Sekarotuiset koirat

01.02.2014
5
0
1
Onko täällä sekarotuisten koirien omistajia?
Olen haaveillut pitkään omasta koirasta, ja olen lukenut monista roduista ja miettinyt sitä itselle sopivinta. Olen miettinyt myös sekarotuisen koiran hankintaa, mutta niissä on kuitenkin se riski, ettei voi varmasti tietää, minkälaisen koiran sitä saa. Puhdasrotuisilla koirilla nyt kuitenkin on ne omat rotumääritelmät ja luonteenpirteet. Miten käy kun sekoittaa useampaa rotua?

En nyt ole hankkimassa mitään "emässä on sitä, tuota ja tätä rotua ja isästä ei ole ihan varma kun on niin sanottu vahinkopentue...". Kahden tai kolmen rodun sekoitukset lähinnä mielessä. Muutenkaan en menisi ottamaan koiraa ihan keneltä tahansa. Vaikka niillä papereilla ei minulle ole merkitystä, sillä en ole esim. näyttelykoiraa vailla, niin tärkeää olisi silti saada tietää vanhempien taustat.
Mistä on peräisin se väite, että sekarotuiset olisi pitkälle jalostettuja rotukoiria terveempiä? Eikö se ole pelkkää legendaa, sekarotuisilla on ne kaikkien rotujen virhegeenit jos sellaisia on ollakseen?

Minkä rotujen sekoituksia ette suosittelisi? Noin niin kuin yleisesti, itsellä on tietysti ne kriteerit minkälaista koiraa en hankkisi, mutta mitkä eri rotutyypit ei sovi yhteen vai onko tällaista, mielipiteitä?

Itselläni on ollut 2 sekarotuista ja 2 puhdasrotuista. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, jatkossa ehkä silti päätyisin puhdasrotuiseen. Jos päädyt sekarotuiseen, niin älä ainakaan tue pentutehtailijoita. Sekarotusesta on kohtuullista maksaa ihan max 300€! Ne 1000€ koirat on sit oltava jo puhdasrotuisia ja paperillisia.

Ei tämä kyllä vastaa mihinkään kysymykseesi, mutta sanonpa silto että minulla on maailman ihanin sekarotuinen koiruli. :heart: Eikä kyllä minkäänlaista hajua että minkä rotuisia sukulaisia hällä on.

Kannattaa ainakin vältää sellaisten rotujen sekoitusta joissa on samoja terveysongelmia. Mikäli molemmat rodut ovat turkkirotuja kannattaa ottaa huomioon turkin laatu ja sen vaatima hoito. Luonteissa on niin paljon etten niitä ala tähän edes kirjoittamaan.

Olen haaveillut Berninpaimenkoirasta jo vuosia, mutta rotu on jalostettu niin sairaaksi, etten suostu sellaista toimintaa tukemaan. Tällä hetkellä minulla on sekarotuinen: Newfounland-berni-sakemanni. Neljä vuotias ja toistaiseksi ainakin täysin terve ja luonteeltaan sopii rotuihin. Eli paimenkoira tyyppinen: voi pitää vapaana täällä landella, ei karkaile, helppo kouluttaa, koska on miellyttämishaluinen ja aivan mahtava koira lapsiperheeseen. Ainiin, rakastaa uimista ja räpylät löytyy, kuten Nöffeillä:)

Yhteistyössä