sattuuko käynnistetty synnytys enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neiti peikonlehti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omaa kokemusta ei oo, mutta kuuden lapsen äiti mulle sanoi, että älä anna käynnistää ellei ole aivan pakko kun käynnistetty sattuu niin paljon enemmän. Tietty riippuu et käynnistetäänkö tipalla vai luonnonmukaisesti.

Mulla käynnistetty synnytys ollut helpoin ja "kivuttomin" vaikka oli ensimmäinen synnytys.
Enkä siinä saanut mitään puudutustakaan.
Mutta varmaan tosiaan hyvin yksilöllistä.

Siinä on ilmeisesti se, että käynnistetty ja lääkkeillä ylläpidetyillä supistuksilla etenevä synnytys kulkee lääkkeiden rytmillä ja pakottaa kehon toiminaan. Kun synnytys etenee kehon luontaisella rytmillä ilman lääkkeitä, niin siinä on joitakin kehon omia hengähdystaukoja ja kehon oma rytmi, joka helpottaa ja vähentää kipuja.

Mutta en tiedä. Minulla on takana viisi käynnistettyä ja lääkkeillä ylläpidettyä synnytystä.

[QUOTE="vieras";25750510]Kyllä se sattui todella paljon. Niin paljon, etten tiennyt niin kovaa kipua olevan olemassakaan.[/QUOTE]

Täys peesi tälle. Oli vielä ensimmäinen, ettei kokemusta muusta, mutta olihan se yks helvetti. Toivon todellakin, että seuraava tulee itsekseen, jos toinen meille joskus tulee.

Miljoona kertaa enemmän! Mut varmasti jokaisella menee erilailla. Ihan tuskaa oli käynnistetty epiduraalista huolimatta, kun taas luomuna tullut sattui toki mut kipu oli hallittavissa.

Ei kait se muuten sattuisi, jos ei sitä (mikä lie nimeltään) tippaa annettaisi. Mulla viimeisessä synnytyksessä kovimmat kivut, vaikka ihan luonnollisesti käynnistyi, mutta kakkosena kivuissa on se ainut käynnistetty.

Ensimmäinen synnytys käynnistyi itsestään ja lopussa ajattelin, että kukaan ei ole kertonut miten paljon synnyttäminen sattuu...

Toinen käynnistettiin rv 42+2 kohdunsuulle asetetulla cytotecilla ja kun supistukset siitä käynnistyivät ja kovenivat todella nopeasti, en ymmärtänyt miksi olin ensimmäisessä synnytyksessä valittanut kivusta. Mulla siis käynnistetyssä synnytyksessä supistuskivut olivat potenssiin 100 verrattuna ensimmäiseen.

Varmaan yksilöllistä, mutta mulla käynnistetty synnytys oli tosi raju, nopea ja paljon kivuliaampi kuin normaalisti alkanut synnytys. Varmaan riippuu monesta asiasta, monesko synnytys, minkä kokoinen lapsi yms. Mulla käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja supistuksia lisäävällä tipalla. Eikä se suolihuuhtelu/tyhjennyskään kiva ollut, joka tehtiin ennen käynnistystä.. Normaalisti alkanutta synnytystä ennen olin ihan "luonnollisesti"hypännyt vessassa pari päivää eikä mitään huuhteluita tarvittu.

Mulla käynnistetty synnytys oli helpoin,nopein ja kivuttomin.Mini spinaalin sain,ja sen vaikutus kesti noin tunnin,auttoi lähinnä verenpaineeseen,joka saatiin sillä laskuun.
Minulla käynnistetiin tipalla ja sit puhkastiin kalvot.

Mun eka synnytys käynnistettiin, ja se oli kamala. Toka lähti itsestään enkä tarvinnut mitään kivunlievitystä koko synnytyksen aikana. Yksikään supistus koko tokan synnytyksen ei ollut niin kauhea kuin se eka kunnon puristus, jonka lääkkeet sai aikaan esikoisen synnytyksessä.

