Se on taas kauhisteltava miten tolkuttoman kalliiksi tulee synttäreiden järjestäminen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää vielä mainita, että jos vaan talous antaa myöden, niin aivan ehdottomasti kustannan lapsieni mahdolliset mopo-ja ajokortit. Itse kun jouduin aikoinani kaiken maksamaan, niin en halua lapsilleni samaa kohtaloa. Jos siis varat antaa myöden, niin mielelläni kustannan. Sais vaikka omat pojat käyttää opintolainansa ihan vaan opiskeluun, jos semmosta lainaa tarvii ylipäätään ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
jos toi on teistä kallista , odottakaa kun ne lapset kasvaa, meillä vietettiin pari viikkoa sitten pojan 15vuotis synttäreitä, tein vieraille noutopöydän (siis oikeaa ruokaa kala-liha-ja kasvisversiot+ salaatit) jälkkärit yms rahaa palo tarjoiluun 270?. lisäksi ostettiin pojalle lahjaksi mopo 3000?, mopoon ajokortti n,60?, kypärä 150?, ajopuku 300? . siinähän se

niinpä...mulla syksyllä 15v syndet järjestettävänä.
meidän säkällä mopokortin hinta kallistuu elokuussa 300e+siihen viälä kaikki noi mitkä luottelit.
ripille poika ei nyt halua mennä joten järjestetään isommat synttärit,täytyy nyt jo alkaa säästään.
Halusit tahallaan ymmärtää väärin?

Sulta taisi nyt mennä mun pointti ohi...

Kuka PAKOTTAA ostamaan lapselle mopokortin synttärilahjaksi?

...mutta kun on pakko, eikö vaan???? ;)

Miksei lapsi voi vaikka itse säästää mopokorttiin?
ei kukaan pakota :o mistä säästää viikkorahoista? saa aika kauan säästää.

pitäskö lapsen ostaa kaikki itse omilla rahoilla?
mikä lahja se semmoinen on

niin tosiaan mistä säästää kun ei töissä käy, sais syntymästä asti säästää jos viikkorahoista tai joskus mummun antamasta 2? säästäis

näin varmaan :laugh: poika saa 12e viikkorahaa kyllähän sillä mopokortin maksaa olis vaan pitänyt aloittaa säästäminen vuosia sitten

No totta mooses ja pistä muksus vielä viikonloppuiltaisin tonne juoppojen sekaan kerää pulloja ja ehkä kerjää vielä kaupanoven pieleen josko joku antais kolikon silloin tällöin. Opettaa nöyryyttä rahaa kohtaan :whistle:
Missään nimessä lapsen ei tule luulla, että vanhemmiltaan voi jotain saadakin.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
OT: ja minä todellakaan en osta mitään valmista mihinkään juhliini, vaan teen aina kaikki itse. Ainoastaan esim kuohuviinit ja joskus pikkuleivät ostan valmiina. Tytölle ostin puvun jo elokuuta varten, se maksoi hieman alle 100 euroa.

me joudutaan ostaan kaikki,en osaa leipoa :|

Mä varmaan osaisin, mutta mä koen että minun ei tarvitse todistaa kenellekkään että osaan leipoa (varsinkaan juhlissa ). Suolaisia piirakoita saatan tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
OT: ja minä todellakaan en osta mitään valmista mihinkään juhliini, vaan teen aina kaikki itse. Ainoastaan esim kuohuviinit ja joskus pikkuleivät ostan valmiina. Tytölle ostin puvun jo elokuuta varten, se maksoi hieman alle 100 euroa.

Mä varmaan osaisin, mutta mä koen että minun ei tarvitse todistaa kenellekkään että osaan leipoa (varsinkaan juhlissa ). Suolaisia piirakoita saatan tehdä.

