Se lahjakortti,yks avaus vain ja toivottavasti jollekin menee perille nyt

Status
Viestiketju on suljettu.
Mä sain ton kortin. Tai no, en ole hakenut sitä vielä. Mietin pitkään (täälläkin!) oikeuttani siihen, KOSKA mulla ei ole rahallisesti mitenkään niin kovin tiukkaa, VAIKKA olenkin opiskelija ja YH. En saa esim. sossusta latin latia, tai ainakaan en ole hakenut.

Meillä kortit jaetaan neuvolasta ja täti vakuutteli mulle, että koska mun elämäntilanne on jokseenkin rankka mm.lasten pitkäaikaissairauksien sun muiden suhteen, niin toi on juurikin sellainen, jonka ois tarkoitus tuoda ees vähän jotain helpotusta arkeen ja sitä myötä joulumieltä, KOSKA he eivät tiedä muitakaan keinoja, kuinka vois muistaa. Täti käski pitää sitä eräänlaisena kunnianosoituksena ;) siitä, että vaikka tilanne on täälläkin ajoittain aivan helvettiä, niin eteenpäin on päästy ja aivan omin voimin.

Täti myös vakuutti, että sosku on kyllä maksanut rahassa tarvitsijoille, joten toi kortti EI ole keltään muulta pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Mutta ei se raha ole mun mielestä välittämistä vaan muut teot =)
Mutta kuka meistä oikeasti ehtii joulun alla tehdä niitä muita tekoja? Voisihan sitä tehdä enemmän, jos ei tarttis käydä töissä eikä olisi omaa perhettä huollettavana. Mulla itselläni aika ei tahdo riittää edes oman huushollin siivoamaiseen, muiden perheiden muusta kuin taloudellisesta avustamisesta puhumattakaan =)
Vitsit,jos mä voittaisin lotossa,niin alkaisin tekemään "työkseni" hyväntekeväisyystyötä =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Vitsit,jos mä voittaisin lotossa,niin alkaisin tekemään "työkseni" hyväntekeväisyystyötä =)
Olen ajatellut aivan samaa :D Ja mulla on sellainen haave. että ei tarttis ihan kuuskolmoseksi asti käydä töissä. Olisi niin paljon asioita, joita voisi tehdä ja niillä ilahduttaa muita. Kun vaan olisi sitä aikaa muulloinkin kuin öisin.

 
"väärän" lahjoituksen seuraus
perheemme sai tuon lahjakortin viime vuonna vaikka talous oli ihan hyvässä jamassa, mut lapsemme oli marraskuussa 2 viikkoa sairaalassa ja aika onneton rääpäle vielä joulunkin alla, MLL:ltä otettiin muhun yhteyttä (olivat seurakunnalta kuulleet tilanteestamme), arastelin ottaa korttia vastaan ku tosiaan talous oli kuitenkin iha ok, mut MLL:n edustaja sanoi et kyllä tämä teille ilo mielin suodaan, koska perheessä on kuitenkin huolta ollut ja on yhä. En saamaani hyvää mieltä unohtanut ja keväällä lahjoitin paikalliselle MLL:lle rahaa, jolla voivat haluamallaan tavalla jakaa hyvää mieltä toisille eli jos lahjakortti menee "väärään" talouteen voi siitä seurata myöhemmin jotain hyvääkin.
 
Aivan sama keille niitä kortteja jaellaan, mutta rahaa kerätessään saisivat kyllä sen selvästi tuoda esiin. Nythän keräyksessä puhutaan vähävaraisista lapsiperheistä, ja jos osallistuisin keräykseen olettaisin myös saajien niitä olevan.
 
MinäÄiti
Tulipa tosi paha mieli!
Niin eikö me oltais ansaitu tuota korttia?
Vaikka meillä on jonkulaiset tulot ja mies töissä, mutta tällä hetkellä lapset sairastaa tosi paljon ja olen itse ihan uupunu.Jatkuvasti saan ravata johonki suuntaan kuskaten heitä. Nyt on taludelliseti menny tosi kurasesti noitten sairatelujen takia ja sun muitten menojen.

