Se on taas kauhisteltava miten tolkuttoman kalliiksi tulee synttäreiden järjestäminen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä voin sit pistää oikein vihkoon ylös kun elokuussa on tytön rippijuhlat, että paljonko saa ihan pienimuotoisiin lapsen juhliin uppoamaan. Kyllä todella meinaan saa, jos on varaa ja tykkää. Jokainen päättää itse miten satsaa lapseensa ja mihin on varaa. Minä tykkään satsata just johonkin rippijuhliin ja vaikka lapsen synttäreihin, vaikka en ylenkatso vaatimattomampiakaan satsauksia. Ja itselleni en mitään juhlia tykkää järjestää, että varmasti mun tasakympit jää juhlimatta taas.

Kiva se on, että juhlia on ja niitä saa laitella, jotenkin kivampi sellaseen satsata kuin vaikka mopon bensaan ja vakuutuksiin, vaikka tärkeitä nekin on. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ylervi:
No on kylllä melko hintavat synttärit. Ja minusta vanhempien pitäisi päättää, että missä ne synttärit pidetään. Lapsi voi päättää sitten tarjoiluista jne. Mutta joissain perheissä se mussukka määrää kaiken. :)

meillä mussukka saa ihan itse olla mukana päättämässä lahjasta mitä haluaa+synttäreistä.
ne on lapsen synttärit ei aikuisen

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mikä tiimari myy pahvilautasia eurolla, täällä meillä maksaa 10 kpl paketti noin 3?

poistokoreista tekee löytöjä, sit tiimari ilmottaa aina joskus myös "osta kaksi normaalihintaista tuotetta yhden hinnalla"

kannattaa seurata mainoksia mainoslehtisistä sekä netistä...sekä ennakoida eli kun tietää tulevan tarpeen ja sopivaa tavaraa on tarjouksessa niin ostaa etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
jos toi on teistä kallista , odottakaa kun ne lapset kasvaa, meillä vietettiin pari viikkoa sitten pojan 15vuotis synttäreitä, tein vieraille noutopöydän (siis oikeaa ruokaa kala-liha-ja kasvisversiot+ salaatit) jälkkärit yms rahaa palo tarjoiluun 270?. lisäksi ostettiin pojalle lahjaksi mopo 3000?, mopoon ajokortti n,60?, kypärä 150?, ajopuku 300? . siinähän se

niinpä...mulla syksyllä 15v syndet järjestettävänä.
meidän säkällä mopokortin hinta kallistuu elokuussa 300e+siihen viälä kaikki noi mitkä luottelit.
ripille poika ei nyt halua mennä joten järjestetään isommat synttärit,täytyy nyt jo alkaa säästään.

Kuka PAKOTTAA ostamaan lapselle mopokortin synttärilahjaksi?

...mutta kun on pakko, eikö vaan???? ;)

Miksei lapsi voi vaikka itse säästää mopokorttiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
kai nuo synttärijuhlakulut kasvaa samaan tahtiin kuin lapsikin. Poika täytti äskettäin kolme vuotta ja me pidettiin kahdet synttärit (kaveri ja sukulais) kummatkin kestit olivat hyvin pienimuotoiset. Rahaa kului (lahja mukaan lukien) ehkä 60 euroa (mikä on tosi paljon mun budjetissani). Hauskinta pikkuvieraista oli suuri ilmapallokasa, jota poika muistelee vieläkin iloisena.
Joskus aikoinaan järjestin siskoni kanssa serkkutytölle ikimuistoiset kummituslinnasyntymäpäivät (serkku taisi täyttää 7 tai 8)... kummituslinnavarusteluihin kului rahaa ehkä 30 markkaa ja serkku sanoo vielä tänä päivänäkin, että ne olivat hänen parhaat synttärijuhlansa.
Lapsille saa kivaa myös halvalla. Usein lapsista joku itsestä pikkujutulta vaikuttava asia on kaikista hauskoin esim juuri ilmapallovuori tai vanhoista romuista rakennettu kummituslinna.