Mä en usko tuntevani yhtäkään ihmistä joka leipoisi juhliin todistaakseen osaavansa :o

ottakaa sekin huomioon, että tuota hoplopia vai mikä se nyt olikaan tai edes mäkkäriä ei ole joka paikkakunnalla, vaikka ehkä haluaiskin joskus helpommalla päästä. esim. IamWeasel:in tapauksessa on todellakin ymmärrettävää ja muutenkin haluaa kuka tahansa päästä vähän helpommalla. se nyt vaan ei ole kaikille mahdollista.

jos toi on teistä kallista , odottakaa kun ne lapset kasvaa, meillä vietettiin pari viikkoa sitten pojan 15vuotis synttäreitä, tein vieraille noutopöydän (siis oikeaa ruokaa kala-liha-ja kasvisversiot+ salaatit) jälkkärit yms rahaa palo tarjoiluun 270?. lisäksi ostettiin pojalle lahjaksi mopo 3000?, mopoon ajokortti n,60?, kypärä 150?, ajopuku 300? . siinähän se

niinpä...mulla syksyllä 15v syndet järjestettävänä.
meidän säkällä mopokortin hinta kallistuu elokuussa 300e+siihen viälä kaikki noi mitkä luottelit.
ripille poika ei nyt halua mennä joten järjestetään isommat synttärit,täytyy nyt jo alkaa säästään.

Kuka PAKOTTAA ostamaan lapselle mopokortin synttärilahjaksi?

...mutta kun on pakko, eikö vaan???? ;)

Miksei lapsi voi vaikka itse säästää mopokorttiin?
ei kukaan pakota :o mistä säästää viikkorahoista? saa aika kauan säästää.

pitäskö lapsen ostaa kaikki itse omilla rahoilla?
mikä lahja se semmoinen on

Olenko sanonut että kaikki pitää ostaa omilla rahoilla?

Mua vaan hymyilyttää, kun täällä ihmetellään kuinka kalliiksi tulee ja sitten pitää hankkia kalliita lahjoja- ja juhlia. Ei lapsen tarvitse saada kaikkea valmiina.
No, kohta säästätte jo uutta autoa varten :)

onneksi ei tarvi ne rahat on jo säästössä.

jos kerran vuodessa haluaa tuhlata lapseen onko se paha juttu?
oikeastaan kaksi kertaa kun on joulukin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mä en usko tuntevani yhtäkään ihmistä joka leipoisi juhliin todistaakseen osaavansa :o

No mä en nyt ehkä osaa selittää tätä asiaa järkevästi. Mutta mua henk.koht. ärsyttää muutamat tutut jotka aloittavat hyvissä ajoin ennen juhlia, voivottelun siitä kun pitäisi leipoa sitä ja tätä jälkikasvun juhliin. Ja mä aina mietin että miksi pitäisi? Kun kerta pääsee helpommalla kävelemällä kaupan/konditorian ovesta siään ja ostamalla tarvittavat asiat.
joten mä päättelen tästä muiden nurinasta sen että heidän pitää todistaa muille että osaavat leipoa ja värkätä tarjottavat juhliin.

Me kylälä tehrään itse viinitkin. Ja ommellaan vaatteet.

No mä en nyt ehkä osaa selittää tätä asiaa järkevästi. Mutta mua henk.koht. ärsyttää muutamat tutut jotka aloittavat hyvissä ajoin ennen juhlia, voivottelun siitä kun pitäisi leipoa sitä ja tätä jälkikasvun juhliin. Ja mä aina mietin että miksi pitäisi? Kun kerta pääsee helpommalla kävelemällä kaupan/konditorian ovesta siään ja ostamalla tarvittavat asiat.
joten mä päättelen tästä muiden nurinasta sen että heidän pitää todistaa muille että osaavat leipoa ja värkätä tarjottavat juhliin.

Mä taidan itse kuulua just näihin nurisijoihin. Etenkin kun aina lähtee tosiaan mopo käsistä tarjoilujen kanssa ja sitten väsyttää. Mutta ei mulle oo käynyt edes mielessä että kävisin konditoriasta ostamassa. Se tuntuu kovasti kalliimmalta vaihtoehdolta ja vaikka miten nurisisin,niin silti tykkään ihan valtavasti tehdä, touhuta ja ideoida uusia juttuja.

Toki se hivelee itsetuntoa jos ja kun hyvää makua kehutaan, mutta siltikään se ei oo se juttu. Vaan se, että saa tehdä just semmoista kuin haluaa ja montaa eri sorttia ja vaikka mitä kivaa
:p :D

Me kylälä tehrään itse viinitkin. Ja ommellaan vaatteet.

