Seksi & urakehitys?

  • Viestiketjun aloittaja Stella
  • Ensimmäinen viesti
Stella
Kysymys siis yksinkertaisesti: kannattaako mennä sänkyyn edistääkseen omaa uraansa? Tätä kuulemma tekevät sekä miehet että naiset tätä nykyä. Olisi mielenkiintoista kuulla rehellisiä mielipiteitä/kokemuksia puolesta tai vastaan.

Itselläni on jo näkemys tästä asiasta.
 
carmela
Ja mikähän se näkemys mahtaa olla? Oma näkemykseni: ei tietenkään kannata, jos ei välttämättä halua työpaikan nakupellen mainetta. Tosin omalla kohdallani tämä ei olisi mahdollistakaan. Mieheni on työpaikallani esimiesasemassa, joskaan ei suoraan minun esimieheni ;).
 
stella
...siis mun mielestä siitä(kin) voi olla hyötyä vaan miehelle!

En omaa siis omakohtaista kokemusta asiasta, mutta käytännössä näyttää siltä että ne pomonsa kanssa seksisuhteen aloittaneet naiset päätyvät kuitenkin jotenkin hyväksikäyettettyyn ja tukalaan asemaan. Miehet taas voivat hyötyä ja edistää uraansa hurmaamaalla naispuolisen esimiehensä.

Mutta onko vastaavia tai erilaisia kokemuksia?
 
Mimma
Mun alalla ainakaan tällä keinolla ei kyllä oikein ura urkene. Millä alalla se tulee nousujohdanteiseksi näillä kyseenalaisilla keinoilla?

Missä naiset ovat sellaisessa asemassa, että ylentävät miehiä ja vielä seksin vuoksi? Höpöhöpöjuttuja.
 
:)
Eiköhän tämä ole niitä moraalikysymyksiä...jokaisen omatunto päättää, että haluaako/kykeneekö käyttämään urakehityksessään kaikkia mahdollisia keinoja huolimatta niiden oikeellisuudesta. Sodassa ja rakkaudessa on kuulemma kaikki keinot sallittua ja nykypäivän työmarkkinat kyllä ovat melkoista sotaa hakijoiden kesken...
 
Sasae
Olen rekisteröityneenä yhteen firmaan, joka välittää työkeikkoja. Eräs nuori nainen oli suhteessa yhteen sen firman työnvälittäjänä työskentelvään. Niin kauan kuin suhdetta kesti, naisella oli vaikka joka päivä duunia. Kun suhde oli ohi, duunia tippui vähemmän kuin meille ei-seksisuhteessa oleville.
 
tyhmä
Olen varmaan tyhmä ja kielipääkin ontuu, mutta oletan besserwisser sanan tulevan saksasta, mitä sillä tarkoitetaan kun se yhdistetään suomen kirjoitukseen ja puheeseen?
 
kannattaa
Itse sanoin tiukan ein noin 8 vuotta sitten. Tämä johtaja, joka on erittäin vaikutusvaltainen, on pitänyt huolta siitä, että urani ei ole mennyt eteenpäin, vaikka olen hoitanut työni erinomaisesti ja ammattitaitoa riittää. En siis ole lähes tuohon 8 vuoteen enää ollut hänen alaisenaan. Tämä mulkku vaan pitää huolen siitä, etten etene muissakaan paikoissa kertomalla minusta täysin perättömiä asioita, kuten että en hoida töitäni lainkaan jne.

Eli näin jälkikäteen ajatellen, kun juuri äskettäin jouduin taas kärsimään enkä saanut urani kannalta parhainta paikkaa, joka objektiivisesti arvioiden olisi kuulunut minulle ja olisin sen saanutkin, ilman tämän miehen antamia kommentteja, olen ehdottomasti tehnyt virheen, kun en aikoinani mennyt sänkyyn.
 
kuka tietää
No, sitähän sinä et voi tietää miten olisi käynyt, jos olisit mennyt sänkyyn kyseisen pomon kanssa. Hän olisi saanut haluamansa, mutta sinä et välttämättä ylennystä. Lohduttavaa kannaltasi varmaan on se, että pysyit ainakin omissa silmissäsi kunnian naisena.
 
Inhorealisti
Kerrankin on hyva, etta olen mies. Ei tarvitse miettia moisia asioita. Miespuolinen pomoni tuskin haluaa sankyyn kanssani ja 20 vuotta vanhemman sihteerini ura ei taatusti etenesi paallikkotasolle, vaikka mina jostain kieroutuneesta syysta olisinkin hanesta kiinnostunut.

