Sekaannunko vai enkö? Mielipiteitä kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Eli tyttö on tänään ollut taas harvinaisen pahalla tuulella ja todella itkuherkkä. Sain sitten ongittua sen verran selville, että oli ottanut kaverinsa kanssa päiväkodissa yhteen ja kaveri oli lyönyt häntä. Ja hän oli kuulemma lyönyt takaisin, ja toinen taas antanut takaisin... En tiedä, millainen kissatappelu siellä on ollut, mutta päiväkotitädeiltä ei ainakaan tullut mitään palautetta asiasta.

Illalla tyttö sitten kirjoitti kirjeen kaverilleen. Kirje on kirjoitettu mustalla tussilla ja selvästi hyvin aggressiivisin tuntein. Tyttö kertoo siinä, ettei anna anteeksi, koska se oli rumaa. Ja ettei enää leiki tämän kaverin kanssa. Lopuksi hän haukkuu kaverinsa aasiksi :ashamed:.

Tämä asia on selvästi vaivannut tyttöä koko päivän. Ja nyt en oikein tiedä, pitäiskö hänen vaan antaa viedä se kirje ja antaa tyttöjen setviä itse asiansa? Vai otanko asian puheeksi päiväkodissa, jotta he voisivat jutella molempien tyttöjen kanssa ja selvittää, mistä oikein oli kyse?

Jos oikeasti on kysymys päiväkoti-ikäisistä, niin puuttuisin. Ihan todella.
Ja oikeastaan oli kyse minkä ikäisistä vaan, niin tuo lyöminen on tosi paha juttu. Siihen on puututtava.

En minä antaisi lapseni kenellekään viedä sellaista kirjettä. Kyllä luultavasti puuttuisin ja juttelisin päiväkodissa kun on noinkin raju riita ollut.

Näin mäkin ajattelisin. Mä en ole koskaan ennen nähnyt enkä kuullut hänen haukkuvan ketään millään nimellä. No joo, mä olen saattanut olla tyhmä kun en ole antanut jotain periksi. Mutta siis ei ole koskaan ketään kaveriaan haukkunut tuolla lailla. Meillä tuo lto vaan on vähän sellainen, että hänen mielestään kaikki tulee toimeen kaikkien kanssa ja lapset osaa hienosti setviä "pikkukiistojaan" eikä mitään ongelmia yleensä ole. Ja mä todella uskon, että se ihminen ei vaan oikein aina näe asioita niin kuin ne on, vaan kulkee ruusulasit silmillään.

Lapsen kirjeessä aasi-osuus on väärin, ja siksi kirjettä ei pitäisi viedä. Muu osahan voi olla aivan totta ja oikeaa. Lapsellakin on oikeus kokea vääryyttä ja vihata.

Kaikkein kamalinta lapsen kannalta olisi se, että äidit ja hoitotädit laitttavat pikku-Jennin ja Jonnan naamakkain ja sanovat 'hyi yi, olitte tuhmia, ei koskaan enää saa tuolla lailla. Nyt kummatkin pyydätte anteeksi ja halitte'.

Lapset ovat ihmisiä. Toiset niistä ovat mukavia, toiset eivät. Kaikki lapset eivät voi olla kavereita keskenään sen enempää kuin aikuisetkaan. Lapsi voi ja saa inhota toista, voi vaikka vihata. Mutta pitää oppia sietämään. Niinhän meidänkin pitää. Siedetään, väistetään.

Kannattaa aamulla jutella vielä tytön kanssa ja kysyä häneltä haluaisko hän saada sellaisen kirjeen. Ei varmasti haluaisi vaan pahoittaisi mielensä. Juttele sinä vielä tytölle ja kysy haluaako hän, että juttelette (päiväkodin tädin kanssa esim.) kaverin kanssa vai että hän selvittää asian itse.

[QUOTE="tia";22231949]Lapsi ei osaa vielä tuossa iässä (ala-asteikäinen?) käsitellä asiaa. Tarvitsee aikuisen tukea ja neuvoja siis puuttuisin kyllä.[/QUOTE]

Päiväkotilainen vasta :ashamed:. Nämä kaksi tyttöä on todella voimakastahtoisia ja jääräpäisiä molemmat ja uskon kyllä, että kun he ottavat yhteen, niin siinä kolisee kyllä sarvet yhteen.

siis minkä ikäinen tyttö? Meillä oli mun kaverin kanssa lapsena koviakin riitoja ja me saatiin aina setviä asia keskenämme. Ne meni yleensä yhessä päivässä ohi vaikka vannottiin aina ettei enää koskaan edes katsota toisiamme päin. Me asuttiin naapureina, ja laiteltiin tontin rajalle aitoja ja kylttejä että tästä ei saa kulkea **** :D Kovasti haukuttiin toisiamme jne. Että kyllä lasten voi myös antaa hoitaa asian itsekin. Mutta itse osaat omaa lastasi arvioida parhaiten.