Joo-o, voihan nekin tehdä, mutta kun mun raja menee tässä... seuraava juhlapuku jonka teen itse lapselle on tytöille vanhojenpäivän puku. Rippipuku tulee ostettuna, koska niissä juhlissa on kohtuullisesti hommaa noin 60 hengen lähisuvun kestitsemisessä itsessäänkin.

Pitää vielä mainita, että jos vaan talous antaa myöden, niin aivan ehdottomasti kustannan lapsieni mahdolliset mopo-ja ajokortit. Itse kun jouduin aikoinani kaiken maksamaan, niin en halua lapsilleni samaa kohtaloa. Jos siis varat antaa myöden, niin mielelläni kustannan. Sais vaikka omat pojat käyttää opintolainansa ihan vaan opiskeluun, jos semmosta lainaa tarvii ylipäätään ottaa.

Meillä on aika samansuuntaiset ajatukset...eli esikoinen on jo 12v ja sitten tämä kuopus on vasta 2v ja vauva syntyy kesällä...ja nyt jo ollaan mietitty että miten lasten säästötilien varat tullaan esim esikon kohdalla käyttämään.
Eli nyt on molemmilla jo kasassa siis joo jopa tällä kaksi vuotiaalla niin ajokorttirahat....ja esikolle kerätään nyt rahaa mopoautoa varten, ja sen jälkeen katsellaan autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Hei Turkilmas!! En jaksa selata koko ketjua, oletko jo asiasta maininnut, mutta kiinostaisi vaan, minkä tarjoiluvaihtoehdon ym. te olette valinneet?

Me otettiin ihan se perussetti. Eli se joku sali, edullisin tarjoiluvaihtoehto ja sitten se leikkipaikka. En muista ihan tarkalleen, mutta loppusumma taisi olla aika tarkalleen 135?. Ja siihen sitten ne pikkupussit päälle :).

Hei Turkilmas!! En jaksa selata koko ketjua, oletko jo asiasta maininnut, mutta kiinostaisi vaan, minkä tarjoiluvaihtoehdon ym. te olette valinneet?

Me otettiin ihan se perussetti. Eli se joku sali, edullisin tarjoiluvaihtoehto ja sitten se leikkipaikka. En muista ihan tarkalleen, mutta loppusumma taisi olla aika tarkalleen 135?. Ja siihen sitten ne pikkupussit päälle :).

Juu, itse just katselen noilla sivuilla, ovat minulle jotenkin monimutkaiset :ashamed: Varasitko netin kautta? Mä taidan käydä hoplopissa kyselemässä noita juttuja, kun meillä on osallistumassa tuota pienempääkin väkeä (alle 2-vuotiaita), maksaako niistäkin muka 7,5 euroa + syötävät.

Juu, itse just katselen noilla sivuilla, ovat minulle jotenkin monimutkaiset :ashamed: Varasitko netin kautta? Mä taidan käydä hoplopissa kyselemässä noita juttuja, kun meillä on osallistumassa tuota pienempääkin väkeä (alle 2-vuotiaita), maksaako niistäkin muka 7,5 euroa + syötävät.

Mä varasin ihan netistä ja nyt alkoi pelottamaan että onkohan se tilaus nyt varmana siellä :D. Mietin että pitäiskö vielä soittaa perään.
Enpä osaa sanoa pienemmistä. Meillä kun on kaikki noita isompia lapsia.

Kannattaa juu käydä paikan päällä, siellähän se selviää :)

Mä taidan itse kuulua just näihin nurisijoihin. Etenkin kun aina lähtee tosiaan mopo käsistä tarjoilujen kanssa ja sitten väsyttää. Mutta ei mulle oo käynyt edes mielessä että kävisin konditoriasta ostamassa. Se tuntuu kovasti kalliimmalta vaihtoehdolta ja vaikka miten nurisisin,niin silti tykkään ihan valtavasti tehdä, touhuta ja ideoida uusia juttuja.