Meillä oli pojan ekoilla kaverisynttäreillä kotona semmoinen aarrekartta/seikkailuleikki.Lasten piti ensin tehdä väritystehtävä, jotta pääsi seuraavaan pisteeseen. Toisessa pisteessä oli tietokilpailu, josta piti saada tarpeeksi pisteitä päästäkseen kolmanteen pisteeseen ja saadakseen sulan. Sitten tulivat kolmanteen pisteeseen, jossa yksi kerrallaan lunastativat sulallaan oman karttansa. kartan avulla he suunnistivat okainen oman aarteensa luokse, jossa oli pieni pussukka sisältäen tarroja ja vähän karkkia jne.

Tähän tarvittiin 3 aikuista, mielikuvitusta ja TODELLA vähän rahaa :)

Muoks: ja lapset olivat älyttömän innoissaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja itse tehden:
Alkuperäinen kirjoittaja ankkis:
Nyt rupesi sitten hirvittämään, kun esikoiselle pitäisi järjestää synttärit vanhoille kavereille, talon lapsille, sukulaisille ja mielestään vielä eskarikavereille... En oo koskaan laskenut, mitä yhteensä kustantavat, mutta kyllähän ne köyhälistösynttäritkin (popcornia, kakkua ja Tiimarin pahvilautasia) maksavat.

Ja meilläpäin kun on trendi laittaa joku pussukka kotiin vietäväksi kaikille. Ei sitä ennen ollut sellaista. Älytöntä, kun ajattelee, synttäreillehän viedään lahja, mistä tää läksiäislahja vieraille oikein on syntynyt?

Onneksi ei sentään tarvitse kartingiin ketään kustantaa.

No ei kai tuollaiset köyhälistösynttärit mitään maksa! Popparipussin saa alle eurolla. Täytekakku on sitä paitsi tosi halpa tehdä ja koristelulla siitä voi saada aikaan tosi hienon. Kakkupohja-ainekset maksaa n. 50 senttiä, väliin voi laittaa vaikka ranskankermaa ja marjoja, nämä tekee ehkä pari euroa. Päälle valkosuklaakuorrutus (euron suklaalevy) ja pursottaa pari purkkia kermaa (2 euroa) eli 6 eurolla voi saada jo aikaan jo juhlavan kakun. Tiimarin pahvilautaset maksaa ehkä euron. Eli tässä olis menny 8 euroa, ei paha hinta synttäreistä. Sit jos haluaa repästä ja tehdä lisäksi vaikka voileipäkakun (itse tehden noin 20 euroa), ostaa paketin keksejä (2 euroa) ja halpaa limsaa (2 eurolla saa jo pari pulloa) niin tässä olis menny 32 euroa ja olis jo ihan kivat tarjoilut..

Mut jos haluaa käyttää synttäreihin 400 euroa niin käyhän sen niinkin. Jos kerran on varaa.

Mä en ole koskaan onnistunut ostamaan voileipäkakkuvärkkejä noin edullisesti. En ikinä.

Leipomisia varten ostin 2 pussia vehnäjauhoja, kananmunia iso kenno, voita, vadelma-ja suklaamoussepaketit, vaniljakastikepaketin pulliin, kermaa, marsipaania, koristeluvärkit, pussin sokeria jne.jne. Eli jo pelkästään täytekakku ja pullat maksoi huomattavasti enemmän kuin sun arviosi mukaan. Meillä kun ei tosiaan ollut kaapissa edes noita vehnäjauhoja kuin pieni määrä.

Sitten vielä pestopatonki ja voileipäkakkuvärkit, jotka ei nekään ollut ihan edullisimmasta päästä todellakaan.

Toki tarjoiluissa voisi säästää, mutta sitä mä en oikeesti osaa. Kuten sanottu, mulla menee siinä kohden aina vähän yli.

Mä oon tehny voileipäkakun tämmösellä ohjeella, eikä tarvikkeet tosiaan maksa kun noin 20 euroa. Tää on vielä ihan sairaan hyvää voileipäkakkua

Isopaahto vehnäviipaleita ja isopaahto vehnä-ruisviipaleita, joka toinen väli tulee vehnäleivästä ja joka toinen vehnäruisleivästä

n2prk maustamatonta tuorejuustoa,
n150g savupalvikinkkua (pienittynä)
vähän meetwurstia tai salami suikaleita
muutama rkl sinappia
n 1tl paprikajauhetta
vähän kurkkusalaattia
nämä kaikki aineet sekaisin ja ésim yleiskoneella hienoksi "tahnaksi",
leipä kostutetaan lihaliemellä, ja joka väliin levitetään "tahnaa"

kuorrutus:
2prk maustamatonta tuorejuustoa
majoneesia (itse tehtyä) noin pari desiä

sekoitetaan keskenään ja levitetään valmiin täytetyn kakun päälle. Päälle esim. kirsikkatomaattia, persiljaa, kinkkusiivuja..