Mulla kolmas käynnistettiin ja ehdottomasti oli helpoin. Lääkkeet kohdunsuulle ja sillä saatiin tosi pienillä näteillä supistuksilla kohdunsuu auki sen verran, että kohdunsuu oli 4 cm auki, Spinaalipuudutus ja kalvojen puhkaisu. Lapsi tuli 20 minuutissa täysin kivuttomasti. Ihana synnytys.
Kaksi ekaa aikamoisissa kivuissa luomuna. Ei ehtinyt puuduttaa, kun tulevat tunnissa.
Varmaan riippuu niin paljon siitä, miten kehosi reagoi lääkkeisiin. Se nyt on niiiin yksilöllistä. Kannattaa pyytää spinaalia ja kalvojen puhkaisua heti kun vaan pystytään puhkaisemaan, jos oot nopea synnyttäjä. :)

Mulla molemmat synnytykset alkoivat lapsivesien menolla. Ensimmäinen käynnistettiin tipalla, toinen syntyi ilman lääkitystä. Ensimmäinen synnytys oli pahempi, koska supistukset tulivat jatkuvalla syötöllä, toisen kanssa suppareita oli parhaimmillaankin vain viiden minuutin välein.

No mulla on kokemusta kahdesta käynnistetystä ja kahdes itsestään käynnistyneestä. Ja kyllä ne käynnistetyt sattui paljon enemmän, mutta toisaalta oli nopeempiakin. Että sattuminen oli kaiketi sitten sitä. Ja jokainen on ilman kipulääkkeitä, ettei silläkään ole vaikutusta kivulaisuuden eroon.

Mulla kaks ekaa käynnistetty ja kolmas käynnistyi itsestään. Tää kolmas oli niin nopee ja en ehtiny saada puudutusta, että on pakko sano että se oli kyllä kipein. Käynnistetyt synnytykset ollu hitaampia, siksi ehkä niissä sitä kipua ehtinyt olla kauemmin. Sanoisin siis, että kipu sama, toisissa vaan kestänyt kauemmin ja toisissa vähemmän aikaa.

Ensimmäinen alatie synnytys käynnistettiin ja oli niin totaalisen kivuton etten minä eikä myöskään kätilö ymmärtänyt synnytyksen käynnistyneen nopeasti. Kun viimein 2 tunnin kuluttua lääkityksestä kätilö tuli tutkimaan tilannetta, hän joutui sanomaan: Ei saa ponnistaa. Supernopeasti liinat alle ja yhdellä ponnistuksella tuli vauva maailmaan. Olin tietenkin ponnistellut aiemminkin, kun kukaan ei kieltänyt, mutta hämmästyttävän kivutonta kaikki oli. Sen jälkeen olen kyllä niitä kivuliaampiakin synnytyksiä kokenut, mutta näin tällä kertaa. :D

Mulla luonnollisin supparein alkanut synnytys oli paljon kivuliaampi. Käynnistetyssä on se hyvä puoli että kun alkaa sattumaan ja tapahtumaan niin olet jo valmiina sairaalassa ja saat heti helpotusta... Luonnollisesti käynnistyneessä kärvistelet kotona kellottamassa suppareiden väliä. Mulla ainaki jäi tosi hyvät muistikuvat käynnistetystä, luonnollisesti käynnistyneestä muistan edelleen ne kivut...

Minulla käynnistetty(cytotecilla) sattui paljon enemmän, tosin oli myös ensimmäinen synnytys. Ei ollut edes nopea, supistukset olivat järkyttävän kipeitä mutta kun en pystynyt ollenkaan rentoutumaan jatkuvilta, rajuilta supistuksilta niin avauduin hitaasti. Vasta kun vihdoin viimein sain epiduraalin niin rentouduin ja avauduinkin tosi nopeasti.

Toinen synnytys käynnistyi itsestään ja oli huomattavasti vähemmän kivulias ja paljon nopeampikin, en ehtinyt saamaan kuin ilokaasua mutta en olisi muuta tarvinnutkaan.

Ihan varmasti tapauskohtaista. Mulla takana on yksi normi alatiesynntys, yksi suunniteltu sektio ja yksi käynnistetty synnytys tuossa järjestyksessä. Eroa tuolla itsestään alkaneella ja käynnistetyllä synnytyksellä ei ole. Kestot ihan samat joka vaiheessa ja kivun määränkin arvioisin samaksi. Molemmat kesti 5 tuntia kokonaisuudessaan.

Sitä olen kyllä aina miettinyt, että onko eroa sillä miten se synnytys käynnistetään? Eikös esim. kalvojen puhkaisulla ne supistukset kuitenkin ole tavallaan "luonnollisia" supistuksia, mutta sitten taas oksitosiinilla tai cytotecilla käynnistettäessähän ne supistukset saadaan aikaan lääkkeillä? Ja miten joku kalvojen puhkaisu -käynnistys eroaisi mitenkään luonnollisesti lapsivesien menolla käynnistyneestä synnytyksestä?

Yhteistyössä