Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Aihe vapaa
Se on sitten herne saamelaisten nenässä
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="Mörköäiti, post: 31115180, member: 72816"]</p><p>Miksi ajattelet, että he tykkäisivät siitä? Että saamelaispuku otettaisiin mainostamaan jotain ihan muuta kuuin saamelaisuutta? Että se otettaisiin mainostamaan maata, joka on juuri viime aikoina ajanut saamelaisia ahtaammalle?</p><p></p><p>Esim tuolla on aiheesta enemmän:</p><p><a href="http://www.lapinkansa.fi/viikonvaihde/saamenpuvun-vaarinkaytto-syrjintaa-tutkija-valayttaa-oikeustoimilla/">http://www.lapinkansa.fi/viikonvaihde/saamenpuvun-vaarinkaytto-syrjintaa-tutkija-valayttaa-oikeustoimilla/</a></p><p></p><p><span style="font-size: 18px"><strong>Saamenpuvun väärinkäyttö syrjintää? – Tutkija väläyttää oikeustoimilla</strong></span></p><p><span style="font-size: 18px">Hallitus ja poliitikot ovat potkineet saamelaisia päähän koko vuoden. Siksi pilailupuodin saamenpuvut missien ja julkkisten yllä tuntuvat nyt tavallistakin pahemmalta. Tutkija ehdottaa loukkausten viemistä markkinaoikeuteen.</span></p><p></p><p><span style="font-size: 18px">Missi Carola Miller pukeutui pilailupuodin saamenpukuun Miss Maailma -kisassa. Saamelaiset suuttuivat. Tällä viikolla Martina Aitolehti pönötti talvikuvissa samanlainen kolttu yllään. Ja siellä se yksi vähemmistö taas nillittää.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Niinhän me lannan väki asian usein kuittaamme. Kevyesti, ohimennen. Mitä sitten jos Tanja Poutiainen juhlii upeaa uraansa leikkisaamenpuvussa? Haloo, sehän on vain kangasta, vaate!</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Vaan kun ei ole.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Saamelaisyhteisön ulkopuoliset eivät ymmärrä, että saamenpuku, pohjoissaameksi gákti, on paljon enemmän.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Se on toinen iho, kuvasi vuoden saamelainen Outi Länsman Ylen toimittaja Mikko Peltolalle Linnan juhlissa.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Tutkija ja saamelainen Saara Tervaniemi Lapin yliopiston yhteiskunnallisesta tiedekunnasta sanoo, että saamenpuku on hyvin henkilökohtainen asia saamelaiselle. Sanotaan, että siitä voi nähdä kantajan kotipaikan, suvun, siviilisäädyn, jopa varallisuuden, iän ja persoonallisuuden. Kun joku muu kuin saamelainen pukee sitten puvun ylleen, kulttuuriset koodit eivät pidäkään enää paikkaansa.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Saamenpuku on siis enemmän kuin vaate. Se on symboli ja symbolit taas rakentavat yhteisöllisyyttä. Ilman saamelaisia symboleita, saamelaista yhteisöllisyyttä, yhteisöä ei olisi edes olemassa. Lapin yliopiston politiikan tutkija Mika Luoma-aho kirjoitti suomalaisista vuonna 2008:</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">”Mikäli Suomi ja suomalaiset jotenkin luopuisivat kaikesta yhteisöllisyyttä tulkitsevasta symboliikasta, jäljelle ei jäisi enää mitään, mikä yhdistäisi yhden suomalaisen toiseen ja meidät kaikki tähän maahan. Suomea, meitä ei enää olisi.”</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Tervaniemi sanoo, että sama teksti pätee saamelaisiin, toki sillä erotuksella saamelaiset ovat suomalaisia uhatumpia, sillä saamelaisilla ei ole valtiokansastatusta suojanaan.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Siltikin ihmetyttää, miten pahainen leikkipuku voi haitata tai loukata kulttuuria.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Tervaniemi kääntää asian toisinpäin.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Minusta on mielenkiintoista, että miksi saamelaisten pitää koko ajan uskottavasti selittää, miksi se on loukkaavaa. Miksi tieto siitä, että se on loukkaavaa, ei riitä? Onko kyse juuri siitä, ettei ymmärretä, että saamelaisilla on tosiaankin oma kulttuuri ja pukeutumisessa omat kulttuuriset koodit, joita on vaikea ymmärtää suomalaisesta perspektiivistä.