Ja sitten löysin vielä kuvan mun tekemästä 6 euron täytekakusta, tämmönen siitä tuli eikä tosiaan maksanu sen enempää. Tai no noi kynttilät lisäs hintaa ehkä euron.. eli 7 euron kakku.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4036277.jpg

Kyl on ajat muuttuneet siitä ku kahdelle vanhimmalle synttäreitä oon järkännyt :snotty: Riitti kun kaverit tuli kotiin juhlimaan,ei tarvinnut erityisempää ohjelmaa,osasivat kyllä keksiä itsekkin sitä ja koskaan en ole kuullutkaan että vieraille pitäis viel vastalahjat kiitokseksi ostaa....Jotenkin tuntuu et nää nykyajan syntymäpäivät on jotenkin vanhempien kilpailua et ketkä järjestää mahdollisimman monet ja kalliit sirkushuvit jälkikasvulleen,pitää olla teemaa ja erikoista tekemistä.Saa nähdä millaiseksi touhu menee kunhan tuo kuopus on kouluiässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
kai nuo synttärijuhlakulut kasvaa samaan tahtiin kuin lapsikin. Poika täytti äskettäin kolme vuotta ja me pidettiin kahdet synttärit (kaveri ja sukulais) kummatkin kestit olivat hyvin pienimuotoiset. Rahaa kului (lahja mukaan lukien) ehkä 60 euroa (mikä on tosi paljon mun budjetissani). Hauskinta pikkuvieraista oli suuri ilmapallokasa, jota poika muistelee vieläkin iloisena.
Joskus aikoinaan järjestin siskoni kanssa serkkutytölle ikimuistoiset kummituslinnasyntymäpäivät (serkku taisi täyttää 7 tai 8)... kummituslinnavarusteluihin kului rahaa ehkä 30 markkaa ja serkku sanoo vielä tänä päivänäkin, että ne olivat hänen parhaat synttärijuhlansa.
Lapsille saa kivaa myös halvalla. Usein lapsista joku itsestä pikkujutulta vaikuttava asia on kaikista hauskoin esim juuri ilmapallovuori tai vanhoista romuista rakennettu kummituslinna.

Meillä oli pojan ekoilla kaverisynttäreillä kotona semmoinen aarrekartta/seikkailuleikki.Lasten piti ensin tehdä väritystehtävä, jotta pääsi seuraavaan pisteeseen. Toisessa pisteessä oli tietokilpailu, josta piti saada tarpeeksi pisteitä päästäkseen kolmanteen pisteeseen ja saadakseen sulan. Sitten tulivat kolmanteen pisteeseen, jossa yksi kerrallaan lunastativat sulallaan oman karttansa. kartan avulla he suunnistivat okainen oman aarteensa luokse, jossa oli pieni pussukka sisältäen tarroja ja vähän karkkia jne.

Tähän tarvittiin 3 aikuista, mielikuvitusta ja TODELLA vähän rahaa :)

Muoks: ja lapset olivat älyttömän innoissaan :)

Pitääkin laittaa tuo aarrekartta korvan taakse tulavaisuutta ajatellen, kuulostaa juuri sellaiselta asialta, josta lapset innostuu tosi paljon.
Harmi vaan kun meillä on vaan kaksio ja pojan synttärit on talvella, joten hankala ehkä toteuttaa pienissä tiloissa... Mutta eihän sitä tiedä jos ensi vuonna meillä olisi jo hiukan enemmän tilaa (haaveilen vanhasta omakotitalosta).