Toki se hivelee itsetuntoa jos ja kun hyvää makua kehutaan, mutta siltikään se ei oo se juttu. Vaan se, että saa tehdä just semmoista kuin haluaa ja montaa eri sorttia ja vaikka mitä kivaa

Ei sitä aina pääse helpommalla vaan kävelemällä konditorian ovesta sisään...siis tää on nyt vaan mun oma ongelma, kun haluan just määrätynlaista maultaan ja ulkonäöltään. Toistaiseksi ei ole oikein löytynyt just sellaista oikeaa esim täytekakuista tai voileipäkakuista...ne on jotenkin aina teollisen makuisia meidän perheen suuhun.
Eli sitä sitten tulee valittua se vaikeampi tie ja tehtyä liki kaikki itse...onneksi aika monet tuotteet voi tehdä ajoissa ja laittaa pakkaseen JA onneksi on mies joka haluaa auttaa esim leipomisessa.

TURKILMAS: sun tarvii mitään alkaa siivoilee...järjestä teille sellaiset teemabileet jossa vieraat saa jokainen oman siivousvälineen heti ovella käteensä. Ja aina kun on joku homma tehty niin saa sitten "palkinnoksi" jotain pientä purtavaa :whistle:

Meilla pidettiin kanssa tuplien synttarit Huimalassa luokkakavereille ja kavereille. Siella halvin paketti alkaa 23 e /19 e arkisin ja kallein 34 e/29 e. Oli oikein onnistuneet juhlat kaikkien mielesta.

Vanhempien lasten rippijuhlat olen suosiolla jarjestanyt tilausravintolassa ruokineen. Osaksi siksikin, etta meidan muutot ovat aina osuneet samaan syssyyn rippijuhlien kanssa :o

Ihan oikeasti on semmoisia, jotka ottavat pultin siitä että pitää "todistaa" osaavansa leipoa. Enkä tarkoita että sä olisit sellainen. joinakin vuosina saatan ostaa kakun valmiina, pakastepasteijoita, jäätelöä. Vähän aina fiiliksen mukaan, mutta mä en rupea leipomaan vain sen takia että on juhlat. Meilä ei edes vieraita tule kovin paljoa ja viime vuonna synttärit jäi kokonaan välistä pitkän sairasteluputken takia (ja juuri näihin pippaloihin tein voileipäkakun, joka sitten jouduttiin heittämään syömättömänä pois ).

että jos alat 8veelle ostamaan jokaisen vaatteen minkä keksii haluta niin onnea vaan valitsemallasi tiellä. Meillä onneksi nyt vasta on poika alkanut joskus tiovomaan jotain tiettyä merkkiä, mutta kelpaa vielä hennesit ja lindexitkin. Ja onneksi on aina halunnut viettää synttärit kotona, olenkin sellainen maija poppanen, että meillä se on enemmänkin karnevaali, rakastan lapsia ja leikkien vetämistä jne. Nyt poika täyttää 13v ei vietä enää kaverisynttäreitä, jos jotkut tulee onnittelemaan varataan tarjottavaa ja poika pyysi säbäleirin synttärilahjaksi mutta ostan kuitenkin vielä pari kirjaa päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja 12veen äiti:
että jos alat 8veelle ostamaan jokaisen vaatteen minkä keksii haluta niin onnea vaan valitsemallasi tiellä. Meillä onneksi nyt vasta on poika alkanut joskus tiovomaan jotain tiettyä merkkiä, mutta kelpaa vielä hennesit ja lindexitkin. Ja onneksi on aina halunnut viettää synttärit kotona, olenkin sellainen maija poppanen, että meillä se on enemmänkin karnevaali, rakastan lapsia ja leikkien vetämistä jne. Nyt poika täyttää 13v ei vietä enää kaverisynttäreitä, jos jotkut tulee onnittelemaan varataan tarjottavaa ja poika pyysi säbäleirin synttärilahjaksi mutta ostan kuitenkin vielä pari kirjaa päälle.

Kerrankin joku on samoilla linjoilla mun kanssa.
Ei lapsen tarvitse saada "kaikkea", tiettyyn rajaan asti.

Minä taas tykkään, että synttärilahja on jotain sellasta, mitä ei arkena raatsis ostaa. Sillon, kun ei oo mikään spesiaalipäivä, me ostetaan lindexin ja henkkamaukan vaatetta, mutta merkkipäivänä jotain merkkituotettakin ;) Ei se tarkoita kumminkaan sitä, että jos kerran vuodessa toivoo saavansa jotain parempaa ja sen saa, että ollaan ihan pulassa ja henkkamaukan rätit ei enää kelpaakkaan. Toisille nää niket ja adidakset on sitten sitä halparoinaa kun on rahaa ostaa vieläkin tyyriimpää tavaraa, joten suhteellista onpi tuokin.

meillä sikäli olisi "varaa" vaikka teettää kaikki vaatteet pojalle, muttei pidetä sitä miellekkäänä toimintana tai arvona. Emme halua totuttaa lasta siihen, että raha kasvaisi puussa. Meillä ei vaatteita olla ostettu synttärilahjaksi kuin harvoin, olemme kannustaneet lasta toivomaan sellaista lahjaa josta olisi pidempi hyöty elämän varrelle, on usein toivonutkin juuri jonkun leirin tai tietokirjan tai kaukoputken jne. Mutta kuten jo monesti todettua, kukin perhe tyylillään. Tuli vaan mieleen kun ap:n nuukuuden tietää ja taloa ovat rakentamassa, että kannattaa miettiä lähteekö jokaiseen lapsen haluamiseen mukaan. Koska lapsi kyllä osaa haluta jos hän huomaa, että se menee läpi.. Tämä siis täysin vain hyvällä!

Hei Turkilmas!

Mä kyllä ymmäsin mielestäni aloituksesi pointin ja anteeksi jos kirjoitussävy oli ivallinen. Sinähän kirjoitit ehdottaneesi mökkisynttäreitä, mutta poika halusi HopLopiin. Kyllä meilläkin poika on saanut päättää paljon synttäreiden suhteen: teemaa, koristeluja ja tarjoiluja ollaan suunniteltu yhdessä ja kursukortitkin askarreltiin yhdessä. Mutta musta on sääli, jos kaveriporukassa tulee vanhemmille paineita siitä, että synttärit ovat varmasti tarpeeksi hienot. Kaikilla kun ei ole varaa moisia synttäreitä järjestää. En suinkaan tarkoittanut, että teidän lapsenne kalastelisi kavereita synttäreillään. Tuntuu vaan, että jos yksi kaveri pitää HopLopissä tai SeaLifessa tai Mäkkärissässä synttärit, niin kaikki haluavat sellaiset.

Synttärilahjaksi olemme ostaneet jotakin sellaista, jota tiedämme lapsen haluavan, mutta lahjaa lapsi ei ole itse valinnut, vaan lahja on aina ollut yllätys.

Niin ja meillä ei todellakaan tulla ostamaan mopoja tai autoja synttärilahjaksi vaikka sellaiseen varaa voisi ollakin. Poika saa vähintäänkin mennä isänsä firmaan hanttihommiin yhdeksi kesäksi tai ainakin osaksi kesää moporahojaan tienaamaan. Minun mielestäni liian monelta nykynuorelta puuttuu käsitys siitä, ettei raha kasva puussa. Ja tämä ei siis ollut kritiikkiä sinulle Turkilasmas. =)

meillä sikäli olisi "varaa" vaikka teettää kaikki vaatteet pojalle, muttei pidetä sitä miellekkäänä toimintana tai arvona. Emme halua totuttaa lasta siihen, että raha kasvaisi puussa.

Tuli vaan mieleen kun ap:n nuukuuden tietää ja taloa ovat rakentamassa, että kannattaa miettiä lähteekö jokaiseen lapsen haluamiseen mukaan. Koska lapsi kyllä osaa haluta jos hän huomaa, että se menee läpi.. Tämä siis täysin vain hyvällä!

Peesi. =)

mulla ei ole vara edes pierasta konditoriaan päin, leipominen kun on halpaa, siksi teen itse, en valita, mutta monella voi tuo raha olla este.. joku kotiuunin pullapussi maksaa 3euroa ja muutama hassu pulla?! :o

Yhteistyössä