Sekahedelmäsoppa - tarviiko hedelmiä liottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soppaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soppaa

Vieras
Siinähän se kysymys. En ole soppaa ennen itse tehnyt ja osassa ohjeita puhutaan liottamisesta mutta ei kaikissa. Ja laittaako kaikki rusinoita,entäs kanelitankoa tai muita mausteita?

Itse teen niin, että leikkaan hedelmät aivan pieniksi palasiksi ja sitten keitän. Kelpaa lapsellekin paremmin, kun ei ole hirveän isoja möllyköitä. Mutta en siis mitenkään liota. Keittoaika liottamattomilla on pidempi, muuta merkitystä ei ymmärtääkseni ole. Kanelia laitan mausteeksi tietysti, tankoja ei ole.

[QUOTE="oho";29363832]ei meillä kanelitankoo ole koskaan käytetty :O[/QUOTE]

eipä sitä siihen tarvitse laittaa jos ei halua..oon vaan oppinut et näin tehdään.
ja mä taas en syö tota metelisoppaa ikinä, mut keittelemään sitä aina näin jouluisin joudun.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasš;29363927:
Tätähän kysysttiin.... Anna sun pitää yrittää jotenkin olla muita parempi...

Ap- ei tarvitse liottaa. Itse kyl huuhtelen enne käyttöä.

En mä tarkoittanut mitään että olen parempi, höh, mietin vaan että jännä perinne, että tehdään kuivatuista kun olisi tuorettakin. Joo, ei varmaan kysytty ja oli turha kommentti. Tuli vaan mieleen.

Peyote - mulla on se käsitys että tää joulun "perinneherkkuihin" kuuluva sekahedelmäsoppa/kiisseli olis sen verran vanhaa perin töä että niitä "eksoottisia" hedelmiä (aprikoosi,luumu ym) ei ole kaupasta tuoreena saanut,tai sitten ovat olleet kalliita. Toinen pointti vois olla maku - kuivatut maistuu erilaiselle kun tuoreet..

Yhteistyössä