"vieras"
Ei voi luottaa tietenkään täysin siihen että saa omansa takaisin. Eihän rahoille muuten mitään tuottoa saisi. Sukanvarteen säästäminen on tietysti yksi vaihtoehto mutta siinä inflaatio nakertaa kokoajan patjan alle säilömiäsi rahoja. Niiden ostovoima ei 30 vuoden kuluttua ole kovin kaksinen. Mutta jokainen saa tehdä tietysti omat valintansa. Historiallisesti pörssiosakkeisiin sijoittamalla on saanut parhaan tuoton rahoilleen. Mutta tietysti esim. 80-luvulla Japaniin rahansa sijoittaneet muodostavat hyvän poikkeuksen sääntöön, tuskin ovat vieläkään plussalla...Alkuperäinen kirjoittaja Säästötalkoot;26868577:Samaa olen miettinyt, mutta voitko luottaa siihen, että saat omasi takaisin?
Valitettavasti mä en luota ollenkaan noihin sijoitusjuttuihin nyt.
Ei ku sukanvarteen vaan, juu..
Romahduksia voi tulla mutta paras keino mitä tiedän on se että A) säästää eläkettä varten itse ja sijoittaa säästämänsä rahat maltillisen tuoton tarjoaviin kohteisiin ja B) yrittää madaltaa elintasoaan niin että pärjää jo nyt vähemmällä eli saa säästettyä enemmän ja toisaalta tottuu siihen ettei kokoajan tuhlaa kaikkea mitä tienaa, eläkkeellä kun se ansiotaso on rajusti palkkatuloa pienempi.