentahtoisesti suostua toisen mieliksi rättiväsyneenä tai kivuliaana harrastamaan seksiä. Halukkaampi toki tuntee itsensä loukatuksi, mutta omat kädet on keksitty.

Itse olen tällä hetkellä se halukkaampi osapuoli, mutta ei tulisi mieleenkään painostaa kumppaniani seksiin vain minun mielikseni. Minä en sellaisesta seksistä nauttisi, kun tietäisin toisen olevan pakotettu hommaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;28839788:
Mä en ymmärrä miksi ihmset joiden libidot eivät kohtaa pysyvät yhdessä. Se ei ole reilua ketään kohtaan ja ajaa pettämiseen loppujen lopuksi.
Miksi pitää aina erota, eikö voi yrittää avointa suhdetta?
Jos minun libidoni olisi pakkasen puolella, olisin vain tyytyväinen jos mies löytäisi jonkun jonka kanssa tyydyttää halut, eikä itse tarvitsisi aina pahoittaa toisen mieltä ja aiheuttaa ärtymystä. Jos avoimesti olisi tällaista niin sitten ei ole tarvetta salailuunkaan ja "salasuhteesta" tulee arkisempi asia kun se ei olekaan mikään kielletty hedelmä. Näen tämän ihan win-win -situationina, itse on tyytyväinen, mies on tyytyväinen, koko perhekokonaisuus on tasapainoisempi.

Miksi pitää aina erota, eikö voi yrittää avointa suhdetta?
Jos minun libidoni olisi pakkasen puolella, olisin vain tyytyväinen jos mies löytäisi jonkun jonka kanssa tyydyttää halut, eikä itse tarvitsisi aina pahoittaa toisen mieltä ja aiheuttaa ärtymystä. Jos avoimesti olisi tällaista niin sitten ei ole tarvetta salailuunkaan ja "salasuhteesta" tulee arkisempi asia kun se ei olekaan mikään kielletty hedelmä. Näen tämän ihan win-win -situationina, itse on tyytyväinen, mies on tyytyväinen, koko perhekokonaisuus on tasapainoisempi.

Itsekäs paska kai olen, mutta niin omistushaluinen, etten voisi miestäni jakaa. Hän toki voisi minut jättää, se vaihtoehto hänelle jäisi.

Yhteistyössä