Saunan pesu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BridgetJones
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

BridgetJones

Aktiivinen jäsen
21.09.2009
1 506
0
36
Ollaan aika vastikään muutettu ja meillä on ekaa kertaa oma sauna! :D Muuton yhteydessä anoppi sen jynssäsi mutta milläs tuota lähtee jouluksi putsaamaan? Lattiat siis varmaan ihan niinkuin kylppärinkin mutta onko noihin lauteisiin jotain omia pesuaineita? Entäs kiuas? Pitääkö sille tehdä jotain? :ashamed: Sähkökiuas siis?

Älkää kivittäkö ekakertalaista joka kyselee hölmöjä... :D

Samoja mietin vuosi sitten kun olin ekaa kertaa saunan omistaja :)

Kiukaasta en kyllä tiedä, mutta lauteet mä pesen Tolu Sauna -pesuaineella ja juuriharjalla. Sillä samalla voi pestä myös seinät ja kaakelit jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Kiukaasta en kyllä tiedä, mutta lauteet mä pesen Tolu Sauna -pesuaineella ja juuriharjalla. Sillä samalla voi pestä myös seinät ja kaakelit jne.

Kiitos! Täytyykin tuota Tolua sitten saunasta metsästää... =)

Onnea uuteen kotiin!

Mekin muutettiin pari viikkoa sitten saunalliseen asuntoon ja Tolu saunalla (tjs) me pestiin lauteet. Hinkattiin niitä Sini laudepesimellä. Ja puhdasta tuli :D

Kiukaalle ei olla tehty mitään.

Kiukaalle en ole tehnyt mitään, mutta saunaa pesen juuriharjalla ja pesuaineella, sen verran katson että on puulle sopivaa. Meillä tosin on sellaset pitkät laudeliinat kaikilla lauteilla, joten likaa kertyy lähinnä siihen selkänojaan mutta onhan ne kiva pestä joka tapauksessa aina välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
jos sauna on pesty ihan juuri, niin en rupeaisi sitä pesemään. saunaan on pesuaineet, mutta kiukaalle ei tehdä mitään. mutta voithan raikastaa saunan mäntysuopapesulla

On tästä jo melkein kaksi kuukautta kun muutettiin. En vain oikein tiedä kuinka perusteellisesti se anoppi sen jynssäsi sillloin... Laudeliinat siellä on ollut, mutta ajattelin että olisi jouluksi kiva pestä. Tai "kiva ja kiva"... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Mutta pitääkö sille kiukaalle ylipäänsä tehdä joskus jotain? Vai möllöttääkö se siinä vaan ylhäässä yksinäisyydessään maailman tappiin asti? :o :laugh:

Kivet voi vaihtaa uusiin sitten kun tarvii...mutta sitä en osaa sanoa että koska on se aika kun tarvii :D

Mutta pitääkö sille kiukaalle ylipäänsä tehdä joskus jotain? Vai möllöttääkö se siinä vaan ylhäässä yksinäisyydessään maailman tappiin asti? :o :laugh:

Sitä mäkin välillä mietin.. varsinkin kun kesäisin me ei käytetä saunaa ollenkaan, niin se on siinä monta kuukautta käyttämättä. Kerääntyykö sinne pölyä tai jotain? Ei se ainakaan ole mitenkään koskaan oireillut sitten kun sen taas loppusyksystä ekaa kertaa lämmittää, joten kai se saa siinä möllöttää sitten ihan rauhassa :D

Jos haluaa niin kiuaskivet voi pestä sankossa ihan puhtaalla vedellä. Minä oon pessy koska meillä on puulämmitteinen sauna ja kivet nokeentuvat jos uuni ei oikein vedä.
Sähkösaunassa ei ehkä ole kivien pesu tarpeellista.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Kivet voi vaihtaa uusiin sitten kun tarvii...mutta sitä en osaa sanoa että koska on se aika kun tarvii :D

No ehkä ne sanoo mulle sit kun haluavat vaihtoon... B)

Ainakin sitten viimeistään kun alkaa olla niitä kiuaskiven murusia aina lattia täynnä löylyttelyn jälkeen. Sitten on aika vaihtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kallekyllikki:
Suositus kivien vaihdolle taitaa olla kerrran vuodessa tai riippuu kuin usein saunoo..

Ihan tosi? Kuulostaa että aika usein... Tämä sauna on tietojeni mukaan jököttänyt tossa kohta kolme vuotta eikä ed.asukas noita kiviä ole ainakaan vaihtanut...

muoks. Ja tuskin se anoppikaan niin perusteellista työtä teki sillon muutossa!! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja rr:

Ainakin sitten viimeistään kun alkaa olla niitä kiuaskiven murusia aina lattia täynnä löylyttelyn jälkeen. Sitten on aika vaihtaa.

Näinpä. Vanhat kivet pois ja yrittää saada mujut sieltä sisältäkin pois. Uudet kivet tilalle. Paremmat löylyt saa kun välillä kivet uusii.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Kiitos! Täytyykin tuota Tolua sitten saunasta metsästää... =)

Ja tässähän mun on pitänyt sanoa että "kaupasta"! Ei "saunasta"... :snotty:

Kiitoksia kaikille avusta! :D

Yhteistyössä