Se iänikuinen pinkki pikkutyttöjen vaatteissa todettu haitalliseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pink stinks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pink stinks

Vieras
Pinkkivaara!
http://www.iltalehti.fi/perhe/200901078874899_pr.shtml

"Vaaleanpunaista pikkutytölle - mietipä uudemman kerran!

Brittiasiantuntijoiden mukaan lelu- ja vaateliikkeet ovat markkinointikoneiston tehokkaalla tuella onnistuneet *aivopesemään jopa 3-vuotiaista tytöistä väririippuvaisia*, jotka kelpuuttavat käyttöönsä vain vaaleanpunaisia tuotteita. Nirsojen pikkuprinsessojen yleistyminen leventää entisestään sukupuolten välistä kuilua ja vahvistaa stereotypioita.

- On mahdotonta törmätä yli kolmevuotiaaseen, joka ei olisi hulluna vaaleanpunaiseen, Toxic Childhood -kirjan tekijä Sue Palmer harmittelee Telegraphin haastattelussa.

Internetin keskustelupalstoilla on jo syttynyt värikapina, joka on herättänyt vaatevalmistajatkin. Esimerkiksi lastenvaatteita myyvä Mothercare esitteli hiljattain uuden pikkutytöille tehdyn vaatemallistonsa, johon kuuluu vain mustia ihanuuksia. "

Mitähän me ollaan tehty väärin kun meidän yli 3-vuotias poikakin tykkää nimenomaan vaaleanpunaisesta? :D Ja aika harvassa kai sentään sellaiset lapset on, jotka kelpuuttavat vain tietynvärisiä vaatteita.

Vaaleanpunainen on ihana väri, mutta kyllä meillä muitakin käytetään. Ei siis olla riippuvaisia! On jopa mustia lastenvaatteita (hyi olkoon)

no en mä silti mustaan pinkkiä vaihtais. mieluummin perusvärit kunniaan: punainen, keltainen, oranssi, vihreä, sininen... -ne unisex-värit! nimimerkillä: lapseni veti aamulla räkäraivarit, kun olisi pitänyt jalkaan laittaa mustat toppakengät. punaiset olisi pitänyt olla. ja kyse on siis tytöstä.

IMO on aika älytöntä "varata" tietyt värit vaan pojille tai vaan tytöille. Jos mulla olis / joskus on tyttö, niin tilaan sille vaatteet vaikka ulkomailta jos kaupoissa ei myydä muuta kuin ällöpinkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja yyh:
Mitähän me ollaan tehty väärin kun meidän yli 3-vuotias poikakin tykkää nimenomaan vaaleanpunaisesta?

Ei kun te ootte tehneet oikein, koska teidän lapset murtavat sukupuolistereotypioita noin hienosti :)

Eiköhän n oi värit mene ihan luonnostaan kausittain. Pikkutytöt tykkää pinkistä, se heille suotakoon. Niistä kasvaa teinejä, joille kelpaa vaan musta ja aikuisia, jotka käyttää värejä vaihtelevammin. Mulla on just semmoinen oikein sähäkkä aniliini-pinkki vaihtumassa purppuraan/liilaan ja monenmoista värikautta on ehtiny olemaan.
On paskapuhetta, että tytöistä ja pojista saadaan samnalaisia pukemalla ne samanvärisiin vaatteisiin.

3-vuotias tyttömme on ihan hurahtanut kaikkeen vaaleanpunaiseen ja punaiseen yleensäkin + prinsessajuttuihin. Onneksi sentään kelpuuttaa vaateiden väreiksi myös sinisen,oranssin ja keltaisen : ), mutta mustasta ei tykkää yhtään ja vihreänkin kanssa on vähän niin ja näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitähän me ollaan tehty väärin kun meidän yli 3-vuotias poikakin tykkää nimenomaan vaaleanpunaisesta?