Noin muuten, jos epapatevampi nainen jossain firmassa reitta pitkin urallaan kiipeaisikin, niin luulisi sen pahoja puheita herattavan. Kateellisuus ei suinkaan ole katoavaan kansanperinnetta. Kylla ne entiset collegat mahtaisivat arveluillaan tehda kiipian olon epamukavaksi.
 
loop
Jos kantti kestää, niin miksei. Oma pomoni valittiin juorujen mukaan tasavertaisen, ehkä jopa pätevämmän, miehen sijasta, kun antoi suurimmalle päättäjälle hieman lempeä... Eli hänelle kävi hyvin. Tosin meille alaisille olisi saattanut olla parempi se toinen pomo. Toisaalta eihän tuo huono ole nykyinenkään, mutta omien sanojensa mukaan vapaa rakkaus työkuvioissa pitää mielen virkeänä edelleen... Jotkut arvostelevat hänen touhujaan, perheellinen kun on. Mulle on ihan sama niin kauan kun työt hoituu.
 
kannattaa
Tieto on siis faktaa. Minua esitettiin siihen paikkaan, sitten eräs henkilö päättäjistä kertoi, mitä tämä johtaja on minun työn laadusta kertonut ja paikan sai toinen. Eräs toinen päättäjistä kertoi myöhemmin minulle tämän asian. En todellakaan jaksa ymmärtää, kuinka joku jaksaa kantaa kaunaa vielä 8 vuoden jälkeenkin, vieläpä tilanteesta, jossa itse on käyttäytynyt täysin asiattomasti. Näin tämä maailma kuitenkin pyörii. Ja huom, silloin en ollut sidoksissa kehenkään, eli en olisi pettänyt, tosin on tietenkin itsestään selvää, että tämä johtaja oli.

Pystyn kyllä katsomaan itseäni peilistä, joo, mutta olisin ansainnut sen paikan ihan omilla meriiteillänikin, eli kyse ei olisi ollut normaalista ""ansioimaton etenee reittä pitkin"" menetelmästä. Nyt ansioitunut ei etene sitten mihinkään. Ja työuraa olisi jäljellä 25 vuotta.
 
Zet
Leea kirjoitti: ""Kerran se vaan kirpaisee, kun antaa... Ja saahan siitä itsekin nauttia!
Palkkio näkyy joka tilipäivä paksumpana tilipussina...!""

Lea hyvä, tämähän siis tarkoittaa sitä, että olet halpa huora. Vastineeksi jalkovälin levittämisestä saat rahaa eli olet ihan virallisestikin maailman vanhimman ammatin harjoittaja. Asiaa ei yhtään lievennä se, että saat myös muista ansioista palkkaa.

Paljonko kuukaudessa näistä palveluista iratoaa tuota ekstraa? 500 euroa miinus verot? Veroprosentista ja sivukuluista riippuen käteen jäisi tässä tapauksessa 200-350 euroa kuukaudessa. Viikossa siis 50-90 euroa käteen. Melkoisen halpaa huoraksi, jos kuitenkin vähintään kerran viikossa sitä pimperoa pitää antaa.

Kun nyt kuitenkin olet tuolle tielle lähtenyt, eikö olisi kannattavampaa myydä itseään kadulla? Takuulla tienaat enemmän huoraamalla siellä, mitä toimistossa.
 
Leea
Zet hyvä, tässä oli kyse kertaluontoisesta asiasta.

Teepä minulle uusi laskelma, jossa arvioit työurani pituudeksi 35 vuotta!

Minkä arvoinen oli tuo kertapano? 1000 euroa? 10 000 euroa? Vaiko vieläkin enemmän?

Suoraan sanottuna, itseäkin panetti tuolloin vallan vietävästi...
 
Zet
Voinhan hyvinkin laskea, jos vain kerrot, minkä arvoinen panosi oli kuukausipalkassasi.

Ei se silti sitä muuta, ettetkö olisi myynyt itseäsi. Et eroa katutytöistä mitenkään muuten kuin miljöön puitteissa.
 
