Savolainen anoppi suuttui, kun kutsuin tyttöä likaksi :)

• Viestiketjun aloittaja Justiinsa
  • Ensimmäinen viesti
Justiinsa
Itse olen tamperelainen ja täällä likka on ihana ja hellä nimitys rakkaalle tyttölapselle. Miehen suku on Savosta ja anoppi oli kauhistellut, et "kuinka se niin rumasti siitä tytöstäkin puhuu, et kutsuu sitä likaksi??" :D
Kielimuuri on tullut vastaan joskus myös, kun kutsuin lapsiamme apinoiksi. Sekin on täällä ihan yleinen ja hellä nimitys lapsille. Kuten myös mukula, jonka senkin anoppi koki loukkaavana (heilläpäin mukula tarkoittaa siemenperunaa mutta lapsesta puhuttaessa merkitys lienee sama kuin äpärä tms).
Hassua miten sanoilla voi olla eri merkityksiä, vaikka välimatkaa on vain 300 km :)

"vieras"
Mä en ikimaailmassa sanois mun lapsia mukuloiks ja kokisin loukkaavana jos joku sanoisi, vaikka teidän että jossain päin Suomea on ihan tavallinen nimitys lapsille. Mun mielestä lapsi ja muksu on ok, mukula/kakara kamalia.

ölö
Meillä on mukuloita ja marakatteja. Ipanoita ja piiperoisia. Likkoja ja tipusia. Penskoja ja typsyjä. Monenlaisia eri kutsumanimiä on meidän tytöillä, kaikki suurella rakkaudella ja hellyydellä annettu. :) Miten joku voi kokea jonkua likka- tai mukula-sanan loukkaavana :D Hassua.

"vieras"
Mulle alkoi äitipuoli kiukkuaamaan, kun kutsuin meidän poikaa jätkänpätkäksi tai jätkäksi. En edelleenkään ymmärrä mikä siinä oli niin kauheeta? Mutta musta likka/plikka on ihan vaan murresana tytöstä eikä mikään sen kauheampi. :)

"vieras"
En pahastu, jos joku sanoo mua tai tyttöä likaksi, mä en vaan tykkää siitä sanana. Musta se on ruma sana (ei siis kirosanan tavalla ruma ;) ) Mun poika loukkaantui verisesti hoitosedälle, joka oli kutsunut tätä kolliksi. Oli luullut haukkumasanaksi :D

onpa hassua
Mulle likka, apina, ipana, kakara, marakatti, muksu ja mukula on ihan tavallisia nimityksiä lapselle. Milloin milläkin tulee omaa tyttöä kutsuttua, ja on muakin aikanaan oma äiti sanonut apinaksi, siinä mitään loukkaavaa ole. Kummallisista asioista osaa ihmiset vetää herneitä nenään.

No mitä se likka tarkoottaa teille joiden mielestä se on kamala sana? Itte käytän tää palstalla sanaa likka ku on kyse mun tyttärestä. Likka on ihan tavallinen sana jota käytetään tyttölapsesta. Tai no voi ne vanhemmat ihmiset sanoa aikuusillekki, että likka. :D

[QUOTE="vieras";28656628]Täällä pohjanmaalla lapsiakutsutaan kersoiksi. Täällä se ei ole haukkumanimi, mutta muualla suomessa tuntuu olevan.[/QUOTE]

Mä oon E-P:ltä enkä mä kersa-sanaa pidä kovin nättinä, mutta ei oo niin paha ku kakara. En kyllä pidä hienoona myöskään näitä: muija, akka, ämmä, ukko.

"Nana"
Lähes kaikkia edellämainittuja tulee käytettyä omille mupeloille. Kyllä se ihmisten pitäisi oppia ymmärtämään toisia ja kuuntelemaan, millä äänensävyllä lempinimi sanotaan.

"vieras"
Minun äiti on kutsunut meitä lapsia (4 kpl) aina pennuiksi tai penskoiksi.. Yksi kaverini oli kauhuissaan, ettei hän voisi omaa lastaan kutsua pennuiksi. Minä kutsun lapsiani pennuiksi myös, myös poju ja likka on käytössä. Minusta neiti -nimitys on kaikista ärsyttävin. "Meidän neiti oppi tänään uimaan ja neiti sitä tai neiti tätä"... Yöööks! Niin ja savon sydämessä asutaan, vaikka kotiseutu on itärajan tuntumassa. Meidän naapuri kutsuu omia kolmea tytärtään 7-14 -vuotiaita ämmiksi.. :D Sellaista en ole muissa perheissä kuullut..

das
Tampereelta olen minäkin ja minullekin nuo ovat ihan normaaleita nimiä :O Niillä on itseäni kutsuttu ja niillä tytärtäni kutsun. Mutta joka murrealueella on omat kummallisuutensa :) Mulle henkilökohtaisesti särähtää korvaan, kun pohjoisesta oleva kaverini kutsuu tytärtään nimellä piika. On siellä kuulemma piikun ohella ihan yleinen kutsumanimi pikkutytölle.

"tamperelainen"
itse oon tamperelainen, neljän tytön äiti. enkä kyllä ikinä kutsu tyttöjäni likoiksi, vaikka se sana niin tamperelainen onkin. koen sen sanan jotenkin väheksyvänä. mukula käy kyllä ja penskakin, mutta ei kakara.

säpäle harmaana
Itse olin joskus tekemisissä henkilön kanssa, joka ihan tuosta noin vain saattoi sanoa kaveriaan lutkaksi. Tämä sama henkilö kuitenkin loukkaantui verisesti, kun joku joskus häntä sanottiin akaksi.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28656766:
Itse olin joskus tekemisissä henkilön kanssa, joka ihan tuosta noin vain saattoi sanoa kaveriaan lutkaksi. Tämä sama henkilö kuitenkin loukkaantui verisesti, kun joku joskus häntä sanottiin akaksi.
Siis joku joskus sanoi häntä akaksi.

"vieras"
Mulle likka on synonyymi tytölle, ei mitään muuta sen ihmeempää, näin ainakin hämeessä menetellään. Mukula, muksu ja mukelo ovat myös ihan neutraaleja, kersa on aika nihkeä, samoin tuo apina on vieras, apina on eläin. Penska on myös samantapainen kuin kersa. Ipana on vähän niin ja näin, ei paha muttei hyväkään.

"femin"
Kyllä meilläpäin ainakin voi sanoa tyttölasta likaksi. Itse sanon usein tyttövauvaani likaksi tai pikkuakaksi... :D Ja mies kutsuu mua muijaksi ja todella tykkään siitä, eikä ole täälläpäin mitenkään halventava. Asutaan Pohjois-Pohjanmaalla.

Yhteistyössä