Ei kun te ootte tehneet oikein, koska teidän lapset murtavat sukupuolistereotypioita noin hienosti :)

Joo, se pinkki sekä 3v tytöllä, että 9v pojalla. 10 v tyttö on jo siirtyny mustaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
tuosta otsikosta saa sen käsityksen että pinkki olisi jotenkin terveydelle haitallista.. ei kai sentään! :)

Ei kai sen haitallisempaa kuin pakkomielteet yleensä... ;)

Se on kyllä niinkin, että sukupuolistereotypioiden vahvistamisessa, naisellisuuden/tyttöyden ilmentämisessä jollakin tietyllä värillä ja ylipäätään lasten erottelussa ryhmiin sukupuolne mukaan on jotain vähän perverssiä...

Mitähän me ollaan tehty väärin kun meidän yli 3-vuotias poikakin tykkää nimenomaan vaaleanpunaisesta? :D Ja aika harvassa kai sentään sellaiset lapset on, jotka kelpuuttavat vain tietynvärisiä vaatteita.

Vaaleanpunainen on ihana väri, mutta kyllä meillä muitakin käytetään. Ei siis olla riippuvaisia! On jopa mustia lastenvaatteita (hyi olkoon)

Meillä oli pojalla 12 vee eli pari vuotta sitten lempiväri Pinkki!!
Kaikki huoneessa vaihtui pinkiks,päiväpeitto ja kynät yms...
Vähän pelotti mutta tuo meni ohi!
Ja aurinkolasit oli pinkit... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eiköhän n oi värit mene ihan luonnostaan kausittain. Pikkutytöt tykkää pinkistä, se heille suotakoon. Niistä kasvaa teinejä, joille kelpaa vaan musta ja aikuisia, jotka käyttää värejä vaihtelevammin. Mulla on just semmoinen oikein sähäkkä aniliini-pinkki vaihtumassa purppuraan/liilaan ja monenmoista värikautta on ehtiny olemaan.
On paskapuhetta, että tytöistä ja pojista saadaan samnalaisia pukemalla ne samanvärisiin vaatteisiin.

Ei vielä 70-luvulla värit olleet luonnostaan pinkkiä tytöille sinistä pojille. Silloin korostettiin kai jotenkin tasa-arvoajattelua. Ehkäpä osa meistä 70-luvun lapsista sitten kapinoi lapsuuttaan vastaan korostamalla lasten sukupuolieroja (pois se minusta!).

mutta voin sanoa, että olen nähnyt pikkutyttöjä, jotka on puettu hempeän pastellisävyihin, esim. keltaista, limeä jne. niin voi että on hyvännäköistä !

Ei tartte tod olla aina pinkkiä !

kyllähän se on kuulkaa niin että punainen tytölle,sininen pojalle-linja on ja pysyy.MIKSI muuttamaan?Tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia,ei sitä samanlaisia olla,eikä tarvikkaan koska on luotu kahta eri sukupuolta.

Värejä KAUHEAMPAA on ne pääkallo-kuvat jopa pienten vauvojen bodeissa.

Meillä 5v poika halusi HelloKitty VAALEANPUNAINEN pussilakana ja tyynyliina sänkyyn kun pikkusiskokin sai.... on sen mielestä niin ihana kissa :)

Mutta vaaleanpunainen vaate on vihoviimeinen juttu mikä sille sais puettua... Sehän on tyttöväri ;)

Mä puen pojalle pinkkiä paitaa mielelläni. Mutta jos mulla olisi tyttö, en pukisi häntä yltä päältä vaaleanpunaiseen - väri ei ole pannassa, mutta ei kai nyt tota väriä tartte joka paikkaan tunkea. En pue poikaanikaan vain siniseen (okei, mä kartan sinistä)...

Kannatan _värien_ käyttöä. Valitettavasti lastenvaatevalmistajat (massat) eivät ole mun kanssani samaa mieltä. Vasta satsaamalla alkaisi saada helpommin värejä.