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
jos toi on teistä kallista , odottakaa kun ne lapset kasvaa, meillä vietettiin pari viikkoa sitten pojan 15vuotis synttäreitä, tein vieraille noutopöydän (siis oikeaa ruokaa kala-liha-ja kasvisversiot+ salaatit) jälkkärit yms rahaa palo tarjoiluun 270?. lisäksi ostettiin pojalle lahjaksi mopo 3000?, mopoon ajokortti n,60?, kypärä 150?, ajopuku 300? . siinähän se

meidän säkällä mopokortin hinta kallistuu elokuussa 300e+siihen viälä kaikki noi mitkä luottelit.
ripille poika ei nyt halua mennä joten järjestetään isommat synttärit,täytyy nyt jo alkaa säästään.

ei kukaan pakota :o mistä säästää viikkorahoista? saa aika kauan säästää.

pitäskö lapsen ostaa kaikki itse omilla rahoilla?
mikä lahja se semmoinen on

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Ehkä voin sit pistää oikein vihkoon ylös kun elokuussa on tytön rippijuhlat, että paljonko saa ihan pienimuotoisiin lapsen juhliin uppoamaan. Kyllä todella meinaan saa, jos on varaa ja tykkää. Jokainen päättää itse miten satsaa lapseensa ja mihin on varaa. Minä tykkään satsata just johonkin rippijuhliin ja vaikka lapsen synttäreihin, vaikka en ylenkatso vaatimattomampiakaan satsauksia. Ja itselleni en mitään juhlia tykkää järjestää, että varmasti mun tasakympit jää juhlimatta taas.

Kiva se on, että juhlia on ja niitä saa laitella, jotenkin kivampi sellaseen satsata kuin vaikka mopon bensaan ja vakuutuksiin, vaikka tärkeitä nekin on. :D

Meillä on myös perinteisesti satsattu synttäreihin ja jouluun. Ja pääsiäisenä tehdään aina semmoinen aarrekartta, mikä tosin ei maksa kuin parikymppiä kaikkine aarteineen. Muuten aika vähän tulee edes pojalle ostiskeltua. Me ei todellakaan olla niitä vanhempia jotka ostaa lapsilleen leluja suunnilleen kerran viikossa.

kyllähän sitä rahaa saa kulumaan, se on ihan tosi. mutta juuri ennakoimalla ja itse tekemällä saa näyttävät juhlat rippijuhlistakin; hyvissä ajoin alkaa katsella esim. alesta juhlavaatteita jne. Servettejä ym. voi myös ostaa jo etukäteen, liinat/astiat voi lainata/vuokrata, ellei itsellä ole jne. liinoja olen kylläkin investoinut kotiinkin, mutta juurikin aina niin että olen sattunut hyvän tarjouksen kohdalle. jotakin liinoja (mm. pellavaisen juhlaliinan, kateliinoja jne) olen myös kutonut ihan itse.

Meillä on myös perinteisesti satsattu synttäreihin ja jouluun. Ja pääsiäisenä tehdään aina semmoinen aarrekartta, mikä tosin ei maksa kuin parikymppiä kaikkine aarteineen. Muuten aika vähän tulee edes pojalle ostiskeltua. Me ei todellakaan olla niitä vanhempia jotka ostaa lapsilleen leluja suunnilleen kerran viikossa.

meillä on sama juttu....me aikuiset ei juhlita synttäreitä joten säästyy nekin lapsiin.

niin tosiaan mistä säästää kun ei töissä käy, sais syntymästä asti säästää jos viikkorahoista tai joskus mummun antamasta 2? säästäis

Alkuperäinen kirjoittaja itse tehden:
Mä oon tehny voileipäkakun tämmösellä ohjeella, eikä tarvikkeet tosiaan maksa kun noin 20 euroa. Tää on vielä ihan sairaan hyvää voileipäkakkua

Isopaahto vehnäviipaleita ja isopaahto vehnä-ruisviipaleita, joka toinen väli tulee vehnäleivästä ja joka toinen vehnäruisleivästä

n2prk maustamatonta tuorejuustoa,
n150g savupalvikinkkua (pienittynä)
vähän meetwurstia tai salami suikaleita
muutama rkl sinappia
n 1tl paprikajauhetta
vähän kurkkusalaattia
nämä kaikki aineet sekaisin ja ésim yleiskoneella hienoksi "tahnaksi",
leipä kostutetaan lihaliemellä, ja joka väliin levitetään "tahnaa"

kuorrutus:
2prk maustamatonta tuorejuustoa
majoneesia (itse tehtyä) noin pari desiä

sekoitetaan keskenään ja levitetään valmiin täytetyn kakun päälle. Päälle esim. kirsikkatomaattia, persiljaa, kinkkusiivuja..

Ja sitten löysin vielä kuvan mun tekemästä 6 euron täytekakusta, tämmönen siitä tuli eikä tosiaan maksanu sen enempää. Tai no noi kynttilät lisäs hintaa ehkä euron.. eli 7 euron kakku.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4036277.jpg

Onpa hieno kakku :flower: . Ja näemmä voileipäkakun saa kuin saakin tehtyä edullisemmin. En mä ymmärrä, mutta itsellä on tähän mennessä edullisin kakkukaksikko maksanut 50?. Toinen kala- ja toinen lihakakku ja silloin oikein yritin selvitä mahdollisimman edullisesti :D

niin tosiaan mistä säästää kun ei töissä käy, sais syntymästä asti säästää jos viikkorahoista tai joskus mummun antamasta 2? säästäis

näin varmaan :laugh: poika saa 12e viikkorahaa kyllähän sillä mopokortin maksaa olis vaan pitänyt aloittaa säästäminen vuosia sitten

Siis hirveitä haaskalintuja täällä...kenen kukkarosta se on pois jos joku haluaa antaa lapselleen just määrätynlaiset juhlat ja vielä lahjankin joka on mieleinen ja jopa tarpeen.
Niin, eikö se ole pois vain ja ainoastaan niiden vanhempien kukkarosta ?

On hienoa, jos joku onnistuu tekemään voileipäkakun 20eurolla ja täytekakun vielä halvemmalla...mutta se ei tarkoita, että muidenkin pitäisi tehdä niin. Mulla on mennyt kahteen voileipäkakkuun ainesten osalta aina rahaa 60e luokkaa ja olen kokenut ne edullisiksi. Toki paljon ratkaisee minkä ns merkin/valmistajan tuotteita ostaa ja mihin itse haluaa panostaa. Ostamalla kaupan omia merkkejä saattaa kait säästää muutaman euron, mutta se ei ole varmaan olennainen asia meille kaikille.

Ja noista lasten lahjoista...minkä takia siltä lapselta kysytään mitä hän toivoo jos ei ole aikomustakaan toteuttaa sitä toivetta..ellei se nyt sitten ole varmasti alle 20e arvoinen lahja. Tosin luulen, että tälläisissä perheissä lapset jo tietävät että on ihan sama mitä toivoo lahjaksi koska hyvällä tuurilla tulee jotain sinne päin.
Eikä se lahjan paremmuus ole siitä hinnastakaan kiinni, mutta missä määrin meistä kukaan voi mennä arvostelemaan sitä mitä joku toinen haluaa lahjaksi lapselleen antaa. Jokainen antaa sen mihin oma lompakko aukenee. Ja joo, aina saa jostain vielä halvemmalla ja niin pois päin.

Ja kun kerta sitäkin jo ehdittiin taivastelemaan miten ap:n lapsi on saanut määrätä mihin ravintolaan menevät syömään niin voi jee....eikös lapselta oltu kysytty mihin haluaisit mennä ja sitten toteutetaan vain toive. Samantienhän voisi sanoa lapselle, että jaa pizzeriaan haluaisit...ok, tuodaan pari saarioisten ammuskiekkoa kotiin ja pidetään pizzailta.

Miksi pitää aina dumata ?

OT: ja minä todellakaan en osta mitään valmista mihinkään juhliini, vaan teen aina kaikki itse. Ainoastaan esim kuohuviinit ja joskus pikkuleivät ostan valmiina. Tytölle ostin puvun jo elokuuta varten, se maksoi hieman alle 100 euroa.

me joudutaan ostaan kaikki,en osaa leipoa :|

Olenko sanonut että kaikki pitää ostaa omilla rahoilla?

