sauna ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä on joku ohjeistuskin olemassa. Me saunottiin vauvan kanssa jo ihan alusta alkaen. Tietenkin ihan älyttömän mieto lämpö, vain vähän aikaa alimmalla rappusella ja heti tissiä päälle. Mutta oli kiva päästä itse saunaan pesulle ja pikkuisen löylyyn. Meillä kerrostalossa taloyhtiön sauna.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
:o Onko tahankin joku saanto ?! Meidan lapset ovat olleet saunassa jo muutaman kuukauden ikaisesta alkaen.

Luulisin että niitä varten jotka veisivät vauvan heti kuumaan löylyyn jos "lupa annettaisiin"..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ohjeena vissiin on että 1-. Meillä on aloitettu 1kk ikäisenä kummankin kanssa, tosin miedossa lämmössä ja vannassa polskien ylälauteella.

meilläkin aloitettu n. 1kk ikäisestä...tosin keskilauteella tissiä imien =) löylyä ei olla otettu.esikoinen oli saunassa ekan kerran 3 viikon ikäisenä kun oltiin mökillä missä ainut mahdollisuus pesuun oli järvivedellä pesu saunassa.
toi nelonen (1v) istuu jo tomerasti yläluteella ja paukuttaa löylykauhalla muita saunojia :D :heart:

Kysyin asiaa neuvolassa ja sain aika mielenkiintoisen vastauksen. Suomessa ei ole virallista suositusta minkä ikäisenä saa viedä, mutta alle vuoden ikäinen ei vielä hikoa joten hänen lämmönsäätelystään pitää huolehtia ulkoisesti. Alle vuoden ikäisen kanssa ei hänen mielestään kannata säännöllisesti saunoa. Toisaalta taas suomalaislapselle tuskin on haittaa saunomisesta satunnaisesti kun ennen vanhaan (eikä edes niin kauhean kauan sitten) lapset syntyivät saunaan. Jos taas asiaa kysytään keltä tahansa muunmaalaiselta kuin suomalaiselta, niin lapsiahan ei saa viedä missään tapauksessa saunaan ennen kuin ovat vähintään 12 vuotta.

Eli ihan omaa harkintaa käyttäen.

Mä kyllä oon miettinyt monesti tota että miksi sanotaan että alle vuoden ikäinen ei hikoa, kun luulisin että kyllä meidän poika on jo pari kuukautta hikoillut, jos esim. oon laittanut liikaa vaatetta nukkumaan niin on vaatteet sitten ihan kosteat..?

Yhteistyössä