Olen suosinut unisex-vareja molemmille, mustaa en pikkulapselle pue. Mutta olen tormannyt tohon pinkki-hulluuteen: yksi ystavani kertoi tyttarensa synnyttya etta jos haluan ostaa vauvalle mitaan niin sen on oltava pinkkia ja toinen ystava joka ei tiennyt tulevan vauvansa sukupuolta osti pinkkeja vaatteita valmiiksi ettei sitten tarvitse valkoisiin pukea jos tulee tytto. Tytto tulikin ja aiti ompeli kaikkiin unisex-vaatteisiin pinkkeja pupuja ja kisuja, jopa alusvaatteisiin ja pyyhkeeseen! Molemmat aidit britteja sattumalta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kyllähän se on kuulkaa niin että punainen tytölle,sininen pojalle-linja on ja pysyy.MIKSI muuttamaan?Tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia,ei sitä samanlaisia olla,eikä tarvikkaan koska on luotu kahta eri sukupuolta.

Miksi pojalle pitää pukea sinistä? Miksi lasten vaatteissa pitäisi lla vain kaksi väriä?

Se on jännä juttu, kun itse en ole pienenä kulkenut pinkeissä, nuorena olin enemmänkin gootti ja nykyäänkin vielä rakastan mustaa, mutta olen myös hurahtanut pinkkiin :D

Ja eipä tuossa nyt kerrottu mitään, miten se pinkki lapsia vahingoittaisi ;)

Kausittainhan nuo värit menevät !Tietty myös persoonasta on kiinni. Esikko piti alle 3-vuotiaana kirkkaan sinisestä, sitten tuli se pinkkikausi, nyt 5,5 vuotiaana on väreiksi tulleet keltainen, tumman lila ja musta ! Syyksi sanoi, että kimalteet näkyvät tummissa vaatteissa paremmin. Keskimmäinen on ollut koko elämänsä ajan pinkin ystävä - oikein prinsessa, mutta nyt 3,5 vuotiaana on tykästynyt vaalean siniseen ja vaalean lilaan.

Meidän 10v poika tykkää pinkistä/vaaleanpunaisesta ja se kaiken lisäksi sopiikin hänelle. Tyttö 7v on jo perinyt ensimmäiset pieneksi jääneet pinkkipaidat isoveljeltään =)

Yhtä vaarallista on pukea poika siniseen tai niihin iänikuisiin karmeisiin pääkallo printteihin!!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Luomiset sikseen - eikö poika ole enää poika, jos sillä on punaista päällä? Tai pelottaako vanhempaa, että vastaantulijat eivät tunnista tyttöä tytöksi (hui kamalaa), ellei sitä ole kiedottu pinkkiin päästä varpaisiin?

Tytöt on tyttöjä ja pojat poikia juu. Sitä ne vaan tajua, miksi tuota päivänselvää asiaa pitää alleviivata ja painottaa joillakin keinotekoisilla värikoodeilla. Eiköhän se ole se lapsen oma sukupuoli-iidentiteetti mikä jotain merkitsee, eikä pipon väri...

Eiköhän tämä lukeudu taas samaan sarjaan sen kanssa, saavatko tytöt leikkiä tytöille tyypillisiä hoivaleikkejä vai pitäisikö heille sukupuolten välisen kuilun kaventamiseksi ostaa autorata (vaikka tyttö toivoisi nukkea).

Minusta tytön pitää saada toteuttaa prinsessavaiheensa niin halutessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minusta tytön pitää saada toteuttaa prinsessavaiheensa niin halutessaan.

Niin minustakin. Mutta se, että ihan pienestä vauvasta asti - kun ei ole vielä mitään vaiheita - puetaan tytöt jatkuvasti pinkkiin ja röyhelöön = aivopesua, josta artikkelissa mainittiin. Ei kai ne sitten osaa isompinakaan muusta tykätä, kun on pienestä saakka totutettu vaan yhteen. Urgh.

Yhteistyössä