Se olin minä tänään Kampissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja it was me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kapsäkki:
Mä oon se, joka inhoo vanhempia, jotka raahaa kiljuvia kakaroita mukana.

Samaa mieltä. Eilenkin kirpparilla jonku 3 lapsen mamman yksi lapsi sai hirveen hepulin ja mamma vaan antoi huutaa ja huutaa lapsen. Ärsyttävää ja meni shoppailuhalut :(

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Samaa mieltä. Eilenkin kirpparilla jonku 3 lapsen mamman yksi lapsi sai hirveen hepulin ja mamma vaan antoi huutaa ja huutaa lapsen. Ärsyttävää ja meni shoppailuhalut :(

Minä taas nostan hattua vanhemmille, jotka antavat lasten huutaa huutonsa rauhassa, eivätkä anna lasten pompottaa itseään!

Siis oletteko te jotkut nyt oikeasti noin suvaitsemattomia, vai onko tämä joku vitsiketju :o
Jos lasta pitää ensimmäiset 5 vuotta neljänseinän sisällä, ettei se vaa kilju vahingossa jonkun herkkiksen kuullen, niin miten te luulette sen sitten oppivan käyttäytymään julkisilla paikoilla myöhemmin?
2-vuotiaiden raivarit tulee ihan puun takaa ja yleensä loppuukin samalla tavalla. Ei kai sitä voi ajatella, ettei nyt mee mihinkään varmuuden vuoksi, jos raivari kuitenkin tänään sattuisi tulemaan?
Jos shoppailuhalut menee noin herkästi, niin ehkäpä voisi harkita vaikka nettishoppailua.
Ihan samahan se on käskeä herkkisten pysyä kotona kuin käskeä pienten lasten vanhempia pysymään kotona :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:

Minä taas nostan hattua vanhemmille, jotka antavat lasten huutaa huutonsa rauhassa, eivätkä anna lasten pompottaa itseään!

Joo ei tietenkään aina pitäisi periksi antaa kaikesta ja antaa lapsen pompotella, mutta eikö voisi siirtyä sieltä huutopaikasta jonnekin muualle missä se huuto ei häiritse muita ihmisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon se, joka inhoo vanhempia, jotka raahaa kiljuvia kakaroita mukana. Ehkä jonkun h:n on pakko, mt muuten en ymmärrä miksei ne lapset pysy kotona/kautta lähde kotiin kun kiukkupuuska tulee.

Ja mä oon se joka ajatteli ennen omaa lastaan noin. Nykyisin mä olen se, jonka mielestä kaksvee ei pyörittele mua eikä määrää kaupassakäynnin kestoa tai onnistumista.

Mäkin olen tällainen kuin vieras. Oma jo 4-vuotias, mutta tempperamentti voi lyödä silläkin yli. Ja päätökseni on, että minä määrään ja hän tulee minun mukana äänellä tai ilman ääntä.

No, mut jos siitä sitten nappaa huutavasta nicopetteristään kiinni ja vie autoon huutamaan, niin sitten on taas joku täällä järkyttyneenä kertomassa, kuinka näki lasta riepoteltavan. Kyllä se varmaan on parempi vaan antaa huutaa siinä...

Kyllä mä tietysti osasta paikoista poistuisinkin (kirkosta, sairaalasta yms.). Mutta olisi se aika poukkoulua kauppaan ja kaupasta pois tai ravintolassa ruuan ääreltä, jos aina pitäisi poistua. Ei lapsi oikeasti voi päättää vanhempien puolesta kiukuttelullaan missä ollaan tai mitä tehdään.

Joo ei tietenkään aina pitäisi periksi antaa kaikesta ja antaa lapsen pompotella, mutta eikö voisi siirtyä sieltä huutopaikasta jonnekin muualle missä se huuto ei häiritse muita ihmisiä?

Ja jätät ruokaostokset kärryihin keskelle lattiaa? Tai sen jätskin sulamaan?

Eiköhän se elämä suakin opeta...