Olin todella onnellinen että saatiin tuo.Itkin onnesta.
Vaikka ei minkään laskurin mukaan olla köyhiä,niin eikö me oltais saatu ottaa tuota korttia?!
 
MinäÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Mä sain ton kortin. Tai no, en ole hakenut sitä vielä. Mietin pitkään (täälläkin!) oikeuttani siihen, KOSKA mulla ei ole rahallisesti mitenkään niin kovin tiukkaa, VAIKKA olenkin opiskelija ja YH. En saa esim. sossusta latin latia, tai ainakaan en ole hakenut.

Meillä kortit jaetaan neuvolasta ja täti vakuutteli mulle, että koska mun elämäntilanne on jokseenkin rankka mm.lasten pitkäaikaissairauksien sun muiden suhteen, niin toi on juurikin sellainen, jonka ois tarkoitus tuoda ees vähän jotain helpotusta arkeen ja sitä myötä joulumieltä, KOSKA he eivät tiedä muitakaan keinoja, kuinka vois muistaa. Täti käski pitää sitä eräänlaisena kunnianosoituksena ;) siitä, että vaikka tilanne on täälläkin ajoittain aivan helvettiä, niin eteenpäin on päästy ja aivan omin voimin.

Täti myös vakuutti, että sosku on kyllä maksanut rahassa tarvitsijoille, joten toi kortti EI ole keltään muulta pois.

Hyvä kun otit. Se olis seuraavaksi menny sellaselle joka pärjää paremmin kuin sinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ihan mielenkiinnosta =)
Minua haluttais tietää että onko heillä jotka noita jakaa niin vaitiolovelvollisuus?
Ja ajatteleeko he ku kylillä vastaan tulee et toikin sen sai?
Toki on vaitiolovelvollisuus. Muiden puolesta en voi puhua kuin itseni, ja muistaakseni en edes kohdannut kylillä kortin saaneita, ja vaikka olisin kohdannutkin, niin noin en olisi ajatellut. Mä vein niitä perheisiin todella hyvästä sydämestäni ja olin iloinen, kun sain viedä ne heille. Ja iloisesti ne vastaanotettiin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nöf nöf täti:
Aivan sama keille niitä kortteja jaellaan, mutta rahaa kerätessään saisivat kyllä sen selvästi tuoda esiin. Nythän keräyksessä puhutaan vähävaraisista lapsiperheistä, ja jos osallistuisin keräykseen olettaisin myös saajien niitä olevan.
Viime vuoden tiedotuksissa se olikin paremmin esillä. Oheinen lainaus MLL:n sivuilta viime vuoden keräyksestä: "Perheet valitaan avun tarpeen mukaan. SPR:n ja MLL:n paikallisyhdistykset etsivät apua tarvitsevat perheet yhteistyössä mm. paikallisen neuvolan tai seurakunnan kanssa. Kortit jaetaan pienituloisille perheille, joissa ainakin yksi lapsi on alle 15-vuotias, ja joissa on esimerkiksi työttömyyttä, sairautta, ylivelkaantumista tai jokin kriisitilanne."

http://www.mll.fi/ajankohtaista/tiedotteet_ja_uutiset/?x41088=2687217

No, tämänkin vuoden esitteessä puhutaan vähävaraisuudesta ja vaikeasta elämäntilanteesta: http://yle.fi/hyvajoulumieli/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
Hyvä joulumieli - lahjakortti ei ole tarkoitettu vain semmoisille jotka ovat oikeasti köyhiä .

Me emme ole todella köyhiä, me ei eletä kädestä suuhun, meillä on varaa ostaa se mitä haluamme, jos ei heti niin hetken päästä kun säästää!

Mutta saimme kortin, tiedän miksi sain kortin, sain hyvää joulumieltä vaikean vuoden jälkeen, ja tämän oli varmasti päättänyt sosiaalitoimisto ja neuvola yhdessä.