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Tutkija ja saamelainen Piia Nuorgam Lapin yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta kysyy olisiko reaktio valtaväestön osalta sama, jos romaneita halvennettaisiin samalla tavalla. Siis käytettäisiin pukua miten halutaan, tehtäisiin kulttuurin symbolilla bisnestä ja hyödynnettäisiin sitä markkinoinnissa. Nuorgam uskoo, että reaktio olisi toinen.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Ovatko saamelaiset yhdenvertaisessa asemassa, jos meille voi tehdä näin ja muille ei? Nuorgam tivaa.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Nuorgam kirjoittaa parhaillaan oikeustieteellistä artikkelia, jossa hän pohtii, onko saamenpuvun hyödyntäminen kaupallisissa ja muissa tarkoituksissa syrjintää.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Yhdenvertaisuuslaissa on häirinnän käsite, Nuorgam sanoo ja siteeraa Suomen lakia.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on syrjintää, jos se liittyy etniseen alkuperään ja käyttäymisellä luodaan henkilöä tai ryhmää kohtaan halventava tai nöyryyttävä ilmapiiri.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Nuorgam ei tiedä, mihin johtopäätöksen artikkelissaan päätyy, mutta on tosissaan asiansa kanssa.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Hän julkaisi joulukuun toinen päivä Facebook-sivullaan pitkän tekstin, jossa hän pohtii pitäisikö loukkaavia pukutapauksia viedä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan, mainonnan eettisen neuvoston sekä markkinaoikeuden arvioitavaksi kun kerran saamelaisten loukkaantumista ja huolta ei oteta tosissaan.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Nuorgam saa tukea yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiältä, joka lausui Saamelaisnuorten konferenssin Katson, että esimerkiksi stereotyyppisten ja loukkaavien mielikuvien levittäminen saamelaisista tai esimerkiksi saamenpuvun vääristelevä käyttö voi täyttää häirinnän kriteerit.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Missi pukee ylleen leikkipuvun, saamelaiset pillastuvat niin, että kohta ollaan oikeudessa? Kuulostaa hurjalta, suhteettomalta, mutta Piia Nuorgam ei ole asiansa kanssa yksin.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Pukusähellykset ottavat saamelaisia kaaliin aivan oikeasti. Netti pursuaa paheksuvia ja loukkaantuneita kannanottoja Carola Millerin puvusta. Kun missi puolustautui ja kertoi puvun muistuttavan häntä eksoottisesta Lapin luonnosta, Tamperelainen ruokablogisti Emmi Nuorgam sivalsi neitoa isolla ruoskalla:</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">– Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong>Piia Nuorgam myöntää, että saamelaiset ovat juuri nyt herkällä mielellä kulttuurinsa kanssa, sillä he tuntevat sen olevan uhatumpana kuin aikoihin. </strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong>Se johtuu poliittisen ilmapiirin muutoksesta. Saamelaisten näkökulmasta valtiovalta hakkaa alkuperäiskansaansa kaksin käsin, sillä saamelaisten asema on mennyt viime vuosina monta askelta taaksepäin. </strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong>Saamelaiskäräjälakia ei uudistettu. Ilo-sopimusta ei vieläkään hyväksytty. Saamelaismääritelmä on saamelaisten parlamentaarisen päätöksen vastainen. Metsähallituslaki näyttää unohtavan saamelaiset. </strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong></strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"><strong>– Mitä uhatummaksi koemme olemassaolomme ja kulttuurimme, sitä enemmän se loukkaa, että valitut kulttuurin osat kelpaavat taloudellisen hyödyn tavoitteluun, Nuorgam sanoo ja jatkaa, että juuri nyt saamelaiset eivät koe, että heillä olisi valtaa omaan elämäänsä saamelaisina. </strong></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Tämä on niin painavaa puhetta, että ehkä ei-saamelaisten olisi vain viisainta lopettaa feikki-gákteilla leikkiminen. Jospa jättäisimme ne sinne kauppaan? Mitä jos valitsisimme ne cowboy-kuteet tai spiderman-kostyymin hassuihin bileisiimme. Jospa markkinoisimme Lappia vaikka revontulilla.