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Muistan 2 viikkoa ennen synnytystä kun oltiin miehen kanssa ostamassa hoitopöytää tms. Jouduttiin kuulkaa ihan lähtemään kaupasta kun ei kestetty kun joku lapsi uhmaili lujaa. Vanhemmat tyynesti heiluttivat mittanauhaa sohvan kohdalla. Puhuttiin koko automatka, että ME AINAKIN opetetaan meidän lapset käyttäytymään niin, ettei tuollaisia tilanteita tule. ME AINAKIN jätetään hoitoon tuollaiset apinat.

Pikkasen on osunut omaan nilkkaan nämä elämän viisaudet :ashamed:

Ihan sama meillä :D
Mutta sillähän niitä lapsia koulutetaan kun annetaan niiden uhmata eikä anneta vaikuttaa tilanteeseen, unohtavat sitten ajan kanssa tollaset uhmata ja sitten niistä kasvaa sellasia kullannuppuja ;)

Mua lähinnä huvittaa noi uhmikset. Sellaista se on, ja ulkopuolisena on jotenkin helppoa vain seurata sitä suurta draamaa, mitä joku parivuotias voi yrittää saada aikaiseksi.

Ja oma lapsi on juuri opettanut mut nauttimaan toisten lapsien uhmakohtauksista. On niin ihanaa ja rauhoittavaa katsoa rääkyvää ja potkivaa lasta kaupassa, kun se ei ole oma.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -75:
Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Muistan 2 viikkoa ennen synnytystä kun oltiin miehen kanssa ostamassa hoitopöytää tms. Jouduttiin kuulkaa ihan lähtemään kaupasta kun ei kestetty kun joku lapsi uhmaili lujaa. Vanhemmat tyynesti heiluttivat mittanauhaa sohvan kohdalla. Puhuttiin koko automatka, että ME AINAKIN opetetaan meidän lapset käyttäytymään niin, ettei tuollaisia tilanteita tule. ME AINAKIN jätetään hoitoon tuollaiset apinat.

Pikkasen on osunut omaan nilkkaan nämä elämän viisaudet :ashamed:

Ihan sama meillä :D
Mutta sillähän niitä lapsia koulutetaan kun annetaan niiden uhmata eikä anneta vaikuttaa tilanteeseen, unohtavat sitten ajan kanssa tollaset uhmata ja sitten niistä kasvaa sellasia kullannuppuja ;)

Mua lähinnä huvittaa noi uhmikset. Sellaista se on, ja ulkopuolisena on jotenkin helppoa vain seurata sitä suurta draamaa, mitä joku parivuotias voi yrittää saada aikaiseksi.

Ja oma lapsi on juuri opettanut mut nauttimaan toisten lapsien uhmakohtauksista. On niin ihanaa ja rauhoittavaa katsoa rääkyvää ja potkivaa lasta kaupassa, kun se ei ole oma.

:D Näin minäkin usein ajattelen :D Lisäksi yritän usein hymyillä vanhemmalle kannustavasti, mutta haremmin he varmaan siltä ketutukseltaan sitä huomaa...

Just eilen tuli palautetta kaupassa kun lapsi kiljui herneiden perään, että "millainen äiti sä olet kun et lohduta lastasi?!" Mummut ja papat vaan hymyili vieressä kun tämä ehkä vähän elämän ja alkoholin rasittama nainen paasasi. Pisti naurattamaan :)

minulle on ihan sama miten kukin lastaan kasvattaa ja miten äänekkäästi. mutta huvitti mua kyllä kerran eräillä kotikutsilla. kun siellä oli äiti noin 4 vuotiaan kanssa. äiti sitten sanoi että vaatteet päälle nyt lähdetään. lapsi huusi eteisen lattialla selälleen. ja näin ollen kukaan ei päässyt siitä ulos. äiti vaan sanoi, että ei pue koska lapsi osaa itsekin. mutta ei ottanut huomioon sitä, että siellä oli muitakin, joiden piti päästä pois. ja eteinen oli todella niin pieni, ettei siitä pystynyt ohikaan menemään. että ehkä pitäisi kuitenki hieman katsoa missä ja mite sitä lasta kasvattaa.