Tarviiko tästä vielä tapella, sen ovat saanut moni erilainen perhe eri syistä TÄNÄKIN vuonna. Onko se niiltä pois jotka sitä ei saaneet?
tottakai on pois.
ei yksi vaikea vuosi oikeuta sua ottamaan korttia jos teillä on paljon rahaa muutenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
Mutta jospa joka paikkakunnalla ei saa kortteja jakoon kaikkia niin niitä jaetaan hyvänä joulumielenä. Ymmärrättekö, kyllä ainakin täälä olen kuullut että vähävaraiset ovat saaneet jo, minulle soitettiin kuitenkin vasta viime perjantaina eli viimesiä oli mitä jakoivat kortin nimen mukaisesti hyvänä joulumielenä .

Niin kuin ylempänä jo kirjoitin niin kysyin että onko se nyt varmasti jaettu kaikille oikeasti tarvitseville, oli tääläpäin jaettu!
Missä päin asut, jossa on vain rikkaita ja liikaa lahjakortteja, että rikkaatkin saavat kivaa mieltä jouluun ylimääräiselleä kortilla?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
ootteko tosiaan sitä mieltä, että vain "köyhät" saa saada hyvää mieltä? Jos on todella vaikea tilanne sillä hetkellä tai ollut aiemmin, niin heille ei saa jakaa hyvää joulumieltä pienellä lahjoituksella?
Keräyksen nimi on hyvä joulumieli- keräys joten minusta on ihan oikeutettua jakaa sitä muillakin perusteilla kun sillä, että tulot ovat pienet. Tämä taitaakin nyt olla ensimmäinen keräys joka on muillekin perheille kuin köyhille. Pieni tuloisille on paljon muitakin keräyksiä.

Ja ymmärrän kyllä miltä tuntuu olla pieni tuloinen koska olen itsekin ja molemmat miehen kanssa ollaan opiskelijoita, eli tosi pienellä budjetilla eletään. Mutta minusta myös muut ansaitsevat hyvän joulumielen ja tässä on päädytty antamaan se joulumieli raha-avustuksella.
siis on ok antaa muillekin perusteillla, mutta jos menee sellaiselle, jonka on oikeasti vaikea keksiä mihin sen käyttää, kuten ilmeisesti mamizuukkeli eli raha aon oikeasti paljon, niin kyllä se iloinen joulumieli hänelle pitäisi tulla vaikka jos hänelle sitä vaikka se lahjoittaja toivottaa joulukortilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
Jos te haluatte takan olevan vuoden niin voin sen teille lahjoittaa.
Sain 3 keskenmenoa, yksi pitemmällä oleva. Serkkuni teki itsemurhan. Todella rankkaa huoltajuuskiistaa narsisti exän kanssa. Seurustelen, se sentään sujuu ja lapset on ihania, mutta kyllä minä tiedän miksi minä kortin sain. Olen siis ollut sosiaalitoimiston ja neuvolan kanssa paljon tekemisissä, he nyt vain halusivat sitä joulumieltä meille. Mutta nyt jätän tämän keskustelun kommentoiniin,koska se on joillekin vaikea ymmärtää miksi toiset saa , miksi toiset ei .
Aivan sama, kaikilla on murheita, mutta jos sulla on paljon rahaa, on silti väärin ottaa se kortti.
 