Kirjeiden kirjoittamistahan suositellaan aikuisillekin agressioiden purkamiskeinona, tosin vain sellaisten kirjeiden, joita ei sitten lähetetä kenellekään.

Itse olen melkein päässyt parempiin tuloksiin, kun olen selvitellyt riita-asioita keskenään riidelleiden lasten kanssa henkilökohtaisesti enkä jättänyt niitä minkään opettajien tai tarhatätien huoleksi. Heillä ei aina ole aikaa, energiaa eikä intoa puuttua joka riitaan.

Mutta siis lisäyksenä vielä, ilman muuta pitää puuttua lyömistapaukseen, joka on lasta noin paljon jäänyt painamaan. Sillä viestittää lisäksi sekä omalle että muille lapsille, että tämä lapsi on tärkeä eikä mikään nokittava raukka.

Kaikkein kamalinta lapsen kannalta olisi se, että äidit ja hoitotädit laitttavat pikku-Jennin ja Jonnan naamakkain ja sanovat 'hyi yi, olitte tuhmia, ei koskaan enää saa tuolla lailla. Nyt kummatkin pyydätte anteeksi ja halitte'.

Tätä mäkin pelkään. Kysyin, että no kerroitko aikuisille, että X löi sua ja sä löit takaisin? Joo, kyllä hän kertoi, että X löi. Ja aikuiset oli kuulemma sanoneet, että ei saa lyödä. Ja that´s it. Siellä se puuttuminen tuntuu olevan tuollaista "kiss and make up" -tyyliä eikä asioita selvitellä sen kummemmin. Todennäköisesti riita on saanut alkunsa jostain melko mitättömästä asiasta, mikä on sitten paisunut ja paisunut (tuntien sekä lapseni että tämän toisen tytön). Koko illan hän antoi mun ymmärtää, että se kolmas tyttö heidän porukastaan on hänen paras kaverinsa, hän ei tarvitse tätä yhtä mihinkään eikä halua leikkiä sen kanssa. Mutta sitten kaikki huipentui vielä tähän kirjeeseen.

siis minkä ikäinen tyttö? Meillä oli mun kaverin kanssa lapsena koviakin riitoja ja me saatiin aina setviä asia keskenämme. Ne meni yleensä yhessä päivässä ohi vaikka vannottiin aina ettei enää koskaan edes katsota toisiamme päin. Me asuttiin naapureina, ja laiteltiin tontin rajalle aitoja ja kylttejä että tästä ei saa kulkea **** :D Kovasti haukuttiin toisiamme jne. Että kyllä lasten voi myös antaa hoitaa asian itsekin. Mutta itse osaat omaa lastasi arvioida parhaiten.

Molemmat tytöt on 5-vuotiaita.

Lapsen kirjeessä aasi-osuus on väärin, ja siksi kirjettä ei pitäisi viedä. Muu osahan voi olla aivan totta ja oikeaa. Lapsellakin on oikeus kokea vääryyttä ja vihata.

Lapset ovat ihmisiä. Toiset niistä ovat mukavia, toiset eivät. Kaikki lapset eivät voi olla kavereita keskenään sen enempää kuin aikuisetkaan. Lapsi voi ja saa inhota toista, voi vaikka vihata. Mutta pitää oppia sietämään. Niinhän meidänkin pitää. Siedetään, väistetään.

Olen aivan samaa mieltä.

Ja kyllä ne lapset selviää isoimmista riidoistakin. Ei kaikkea pidä silottaa. Lyömiseen toki pitää puuttua.

[QUOTE="vieras";22232267]5- vuotias joka kirjoittaa vihaisia kirjeitä? Ja kaveri joka osaa ne lukea? Joopa joo...[/QUOTE]

No kirjoittava ja lukeva 5-vuotias ei nyt varsinaisesti ole mikään harvinaisuus...

Yhteistyössä