se juttu mikä laitetaan vauvan päähän synnytyksessä? se piuha...?

  • Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja a:
kaikille laitetaan, se mittaa vauvan sydänäänet, siis normisynnytyksessä, leikkauksista en tiedä
Ei todellakaan laiteta kaikille. Ainostaan, jos synnytys pitkittyy tai muusta syystä on aihetta seurata tarkemmin vauvan vointia. Siitä näkee enmmän asioita kuin siitä äidin vatsan päälle kiinnitettävästä anturista, jolla yleensä pärjätään. Ja aina neuvotellaan pääpiuhan laittamisesta ensin äidin kanssa.

VAstatkaa ihmiset kysymyksiin vain jos tiedätte asiaan vastauksen!
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja niin pinni:
Se on kamala kapistus jota en enää ikinä anna laittaa. Paremmin kuulu sydänäänet sillä mahanpäältä mittaavalla laitteella.
Eli et ole ehkä nähnyt sellaista ja katsonut, mimmoinen se kiinnityssysteemi on?


Jos kuulostaa kamalalta, kannattaa pyytää kätilöä näyttämään, mimmoinen se piuha on ja millä mekanismilla se pysyy kiinni vauvan päässä.
 
Mulla oli molemmat, mahan päältä mittaava ja pinni pojan päässä. Sänkyyn sitomisesta en tiedä, mulla oli tippaletkut ja kaikki muut kivat kaupan päälle, niin mä en ainakaan saanut siitä nousta. Kun kiemurtelin siinä tuskissani sen verran mitä piuhat ja letkut anto periksi, niin sain kätilöltä haukut kun en pysynyt paikallani :kieh: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Eihän sitä kaikille laiteta? Tai siis ei mun kuopukselle ainakaan laitettu.
Ei laiteta kaikille - ei mullekaan oo laitettu kun niillä kerroilla, jolloin synnytys on ollut käynnissä ja vesienmenon jälkeen ei oo vauva samantien syöksähtänyt maailmaan.
Siitä yleensä kysytäänkin, että saako sen laittaa... ja kerrotaan, että se vapauttaa liikkumaan halutessaan synnytyksen aikana vapaammin, kun ne vatsa-anturat pitää pedissä tai keinutuolissa sidottuna.
 
no ei
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
juu vesien menon jälkeen melkein kaikille laitetaan. sillä tutkitaan vaavin sydänkäyrää eli vastaava juttu on ensin siinä vatsan ympärillä mikä tarkkailee vaavin olotilaa
No ei kyllä laiteta vesien menon jälkeen vielä. Kyllä synnytyksen pitää olla käynnissä, että noita piuhoja ruvetaan laittelemaan.
Kaikilla ei mene vedet monta tuntia ennen synnytystä. Mulla on jouduttu aina kalvot puhkomaan ja silloin on synnytys ollut jo alkamassa.
Nii-in, ja toisilla vedet menevät päiviä ennen synnytystä. Eli väite, että vesien menon seurauksena toi piuha laittetaan, on väärä. Mikä tässä oli ongelma?
 
Eikö tuon vekottimen kauheudesta kerro jotain se, että eräässä synnytysvalmennuksessa kätilö oli sitä näyttänyt ja sanonut että voitte itselle kokeilla laittaa käteen, ei se satu. Kukaan ei ollut halunnut laittaa ja joku pyysi että kätilö laittaisi itselleen...eipä laittanut.
 
se pinni
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja niin pinni:
Se on kamala kapistus jota en enää ikinä anna laittaa. Paremmin kuulu sydänäänet sillä mahanpäältä mittaavalla laitteella.
Eli et ole ehkä nähnyt sellaista ja katsonut, mimmoinen se kiinnityssysteemi on?