minulle on ihan sama miten kukin lastaan kasvattaa ja miten äänekkäästi. mutta huvitti mua kyllä kerran eräillä kotikutsilla. kun siellä oli äiti noin 4 vuotiaan kanssa. äiti sitten sanoi että vaatteet päälle nyt lähdetään. lapsi huusi eteisen lattialla selälleen. ja näin ollen kukaan ei päässyt siitä ulos. äiti vaan sanoi, että ei pue koska lapsi osaa itsekin. mutta ei ottanut huomioon sitä, että siellä oli muitakin, joiden piti päästä pois. ja eteinen oli todella niin pieni, ettei siitä pystynyt ohikaan menemään. että ehkä pitäisi kuitenki hieman katsoa missä ja mite sitä lasta kasvattaa.

Kun mun 2vee on heittäytynyt ruokakaupan lattialla huutamaan kun valitsemani vanukasmerkki on ollut väärän värinen tai jotain muuta yhtä tähdellistä, olen saanut poikkeuksetta enemmänkin kannustavaa palautetta ja hyväntahtoista hymyilyä osakseni, kun en ole antanut lapselleni periksi, vaan rauhallisesti jatkanut ruokaostoksia. Kirkosta ehkä poistuisin lapseni kanssa, mutta en kirpputoreilta, enkä kahvilastakaan, ainakaan ennen kuin puolet kahvista on imaistu sisään. Itseäni ei myöskään toisten lasten uhmat tai kiukut hetkauta, katson pidempään vasta jos lapsi on mielestäni liian vanha käyttäytymään julkisilla paikoilla häiritsevästi. Uskon parhaillani kasvattavani lapsesta hyväkäytöksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
ehkä pitäisi kuitenki hieman katsoa missä ja mite sitä lasta kasvattaa.

Samaa mieltä: kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Näinhän se menee. Kirkosta poistan, mutta en julkisista kaupoista (ellei sitten tuki käytävää muilta ihmisiltä).

Mä poistaisin kaupastakin, jos huuto alkaa ylittää kestoltaan ja volyymiltaan kohtuullisuuden rajan.
Kanssaihmiset pitää myös ottaa huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Mä oon se, joka inhoo vanhempia, jotka raahaa kiljuvia kakaroita mukana. Ehkä jonkun h:n on pakko, mt muuten en ymmärrä miksei ne lapset pysy kotona/kautta lähde kotiin kun kiukkupuuska tulee.

Pitäisikö jättää ostokset kaupan lattialle kun pirjoirmeli käy rissaamaan?

Täytynee vastedes kaikki jättää niikseen ja kantaa kersa kotia. Onneksi se ei enää kiukuttele useinkaan. On oppinu aika hyvin pelisäännöt.

Miten naapurit pitää ottaa huomioon? Kumpi on huomaavaisempaa, antaa sen lapsen, jota maailma murjoo ja äiti on epäoikeudenmukainen huutaa pihalla (jonne ääntä mahtuu)
jolloin se ääni kuormittaa usemapaa naapuria, vai ottaa tämä kiljuva kauhutar sisään jatkamaaan konserttoaan, jolloin se kuorimittaa eniten seinänaapureita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täältä jostain:
Kyllä mä tietysti osasta paikoista poistuisinkin (kirkosta, sairaalasta yms.). Mutta olisi se aika poukkoulua kauppaan ja kaupasta pois tai ravintolassa ruuan ääreltä, jos aina pitäisi poistua. Ei lapsi oikeasti voi päättää vanhempien puolesta kiukuttelullaan missä ollaan tai mitä tehdään.

Näin just. Ei se opi sillä että aina heivataan muualle kun päättää saada raivarin. Se oppii sen niin että tahto ei mee läpi huutamalla ja hommat tehdään anyway.

Mä oon nähnyt kirpputorilla kun äiti & lapsi heitettiin pihalle (tai siis sanottiin että olkaa hyvä ja poistukaa) kun tenava oli rääkynyt suoraa huutoa todella kovalla volyymilla jo varmaan 20-30 minsaa.

Minusta se oli ihan oikein. Se ääni oli todella häiritsevää kaikille muille - kyseinen äiti olisi voinut lähteä itse vaikkapa 5 min jälkeen, omasta valinnastaan eikä lapsen.