Se olis taas rapujuhlien aika..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Auttakaapas, jooko? Alkuun lupasin, että teen kanttarellikeiton, sitten on tietysti niitä rapuja ja tilliä ja paahtoleipää ja aiolia ja snapsia ja valkoviiniä ja olutta.. Mutta miten vahvaa ruokaa haluaisitte alkuruuan ja rapujen kanssa? Ja sitten vielä jälkiruoka, joku kevyt kai, mutta suomalaiseen loppukesään sopiva. Kevyt siksi kun kahvin kanssa kuitenkin kulttuuriimme sopivaan tapaan tarjotaan jotain leivonnaista tietenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
mä en ole koskaan syönyt rapua. myydäänkö niitä ihan pikkupakkauksissa missään, ois kiva maistaa pala? ja uskon et se voi jäädä siihen palaan, jos nyt yleensä saan semmosen suuhuni laitettua.

Ainakin tavaratalot myy irtomyynnissä ihan yksittäisiä kappaleita jos et ravintolassa halua testata

mä en ole koskaan syönyt rapua. myydäänkö niitä ihan pikkupakkauksissa missään, ois kiva maistaa pala? ja uskon et se voi jäädä siihen palaan, jos nyt yleensä saan semmosen suuhuni laitettua.

Pakastealtaasta löytyy kaikenmoisia pakkauksia, Lidlistä kuulemma eläviäkin, jotka voi itse valmistaa. Ravuissa ei paljoa ole syömistä, yhteen leipään joutuu kuorimaan monta rapua. Itse tykkään ravuista ja kaipaan aina loppukesästä rapujen syöntiä.

Mutta auttakaa nyt siinä asiassa, että pääruokaanko kalaa, lihaa vai mitä? Ei kovin tuhtia, me rapuherkuttelijat syömme tuntikausia rapusia.. Ja hyviä ideoita jälkkäriin, ei kovin vaikeeta, mökkiolosuhteet..

Mä varmaan halusin jotain lihaa mutta ei liian tuhtia juttua...paljon auttaa :D Ei ainakaan kalaa rapujen jälkeen.
Voisko jälkkäri olla jotain hyydykekakkua?

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Mä varmaan halusin jotain lihaa mutta ei liian tuhtia juttua...paljon auttaa :D Ei ainakaan kalaa rapujen jälkeen.

Itse ajattelin että grillattua lohta ja uuniperunoita.. meillä kun on pikkulapsiakin mukana enkä tiedä paljonko jaksavat kiinnostua ravuista. Yksi lapsista diabeetikko eli kalasta ja perunasta sais kivan kokonaisuuden hänelle. Mökkiolosuhteet vaikeuttaa lihajuttuja, loppukesästä kun on kurkkuaan myöden täynnä grillattua lihaa ja uuni ei kovin hyvä mökillä ja pitäis aamusella aloittaa, mutta menemme samana päivänä sinne kun on juhlatkin. Voi kun tää on taas vaikeeta. Hyydykekakkua voisin kyllä tehdä, mansikkaista, mutta tarjoan sen kahvin kanssa, se siis päätetty, mutta jälkkäri jäi avoimeksi.. Romanovin mansikat ois kiva aikuisille, lapsille jäätelö, mutta sit mansikkahyydykakku on ehkä liikaa.. valinnan vaikeuksia.

ahaa,täytyypä lähteä pakastealtaita tutkimaan sit. mut kehtaanko mä oikeesti ostaa yhden ravun? :laugh:

Osta tiskiltä ja sanot suoraan että haluat vaan maistaa. Jos ei ole jonoa ja on kiltti myyjä niin se voi antaa sulle siinä maistipalan jos niillä on ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:

Itse ajattelin että grillattua lohta ja uuniperunoita.. meillä kun on pikkulapsiakin mukana enkä tiedä paljonko jaksavat kiinnostua ravuista. Yksi lapsista diabeetikko eli kalasta ja perunasta sais kivan kokonaisuuden hänelle. Mökkiolosuhteet vaikeuttaa lihajuttuja, loppukesästä kun on kurkkuaan myöden täynnä grillattua lihaa ja uuni ei kovin hyvä mökillä ja pitäis aamusella aloittaa, mutta menemme samana päivänä sinne kun on juhlatkin. Voi kun tää on taas vaikeeta. Hyydykekakkua voisin kyllä tehdä, mansikkaista, mutta tarjoan sen kahvin kanssa, se siis päätetty, mutta jälkkäri jäi avoimeksi.. Romanovin mansikat ois kiva aikuisille, lapsille jäätelö, mutta sit mansikkahyydykakku on ehkä liikaa.. valinnan vaikeuksia.

Lohi on hyvä rapujen kanssa, mä olen joskus tehnyt kermaisen juustoisen lohipiirakan alkuruuaksi. Kuulostaa ihan hyvältä :p

ja jos haluat niin hyvä snapsi on kun laittaa mustaherukan lehden (yhden) viinapulloon vuorokautta ennen ja sit jäähdyttää niin kylmäksi kuin saa. Maistuu ihanana raikkaalle mut on sitten aika petollinen... :whistle:

Meillä oli rapujuhlilla alkupalana rapuja ja leipää, sitten pääruokana savukalaa, perunoita, lammasta, possua ja pippurikastiketta sekä kasvisgratiinia. Lisänä k-piirakoita ja munavoita. Ja hyvin toimi noinkin monipuolinen ateria! :)

Niin..mulla olikin mielessä joku paisti juttu mutta tosiaan jos on grillissä tehtävä. Lohi on sit varmaan hyvä. Jos teet jonkun muun hyydykekakun ja teet noita mansikoita jälkkäriks?

Niin..mulla olikin mielessä joku paisti juttu mutta tosiaan jos on grillissä tehtävä. Lohi on sit varmaan hyvä. Jos teet jonkun muun hyydykekakun ja teet noita mansikoita jälkkäriks?
Niin hyydykekakku jostain muusta.. mustikoita sais nyt tuoreena ja rannalla mökin lähellä on kunnollisen kokoisiakin jopa. Paisti kyllä varmaan oliskin, viime vuonna mulla vaan oli joku paistikausi ja tein monta kertaa paistia, tänä kesänä en ole tehnyt lainkaan. Rapujuhlat meillä on joka vuosi, nykyään tuottaa päänvaivaa keksiä aina jotain uutta.