Jos kuulostaa kamalalta, kannattaa pyytää kätilöä näyttämään, mimmoinen se piuha on ja millä mekanismilla se pysyy kiinni vauvan päässä.
Juu.. Mulla on kyllä ollu semmonen. Kokemuksesta sanon että kamala kapistus... Jäi nimittäin kiinni tytön hiuksiin, eikä ollut kovin mukavaa kun lääkärit yrittivät sitä irti saada ennen leikkaukseen menoa. Että sellasta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
juu vesien menon jälkeen melkein kaikille laitetaan. sillä tutkitaan vaavin sydänkäyrää eli vastaava juttu on ensin siinä vatsan ympärillä mikä tarkkailee vaavin olotilaa
No ei kyllä laiteta vesien menon jälkeen vielä. Kyllä synnytyksen pitää olla käynnissä, että noita piuhoja ruvetaan laittelemaan.
Kaikilla ei mene vedet monta tuntia ennen synnytystä. Mulla on jouduttu aina kalvot puhkomaan ja silloin on synnytys ollut jo alkamassa.
Nii-in, ja toisilla vedet menevät päiviä ennen synnytystä. Eli väite, että vesien menon seurauksena toi piuha laittetaan, on väärä. Mikä tässä oli ongelma?
No vesien menon jälkeen. :D Ei ainakaan ennen niiden menoa voi laittaa. Mutta kaikille ei tosiaan laiteta ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Eikö tuon vekottimen kauheudesta kerro jotain se, että eräässä synnytysvalmennuksessa kätilö oli sitä näyttänyt ja sanonut että voitte itselle kokeilla laittaa käteen, ei se satu. Kukaan ei ollut halunnut laittaa ja joku pyysi että kätilö laittaisi itselleen...eipä laittanut.
Mä olen kokeillut sitä omaan käteen. :D Eipä se juuri sattunut, ehkä sen hyttysen piston verran kirpaisi. Mutta turhaan en sitä omankaan vauva päähän haluaisi, meidän synnytyksessä se kyllä tosissaan oli tarpeen.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Eikö tuon vekottimen kauheudesta kerro jotain se, että eräässä synnytysvalmennuksessa kätilö oli sitä näyttänyt ja sanonut että voitte itselle kokeilla laittaa käteen, ei se satu. Kukaan ei ollut halunnut laittaa ja joku pyysi että kätilö laittaisi itselleen...eipä laittanut.
Mä pelkäsin sitä etukäteen ja pinnistelin pitkään ilman epiduraalia sen takia, mut sit ne näytti mulle sitä, et miten se tulee kiinni, niin se ei tuntunut kauhealta. Uskaltaisin kiinnittää sen käteeni kyllä, vaikka varmasti nippaa.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
juu vesien menon jälkeen melkein kaikille laitetaan. sillä tutkitaan vaavin sydänkäyrää eli vastaava juttu on ensin siinä vatsan ympärillä mikä tarkkailee vaavin olotilaa
No ei kyllä laiteta vesien menon jälkeen vielä. Kyllä synnytyksen pitää olla käynnissä, että noita piuhoja ruvetaan laittelemaan.
Kaikilla ei mene vedet monta tuntia ennen synnytystä. Mulla on jouduttu aina kalvot puhkomaan ja silloin on synnytys ollut jo alkamassa.
Nii-in, ja toisilla vedet menevät päiviä ennen synnytystä. Eli väite, että vesien menon seurauksena toi piuha laittetaan, on väärä. Mikä tässä oli ongelma?
pyysin jo kertaalleen anteeksi että laitoin että vesin menon jälkeen laitetaan... en taas ajatellut että joltain menee vedet jo paljon ennen synnytystä kun itseltäni on joka kerta puhkottu kalvot synnytyksessa eli 4 kertaa ja sitten on piuha laitettu....

vai pitääkö vääntää asia rautalangasta
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Noppana:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
kaikille laitetaan, se mittaa vauvan sydänäänet, siis normisynnytyksessä, leikkauksista en tiedä
Ei todellakaan laiteta kaikille. Ainostaan, jos synnytys pitkittyy tai muusta syystä on aihetta seurata tarkemmin vauvan vointia. Siitä näkee enmmän asioita kuin siitä äidin vatsan päälle kiinnitettävästä anturista, jolla yleensä pärjätään. Ja aina neuvotellaan pääpiuhan laittamisesta ensin äidin kanssa.

VAstatkaa ihmiset kysymyksiin vain jos tiedätte asiaan vastauksen!
vättäiain, että meidän synnärillä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus tuo piuha, meni synnytys sitten meni.
minulla on takana kaksi täysin helpooa ja vaivatonta synytystä ja molemmilla kerroilla tuo piuha on ollut laitettuna ,sen ihmeemmin siitä sanomatta että saako tai voiko vaan asenne oli kätilöillä, nyt laitetaan. eikäpä tuo minua tai vauvaakaan haitannut mitenkään.
 
Tokalle laitettiin, ekalle ei laitettu. Onkohan kätilökohtaista kun muuten ollut nämä synnytykset aika samankaltaiset, ei siis kummassakaan syytä laittaa tai olla laittamatta.
Mua ärsytti se pinni, en tiedä miksi mutta oli jotenkin häiritsevä olo kun toosaan laitettiin lisää tavaraa vaikka sitä piti päinvastoin tulla pois.

Mutta menihän tuo.
 
v
Ei laiteta kaikille vauvoille. Minulla on takana 6 synnytystä, joista yhdessä on tuo 'pinni' laitettu vauvan päähän. Muissa synnytyksissä sitä ei ole edes ehdotettu, vaikka kalvot on puhkaistu synnytyksen 'nopeuttamiseksi'. Mahan päältä on sydänäänet saatu kuulumaan riittävän hyvin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Sitooko se petiin? Tai muuten rajoittaako liikkumista? Piipittääkö se?
Ei todellakaan piipitä, anturista tulee koneelle tietoa vauvan voinnista eikä sitä huvikseen laiteta. Epiduraalin aikana tai jos on vauvan voinnissa jotain, seurantajuttu ei mun mielestä se mikään automaattinen ole. Ja saahan sitä kieltäytyä jos haluaa vaikka ennemmin juosta salia ympäri synnytyksen loppuvaiheen, vaan kylläpä se taitaa aikalailla petiin sitoa jos vauvan vointi on epävarmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis miten sen piuhan saa vauvan päähän kiinnitettyä jos se lapsi vielä masussa?! juu tyhmiä kysyn mut enpä oo koskaan synnyttäny joten tollasista mitään tiiä.
Kyllä se pää kuikkii siellä alhalla, ettei tartte kyynärpäätä myöten kättä toosaan työntää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis miten sen piuhan saa vauvan päähän kiinnitettyä jos se lapsi vielä masussa?! juu tyhmiä kysyn mut enpä oo koskaan synnyttäny joten tollasista mitään tiiä.
Vauvan pää on silloin jo sitä auennutta kohdunsuuta vasten, tai ainakin siinä hyvin hollilla, kyllä sen sinne saa. Silloinhan vauvan päätäkin yltää koskettamaan sormilla kun kokeilee esim. kohdunsuun tilannetta. Kohdunsuun pitää toki olla selkeästi auennut että sen saa laitettua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis miten sen piuhan saa vauvan päähän kiinnitettyä jos se lapsi vielä masussa?! juu tyhmiä kysyn mut enpä oo koskaan synnyttäny joten tollasista mitään tiiä.
Vauvan pää on silloin jo sitä auennutta kohdunsuuta vasten, tai ainakin siinä hyvin hollilla, kyllä sen sinne saa. Silloinhan vauvan päätäkin yltää koskettamaan sormilla kun kokeilee esim. kohdunsuun tilannetta. Kohdunsuun pitää toki olla selkeästi auennut että sen saa laitettua.
ja taas tulin viisammaksi:) on tää välillä ihan hyvä palsta käydä lukemassa vaikka lapsia olekkaan mut jos joskus tulee ni tietää jo etukäteen jostain jotain.
 

Yhteistyössä