Savolainen anoppi suuttui, kun kutsuin tyttöä likaksi :)

• Viestiketjun aloittaja Justiinsa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28656560]Mulle alkoi äitipuoli kiukkuaamaan, kun kutsuin meidän poikaa jätkänpätkäksi tai jätkäksi. En edelleenkään ymmärrä mikä siinä oli niin kauheeta? Mutta musta likka/plikka on ihan vaan murresana tytöstä eikä mikään sen kauheampi. :)[/QUOTE]

Ennen vanhaan jätkä tarkoitti tietyillä alueilla sellaista huonomaineista laitapuolen kulkijaa, vähän sellaista varastelevaa retkua jne. Oma äitini oli myös tästä syystä erityisen tuohtunut meidän silloisten nuorten tavasta kutsui poikia jätkiksi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28659539]Ennen vanhaan jätkä tarkoitti tietyillä alueilla sellaista huonomaineista laitapuolen kulkijaa, vähän sellaista varastelevaa retkua jne. Oma äitini oli myös tästä syystä erityisen tuohtunut meidän silloisten nuorten tavasta kutsui poikia jätkiksi.[/QUOTE]

Jotkut täällä palstalla kutsuvat poikiaan sälli -nimityksillä. Sälli kuitenkin vielä negatiivisempi sana miehelle kuin jätkä. Kamalalta kuulostaa nuo jätkät ja sällit.

:II
Kummitädillä oli tapana kirjoittaa synttärikortteihin aina lopputoivotukseksi että "t: Kummit ja kersat". :) On ihan yleinen sana lapsille Etelä-Pohjanmaalla, itse en kyllä käytä. Kakara ja pentu on mielestäni enemmän halventavia nimityksiä, mutta olen kyllä kuullut kerran henkilön sanovan oikein hellästi 18 v sukulaispojalle, että "tuntuu niin ku olisit aina ollut mun oma pentu", kun pojan vanhemmista ei ollut kunnolla huolehtimaan... Ja kakaroistakin olen kuullut puhuttavan ihan positiivisessa mielessä.

Mukulat, tenavat, ipanat ja muut on ihan neutraaleja, osa tosin kauniimpia kuin toiset. :)

Yhteistyössä