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Piia Nuorgam epäilee, että voi olla, että jotkut hakevat nykyään pukuloukkauksilla vain halpaa julkisuutta.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Jos näin on asian laita, kannattaisi rohkeasti kokeilla blogistin mainitsemaa poropukua. Voisi kuvitella, että keltainen lehdistö olisi salamavalona paikalla, jos Suomen kandidaatti miss Maailmaksi astelisi punaiselle matolle vaatimeksi pukeutuneena.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi.</span></p><p><span style="font-size: 18px">Emmi Nuorgam</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px">Blogisti irvaili missille saamenpuvusta.</span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p><span style="font-size: 18px"></span></p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Mörköäiti, post: 31115180, member: 72816"] Miksi ajattelet, että he tykkäisivät siitä? Että saamelaispuku otettaisiin mainostamaan jotain ihan muuta kuuin saamelaisuutta? Että se otettaisiin mainostamaan maata, joka on juuri viime aikoina ajanut saamelaisia ahtaammalle? Esim tuolla on aiheesta enemmän: [URL]http://www.lapinkansa.fi/viikonvaihde/saamenpuvun-vaarinkaytto-syrjintaa-tutkija-valayttaa-oikeustoimilla/[/URL] [SIZE=5][B]Saamenpuvun väärinkäyttö syrjintää? – Tutkija väläyttää oikeustoimilla[/B] Hallitus ja poliitikot ovat potkineet saamelaisia päähän koko vuoden. Siksi pilailupuodin saamenpuvut missien ja julkkisten yllä tuntuvat nyt tavallistakin pahemmalta. Tutkija ehdottaa loukkausten viemistä markkinaoikeuteen.[/SIZE] [SIZE=5]Missi Carola Miller pukeutui pilailupuodin saamenpukuun Miss Maailma -kisassa. Saamelaiset suuttuivat. Tällä viikolla Martina Aitolehti pönötti talvikuvissa samanlainen kolttu yllään. Ja siellä se yksi vähemmistö taas nillittää. Niinhän me lannan väki asian usein kuittaamme. Kevyesti, ohimennen. Mitä sitten jos Tanja Poutiainen juhlii upeaa uraansa leikkisaamenpuvussa? Haloo, sehän on vain kangasta, vaate! Vaan kun ei ole. Saamelaisyhteisön ulkopuoliset eivät ymmärrä, että saamenpuku, pohjoissaameksi gákti, on paljon enemmän. – Se on toinen iho, kuvasi vuoden saamelainen Outi Länsman Ylen toimittaja Mikko Peltolalle Linnan juhlissa. Tutkija ja saamelainen Saara Tervaniemi Lapin yliopiston yhteiskunnallisesta tiedekunnasta sanoo, että saamenpuku on hyvin henkilökohtainen asia saamelaiselle. Sanotaan, että siitä voi nähdä kantajan kotipaikan, suvun, siviilisäädyn, jopa varallisuuden, iän ja persoonallisuuden. Kun joku muu kuin saamelainen pukee sitten puvun ylleen, kulttuuriset koodit eivät pidäkään enää paikkaansa. Saamenpuku on siis enemmän kuin vaate. Se on symboli ja symbolit taas rakentavat yhteisöllisyyttä. Ilman saamelaisia symboleita, saamelaista yhteisöllisyyttä, yhteisöä ei olisi edes olemassa. Lapin yliopiston politiikan tutkija Mika Luoma-aho kirjoitti suomalaisista vuonna 2008: ”Mikäli Suomi ja suomalaiset jotenkin luopuisivat kaikesta yhteisöllisyyttä tulkitsevasta symboliikasta, jäljelle ei jäisi enää mitään, mikä yhdistäisi yhden suomalaisen toiseen ja meidät kaikki tähän maahan. Suomea, meitä ei enää olisi.” Tervaniemi sanoo, että sama teksti pätee saamelaisiin, toki sillä erotuksella saamelaiset ovat suomalaisia uhatumpia, sillä saamelaisilla ei ole valtiokansastatusta suojanaan. Siltikin ihmetyttää, miten pahainen leikkipuku voi haitata tai loukata kulttuuria. Tervaniemi kääntää asian toisinpäin. – Minusta on mielenkiintoista, että miksi saamelaisten pitää koko ajan uskottavasti selittää, miksi se on loukkaavaa. Miksi tieto siitä, että se on loukkaavaa, ei riitä? Onko kyse juuri siitä, ettei ymmärretä, että saamelaisilla on tosiaankin oma kulttuuri ja pukeutumisessa omat kulttuuriset koodit, joita on vaikea ymmärtää suomalaisesta perspektiivistä. Tutkija ja saamelainen Piia Nuorgam Lapin yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta kysyy olisiko reaktio valtaväestön osalta sama, jos romaneita halvennettaisiin samalla tavalla. Siis käytettäisiin pukua miten halutaan, tehtäisiin kulttuurin symbolilla bisnestä ja hyödynnettäisiin sitä markkinoinnissa. Nuorgam uskoo, että reaktio olisi toinen. – Ovatko saamelaiset yhdenvertaisessa asemassa, jos meille voi tehdä näin ja muille ei? Nuorgam tivaa. Nuorgam kirjoittaa parhaillaan oikeustieteellistä artikkelia, jossa hän pohtii, onko saamenpuvun hyödyntäminen kaupallisissa ja muissa tarkoituksissa syrjintää. – Yhdenvertaisuuslaissa on häirinnän käsite, Nuorgam sanoo ja siteeraa Suomen lakia. – Tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on syrjintää, jos se liittyy etniseen alkuperään ja käyttäymisellä luodaan henkilöä tai ryhmää kohtaan halventava tai nöyryyttävä ilmapiiri. Nuorgam ei tiedä, mihin johtopäätöksen artikkelissaan päätyy, mutta on tosissaan asiansa kanssa. Hän julkaisi joulukuun toinen päivä Facebook-sivullaan pitkän tekstin, jossa hän pohtii pitäisikö loukkaavia pukutapauksia viedä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan, mainonnan eettisen neuvoston sekä markkinaoikeuden arvioitavaksi kun kerran saamelaisten loukkaantumista ja huolta ei oteta tosissaan. Nuorgam saa tukea yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiältä, joka lausui Saamelaisnuorten konferenssin Katson, että esimerkiksi stereotyyppisten ja loukkaavien mielikuvien levittäminen saamelaisista tai esimerkiksi saamenpuvun vääristelevä käyttö voi täyttää häirinnän kriteerit. Missi pukee ylleen leikkipuvun, saamelaiset pillastuvat niin, että kohta ollaan oikeudessa? Kuulostaa hurjalta, suhteettomalta, mutta Piia Nuorgam ei ole asiansa kanssa yksin. Pukusähellykset ottavat saamelaisia kaaliin aivan oikeasti. Netti pursuaa paheksuvia ja loukkaantuneita kannanottoja Carola Millerin puvusta. Kun missi puolustautui ja kertoi puvun muistuttavan häntä eksoottisesta Lapin luonnosta, Tamperelainen ruokablogisti Emmi Nuorgam sivalsi neitoa isolla ruoskalla: – Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi. [B]Piia Nuorgam myöntää, että saamelaiset ovat juuri nyt herkällä mielellä kulttuurinsa kanssa, sillä he tuntevat sen olevan uhatumpana kuin aikoihin. Se johtuu poliittisen ilmapiirin muutoksesta. Saamelaisten näkökulmasta valtiovalta hakkaa alkuperäiskansaansa kaksin käsin, sillä saamelaisten asema on mennyt viime vuosina monta askelta taaksepäin. Saamelaiskäräjälakia ei uudistettu. Ilo-sopimusta ei vieläkään hyväksytty. Saamelaismääritelmä on saamelaisten parlamentaarisen päätöksen vastainen. Metsähallituslaki näyttää unohtavan saamelaiset. – Mitä uhatummaksi koemme olemassaolomme ja kulttuurimme, sitä enemmän se loukkaa, että valitut kulttuurin osat kelpaavat taloudellisen hyödyn tavoitteluun, Nuorgam sanoo ja jatkaa, että juuri nyt saamelaiset eivät koe, että heillä olisi valtaa omaan elämäänsä saamelaisina. [/B] Tämä on niin painavaa puhetta, että ehkä ei-saamelaisten olisi vain viisainta lopettaa feikki-gákteilla leikkiminen. Jospa jättäisimme ne sinne kauppaan? Mitä jos valitsisimme ne cowboy-kuteet tai spiderman-kostyymin hassuihin bileisiimme. Jospa markkinoisimme Lappia vaikka revontulilla. Piia Nuorgam epäilee, että voi olla, että jotkut hakevat nykyään pukuloukkauksilla vain halpaa julkisuutta. Jos näin on asian laita, kannattaisi rohkeasti kokeilla blogistin mainitsemaa poropukua. Voisi kuvitella, että keltainen lehdistö olisi salamavalona paikalla, jos Suomen kandidaatti miss Maailmaksi astelisi punaiselle matolle vaatimeksi pukeutuneena. Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi. Emmi Nuorgam Blogisti irvaili missille saamenpuvusta. [/SIZE] [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Kuinka monta sanaa on lauseessa: "Minä rakastan sinua"
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
"Salamurhayrityksen jälkipyykki on demokraateille kiusallinen – ”Heidät saadaan näyttämään paholaisesta seuraavilta”"
22 min sitten
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Opposition puheet pilaavat Suomen maineen
24 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Mikä teki Suomen armeijasta niin tehokkaan jatkosodassa?