Mediaseksikäs
Hyvä nimimerkki Kannattaa. Olet osittain oikeassa, mutta ex-esimiehesi on kaiketi tietynlainen vallankäyttäjä. Aikoinaan hän halusi käyttää valtaa saamalla sinulta pimpsaa ja nyt käyttää valtaa panettelemalla sinua. Molemmat tuovat hänelle tyydytyksen mutta huom. seksuaalisesta tyydyksestä ei ole kyse vaan alistamisesta, nöyryyttämisestä. Mutta onhan sinullakin valtaa. Sinulle on kerrottu tästä panettelusta, joten mietipä mitä asialle voisi tehdä. Ehkäpä se kerrottiinkin, että voisit tehdä asialle jotakin. Voitko viedä asian vaikkapa oikeuteen, saatko siihen eväät kasaan? Meneekö homma kunnianloukkausen asteelle? Luulisi miehen tekstin olevan sitä luokkaa että voisit, jos se kerran vaikuttaa suoraan muiden päätöksiin. Jos kyse on seksuaalisesta vedosta puolin ja toisin niin kukapa siihen on mitään sanomaan, silloin kyse ei ole halveksunnasta ja näistä jutuista mies/naisesimiehet/työkaverit ei kerro vaan muistelevat hymyillen ja mahdollisesti jopa suosittelevat hyvänä työntekijänä eteenpäin. Rakastuminen on sitten jo aivan oma juttunsa.
 
Johtavassa asemassa
En voi sanoin kuvitella mitään niin tasa-arvon irvikuvaa, kuin nainen (harvemmin kaiketi mies) etenemässä urallaan reittä pitkin! Työpaikalla taatusti huomataan, jos epäpätevä henkilö nostetaan tehtäviin, joita hän ei ansaitse. Sama pätee perusteettomiin henkilökohtaisiin palkan osiin. Tällaiset tapaukset pilaavan erittäin herkästi koko työpaikan ilmapiirin.

Jos esimies alkaa ehdottelemaan tai vihjailemaan, kannattaa tarkkaan miettiä miten toimii. Ehdotukset voi ohittaa myös fiksusti ja tyylikkäästi ilman, että tarjouksen tekijä tuntee itseään nolatuksi.

Ehdottelijalle olen joskus vastannut ystävällisellä hymyllä ja kiittänyt kohteliaasi ""houkuttelevasta tarjouksesta"", mutta samaan hengenvetoon todennut, että ei se oikein istu omiin periaatteisiini. Tekosyyksi voi ottaa vaikka tuoreen miesystävän, vaikka mitään miestä ei olisikaan. Aika harva esimies kuitenkaan ryhtyisi painostamaan suhteessa olevaa alaistaan seksiin.

Seksin käyttäminen etenemiskeinona on todella lyhytnäköistä. Pikavoiton tavoittelu voi johtaa pidemmällä tähdäimellä todella hankaliin tilanteisiin ja koitua lopulta tekijää vastaan.
 
kannattaa
Niin, entäpä seksin käyttäminen valtakeinona, kuten tuolla yllä on kerrottu? Ei siis aina tilanne ole se, että nainen antaa, jotta pääsisi paremmin etenemään. Mielestäni oma tilanne on paljon ongelmallisempi, koska en halunnut antaa ja etenemismahdollisuudet on suljettu pitkäksi aikaa, vaikka olisinkin ansainnut omalla työlläni etenemisen.

Ja yllä olevalle, en voi asiasta täällä enempää paljastaa, mutta ehdottamasi keinot eivät tule kysymykseen. Oikeus ei aina joka paikassa voita, varsinkaan siellä, jossa sen luulisi voittavan.
 
aivan varmasti
Tottakai kannattaa. Miehet ovat varsin helposti kusetettavia tällä aluueella.
Sinun tietysti täytyy hankkia kunnon koulutus ensin ja vasta sen jälkeen reippaasti vain reittäpitkin kohti taivaita.
Olen tehnyt sen itse ja vieläpä rakentanut sellaisen verkon, että miehet eivät ole mitään mahtaneet.
Nainen istuu edelleenkin pankin päällä.
Suurin osa miehistä on sulaa vahaa, kunhan vaan osaa etiketin. Et tietenkään saa tehdä mitään suoria ehdotuksia. Ehdotukset tulevat heiltä itseltään, kunhan hieman rohkaiset. He eivät edes itse sitä tajua.
 
näin on
En tajua, miksi naiset edes pohtivat tuota. Kaikki panokset vaan peliin! Rautaa rajalle.
Miehet eivät tosiaankaan edes tajua, missä mennään, kuvittelevat reppanat, että olet vielä rakastunut!
 

Yhteistyössä