Mua vaan hymyilyttää, kun täällä ihmetellään kuinka kalliiksi tulee ja sitten pitää hankkia kalliita lahjoja- ja juhlia. Ei lapsen tarvitse saada kaikkea valmiina.
No, kohta säästätte jo uutta autoa varten :)

OT: ja minä todellakaan en osta mitään valmista mihinkään juhliini, vaan teen aina kaikki itse. Ainoastaan esim kuohuviinit ja joskus pikkuleivät ostan valmiina. Tytölle ostin puvun jo elokuuta varten, se maksoi hieman alle 100 euroa.

me joudutaan ostaan kaikki,en osaa leipoa :|

Niin, sitten on vielä tämäkin tosiasia, että kaikki ei osaa leipoa. Eikä tarvitse osatakaan, jos ei voi sukulaisia pyytää apuun, niin onneksi on leipomoita ja muita liikkeitä joista ammattilaiset tekevät mitä juhlien pitoon toivotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No kerran täällä vaan eletään ja tärkein henkilö synttäreillä on se itse sankari :) Kiva että järjestätte hänelle mieluisat synttärit ja varmasti vieraatkin viihtyy!!

Itse pähkäilen kanssa, pitäisinkö pojan kaverisynttärit hoplopissa. Millainen paketti teillä on varattuna?

Mua vaan vaivaa noissa Hoplop-synttäreissä sun muissa kalliissa synttäreissä se, että ovatko ne todellakin vain sankarin miellyttämistä vai ns. kaveripiirin kosiskelua. Jos HopLopiin kutsuu kymmenenkin kaveria, niin tuskin niiden kaikkien kanssa ehtii radalla telmiä. Onhan se ehkä sitte kiva, kun kaverit muistavat, kuinka Matin synttäreillä päästiin HopLopiin, mutta onko se sitten synttärijuhlien tarkoitus.

Synttärijuhlien tarkoitus on, että kaikilla on hauskaa ;) Mutta tottahan toki myös äitinä ajattelen sitä, miten pojalla kavereita on, mutta synttärit hoplopissa tuskin asiaan suuremmin vaikuttaa! Vaan yleisesti se, miten minä tuen lastani kavereiden kanssa toimimisessa ja annetaan koko perheestämme heille positiivinen kuva.

Mutta syy, miksi pidän syntymäpäivät tällä kertaa hoplopissa on se, että olemme sen koko viikon sairaalassa, en ehdi juhlia juurikaan valmistella, koska sitten lauantaina pitäisi kestitä sukulaiset ja sunnuntaina on äitienpäivä. Pidän kaverisynttärit perjantaina hoplopissa, ehdin vielä perjantai-iltana tehdä synttärikakut ja muut, eikä tarvi käyttää energiaa kaverisynttäreiden siivoamiseen ynnä muuhun.

Eli haluan päästä vähän helpommalla ;)

Kiitos puolustuspuheenvuorosta Jeps1 :hug: :D

En olis kyllä uskonut että synttäreistä saa 5 sivua pitkän taistelutantereen :D :D. Mutta en mä oo kyllä nokkiini ottanut. Lainkaan. Aika asiallisella linjalla tässä ollaan oltu, vaikka jotain ylilyöntejäkin on ollut havaittavissa.

Mutta voisko joku nyt potkia mut siivoamaan kun meille on tulossa pari yllätysvierasta jo tänään :)?

näin varmaan :laugh: poika saa 12e viikkorahaa kyllähän sillä mopokortin maksaa olis vaan pitänyt aloittaa säästäminen vuosia sitten

No totta mooses ja pistä muksus vielä viikonloppuiltaisin tonne juoppojen sekaan kerää pulloja ja ehkä kerjää vielä kaupanoven pieleen josko joku antais kolikon silloin tällöin. Opettaa nöyryyttä rahaa kohtaan :whistle:
Missään nimessä lapsen ei tule luulla, että vanhemmiltaan voi jotain saadakin.

en tarkoittanut arvostella sua tai neuvoa, laitoin vain ajatuksia siitä, miten esim. itse olen juhlia järjestänyt.
ja tää on tosi OT: meillä tytön rippimekko maksoi hieman alle 50?. ja tuolla puvulla mennään tulevan kesän ristiäiset, lakkiaiset ym. juhlat :)

No, mulla on vähän erilainen ajatusmaailma. Itse olen aloittanut kesätyöt jo 14-vuotiaana. Mutta nykylasten pitää saada kaikki heti.

Yhteistyössä