vieras
Me saatiin tuo kanssa. Perheessä on viisi lasta, sairautta, muitakin ongelmia ( ei alkoholi tms.) ja jatkuva rahanpuute. Meillä on tulot sitä luokkaa, että saisi teidät monet parkumaan suureen ääneen, jos näillä joutuisitte elämään.
Mä otin ilomielin lahjakortin vastaan eikä iloa himmennä yhtään se, jos jotkut sitä kadehtii (siis sellaiset, jotka eivät tuota oikeasti tarvitse).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tottakai on pois.
ei yksi vaikea vuosi oikeuta sua ottamaan korttia jos teillä on paljon rahaa muutenkin.
Jos tässä nyt jotenkin oikeuksia aletaan jakamaan, niin huolehdihan säkin itsesi ensi keväänä SPR:n tai MLL:n paikallisyhdistyksen hallituksen vuosikokoukseen, jossa uusia jäseniä valitaan, niin pääset oikeasti miettimään kenelle kortit jaetaan. Tämä tämmöinen keskustelupalstalla arvostelu ja oikeutuksien hakeminen on aivan turhaa.
 
vireas
Mä olen aivan varma,et ne jotka tässäkin kadehtiin niin SUURIN osa on niitä jotka ovat joko itse tahallisesti kusenu siihen tilaan et ei osaa käyttää rahaa tai sitten eivät oikeesti mitään apua tarvi vaan haluavat kaikki mulle kans ku muutki saa
 
moi
me oltiin vuosi takaperin sossun asiakkaita ja joulun kuitenkin oli rahaa ruokiin ja lahjohin..päätettiin ettei oteta vastaan sitä herkkolaatikkoa mikä on tapana siel antaa..sen sai sellanen joka sitä kipeemmin tarvitsi.
eikös se lahjakoritn anna kunta ja kunnassa päättävät ketkä sen saa..eli ei ole yhteydessä soskuun..vaikka useemmin se sen asiakkaille meneekin..esim mun mielestä jos perheessä on ollut surua niin se olisi hieno ele että kunta näin muistaisi perhettä
 
tossuliini
Mä olen joskus asioinut sossun kanssa ja sossu tietää mun tulot tarkalleen kun tässä syksyllä kun hain pesukoneeseen rahaa niin piti viedä 2 kuukauden tiliotteet niin kylläpä ne siellä tietää kelle se kortti kuuluu ja kelle ei. Ja tiedoksi: pesukoneen saan hommata sossun laskuun heti kun vanha hajoaa, siitä on päätös olemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
me oltiin vuosi takaperin sossun asiakkaita ja joulun kuitenkin oli rahaa ruokiin ja lahjohin..päätettiin ettei oteta vastaan sitä herkkolaatikkoa mikä on tapana siel antaa..sen sai sellanen joka sitä kipeemmin tarvitsi.
eikös se lahjakoritn anna kunta ja kunnassa päättävät ketkä sen saa..eli ei ole yhteydessä soskuun..vaikka useemmin se sen asiakkaille meneekin..esim mun mielestä jos perheessä on ollut surua niin se olisi hieno ele että kunta näin muistaisi perhettä
minä itse otin yhteyttä mllään. pätkätöitä, sairastumista jne ja isoperhe. ksin tuo sairastelu lij peruste sada tuo kortti. No diakonissa oli myös ollut sitä mieltä että tarvitaan, ja meille tuilee tarpeeseen. Miehelle eiole vielä tullut liittokorvauksia, vaikka jäi työttömäksi 23.10, eikä tietoo tulevatko enne joulua. enen joulua tuleva lapsilisä mene kyllä jo tammikuun vuokran maksuun, eikä riitäkkään.
 
tossuliini
Ja sille yhdelle harmaalle vielä tiedoksi että mun sukulaiset asuvat reilun 300 kilsan päässä meistä joten tuskin syötän sukuani koska mun sukulaiset ovat rahakkaampia kuin me niin mun ei tartte avustaa niitä muttei nekään kyllä koskaan auta meitä eli tasoissa ollaan sukulaisten kanssa. Hänen mielestään mä en saisi koskaan lainata mistään rahaa jos ei omat riitä mutta mieluummin mä lainaan vaikka mieheltä ruokarahaa kuin se että menen sossuun kun tiedän etten mä sieltä saisi mitään paitsi tulee se pesukone myöhemmin mutta se onkin eri asia kun on isompi hankinta rahallisesti johon mulla ei rahat riittäisi välttämättä.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä