Sattuuko kierukan laittaminen ja jälkiolo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiirukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiirukka

Vieras
Sain neuvolasta ohjeeksi ottaa reilusti kipulääkettä n. tunti ennen kierukan laittoa. Sattuuko se laitto vai alkaako kipu myöhemmin? Millainen kipu ja kauanko kestää?
Muuta huomioonotettavaa asian suhteen?

Oho! En ole kyllä koskaan ottanut/tarvinnut mitään kipulääkityksiä. Laitto nipisti tietysti vähän, mutta ei jälkeenpäin mitään kipuja ollut. Aiheesta on ollut ketjuja aiemmin ja kovin yksilöllisiä tuntuvat kokemukset olevan.

Sattuu sekä laitto että jälkiolo. laitto oli kuitenkin helpompi kuin kuvittelin, pahin oli kun sondilla mitattiin kohtua ja se kohdunkaulaan laitettava koukku, jolla sitä levitettiin. Kierukan työntäminen paikoilleen ei sattunut paljoa enempää kuin papa-kokeen otto, vähän enemmän kuitenkin. Itse olin ihan ok ehkä vajaat puoli tuntia laitosta. Sitten kivut pikkuhiljaa alkoivat voimistua ja jouduin hakeutumaan pitkäkseen. Lääkäri väitti, että voin ihan hyvin mennä töihin laiton jälkeen. En tosiaankaan olisi pärjännyt töissä, soitin sinne ja sain onneksi loppupäivän vapaaksi. Makasin sitten kivuissani kotona aivan hievahtamatta lämpötyyny vatsalla ja napsin särkylääkkeitä. Neljän tunnin kuluttua ne taisivat loppua.

Mulle laitettiin kuparikierukka joskus vuosia sitten. Itse laiton kyllä kestää, tuntuuhan se toki jonkun verran. Mulla alkoi kyllä heti kun nousin siitä pediltä, aivan hirvittävät supistelut. Ihan kuin olisin synnyttämässä. Kierukka laitettiin joskus klo 17. Yöllä klo 24 asti oli järkyttävät supistelut, meinasin jo lähteä sairaalaan. Särkylääkkeetkään ei oikein auttaneet siihen. Vielä seuraavan työpäivän tein särkylääkkeen voimalla. Noin kuukauden ajan kierukan laitosta oli välillä aina tuntemuksia ja nipistelyjä, sitten helpotti. Juu, ei kiitos minulle enää kierukkaa.

laitto oli pikainen nipistys, pelkäsin paljon pahemmaksi. sitten pari tuntia siitä oli kuin menkkakipua, mulle laitettiin mirena kuukaus sitten, ja nyt oli ekat menkat ja oli ihan olemattomat jee :)

riippuu paljo siit mihin kierron aikaan laitetaan ja et onko minkälainen lääkäri laittamas.
mun eka pistettiin neuvolas ja ei ongelmia/kipuja. toka yleislääkärillä ja sattu niin helvetisti ja ei edes oikein ollu laittanu!
mut muuten kyl suosittelen hormonikierukkaa. niin vaivaton ja auttaa vuotohäiriöihin (mulla siis molemmat siksi ollu)

Mulle kanssa neuvottiin ottamaan etukäteen kipulääkettä, mutta unohdin. Ei se laitto kuitenkaan sattunutkaan, eikä mitään ylitsepääsemättömiä kipuja tullut sen jälkeenkään. Lievää supistelua vain. Mulla tosin laitettiin jo 3kk päästä synnytyksestä, liekö sillä vaikutusta...

Yhteistyössä