41 min sitten
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
4.
mä niin nautin, kun ihana raitis syksyinen tuulahdus käy ikkunasta
Tänään 13:55
viisikymppinen isoäiti
1 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Saako Tinderistä lainkaan asiallista miesseuraa?
Tänään 13:32
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Yle on huolissaan siitä kun Venäjällä ei woketeta, vaan arvostetaan perinteisiä perhearvoja
Tänään 13:13
vierailija
5 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Kello 1310 alkaa elokuva Rintamalotta, ajalta jolloin naiset olivat isänmaallisia
Tänään 13:03
vierailija
5 Viestiä
Aihe vapaa
8.
HS-gallup - Sdp:n etumatka kasvaa
Tänään 12:33
vierailija
4 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
RELAATIO 1040 - IB
Started by vierailija
Sunnuntai klo 14:36
Luettu: 6K
Aihe vapaa
2.
Uusi miss Suomi 2024
Started by Johnny Appleseed
Sunnuntai klo 03:18
Luettu: 2K
Aihe vapaa
3.
"Suomi tarvitsee osaajia ulkomailta" - miksei suomalaisista voi kouluttaa niitä osaajia?
Started by Echo
Sunnuntai klo 19:19
Luettu: 1K
Aihe vapaa
4.
Donald Trump. Kuunnelkaa tämä linkki Lissu ja Palstapesu. Taidatte olla ainoat kannattajansa tällä foorumilla?
Started by vierailija
Sunnuntai klo 20:35
Luettu: 483
Aihe vapaa
5.
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho on joutunut ojentamaan vassariliiton naiskansanedustajaa asiattomasta käytöksestä eduskunnan isossa salissa
Started by vierailija
Eilen 18:05
Luettu: 477
Aihe vapaa
6.
"Tutkija: Tässä on punainen viiva, jonka ylittyessä SDP saattaa katkaista napanuoran Sanna Mariniin"
Started by vierailija
Sunnuntai klo 08:13
Luettu: 453
Aihe vapaa
7.
Maahanmuutolla rajut kustannukset
Started by vierailija
Sunnuntai klo 12:51
Luettu: 449
Aihe vapaa
8.
Relaatio 1038
Started by vierailija
Sunnuntai klo 11:42
Luettu: 442
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
HS-gallup - Sdp:n etumatka kasvaa
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
"Salamurhayrityksen jälkipyykki on demokraateille kiusallinen – ”Heidät saadaan näyttämään paholaisesta seuraavilta”"
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
3.
Mikä teki Suomen armeijasta niin tehokkaan jatkosodassa?
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
4.
Yle on huolissaan siitä kun Venäjällä ei woketeta, vaan arvostetaan perinteisiä perhearvoja
Latest: vierailija
4 min sitten
Aihe vapaa
5.
Donald Trump. Kuunnelkaa tämä linkki Lissu ja Palstapesu. Taidatte olla ainoat kannattajansa tällä foorumilla?
Latest: vierailija
6 min sitten
Aihe vapaa
6.
Jopa Timo "Setä Arkadia" Haapalan usko Petteriin ja persuihin kovilla
Latest: vierailija
8 min sitten
Aihe vapaa
7.
RELAATIO 1040 - IB
Latest: vierailija
11 min sitten
Aihe vapaa
8.
K/B-komposti
Latest: vierailija
14 min sitten
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Aihe vapaa
Se on sitten herne saamelaisten nenässä
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu